Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2016 del 2 (bebisarna kommer)

Mysigt att läsa om era jular vi firade med min sida av familjen på julafton, lugnt o för dem då jag tappat rösten :p
Sambons syster låg med feber så vi ville intr åka dit igår och riskera nåt. Eller rättare sagt, julafton låg hon med 39 grader o var jättedålig, igår förmiddag var hon o shoppade..
Oliver har haft några gnälliga dagar, amningen har inte blivit så mycket bättre efter tungbandsklippet och vissa dagar är katastrof. Ska försöka få en ordentlig konsultation på önh
 
Mysigt att läsa om era jular vi firade med min sida av familjen på julafton, lugnt o för dem då jag tappat rösten :p
Sambons syster låg med feber så vi ville intr åka dit igår och riskera nåt. Eller rättare sagt, julafton låg hon med 39 grader o var jättedålig, igår förmiddag var hon o shoppade..
Oliver har haft några gnälliga dagar, amningen har inte blivit så mycket bättre efter tungbandsklippet och vissa dagar är katastrof. Ska försöka få en ordentlig konsultation på önh

Det är verkligen många som ligger sjuka nu, förkylning och magsjuka verkar det som. Lilla E har haft några nätter förra veckan då vi fick suga snor ett par gånger på nätterna. Min värsta mardröm att hon ska bli riktigt sjuk! :cry:

Har ni någon amningsmottagning på sjukhuset hos er?
 
Alfons tremänning som är en vecka äldre vårdas på sjukhus pga RS viruset- vi var där för två veckor sedan på dop och tänkt att vi nog klarat oss men nu har Alfons farmor insjuknat i en hemsk förkylning och vi firade jul där (och kärringen kunde ändå inte hålla fingrarna borta från grabben när vi träffade henne på ica idag trots att hon vet risken för smitta "men hon ska fara bort någon vecka så hon kunde inte låta bli":rage:). Farmorn umgicks med tremänningens mormor och morfar förra helgen på Alfons dop :nailbiting::nailbiting:.

Ärligt är jag nu jätte nojig att grabben ska bli sjuk :(
 
Alfons tremänning som är en vecka äldre vårdas på sjukhus pga RS viruset- vi var där för två veckor sedan på dop och tänkt att vi nog klarat oss men nu har Alfons farmor insjuknat i en hemsk förkylning och vi firade jul där (och kärringen kunde ändå inte hålla fingrarna borta från grabben när vi träffade henne på ica idag trots att hon vet risken för smitta "men hon ska fara bort någon vecka så hon kunde inte låta bli":rage:). Farmorn umgicks med tremänningens mormor och morfar förra helgen på Alfons dop :nailbiting::nailbiting:.

Ärligt är jag nu jätte nojig att grabben ska bli sjuk :(

Håller en tumme att han klarar sig!!
 
Det är verkligen många som ligger sjuka nu, förkylning och magsjuka verkar det som. Lilla E har haft några nätter förra veckan då vi fick suga snor ett par gånger på nätterna. Min värsta mardröm att hon ska bli riktigt sjuk! :cry:

Har ni någon amningsmottagning på sjukhuset hos er?

Ja det finns men det är upp till 6 veckor :( måste iaf ta tag i detta nu, varje anning ska ju inte vara bök, skrik o magknip.
 
Här blev först jag sjuk och nu lilla tösen såklart :/. Ingen feber iaf men snorig och lite rosslig... Får hjälpa henne rensa med jämna mellanrum. Men glad och skrattar när hon är vaken :love:
 
Fått rn tid imorgon till önh igen, får hoppas på bättre lycka denna gång!

Sexveckorskontroll idag, 7450g o 64 cm lång. Megagebis !

Hoppas ni får hjälp!
Oj. Men skönt att vikten ändå går uppåt?
Vi hade 4 månaders kontroll igår. Lilleman vägde in på 6775 och var 62 cm. :o
 
Han har probl

Problemet är att han inte kan ta rikitgt tag, tappar taget, suger luft och smackar. Överläppen viks inte ut och väldigt sällan underläppen, trots att tungbandet är klippt
Kan du försöka hjälpa honom att vika ut läpparna? Har du tagit kontakt med någon hjälpmamma på amningshjälpen?
 
Vilken skillnad det kan vara på bebisar! Vår kille var strax innan 4 mån 62,5 cm och vägde drygt 6300.

Någon mer som börjat med smakportioner? Vi tycker det är jättekul för han fullkomligt älskar det! Så mycket att han gallskriker av ilska när vi tar bort skeden... Tar vi fram skeden igen ler han och sträcker sig efter den! Min mamma sa att vi skulle akta oss sen när han får börja äta på riktigt så att han inte blir tjock... men barn blir väl inte farligt tjocka så länge de äter mat när de är hungriga? Alltså inte glass och läsk och godis men om en tex 7-månaders vill ha mat ska man väl aldrig neka det?
 
Vilken skillnad det kan vara på bebisar! Vår kille var strax innan 4 mån 62,5 cm och vägde drygt 6300.

Någon mer som börjat med smakportioner? Vi tycker det är jättekul för han fullkomligt älskar det! Så mycket att han gallskriker av ilska när vi tar bort skeden... Tar vi fram skeden igen ler han och sträcker sig efter den! Min mamma sa att vi skulle akta oss sen när han får börja äta på riktigt så att han inte blir tjock... men barn blir väl inte farligt tjocka så länge de äter mat när de är hungriga? Alltså inte glass och läsk och godis men om en tex 7-månaders vill ha mat ska man väl aldrig neka det?

Jo det går att bli tjock på "bara mat". Men det märker ni ju. Neka skulle jag inte göra, anpassa vad som erbjuds istället om det senare visa sig behövas.
 
Vilken skillnad det kan vara på bebisar! Vår kille var strax innan 4 mån 62,5 cm och vägde drygt 6300.

Någon mer som börjat med smakportioner? Vi tycker det är jättekul för han fullkomligt älskar det! Så mycket att han gallskriker av ilska när vi tar bort skeden... Tar vi fram skeden igen ler han och sträcker sig efter den! Min mamma sa att vi skulle akta oss sen när han får börja äta på riktigt så att han inte blir tjock... men barn blir väl inte farligt tjocka så länge de äter mat när de är hungriga? Alltså inte glass och läsk och godis men om en tex 7-månaders vill ha mat ska man väl aldrig neka det?

Lilleman har fått börja smaka litegrann. Mest för han verkar så sugen på vår mat. Ser ut som han vill dyka ner i tallriken om han sitter med i någons knä när vi äter. :D Han har mest fått slicka på lite sås än så länge men verkar tycka om det. Fick smaka en liten sked gröt häromdagen och det var poppis! Och igår lite lite potatismos. :d Lite svårt än bara med att det ska sväljas. Mkt kommer ut igen. Men det lär han sig snart.
Dottern var likadan som er. Älskade all mat och ville ha hur mkt som helst tills hon slutade med burkmaten. Nu vid 2 1/2 är det svårare. Hon tycker om det mesta dock men har många idéer om hur och vad som ska ätas och när. :cool:
Vi erbjuder hyfsat nyttig mat på regelbundna tider och mellanmål. Hon är än sålänge fullt normalviktig. Även fast vi fuskar ibland med skräpmat och lite godis på helgen ibland. :o Vi håller det såklart på en rimlig nivå och försöker hålla godis till lördagar osv men visst får hon också fika om vi andra fikar på en tisdag. Oftast har hon inte tid med fika ändå och får kanske i sig ett kex eller en halv bulle på sin höjd.
Jag tror på att anpassa vad som erbjuds om nu barnet skulle vilja äta massor.

Idag har lilleman feber och hosta. Typiskt. Storasyster blev sjuk på juldagen med hög feber. Visade sig vara höstblåsor. Hon mår bra nu igen men har några blåsor kvar i munnen. Hoppas Ante slipper det iaf och det bara är en förkylning. Tur att mannen tog ledigt nu i mellandagarna så man får lite avlastning på dagarna.
 
Vilken skillnad det kan vara på bebisar! Vår kille var strax innan 4 mån 62,5 cm och vägde drygt 6300.

Någon mer som börjat med smakportioner? Vi tycker det är jättekul för han fullkomligt älskar det! Så mycket att han gallskriker av ilska när vi tar bort skeden... Tar vi fram skeden igen ler han och sträcker sig efter den! Min mamma sa att vi skulle akta oss sen när han får börja äta på riktigt så att han inte blir tjock... men barn blir väl inte farligt tjocka så länge de äter mat när de är hungriga? Alltså inte glass och läsk och godis men om en tex 7-månaders vill ha mat ska man väl aldrig neka det?
Det där med vikt hos små barn tror jag har mycket med anlag att göra -om man inte öser på med skräpmat då vill säga.
Min bror va så tjock att dom fick palla upp han med kuddar och BVC sa att mina föräldrar skulle dra in på maten. Mamma vägrade och menade att va pojken hungrig skulle pojken få äta. Vid två års ålder fans inte ett uns fett kvar och resten av uppväxten såg han ut som Om han växte i ett stuprör. Han är smal än idag 30 år senare men då har inte vi någon direkt fetma i släkten överhuvudtaget.
En barndomsvän till mig var tvärt om, hela hennes släkt är av det rundare slaget och hon har varit "jämnrund" hela sitt liv trots att det inte flödar några mängder med skräpmat.
 
Gott nytt år alla mammor och bebisar.
Vi var på BVC idag. 6355 g vägde hon, 18,5 veckor gammal. Tycker de börjar bli tungt att bära runt på henne, vill inte ens tänka på om hon varit en större tjej. Hade lika gärna kunnat väga 8 kg nu liksom.
Senaste veckan har hon spytt väldigt efter maten så känns som allt åker upp igen.. har inte varit en spybebis alls innan. Och kommer de inte spy så är de dregel istället typ.
Smakar nu på våran mat titt som tätt. Märker redan att vissa saker uppskattas mer än annat. :D allt stoppas in i munnen men vissa saker kommer ut lika fort igen.
 
Här har vi gått in i fjärde utvecklingssteget med full kraft!

Vart tog min glada goa bebis vägen och va är det här för ett litet monster?!
Vill inte sova. Äter hela nätterna, kräver att bli underhållan och hiskliga humörsvägningar- det här är inte nådigt!

Men så händer det ju massa saker också - idag ser det ut som om han hittat en ny teknik för att vända sig. Iställer för att resa sig på armbågarna och tippa över så ställer han sig med rumpan upp i vädret och sparkar i från.
Ser helfestligt ut men misstänker att det är försök att ta sig famåt mer än vilja att hamna på rygg :love:
 
Hur går det mer era bebisar? Min lilla är drygt två månader nu och utvecklas massor, det är kul. Växer så det knakar och är nu uppe i 5 kg och så har jag fått lägga undan de minsta kläderna, det mesta har hon 62 i nu.
 
Här dras vi med envisa sjukdomar fortfarande.. :cool:
Dottern fick höstblåsor på juldagen, smittade lillebror som sedan smittade mig. :down: Kan säga att jag förstår varför dom inte velat äta. Fy sjutton vad ont det gjorde.
Lagom tills alla blåsor var borta blev dom små istället förkylda. Lilleman är snorig som sjutton och jag har nojjat lite för RS men han har inte feber och är glad och pigg och äter som han ska så antar att det inte är någon fara på taket.
Storasyster är jättesnorig med men också feberfri. Maken började också snora idag. Suck.. :meh:
Imorgon ska storasyster på 2 1/2 års kontroll på BVC så nu hoppas vi att det inte blir sämre så vi kan komma iväg.

Vi kör för övrigt också strl 62 för det mesta, men en del i 56 passar än. :o Han verkar inte ha bråttom att växa ur kläderna lilleman iaf. Inte mig emot dock. Har fått så mkt fint i dom mindre storlekarna så är glad att vi hinner använda de mer än typ en gång som det var med storasyster. :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 815
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 859
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 853
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp