Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte omöjligt att det beror på pillret. En biverkning är väl just blödning av dom?

Än så länge så blöder jag minimalt. Du hade väl rätt rejäl blödning @Saigon? Var den riklig från början eller det började smått för att öka på?
De första två dagarna var det minimalt. Men på tredje.... Har blödit så mkt att jag varit helt handikappad. Blödde igenom en supertampong och en nattbinda på en timme. Var typ 3-4 dygnet som var värst. Sen har det bara varit mkt dygn 5-6. Men en enorm skillnad mot min tidigare 3-dagars mens med bara normal mängd första dagen och sedan lite sparsam blödning. Jag hoppas verkligen att det blir bättre med tiden. :yuck:
 
Tror jag också har fått mens, 2 dagar utan någonting (haft lite smått från avslaget) och nu blöder det igen. Men det kanske beror på pillret jag fick ta tänker jag..
Förmodligen. Om inte är det nog annars avslaget. Såvitt jag förstått så blir det alltid ett längre uppehåll (minst 14 d) mellan avslag och mens. Avslaget kan också blöda lite fram och tillbaka mot slutet.
 
Börjar bli dags för ny tråd snart?

Jag har sovit dåligt i natt, tror att jag är lite exalterad över att syster och bebis kusin kommer idag. Bebis sover lika gott som vanligt. ;)

Vi har till slut enats om tilltalsnamn också. Bara mellannamnen kvar. ;)
 
Igår var vi på 3-mån vacc. Jag var oroad för att hon skulle må dåligt av vaccinet. Tycker mga verkar bli lite febriga och gnälliga. Men hittills så har det inte märkts ngt alls på henne! :up:

Hon vägdes och mättes som vanligt. Nu väger lilla snäckan 5,5 kg vilket innebär att hon gått upp hela 2 kg på de 4 veckor vi varit hemma! Således har hon fortsatt med sina 500 g/vecka! :D Men det är klart, hon har haft lite att ta igen. Härligt är det iaf att hon växer så hon knakar, både på längden och på bredden! :love:
 
Igår var vi på 3-mån vacc. Jag var oroad för att hon skulle må dåligt av vaccinet. Tycker mga verkar bli lite febriga och gnälliga. Men hittills så har det inte märkts ngt alls på henne! :up:

Hon vägdes och mättes som vanligt. Nu väger lilla snäckan 5,5 kg vilket innebär att hon gått upp hela 2 kg på de 4 veckor vi varit hemma! Således har hon fortsatt med sina 500 g/vecka! :D Men det är klart, hon har haft lite att ta igen. Härligt är det iaf att hon växer så hon knakar, både på längden och på bredden! :love:
Så skönt att hon växer ordentligt! Ja hon har verkligen att ta igen, Siri vägde 5,6 kg vid 2-månaderskontrollen :o men så är hon en liten knubbis också :love:
 
Några bilder från oss också :)

temporary-image1450858267441_567a571c2a6b2297f560be13.jpg


temporary-image1450858288932_567a5731ddf2b31c95c6be60.jpg
 
Är det någon annan bebis som har mjölkskorv? Hur behandlar ni och hur ofta? Vi provar just nu att smörja in med babyolja över natten och gnugga försiktigt med fuktig frotté eller pilla bort på morgonen. Får hittills göra det varje morgon. Funderar på olivolja ist. och luskam eller salisylsalva (stavning?) som vår bvc sköterska tipsade om.

I övrigt är vi nog påväg in i ngn växtfas igen, han sover på oregelbundna tider och oftast powernaps på 20min styck så han blir övertrött och ibland svårsövd. Vaknar lite oftare om nätterna med. Börjar bli lite slutkörd för jag hinner ju inte heller vila upp mig ordentligt.

Senaste bilden med:
https://www.instagram.com/p/_ce2TgPEyo/
 
Jag hoppas slippa menseländet lika länge som sist - så länge jag ammade, dvs typ 9-10 månader.
Är det någon annan bebis som har mjölkskorv? Hur behandlar ni och hur ofta? Vi provar just nu att smörja in med babyolja över natten och gnugga försiktigt med fuktig frotté eller pilla bort på morgonen. Får hittills göra det varje morgon. Funderar på olivolja ist. och luskam eller salisylsalva (stavning?) som vår bvc sköterska tipsade om.

I övrigt är vi nog påväg in i ngn växtfas igen, han sover på oregelbundna tider och oftast powernaps på 20min styck så han blir övertrött och ibland svårsövd. Vaknar lite oftare om nätterna med. Börjar bli lite slutkörd för jag hinner ju inte heller vila upp mig ordentligt.

Senaste bilden med:
https://www.instagram.com/p/_ce2TgPEyo/

Så söt! :)

Ebba har en del skorv. Smörjer med Miniderm ibland för att hålla det lite mjukt och masserar in massa olja i badet och kammar bort en massa med luskam i plast sen. Man får vara lite försiktig för även om jag kammar väldigt lätt har det hänt att hon får små blödande sår.
Egentligen gör det ju inget med skorv, utan det är mest att det ser lite tråkigt ut.
Storasyster hade en del också men hon hade så jäkla mycket hår så där syntes det inte.
 
Siri har lite skorv längst fram i hårfästet, men det är minimalt. Vi smörjer med nåt mjukgörande när vi kommer på det! Och gnuggar försiktigt med en handduk om det behövs, men ofta gnuggar hon pannan mot den som håller henne när hon är trött så hon gnuggar väck det själv.
 
Är det någon annan bebis som har mjölkskorv? Hur behandlar ni och hur ofta? Vi provar just nu att smörja in med babyolja över natten och gnugga försiktigt med fuktig frotté eller pilla bort på morgonen. Får hittills göra det varje morgon. Funderar på olivolja ist. och luskam eller salisylsalva (stavning?) som vår bvc sköterska tipsade om.

I övrigt är vi nog påväg in i ngn växtfas igen, han sover på oregelbundna tider och oftast powernaps på 20min styck så han blir övertrött och ibland svårsövd. Vaknar lite oftare om nätterna med. Börjar bli lite slutkörd för jag hinner ju inte heller vila upp mig ordentligt.

Senaste bilden med:
https://www.instagram.com/p/_ce2TgPEyo/
Salicylsyrevaselin är en gammal beprövad salva, jag hade det för 65 år sen :). Och det funkade säger min mamma.
 
A har inget skorv alls någonstans, vet inte om det är något de får senare eller brukar de få det från början?
Vi badar ca 2-3 ggr i veckan med barnolja i vattnet.
Däremot har hon lite knottriga utslag som kommer och går, men det ska tydligen också vara normalt :p
 
A har inget skorv alls någonstans, vet inte om det är något de får senare eller brukar de få det från början?
Vi badar ca 2-3 ggr i veckan med barnolja i vattnet.
Däremot har hon lite knottriga utslag som kommer och går, men det ska tydligen också vara normalt :p
Hårbotten vet jag att det sitter i.
 
A har inget skorv alls någonstans, vet inte om det är något de får senare eller brukar de få det från början?
Vi badar ca 2-3 ggr i veckan med barnolja i vattnet.
Däremot har hon lite knottriga utslag som kommer och går, men det ska tydligen också vara normalt :p
Citerat från tryggabarns sida: Senare tids forskning av svenska barnhudläkare har visat att skorv sannolikt beror på en övergående omognad i omsättningen av fettsyror i huden.

Det leder till brist på en fettsyra (GLA), som är viktig för huden. = Skorv bildas
 
Jag insåg precis att jag inte visat min lilla tös här.
3 veckor gammal nu och växer så det knakar. När hon föddes var hon 49 cm lång och i fredags när vi mätte så var hon 53,2.
Gör fortfarande inte mkt annat än äter och sover, men börjar bli lite mer vaken på dagarna nu. Och sover i princip hela nätterna förutom ett 5 minuters matpass runt 04.

Nån timme gammal
12278730_10153420796813425_7232169254712105167_n.jpg


Mina två minstingar, båda 4 dagar gamla när korten togs. A, numera stor tvååring, till vänster. Och M till höger. De är "lite" lika :p
12291049_10153427444893425_5344292536273894953_o.jpg

Har inga nyare bilder upplagda på nätet, men får väl fixa det framöver.
 
Jag sitter och håller på med en ny tråd, säger till när den är färdig, ge mig 10 min så fortsätter vi i den sen :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 228
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 349
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 512
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 404
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp