Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2017 del 2

Låter bra! Vi hade en väldigt bra natt till idag, hon sov i nestet mellan oss förutom en timme eller två när hon sov på sambons bröst. Jag som haft lite besvär med amningen har alltid gått upp till soffan och ammat på natten men nu satt jag kvar i sängen och kunde oftast välta över henne tillbaka i nestet efteråt.

Hon äter dock lite oftare än er söta Bonnie :laugh: Mellan 22 och 07.30 åt hon fyra-fem gånger. Men det är väl rätt normalt ändå, hon är ju inte så gammal ;)

Låter ungefär som våra nätter. Förutom att det är jag som får agera säng åt bebis. (Maken har storebror om nätterna). Sitter också i sängen och ammar.

Det är absolut normalt att amma så ofta. Det är ju också olika hur mycket bebisarna äter per gång. Här ammas det 15-16 gånger per dygn, och korta stunder varje gång. Hoppas att det med att hon blir äldre blir längre och färre gånger men det ger sig :)
 
Låter bra! Vi hade en väldigt bra natt till idag, hon sov i nestet mellan oss förutom en timme eller två när hon sov på sambons bröst. Jag som haft lite besvär med amningen har alltid gått upp till soffan och ammat på natten men nu satt jag kvar i sängen och kunde oftast välta över henne tillbaka i nestet efteråt.

Hon äter dock lite oftare än er söta Bonnie :laugh: Mellan 22 och 07.30 åt hon fyra-fem gånger. Men det är väl rätt normalt ändå, hon är ju inte så gammal ;)

Magen är ju miiiniliten första månaden, så de behöver fylla på ganska ofta :)

Har du vågat prova att liggamma? Det räddar sömnen väldigt bra :bow:
 
Vi hade en jättebra natt. Vi la oss vid 22 och då åt hon, sen sov hon brevid mig till 5, åt och sov på mig till 7, då la kag ner henne brevid mig och hon sov vidare till 9.

Fast natten innan ville hon äta varje timme eller tom oftare.
 
Här ammas det var tredje timme (ganska exakt) under dagen och då 15-20 min på varje bröst. Under natten sover hon bra och vaknar oftast nån gång under natten och sen på morgonen och vill äta.

Under natten så går jag upp och sätter mig i soffan, liggammade i början men det resulterade i att hon inte gick att lägga tillbaka i nestet. Sedan jag började gå upp och amma så har hon sovit i nestet 100% under natten vilket jag tycker är skönt (både för sömnen och oron) :)
 
Magen är ju miiiniliten första månaden, så de behöver fylla på ganska ofta :)

Har du vågat prova att liggamma? Det räddar sömnen väldigt bra :bow:

Efter förlossningen var vi på sjukhuset i ett dygn, då tyckte jag att det var enklare att liggamma än att sitta upp. Nu har vi kommit ifrån det men kanske ska prova det igen. Låter du Bonnie ligga kvar i nestet eller hur gör du? Vår lilla tjej tycker inte om när man flyttar på henne, hon vaknar väldigt lätt när man flyttar över henne till nestet efter amningen...
 
Efter förlossningen var vi på sjukhuset i ett dygn, då tyckte jag att det var enklare att liggamma än att sitta upp. Nu har vi kommit ifrån det men kanske ska prova det igen. Låter du Bonnie ligga kvar i nestet eller hur gör du? Vår lilla tjej tycker inte om när man flyttar på henne, hon vaknar väldigt lätt när man flyttar över henne till nestet efter amningen...

Pft! Den här koalaungen kräver kroppskontakt, inget näste duger här inte... Hon sover brevid mig, i brösthöjd, med huvudet på en bebiskudde. Jag ligger på sidan. Bara att ”plugga in” när hon vaknar till, sen somnar jag om medan hon äter.
 
Pft! Den här koalaungen kräver kroppskontakt, inget näste duger här inte... Hon sover brevid mig, i brösthöjd, med huvudet på en bebiskudde. Jag ligger på sidan. Bara att ”plugga in” när hon vaknar till, sen somnar jag om medan hon äter.

Låter jäkligt praktiskt :D En barnmorska på avdelningen "skällde" lite på mig när jag låg så med bebis, det fanns ju en risk att hon hamnade med ansiktet i min armhåla och kvävdes :grin:
 
Låter jäkligt praktiskt :D En barnmorska på avdelningen "skällde" lite på mig när jag låg så med bebis, det fanns ju en risk att hon hamnade med ansiktet i min armhåla och kvävdes :grin:

Jag veeeet. Det är ju "tryggast för bebisar att sova i egen säng de första tre månaderna", men det hade inneburit INGEN SÖMN FÖR RESTEN AV DEN HÄR FAMILJEN I TRE MÅNADER. Ej rimligt. Största risken är väl om de hamnar med ansiktet under täcket eller in i en kudde, har jag för mig.

Jag sover lätt, vaknar direkt om hon knorrar eller pruttar lite i sömnen. ;) Pappan hade dock inte fått sova ensam med henne, för han sover så tungt att han skulle kunna lägga sig på MIG i sömnen. Vill inte lägga en bebis inom hans rullningsavstånd...

(Bonnie sover antingen på rygg eller ligger sked med ryggen mot mig, hon är bara vänd mot mig när hon äter. Då ligger hon nästan alltid på rygg, bara huvudet som är vridet.)
 
Jag veeeet. Det är ju "tryggast för bebisar att sova i egen säng de första tre månaderna", men det hade inneburit INGEN SÖMN FÖR RESTEN AV DEN HÄR FAMILJEN I TRE MÅNADER. Ej rimligt. Största risken är väl om de hamnar med ansiktet under täcket eller in i en kudde, har jag för mig.

Jag sover lätt, vaknar direkt om hon knorrar eller pruttar lite i sömnen. ;) Pappan hade dock inte fått sova ensam med henne, för han sover så tungt att han skulle kunna lägga sig på MIG i sömnen. Vill inte lägga en bebis inom hans rullningsavstånd...

(Bonnie sover antingen på rygg eller ligger sked med ryggen mot mig, hon är bara vänd mot mig när hon äter. Då ligger hon nästan alltid på rygg, bara huvudet som är vridet.)

En annan barnmorska vi träffade sa faktiskt att de nyare bestämmelserna angående att bebis ska sova på rygg har gjort så många föräldrar oroliga och trötta att hon inte visste vad som var bäst egentligen. Tänker dock inte argumentera emot forskningen men förstår hennes poäng.

Upplever också att jag är extremt lättväckt när det kommer bebisen. Att sova med hennes rygg mot mig kanske är något vi ska prova, det borde ju minska riskerna avsevärt.
 
Om man sitter och ammar i sängen på natten, och glömmer att "fälla upp" amningslinnet efteråt. Om man sen vid nästa amningstillfälle ammar på andra bröstet men fortfarande missar att första sidan är "nedfälld". Då blir det blött. Bara så att ni vet :p
 
Låter jäkligt praktiskt :D En barnmorska på avdelningen "skällde" lite på mig när jag låg så med bebis, det fanns ju en risk att hon hamnade med ansiktet i min armhåla och kvävdes :grin:

:confused: Här "ska" man samsova med bebis. Dom propsar på att det är väldigt viktigt med hudkontakt och helst ska man inte använda napp eller ge ersättning om det inte är nödvändigt.

Vi köpte en jättefin vagga från Troll till nya bebisen. Tror ni den används? :p
Varken jag eller maken kunde sova utan att ha koll. Gillar inte att bebis måste ligga på rygg ifall den spyr och kvävs eller nåt.
För mig känns det säkrare att ha bebis på sidan nära mig.
Så nu sover vi allihop i stora sängen :p
 
:confused: Här "ska" man samsova med bebis. Dom propsar på att det är väldigt viktigt med hudkontakt och helst ska man inte använda napp eller ge ersättning om det inte är nödvändigt.

Vi köpte en jättefin vagga från Troll till nya bebisen. Tror ni den används? :p
Varken jag eller maken kunde sova utan att ha koll. Gillar inte att bebis måste ligga på rygg ifall den spyr och kvävs eller nåt.
För mig känns det säkrare att ha bebis på sidan nära mig.
Så nu sover vi allihop i stora sängen :p

Intressant! Var bor du?
 
Idag börjar maken jobba igen så första dagen hemma "ensam". Men de två första veckorna blir lite mjukstart då maken lämnar storebror på förskolan och jag slipper morgonbestyren med två. Så nu är det mest lugnet före den förmodade stormen i eftermiddag :D
 
För min del är det också första dagen själv med bebis då maken börjat jobba igen. Det är lite omställning då han, pinsamt nog :o, skött typ allt med E utom själva amningen. Men även där har han hjälp till och lägga henne i min famn och rapa henne vid behov :up:

Här är det inte barnet som curlats utan mamman :angel: Min ursäkt är att jag knappt kunde röra mig alls de första två veckorna och kunde inte sitta öht förrän i slutet av tredje veckan. Jag var dessutom så svag i kroppen så jag vågade inte ens bära E med risk för att ramla.. Nu är hon 5 veckor gammal och jag klarar äntligen av att bära lite vikt igen (E i bärsjal + hästarnas halvfulla vattenhinkar).

Ni som har häst, hur gör ni med bebis vid mockning? Jag skulle gärna ha E i bärsjalen men det blir så dammigt när jag skakar ur spånet så jag vågar inte ha henne i stallet då. Idag fick hon ligga i vagnen utanför men vägrade att sova där vilket hon gjorde i sjalen precis innan :meh:
 
Även min man började jobba idag.
Han åker hemifrån redan kl 6 så jag måate fixa allt här hemma på morgonen, men jag fick iväg de två skolbarnen i tid till skolan och förskolebarnet till förskolan. Därefter åkte vi och handlade men jag glömde hälften, handla utan inköpslista är dumt.

Lite stressigt att laga lunch, då var Ida inte nöjd. Hade jag varit själv hade det nog blivit en tallrik yoghurt men tre hungriga barn behövde mer.

Här är det helgdag på onsdag sen är barnen lediga även torsdag och fredag så vi börjar lite lugnt.
 
Första hämtningen gick finfint :) Men mycket tack vare en sovande bebis. Hur det ska gå till smidigt med en skrikande bebis vet jag inte riktigt :p
 
@Guldaskig det är nog något som kommer med att man faktiskt har provat det här med bebis förut. När sonen var liten tyckte jag att det var obegripligt hur man klarade av att vara hemma med flera barn samtidigt :p
 
Sista dagen på jobbet idag, skönt men jättekonstigt! :confused:
Avslutade dagen med vattengympa, så varmt och gott och imorgon har jag bokat in lite lyx med en och en halv timmes fotvård/fotmassage:love: Har så himla ont i fötterna nu med 20 extra kilo och tidigare känningar av hälsporre har gjort sig påminda...:down:
Ska försöka varva ner och se om jag kan få kroppen, och huvudet(!!!), att slappna av lite nu sista veckorna. Det ska ju underlätta för att bebis ska bestämma sig för att det är dags sägs det :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 532
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 990
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 460
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 380
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp