Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag brukar amma i fikarummet i stallet innan jag åker hem :)

Ingen mens här heller än vad jag märkt, däremot verkar avslaget slutat nu. Dock råkade vi ut för missödet att kondomen gick sönder här så jag fick ta ett akut p-piller (vågar inte anta att jag inte kan bli gravid...) och det blev en del meck med att inte få amma på 8 h efter, så nu kan A iaf äta ur flaska och har provat lite ersättning. Däremot tänker jag inte ge det om det inte behövs, så vi fortsätter att helamma. Men bra att veta att det går om något inträffar, typ som när jag ska opereras framöver.
Ska sätta in spiral på återbesöket efter nyår, ska bli intressant att se hur det funkar då jag aldrig haft det innan.

Jag hade också tagit ett piller i det läget. Här blir det inte fler barn :p
Kör kondom vi med och längtar efter att få dit spiralen igen så vi slipper det!
Så jäkla oskönt med kondom när man är van att kunna köra utan men bara att stå ut en månad till.

Ska du ha koppar eller hormon?
 
Bilduppdatering sa någon :D

Här är lillan 19 dagar. Det fick bli årets julkort. Passade på att presentera henne för vänner och släkt på det viset då dom flesta inte lär se henne förens på ett kalas i slutet på januari tidigast.
AQFAAAACjwlodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ1MDYzODYwODI1NV81Njc2ZmNlZDJhNmIyMjk3YzUxOTFkNWQuanBn


Å här är från häromdagen med barnvakten :p
https://www.instagram.com/p/_bgXsAtg69/

Världens sötaste hicka :love:
https://www.instagram.com/p/_Uy_4Etg3d/
 
Jag frågade min man vad dom gjorde på dom timmarna och han sa att dom läste bibeln och sjöng psalmer ibland och bad ibland utöver lekandet och pysslandet.
Hade det bara varit lekande och pysslande hade det känts okej men allt det andra kan dom få hoppa över.
Nu var det ju ett tag sen min man gick så det kan ju ha ändrats lite ;)
Jag minns inte så mycket från när jag var där men jag tror att det var mer öppen förskola än kristen småbarnsskola. Jag är född -90 så jag var väl där 94-96 skulle jag tro. Men som sagt, saknar ni annan öppen förskola och vill ha en kan det vara värt att kolla in. Det kan ha blivit mer modernt. Här önskar de lite slantar till att köpa pyssel och sånt och de har enorma mängder roliga grejer så det är inte så farligt tycker jag. Gratis pyssel och gratis fika. Nu har de dock tagit av kyrkans pengar för fika och pyssel sista tiden här och skickat alla bidrag direkt till flyktingarna från syrien i stället. Mycket bra initiativ tycker jag.
 
Jag har bara varit i stallet två ggr utan lillan nu men jag har handmjölkat ut så har hennes pappa fått ge henne det om hon velat ha när jag varit iväg.
Första gången så fick han ge på sked och nu idag var andra gången jag åkte själv och då gav han henne på flaska och det gick bra. Hon tyckte det var lite mysko först men sen svepte hon 70 ml direkt :)
Kan inte du också pumpa ut så får hennes pappa ha henne hemma och ge det? Så slipper du stressa i stallet. Det är inte roligt att åka iväg och veta att det kan bli knas med maten känner jag själv.
Jo, vi gör också så. Hon är ju van vid flaska sedan hon var sjuk. Handmjölkar ut en skvätt plus att jag har fryst in sedan innan så det finns. Problemet blir ju att brösten blir ganska stinna om man hoppar över en måltid. Funderar faktiskt på en egen pump, hade ju en som jag hyrde när hon inte åt så bra från bröstet.
 
Jo, vi gör också så. Hon är ju van vid flaska sedan hon var sjuk. Handmjölkar ut en skvätt plus att jag har fryst in sedan innan så det finns. Problemet blir ju att brösten blir ganska stinna om man hoppar över en måltid. Funderar faktiskt på en egen pump, hade ju en som jag hyrde när hon inte åt så bra från bröstet.

Ja, jag märker ju inte av om hon skulle rucka lite på mattiderna. Min mjölkmängd är åt det mindre hållet och jag är bara glad hon verkar nöjd på det hon får i sig.
Men för din del så vore väl en pump jättebra att ha med så kan du få ur lite när du är iväg.
Jag ska själv köpa en nästa vecka!
Hade en till sonen då jag pumpade åt honom å sen hade jag kvar den när tösen föddes två år senare så pumpade ut åt henne med så jag kunde röra mig mer fritt även fast jag inte hade häst då.
Den var elektriskt men nu köper jag nog en manuell.

Annars är hela familjen engagerade i min handmjölkning :laugh:
Idag tex så åt lillan från ena bröstet och det är då jag passar på att mjölka ur lite för hon får igång reflexen i det andra bröstet när hon suger på det andra. Så hon åt från det ena och min man gör samtidigt bröstkompressioner på det för att hålla igång trött bebis som annars somnar vid bröstet. Sen håller stora tjejen upp ett glas vid andra bröstet så jag kan pumpa ur och så håller jag lillan med andra armen då.
Det ser nog sjukt roligt ut :rofl:
Så blir en pump på onsdag så slipper dom andra hjälpa till :D :p
Men gör jag inte så här så får jag inte ut en droppe..
 
@Mitrolle och @Sedna Lyfta och vända huvudet har min också kunnat från födseln. Men hon orkar bara hålla huvudet och nacken rak under kortare stunder. Sen trillar antingen huvudet framåt eller åt sidan. Men era kan alltså hålla huvudet helt utan stöd?
 
H är 11v och han håller nacken själv. När han börjar bli trött åker hakan ned mot bröstet men när man bär eller han sitter så håller han huvudet.

Tränar ni andra mycket motorik osv?
Jag tycker just ligga på mage är svårt att få till, det ska vara rätt underlag och H ska inte ha ätit nyligen (eftersom han kräks) men försöker kompensera med sitträning och lek i gymmet.
 
Ikväll har vi varit på restaurang och firat Lillemans farmor som fyller år på julafton. Vi brukar gå ut och äta några dagar innan för att fira lite. Han sov och åt mest under tiden.

Vad gäller motorik så är jag sjukt dålig på att träna det. Måste montera ihop babygymmet, har inte gjort det eftersom han är så liten. Dock insåg jag att han fyller en månad på juldagen.. var fasen tog tiden vägen?
 
Ja, jag märker ju inte av om hon skulle rucka lite på mattiderna. Min mjölkmängd är åt det mindre hållet och jag är bara glad hon verkar nöjd på det hon får i sig.
Men för din del så vore väl en pump jättebra att ha med så kan du få ur lite när du är iväg.
Jag ska själv köpa en nästa vecka!
Hade en till sonen då jag pumpade åt honom å sen hade jag kvar den när tösen föddes två år senare så pumpade ut åt henne med så jag kunde röra mig mer fritt även fast jag inte hade häst då.
Den var elektriskt men nu köper jag nog en manuell.

Annars är hela familjen engagerade i min handmjölkning :laugh:
Idag tex så åt lillan från ena bröstet och det är då jag passar på att mjölka ur lite för hon får igång reflexen i det andra bröstet när hon suger på det andra. Så hon åt från det ena och min man gör samtidigt bröstkompressioner på det för att hålla igång trött bebis som annars somnar vid bröstet. Sen håller stora tjejen upp ett glas vid andra bröstet så jag kan pumpa ur och så håller jag lillan med andra armen då.
Det ser nog sjukt roligt ut :rofl:
Så blir en pump på onsdag så slipper dom andra hjälpa till :D :p
Men gör jag inte så här så får jag inte ut en droppe..
Haha, vilken kul bild jag får upp här:D

Ja, här har vi "bekymmer" med för mycket mat, snarare än för lite. På nätterna blir brösten så stinna att hon har svårt att få tag. Finns liksom inget att suga fast i.
 
Siri är rätt stadig i nacken, lyfta har hon kunnat sen början men nu lyfter hon högt och länge. Vi får passa henne ibland när vi bär för hon slänger helt vilt med huvudet :p men hon börjar äntligen bli rätt bra på att parera själv!
Hon har också stunder nu då hon inte är nöjd förrän hon får ligga själv på rygg (med någon som underhåller i närheten..). Annars sitter hon gärna i knäet med ansiktet framåt och kollar in världen. Mycket att kolla in i omvärlden :)
 
Jo, vi gör också så. Hon är ju van vid flaska sedan hon var sjuk. Handmjölkar ut en skvätt plus att jag har fryst in sedan innan så det finns. Problemet blir ju att brösten blir ganska stinna om man hoppar över en måltid. Funderar faktiskt på en egen pump, hade ju en som jag hyrde när hon inte åt så bra från bröstet.
Vi köpte en manuell pump, den är guld värd när jag kommer hem från stallet. Då har hon oftast precis ätit så jag mer eller mindre måste pumpa för att lätta på trycket i brösten. Det hade aldrig gått att vänta till nästa ätperiod!
 
Frågan gällde dig med Balahe :)
Vanligen var 3e timme, men kan bli efter drygt 2 ibland och upp mot 4,5 på natten. Har nyss matat och då åt hon sist lite efter 22 igår.

Hon äter oftast från ett bröst per mål. Så hoppar man över en amning kan det bli 6-8 timmar för ett bröst att vänta på tömning.
 
H är 11v och han håller nacken själv. När han börjar bli trött åker hakan ned mot bröstet men när man bär eller han sitter så håller han huvudet.

Tränar ni andra mycket motorik osv?
Jag tycker just ligga på mage är svårt att få till, det ska vara rätt underlag och H ska inte ha ätit nyligen (eftersom han kräks) men försöker kompensera med sitträning och lek i gymmet.
Just ligga på mage tycker jag också är ganska svårt att få till för hon blir alltid ledsen när man lägger henne på magen.
 
@Mitrolle och @Sedna Lyfta och vända huvudet har min också kunnat från födseln. Men hon orkar bara hålla huvudet och nacken rak under kortare stunder. Sen trillar antingen huvudet framåt eller åt sidan. Men era kan alltså hålla huvudet helt utan stöd?

Ja V håller huvudet helt utan stöd, men hon är tidig, det kommenterade även läkaren på en månadskontrollen.

Tror vi är rätt bra på att träna motorik. Hon har legat mycket på mage sedan dag ett, men så gillar hon det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 617
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 576
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 711
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 626
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • The Eras tour Stockholm
  • SD:s trollfabrik
  • Engelsk språkfråga

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp