Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Ute dygnet runt, ~15 grader dagtid och något kallare på natten:
Naken utom vid mer ihållande regn (skurar får hon tåla... ;) ), då åker ett ofodrat regntäcke på.

Kommer inför vintern att köpa ett fodrat vintertäcke att lägga på när det blir blåsigt och regn/snö, för då brukar hon frysa. Det ofodrade kommer inte att funka bra då...
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Valacken har för tillfället ett 100g regntäcke och stoet har ett våffeltäcke under ett ofodrat täcke. Dom går ute och det är typ moln-sol och runt 15 grader.
Egentligen är det lite för varmt men jag står förtillfället i ett stall där hästarna måste stå med sina utettäcken på inne. Igår ösregnade det vilket resulterade i att valacken täcke var dygnblöt rakt ingeom och stoets var lite fuktigt innuti, så fick provisera lite av de täckena jag hade där. Flyttar tillbaka om ngr dagar och då har vi täckestork plus lite andra täcken med.

När vi kommer tillbaka så kommer dom iafa få stå nakna inne och ofodrade regntäcken ute nu i början, sen kommer täckens ökas på lite både inne och ute när det blir kallare, dom ska klippas i september-oktober hade jag tänkt så då blir det iafa fodrade täcken inne och ute.
 
Senast ändrad:
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Det är molnigt och 17 grader ute. Så han är naken. Om det regnar på nätterna så får han komma in. Annars är han naken ute. Det skulle kunna hända att han fick på sig ett regntäcke om det regnade mycket/var lite kallare.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Min häst kommer osm vanligt inte ha täcke mer än om han ksa släppas ut efter ridning och det är kallt. Då har han antingen ett vanligttermotäcke (mycket kallt!) eller ett ofodrat regntäcke. Det håller han sig mer än väl varm i. Han täckas aldrig vid nederbörd eller låga temperaturer, oavsett hur mycket/lågt. De har tak i hagen (som han inte burkar orka stå under eftersom han inte störs så mycket av vädret) och kommer in och fodras regelbundet under hela dagen 4 ggr och är alltså ute i 3 pass - hinner inte kylas ner sig/bli hungriga.

Mammas häst däremot har blivit rejält mycket krassligare/känligare detta året (nu 18), dels en släng av korsförlamning och mycket stelare och frusnare, nu dessutom halt :( (tid nästa vecka för genomgång) så om det regnar när hon ska ut på morgonen så täckas hon med ofodrat regntäcke. Regnar det så hon blir kall kommer de in o äter o då har hon ulltäcke. Sedan går hon ut med ulltäcke + regntäcke. Är hon blöt men inte kall läggs ull + regn på och får fortsätta gå ute. Annars går hon naken, hon har inte heller alls ont av låga temperaturer utan täckas alltså enbart vid nederbörd.
 
Senast ändrad:
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Alla nakna och myser i solen :)
blåser lite..
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

här regnar det och är mulet.Har varit mulet och blåsigt hela dagen och kommer skurar då och då,kanske 15 grader.
Mitt 17 åriga halvblod går med ett ofodrat HW rambo regntäcke med helhals:)
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Här är det 15grader, blåser, molnigt, blir nog regn senare...
Min arabvalack går ute på natten och har just nu fleecefodrat regntäcke på sig :)
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Våra går otäckade just nu, 18-20 grader dagtid. ca 12 grader på natten. Har ofodrade regntäcken om det är riktigt ruksväder eller om det regnar eller är kallt på natten. Är det ruskväder nattetid så får de komma in.

Ska börja täcka alla nätter nästa vecka ifall det inte kommer ngn ny värmebölja, ofodrat regntäcke blir det isåfall. Ökar sedan succesivt och normalt sett brukar det behövas max 300gr här nere :)

Mvh Jate Volim
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

är inte hemma, men enligt rapporter från min mor, är det nästintill regn hela tiden och blåsigit.

Hästarna står nakna- har lösdrift.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Min nakenfis/isbjörn är ute dygnet runt, tror inte att hon vet vad frysa är!
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*KL*

ute dygnet runt än, just nu 14 grader och regn så han har regntäcke med 100g foder

oftast naken på dagarna om det inte e ösregn. Är det fint väder får han ofodrat regntäcke på natten o är det dåligt blir det just regntäcke med 100g foder eller regtäcke med fleecefoder
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

min har regntäcke vid dåligt väder (blåst, regn osv) och flughuva ute, vid sol är han naken om det inte är alltför mycket insekter då har han flugtäcke.

inne har han ett bomullstäcke från horseware vid kallare väder, annars naken.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Våra hästar står ute dygnet runt året om. Änsålänge räcker betet och det borde det göra ända fram till oktober minst. Vi stödfodrar alltså inte.

Inga hästar har täcken. De rids regelbundet och ingen klipps vintertid. Så kallt är det inte än att vi behöver täcka för att förhindra att de sätter vinterpäls.

Bor mellan Sthlm o Uppsala.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Så vad har din häst för täcke just nu? Vad är det för väder? Står hästen i stallet eller är den ute?

Två stycken är ute nakna. Uppehåll och lägst ca 9+ i natt enligt smhi.

Två i stallet med varsitt Amigo bomullstäcke. Lika varmt i stallet som ute sånär som på någon grad.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Idag var det ca 15 grader med kraftigt regn på morgonen/förmiddagen samt blåsigt hela dagen.

Min 23 åriga plutt med nästan vinterpäls hade ofodrat regntäcke på sig i hagen. Han har endast täcke på sig vid mycket regn.Inne har vi ingenting, väldigt varmt stall på natten (min 15).

I vinter får vi se vad vi klär på honom med. Men han ska få gå naken så länge han vill (vilket blir väldigt länge ;))
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*kl*
Ingen aning om gradantal men häromdagen var det frost på bilfönstren när jag skulle till stallet på morgonen.. Så rätt kallt på natten gissningsvis, 8-12 grader dagtid.

Kusen går ute på bete men jag försöker ha honom inne när det är alltför lerigt ute. Eftersom han riskerar att halka när haggrannen går in på kvällen och han blir orolig.

Försökte faktiskt dra på ett täcke imorse när det spöregnade. Ett "nytt" begagnat som jag bara hade provat. Tji fick jag, spännena åkte ner på stackarns bogblad så han knappt kunde gå, var bara att vända om och täcka av igen! :crazy:
Hellre naken än skav, särskilt på tjockis som har en del att värma sig med.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

De senaste dagarna har båda mina haft ofodrade regntäcken.
Runt 12-15 grader ute, blåst och regn.
Den stora är konvalecent och fryser lättare därför är hon täckad, ponnyn är helklippt och är därför täckad.

Innan när det var fint väder så har båda gått nakna.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Naken ute, fleecefodrat täcke på natten (står i kallstall).
Är fortfarande sommar, men blir lite kyligare på natten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 618
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 927
Senast: bobbbo
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
824
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 299
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp