Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Mina går fortfarande ute dygnet runt.
Ponnyn är naken, min nya korsningsvalack har ofodrat regntäcke.
Endast pga att han är så himla tunn, inget underhudsfett alls.
Vill inte att det ska regna på stackarn,
det tar 100 år för honom att torka:crazy:.

Temp ute här och nu= 15 grader.

/J.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Just nu. hästen är i hagen och inget täcke på.
(hon har bara ett ofodrat regntäcke ibland så jag kan sadla torr häst när jag ska rida)
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*kl*

Min tant har ett ofodrat täcke på sig regninga dagar och nätter, även nätter det blåser kallt.
På dagarna som nu när det är strålande solsken och vindstilla så är hon naken...

I lördags blev jag tvungen att slänga på henne 400gr vintertäcket, det blåste som bara den och spöregnade och hon stod och skaka av köld fast hon tuggat hösilage hela dagen och hade fri tillgång.
Hon stallas in på söndag.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Min är utan täcke, det är molnigt o ca 15 grader (tror jag :p).
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

KL

Min häst står utan täcke dygnet runt. Står i vad som närmast kan kallas utestall men det blir uppvärmt av hästarna så än så länge ligger stalltäcket bra i skåpet - skönt. :)

En regnskur eller två överlever han också. Skulle tro att temperaturen ligger kring 15-20 dagtid förrutom att det blåser ganska mycket.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Min har oftast ofodrat regntäcke om jag tror att det ska regna. Idag är hon naken :D
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Alla är ute nakna. Soligt lite blåst och ca 14+. Jätteskönt!
 
Senast ändrad:
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

ca 100 gr termotäcke och ett amigo regntäcke med hals

ca 12-16 grader, molningt och blåsigt

Jisses amalia.
Jag bor ju iandra änden av stan, har inget täcke på fullblodet ö.h.t.

de dagar de spöregnat har han ofodrat regntäcke. Börjar inte med fodrat förrän det går ner mot nollan.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

har en fryslort till arab med muskelproblem kring rumpan...
Han går nu med fleecefodret regntäcke när det är rått ute och regnet hänger i luften. Vid varmare väder med enbart varning för regn så får han ha ett ofodrat regntäcke. Solsken utan regnvarning får han gå utan.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Alla hästar i stallet går fortfarande nakna (ute å inne). Tror att de varit täckade en dag, då det var riktigt busväder.
Här ligger temperaturen runt +15, växlande molninghet och regnskurar. Hästarna är ute mellan kl 8 och 20, kommer in lite tidigare om det är skitväder.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Samma väder som ovanstående och min häst har ett ofodrat regntäcke på sig ute vid regn, annars är hon naken.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Om det är kallt och båser så får hon ha ett regntäcke på. Vill inte att hon blir kall om rygg och kors.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Inga täcken alls, på bete fortfarande.

Ser jag att det skall bli en hel dag med spöregn, har de ofodrade regntäcken på.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Har precis flyttat ner till skåne och dt blåser ju som tusan här, så ponnyn går md tunt fleecefodrat regntäcke i hagen och fleece på natten.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Här är det fint väder så min häst går naken för tillfället. Vid risk för regn får han på sig ett ofodrat regntäcke och vid kallare temp med regn i luften blir det ett fleecefodrat regntäcke.
Ponnyn går naken.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Rilla går otäckad, såvida det inte är mycket regn nån dag. Då får hon ett ofodrat regntäcke.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Min går ute dygnet runt.
Han har 250 grams täcke på natten när det är väldigt regnigt och kyligt och ett fleecefodrat regntäcke på dagen, alternativt ett vanligt regntäcke när det är fint väder och fleecefodrat på natten.

Anledningen är enkel; Han blir väldigt stel när han blir kall och jag hittade honom skakandes och iskall i hagen för någon vecka sedan när det duggregnat i endast en halvtimme och varit soligt resten av dagen, trots att han stog och proppade sig full med gräs :grin:

Hade önskat han var mindre känslig, men han stog mest inne när han var ung och han har alltid varit täckad i massor och det får jag lida för nu . .

Jag har försökt ha honom mindre täckad men det ändå jag fick av det var en förskyld häst. Tråkigt men sant.

De andra går otäckade dygnet runt och är lika varma som han är med täcke. Suck.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

De två som är inne har varsit Amigo bomullstäcke. Ca 10+ i stallet. Kommer gå ut nakna alt med flyugtäcken om en stund.

De två som är ute är nakna. Soligt ca 7+. Har varit kallare inatt men kommer nog bli en 15-18+ beroende på hur soligt/molnigt det blir resten av dagen.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Jisses amalia.
Jag bor ju iandra änden av stan, har inget täcke på fullblodet ö.h.t.

de dagar de spöregnat har han ofodrat regntäcke. Börjar inte med fodrat förrän det går ner mot nollan.

Jo men du tror ju inte att du gör hästen en tjänst genom att alltid ha den för varm heller.;):angel:

Missriktad välvilja!!!
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Mina två går utan, +15-20, de går fortfarande ute på nätterna såvida det inte är mycket blåst, ihärdigt regn, eller åska. På nätterna är det ca +10.
De blir inte smutsiga av att gå i gräshage, de har ordentligt med lä under träden, det är inte särskilt kallt, och skall inte klippas förrän oktober, så jag känner ingen vits med att täcka.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 620
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 928
Senast: bobbbo
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
824
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 304
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp