Bukefalos 28 år!

Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Min går utan täcke just nu. Går ute dygnet runt och det är inte särskilt kallt, dock regn och blåst vissa dagar. Brukar inte ha några problem att gå otäckad under somrarna, men jag börjar undra om vädret tagit lite hårdare på henne än vanligt. Får kolla hur hon känns i dagarna, i annat fall blir det tyvärr så att regntäcket (som är fodrat så det är inte precis så att det känns helt safe att slänga på det i onödan) åker fram.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*KL*

Ponnyn - eksemtäcke dygnet om. ofodrat regntäcke vid ihållande hällregn när han går ute.

Fblherrn - fleecetäcke dygnet runt, dubbla fleecetäcken de lite kallare nätterna (lite kallare = ner under 10 grader). Han är konvalescent och står på boxvila, därav täcke.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*knapplan*

inget tacke ute alls an.. har fleecetacke pa natten om han ar blot
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Ofodrat regntäcke vid regn och rusk i hagen
Har börjat täcka så lätt nattetid då polle sätter sån björnpäls annars.

I övrigt är han spritt språngande naken än så länge.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Min 22-åriga connemara går ute dygnet runt och har inte täcke annat än när hon har duschats och står inne och torkar. Då har hon ett fleecetäcke på. Till hösten/vintern vill jag helst slippa täcken, men om det är geggigt ute och om det regnar så åker det ofodrade regntäcket på, dels för att hon inte ska bli skitig :o (hon är kritvit, eller ska vara det iaf :grin:). Fodrat täcke behövs inte då hon får päls som en isbjörn. Fast om jag blir tvungen att klippa henne så får hon gå med vintertäcke om det är kallt ute.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

I dag har det som max varit +14 grader ute.(eller ja mot husväggen här när solen låg på)Hagen är på en betydligt mindre varm plats.
Knas har haft på sig ofodrat regntäcke i dag och nu står han inne med våffeltäcke från sverigetäcket med isytt ryggstycke från BOT.Just nu är det +9 grader och lite småblåsigt.I morse var det +5 ute.Står i valet och kvalet om jag ska rota fram ett tunt fodrat regntäcke nu som han kan ha på morgonen och sen byta vid lunch.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Min är alltid naken, oberoende vad det är för väder. Hon går ute dygnet runt, och det är väl runt 10 grader på natten.

Täcken åker på först när hon behöver det, men när dagstempen är runt 10 grader skulle jag tro, och med regn. Då åker ett ofodrat regntäcke på, alternativt tunt fodrat, beroende på om hon fryser eller ej.




Diana
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

KL

Just nu är två inne och två ute.

De ute är nakna ca 8+ kommer sjunka något.

Den ena inne fleecetäcke, den andra bomullstäcke. 13+ i stallet nu, kommer sjunka lite till.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

allderles för mycket täcken.

vill inte ha henne så mycket täckad men eftersom hon har vant sig vid det sen hon var 3 (är nu 12) så fryser hon utan täcke, förökte ha henne mindre täckad förra året men då var hon kall och stel när jag skulle ta in henne och då har jag henne hellre ute 10-12 timmar med täcken än 2 timmar utan
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Inget täcke oavsett väder, Nordsvensk som går på bete dygnet runt.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Min har idag på sig ett rambo California, 100 g regntäcke.
Molnigt och ca 12-13*C
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Just nu har ingen av dom täcken. Dom går ute dygnet runt och det ligger på ca. 5 grader på nätterna.

Treåringen går med ett regntäcke på nätterna och b-ponnyn går naken. Treåringen ska klippas i början på oktober.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

KL

Just nu är två nakna och två har bomullstäcken. De två nakna är ute ca 12+ och mulet så temperaturen lär sjunka max någon grad i natt. De två med täcke står i stallet 16+, blir nog 13-14 innan morgonen.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Så vad har din häst för täcke just nu? Vad är det för väder? Står hästen i stallet eller är den ute?

Just nu står stoet med Back on track fleectäcke och valacken står naken. Dom står inne i stallet.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Min shettis går utan täcke nu, det är bra väder nu. Lite kallt på nätterna bara.
På vinter har han nästan alltid regntäcke, inget annat än regntäcke han har sån päls så han fryser inte :laugh:
Kommer inte börja täcke han förren regnet kommer.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

kl

ju har alla ett ofodrat regntäcke. regnar men är ca + 11 grader skulle jag tro :)
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Min är ute 7-16:30 ungefär och har på sig bomullstäcke inne och det plus regntäcke ute. Är det kallt eller jätteregningt har han fleecefodrat regntäcke.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Min är ute ungefär 8.30-20.30, idag har han nog (inte varit där än men skulle tro) ett ofodrat regntäcke. Mulet och regnat lite, +9grader. Han är klippt hela halsen och bogen, så fort mitt beställda fleecefodrade regntäcke kommer ska han börja ha det varje dag om inte solen skiner från blå himmel och det är hyggligt vindstilla. Inne är han alltid naken då vi har minst +8 i stallet om nätterna.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

KL

I helgen var det bitande kallt på kvällarna och morgnarna (ja, säkerligen nätterna med ;)) och en arbetskollega berättade att hon fått skrapa rutorna på bilen när hon skulle till jobbet vid 6,30. Kände då att det var dags att ta fram 150g stalltäcket då hästen står i utestall och pälsen varit riktigt ruggad på morgnarna (och växt gräsligt på bara ett dygn).

Men nu är det plötsligt milda nätter igen. :confused: Min stackars häst stod med täcket på en av dessa milda nätter... (halvkollektivstall) Har tagit undan det igen, får väl se om det blir kallt igen.

Ute har han ofodrat regntäcke vid nederbörd - han överlever det säkert men fanskapet är täckt av lera efteråt. :devil:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 748
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 258
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
900
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 356
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp