Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2016 del 2 (bebisarna kommer)

Alltså det är så hemskt. Varje timme inatt :banghead: blir galen snart!!! :cry:
Ja du, Jag har köpt hem ersättning - har inte gett honom någon ersättning än men är nästan benägen att prova bara för att se om det är att han faktiskt är hungrig -han äter ordentligt varje gång han vaknar och nöjer sig bara med napp en av uppvaktningarna per natt typ. Men jag ska prova hålla ut ett tag till och hoppas på att det bara är den här fasen.

PS- Inatt vid 1 va jag så trött att jag somnade med honom liggandes på armen (är typ det enda sättet vi riktigt kan liggamma på) sov så till 4 imorse och då låg han fortfarande och snutta. Förra veckan när jag hade han i sängen gav han mig 3(!) stora sugmärken på bröstet så jag såg ut som någon hade slagit mig så det är ingen hitt att ha honom intill än när ja sover
 
Kul att läsa hur det går för alla. Jag är nyfiken hur det går för er som pottat från start.
Vi pottar ju också men bara vid blöjbyte och när han ska bajsa (han vill inte bajsa i blöjan) men jag tycker :P


Går rätt bra. Hon har gått från att kissa ungefär var 20 min till att hålla sig minst 30 min nu. Ser sällan signaler men kör på rutinpottning och oftast bajsar hon också på pottan eller toasitsen då. Är inte ovanligt att vi fångar allt utom 3-4 kissar på en dag om vi är hemma.
Nu är pappan hemma och han försöker men blir inte lika ofta som vi gjort.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Ja du, Jag har köpt hem ersättning - har inte gett honom någon ersättning än men är nästan benägen att prova bara för att se om det är att han faktiskt är hungrig -han äter ordentligt varje gång han vaknar och nöjer sig bara med napp en av uppvaktningarna per natt typ. Men jag ska prova hålla ut ett tag till och hoppas på att det bara är den här fasen.

PS- Inatt vid 1 va jag så trött att jag somnade med honom liggandes på armen (är typ det enda sättet vi riktigt kan liggamma på) sov så till 4 imorse och då låg han fortfarande och snutta. Förra veckan när jag hade han i sängen gav han mig 3(!) stora sugmärken på bröstet så jag såg ut som någon hade slagit mig så det är ingen hitt att ha honom intill än när ja sover

Gav upp inatt och hon fick sova bredvid mig. Sov i 4 timmar i ett sträck. Gissar och hoppas på att det är en fas nu och du hon helt enkelt behöver trygghet.

4 mån och BVC igår. Är nu 65 cm lång och väger 6765g. Längdkurvan är fortfarande bara ett streck men vikten har planat ut.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Vad tråkigt att det är flera som inte mår så bra :( Jag har också känt mig nere och "fast", känns som att det här med att vara föräldraledig på heltid inte riktigt är min grej liksom.... Så jag ska börja jobba litegrann, typ nån dag i veckan sådär. Jag jobbar ju heltid fackligt på mitt vanliga jobb och sen har jag även ett uppdrag som regionalt skyddsombud så jag tänkte börja med bara RSO-uppdraget eftersom jag har en vikarie på mitt vanliga jobb :)
Min sambo är överlycklig, han skulle nog helst av allt sparka ut mig helt och vara hemma själv på heltid om han fick :D vilket han ju också skulle kunna vara egentligen eftersom vi flaskmatar helt och har gjort sen start.

Jag är lite rädd att det ska komma en förlossningdepression, det har jag vart från start egentligen eftersom det blev såpass traumatiskt när hon föddes, men än så länge verkar det funka bra om jag bara får komma ifrån nån gång per dag (åka till stallet oftast). Min sambo är ju fantastisk också, han är verkligen min klippa här i livet :love:

Sen är det ju lite tråkigt när tankarna kommer om att "vad är jag för mamma egentligen?" : kunde inte föda barn "som vanligt" (akut kejsarsnitt), aldrig ammat, trivs inte att "bara" vara hemma :(
 
Vad tråkigt att det är flera som inte mår så bra :( Jag har också känt mig nere och "fast", känns som att det här med att vara föräldraledig på heltid inte riktigt är min grej liksom.... Så jag ska börja jobba litegrann, typ nån dag i veckan sådär. Jag jobbar ju heltid fackligt på mitt vanliga jobb och sen har jag även ett uppdrag som regionalt skyddsombud så jag tänkte börja med bara RSO-uppdraget eftersom jag har en vikarie på mitt vanliga jobb :)
Min sambo är överlycklig, han skulle nog helst av allt sparka ut mig helt och vara hemma själv på heltid om han fick :D vilket han ju också skulle kunna vara egentligen eftersom vi flaskmatar helt och har gjort sen start.

Jag är lite rädd att det ska komma en förlossningdepression, det har jag vart från start egentligen eftersom det blev såpass traumatiskt när hon föddes, men än så länge verkar det funka bra om jag bara får komma ifrån nån gång per dag (åka till stallet oftast). Min sambo är ju fantastisk också, han är verkligen min klippa här i livet :love:

Sen är det ju lite tråkigt när tankarna kommer om att "vad är jag för mamma egentligen?" : kunde inte föda barn "som vanligt" (akut kejsarsnitt), aldrig ammat, trivs inte att "bara" vara hemma :(

En bra mamma handlar varken om hur barnet kom till, kom ut, matas eller om man trivs med att vara hemma på heltid eller inte.
 
Om någon vill se min förlösande barnmorska Maria så är hon just nu riksnyheter med deras "föda i bilen kurs" nu när "mitt" BB slår igen
 
Hur tänker ni angående napp? Vi har inte prövat, men lillan verkar ha kommit in i en väldigt snuttig fas där hon suger på det mesta som finns i närheten, oftast sin hand. Hon är inte hungrig, erbjuder henne bröstet men då blir hon arg och skriker. Funderar på att prova napp men det känns elakt och onödigt att introducera något som man måste vänja av med senare? Det gör ju egentligen inget att hon snuttar på händerna men det kanske vore bättre med napp?
 
Hur tänker ni angående napp? Vi har inte prövat, men lillan verkar ha kommit in i en väldigt snuttig fas där hon suger på det mesta som finns i närheten, oftast sin hand. Hon är inte hungrig, erbjuder henne bröstet men då blir hon arg och skriker. Funderar på att prova napp men det känns elakt och onödigt att introducera något som man måste vänja av med senare? Det gör ju egentligen inget att hon snuttar på händerna men det kanske vore bättre med napp?

Jag ser ju hellre att barnet suger på napp just för att den går att slänga bort om barnet inte slutar frivilligt. En tumme är betydligt svårare att vänja sig av med och kan göra mer skada på tänderna än en bra napp. ( vi kör MAMs extra tunna napp ) Men snuttefilt kan ju också vara ett bra alternativ.

Min kusin är skräckexempel för tummsugning. Hon sög på tummen så länge och så mycket att den ena tummen började vara mindre än den andra innan dom lyckades få henne att sluta
 
Hur tänker ni angående napp? Vi har inte prövat, men lillan verkar ha kommit in i en väldigt snuttig fas där hon suger på det mesta som finns i närheten, oftast sin hand. Hon är inte hungrig, erbjuder henne bröstet men då blir hon arg och skriker. Funderar på att prova napp men det känns elakt och onödigt att introducera något som man måste vänja av med senare? Det gör ju egentligen inget att hon snuttar på händerna men det kanske vore bättre med napp?

Vi har erbjudit napp men ungen vägrar. Han vägrar iofs flaskan med. :D
Dottern tog nappen direkt från start utöver amning.

För övrigt har vi haft magsjukan på besök här hemma.:yuck: Dottern spydde 2 gg natten till söndag och jag spydde hela fm igår. Fy fan alltså. Mannen fick ta hand om barnen o bara komma med lilleman när han var hungrig. Hoppas han och maken klarar sig då vi har en resa till säfsen med hyrd stuga planerad till helgen. Vore ju himla trist att inte kunna åka. :down:
 
Jag har också resonerat som så att en napp är lättare att vänja dig av med än händerna. Har hittat en sort som H gillar, tommee tippee.

Var hos barnläkaren häromdagen och tog då längd och vikt. Lillskiten väger 5500g och är 61 cm lång, 2,5 mån gammal. Har snart dubblat sin födelsevikt på 3000g.
 
Ang napp vs tumme. Allt kan hända. Jag själv tex slutade med napp vid 3 och började suga på tummen istället. Barn gör nog lite som barn vill. Försökte med allt för att få mig att sluta, tandställning funkade inte ens. Nu slutade jag ju uppenbarligen tillslut men jag var nog lite pinsamt gammal. Inga utåtåtstående tänder fick jag heller.
 
Ang napp vs tumme. Allt kan hända. Jag själv tex slutade med napp vid 3 och började suga på tummen istället. Barn gör nog lite som barn vill. Försökte med allt för att få mig att sluta, tandställning funkade inte ens. Nu slutade jag ju uppenbarligen tillslut men jag var nog lite pinsamt gammal. Inga utåtåtstående tänder fick jag heller.
Tänkte på det jag med. Provar ju få A att ha nappen (som han gilla) men den där tummen är så goooood säger han.
Angående utåtstående tänder så är det väl mest kännsligt de första åren men de kan dom ju få av dåliga nappar också.
 
Har relationen till er partner förändrats sen ni fick barn? På vilket sätt?

Jag och sambon har alltid haft en stabil och kärleksfull relation, den har blivit väldigt annorlunda sen H kom. Tyvärr inte till det bättre. Vi pratar inte med varandra lika mycket, gosar inte särskilt mycket... har kommit in i en ond spiral, behöver verkligen nya rutiner. Blir ju inte bättre av att jag har noll sexlust heller...

Blev lite skriva av sig...
 
Har relationen till er partner förändrats sen ni fick barn? På vilket sätt?

Jag och sambon har alltid haft en stabil och kärleksfull relation, den har blivit väldigt annorlunda sen H kom. Tyvärr inte till det bättre. Vi pratar inte med varandra lika mycket, gosar inte särskilt mycket... har kommit in i en ond spiral, behöver verkligen nya rutiner. Blir ju inte bättre av att jag har noll sexlust heller...

Blev lite skriva av sig...

Min man hade det rätt jobbigt i början precis när bebis var född, han har allmänt svårt för omställningar och blev ganska deppig och gnällig. Så jag sa åt honom att han får antingen söka hjälp eller skärpa sig och då kom han ur sin bubbla. Jag anknöt direkt till lillan och det faller sig väldigt naturligt för mig att ta hand om henne på ett sätt som inte maken gjorde. Men nu (liten är 2,5 månader) har det blivit betydligt bättre. Vi pratar på som vanligt, blir mycket bebisprat såklart men annars funkar kommunikationen bra här. Det underlättar nog att jag är rakt på sak och inte räds att ta upp saker. Jag tycker att vår relation är bra, självklart har dynamiken förändrats eftersom vi nu är tre och lillan måste komma först. Det känns som att en får ha tålamod och vänja in sig i den nya konstellationen, och försöka komma ihåg att vara fina mot varandra och kramas och prata om annat än bara bebis hela tiden.
 
Har relationen till er partner förändrats sen ni fick barn? På vilket sätt?

Jag och sambon har alltid haft en stabil och kärleksfull relation, den har blivit väldigt annorlunda sen H kom. Tyvärr inte till det bättre. Vi pratar inte med varandra lika mycket, gosar inte särskilt mycket... har kommit in i en ond spiral, behöver verkligen nya rutiner. Blir ju inte bättre av att jag har noll sexlust heller...

Blev lite skriva av sig...
Nja från början kändes det som vi kom närmare varandra men just nu krisar de lite. Sambon har jätte svårt att acceptera att han måste minska ordentligt på sina intressen. Det funkar inte att han jobbar heltid plus deltidsbrandman. Spelar badminton två kvällar i veckan. Jaga varje ledig helg morgon och sedan bara komma hem för att slira om och fara ut och fiska.
Han tycker typ att vi ska följa med honom för att umgås så jag har fått plocka han hårt och sagt att det ska inte vara upp till mig att han tillbringar tid med barnet. Vill han ha med barnet ut så får han ta med sig barnet och sedan kan jag välja om jag vill följa med eller faktiskt ägna tid åt mina intressen men det har han svårt att acceptera han har liksom fått för sig att jag kan göra allt själv med barnet med mig och för han är blir allt omöjligt med barnet med sig.

När det gäller sexlivet så har vi haft lite skilda meningar redan innan vi fick barn. Jag vill ofta ha mycket mer än vad han vill men sedan förlossningen ha jag inte haft någon stor lust alla vilket gör att ingen av oss riktigt tar initiativet. Så tror vi haft sex typ 3 gånger och A är nu fyra månader. Men just den biten tror/hoppas jag att vi hittar tillbaka till om vi inte stressar på det för mycket.
 
Undrar lite hur era små sover dagtid (eller över dygnet?) vi går och lägger oss runt 22 och han somnar någon gång mellan 22:30-00 och vaknar mellan 6-8 med några nattmål. Sedan en tupplur från 10/11-14/15 och så om vi har tur en lur runt 18.

Förmiddagsluren kräver ofta en promenad och på eftermiddagen brukar han somna om vi åker till stallet. Nu har han tydligen tagit sovmorgon idag, sover ännu utan promenad
 
Undrar lite hur era små sover dagtid (eller över dygnet?) vi går och lägger oss runt 22 och han somnar någon gång mellan 22:30-00 och vaknar mellan 6-8 med några nattmål. Sedan en tupplur från 10/11-14/15 och så om vi har tur en lur runt 18.

Förmiddagsluren kräver ofta en promenad och på eftermiddagen brukar han somna om vi åker till stallet. Nu har han tydligen tagit sovmorgon idag, sover ännu utan promenad

Lägger sig mellan 19-20. Sover till mellan 07-09 oftast 08-09. Ibland en 20 minutare på förmiddagen men oftast 1.5-2.5 timmar från ca 13. Sen inget fören natten.
Ibland beroende på vad vi gör sover hon bara 1 timma vid lunch tex, då kan hon sova 1 timme till vid typ 16-17.
 
Våran tös som är 2 månader somnar för natten mellan 22-23, vaknar vid 3 för amning och vid 5-6. Sen går vi upp mellan 8-9.

På dagen sover hon ca 1-2 timmar vid 11, en lur vid 15-17 beroende på hur länge hon sov tidigare. Sen ev en lur på kvällen.
Baserat på en bra dag/natt :).

Min och mannens relation är bra, visst har vi diskuterat prioriteringar och hans vs min egentid men nu funkar det bra och vi ger och tar. Sexet har vi ännu inte fått till.. Jag har knappt någon sexlust och tösen kan inte ligga själv och sova. Vet inte hur vi ska få till det.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 359
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 643
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 758
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp