Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

quigley

Trådstartare
Ja nu börjar jag samma frågetråd som förra året. Även om det ibland blev ganska häftiga diskussioner i förra tråden tycker jag det är väldigt intressant att se vad alla har/inte har för täcken på sina hästar vid olika väder/temperaturer.

Så vad har din häst för täcke just nu? Vad är det för väder? Står hästen i stallet eller är den ute?

Mina är nakna i hagen ca 14+ och molnigt.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Samma här!
har inte ens börjat fundera på täcken än, brukar börja någon gång i oktober/november beroende på hur vädret är. Regn-ofodrat regntäcke. :) Annars inget alls, det blir ju inte kallt här förens typ... februari?...:D
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

just nu är det 10 grader här och regn i luften, har kommit 2 skurar på morgonen. Min newforest har ofodrat regntäcke.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Mina är nakna. Arab och nordsvensk. Det är inte kallt ute men regnar då och då.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Nakna i hagen,17 grader,sol och blåser en del
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Här är det ca 15 grader och hästen har ett fleecetäcke på sig. Det är ett rätt litet stall (4 hästar) och det är öppet fönster hos min häst och hästen mittemot så det blir tvärdrag. I hagen har hon antingen bara fleecetäcket eller ett regntäcke ovanpå det om det regnar.

Hon har täcke dels för att det om det blåser blir rätt kyligt, hon har kort päls och jag vill slippa klippa henne och dessutom så är hon väldigt känslig mot myggor och om hon blir biten svullnar det upp rejält.

Är det varmare har hon bara ett bomullstäcke på sig och är det ännu varmare så är hon helt naken. Jag förösker med att ha henne naken på dagen när jag är där så att hon får lufta pälsen, det är ju dessutom lite varmare på dagen.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Ja, dessa täcken...

Mitt 20-åriga hbl har börjat klä på sig.
Dock inte med min hjälp, hon började redan i slutet på juli att byta päls, så iaf halsen har fått lite vinterpäls redan.

Hon går nu på bete och har inga täcken.
Här i Småland vet jag inte riktigt hur temp ligger, men det är "långärmat-väder" iaf ;) och mycket regn och blåst.

Förr täckade jag aldrig henne innan andra klippningen framåt okt men hon har blivit mer frusen på äldre dar, så i år blir det mindre klippning och troligen tyvärr täcke tidigare, men vi får se!
Annars tycker jag det är underbart så länge de slipper täcken!
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*kl*
Back on track täcke inne o ofodrat horseware ute.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

ca 100 gr termotäcke och ett amigo regntäcke med hals

ca 12-16 grader, molningt och blåsigt
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Mina går mest nakna, men regnar det på morgonen så åker ofodrat regntäcke på alla utom mitt avelssto som har föl vid sidan.

Min ena häst har ett Back on Track täcke på sig inne på natten.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

17 grader och sol, blåser lite. Går utan täcke idag, regnar det så har han ofodrat regntäcke på sig.
På natten står han utan täcke än så länge, men blir det kallare lägger jag på ett fleecetäcke.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Min har fleecetäcke inne, dörrarna är öppna på natten. Ute har han Fleecetäcket+Ofodrat regntäcke.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Här är det ca 8 grader och mulet, hästen är naken ute.

Står inomhus på nätterna, brukar vara runt 7-10 grader, naken även där.

Ofodrat regntäcke åker på om det är regnigt.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

min har gått naken tills nu. Idag är det fint väder och han är naken ca 15 grader och sol.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

jag har ett ofodrat regntäcke på min när det är dåligt väder.
Regn hon får så kallt om ryggen/musklerna att hon måste ha det på annars e jag sådan som vill att hästen ska gå naken så länge som möjligt.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Inget täcke, ca 15 grader och mulet/regnigt. Hästen ute dygnet runt
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Min är nakenfis men har satt ganska mycket päls. Kommer nog att fortsätta vara nakenfis förutom om det är riktigt pissigt väder, då har jag några täcken. Hon blev inte helt förtjust när jag försökte i somras men förr eller senare så vänjer hon sig nog. De börjar troligen gå in på nätterna på måndag. Det känns bra om det fortsätter vara dåligt väder, annars känns det onödigt :)
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Här i Östersund är det +8 grader och stadigt regn. Min häst har på sig ett regntäcke från Hansbo som är fodrat med fleece.

Vid bra väderlek och inne i stallet är han naken och vid många minusgrader har han ett vintertäcke på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 485
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 470
Senast: bobbbo
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 168
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp