Höstföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha usch det låter inte alls kul :grin:

Nässpray försöker jag låta bli för jag blir värre men vi får se hur länge det går och bröstet är sambon överlycklig över :angel:
Jag lever på min nässpray säkert inte bra men utskrivet av BM, hon sa att jag ska försöka variera på sorter bara för att inte bli resistent mot den!
 
Jag lever på min nässpray säkert inte bra men utskrivet av BM, hon sa att jag ska försöka variera på sorter bara för att inte bli resistent mot den!
Jag har varit tvungen att använda nässpray dagligen båda tidigare graviditeter och det verkar likadant nu. Har inte blivit beroende eller resistent. Använder dock bara barnspray för att va lite snällare mot näsan plus nozoil så den inte torkar ut fullständigt.
Va inga bekymmer att sluta med spray efteråt heller, ca 2v efter förlossning har nästäppan varit borta:up:
 
Vad avis jag blir på er som kan använda nässpray :o! Om jag använder vanlig nässpray i mer än fem dagar får jag ett helvete med att sluta och varken kortisonspray eller slemlösande tabletter hjälper. Har ju permanenta problem med näsan och det har blivit värre än någonsin nu under graviditeten. Blir provocerad varje gång det är reklam för Otrivin på TV, för jag blir påmind om att somliga faktiskt kan använda sådant och får andas ordentligt på nätterna :rofl:!
 
Vad avis jag blir på er som kan använda nässpray :o! Om jag använder vanlig nässpray i mer än fem dagar får jag ett helvete med att sluta och varken kortisonspray eller slemlösande tabletter hjälper. Har ju permanenta problem med näsan och det har blivit värre än någonsin nu under graviditeten. Blir provocerad varje gång det är reklam för Otrivin på TV, för jag blir påmind om att somliga faktiskt kan använda sådant och får andas ordentligt på nätterna :rofl:!

Å fy stackars dej!! De låter fruktansvärt jobbigt :down:
 
Å fy stackars dej!! De låter fruktansvärt jobbigt :down:

Det är tur att graviditeten i övrigt är så pass angenäm just nu kan jag säga. Jag mår faktiskt väldigt bra överlag, men det har hänt att jag börjat störtböla mitt i natten när näsan hållit mig vaken i tre timmar mellan typ 01.30 och 04.30 :o.
 
Sprang för övrigt nyss vad som förmodligen blir mitt sista långpass för i år :eek:! Går in i vecka 19 i morgon och tänker att jag får vara väldigt glad och tackam för att jag kunnat springa pass på över 15 km så här långt in i graviditeten. Nu är det dags att trappa ner under de närmaste veckorna och sen får det bli andra träningsformer, eller åtminstone betydligt kortare löppass. Hoppas kunna tillhöra gruppen gravida som trampar energiskt på en motionscykel dagen innan förlossningen :rofl:!
 
@Lilies Jag tänker att har du haft låga värden tidigare så är det ju inte så troligt att de är för höga nu åtminstone, så jag skulle personligen våga "självmedicinera" de veckor som är kvar till inskrivningen där de ju kommer ta blodprover.

Jag har väntat in besked från bm du kommer mest troligt lämna prover när du ska dit ju. :)
Tröttheten hör ju även ihop med graviditeten!

Jag har börjat med järntabletter. Hade inte så lågt under förra graviditeten men de var för att jag åt tabletter från början. Försökte lämna blod precis innan jag visste att jag var gravid och då låg de på 118 så det är ju inte så högt. Men det beror på om man frågar Blodcentralen eller mvc märkte jag sist. Märker också att jag blir tröttare om jag inte tar järnet.

Tack för svar! Kom på att jag tar faktiskt litegrann järntillskott redan via mina "Mitt Val Vegetarian"-tabletter jag tar dagligen men det är ingen stor mängd direkt. Smygstartar nog kanske med lite mer järn kanske, borde ju inte kunna skada :)

Ni som tar nässpray, vilken sort använder ni? Jag har också haft lite besvär med nästäppa senaste veckan, osäker om det är förkylning eller graviditetsbesvär men vet inte vilken jag ska våga ta? Och tycker man får massa olika svar om man googlar och i FASS verkar det stå på de flesta att man ska konsultera läkare innan om man är gravid eller ammande..
 
Det är tur att graviditeten i övrigt är så pass angenäm just nu kan jag säga. Jag mår faktiskt väldigt bra överlag, men det har hänt att jag börjat störtböla mitt i natten när näsan hållit mig vaken i tre timmar mellan typ 01.30 och 04.30 :o.

Usch jag förstår dig. Jag kan ha stora problem med rethosta ibland efter förkylning (astmalungor yeay :meh:) och då kan jag också typ börja lipa om jag inte får sova :p
 
Tack för svar! Kom på att jag tar faktiskt litegrann järntillskott redan via mina "Mitt Val Vegetarian"-tabletter jag tar dagligen men det är ingen stor mängd direkt. Smygstartar nog kanske med lite mer järn kanske, borde ju inte kunna skada :)

Ni som tar nässpray, vilken sort använder ni? Jag har också haft lite besvär med nästäppa senaste veckan, osäker om det är förkylning eller graviditetsbesvär men vet inte vilken jag ska våga ta? Och tycker man får massa olika svar om man googlar och i FASS verkar det stå på de flesta att man ska konsultera läkare innan om man är gravid eller ammande..
Nezeril för barn använder jag. Pratade med min BM angående användning första graviditeten och hennes enda kommentar -Du måste ju kunna andas! Men använd bara när du behöver det.
 
Vecka 19 idag och jag mår så jäkla bra :love:! Har sällan känt mig så tillfreds och stark som jag gör nu. Magen är fortfarande liten, men lillebror gör sig påmind några gånger per dag och det är ju på sätt och vis rätt skönt att slippa bli framtung redan nu :angel:. Valde att gå ut med graviditeten idag (bara tre personer som vetat sedan tidigare) och det blev som väntat rätt många som blev smått chockade :D. En vecka kvar till RUL nu!
 
Vecka 19 idag och jag mår så jäkla bra :love:! Har sällan känt mig så tillfreds och stark som jag gör nu. Magen är fortfarande liten, men lillebror gör sig påmind några gånger per dag och det är ju på sätt och vis rätt skönt att slippa bli framtung redan nu :angel:. Valde att gå ut med graviditeten idag (bara tre personer som vetat sedan tidigare) och det blev som väntat rätt många som blev smått chockade :D. En vecka kvar till RUL nu!
Vad sa sonen när ni berättade för honom?
 
Ni som tar nässpray, vilken sort använder ni? Jag har också haft lite besvär med nästäppa senaste veckan, osäker om det är förkylning eller graviditetsbesvär men vet inte vilken jag ska våga ta? Och tycker man får massa olika svar om man googlar och i FASS verkar det stå på de flesta att man ska konsultera läkare innan om man är gravid eller ammande..

Tips! Kolla janusinfo.se istället för FASS. Janusinfo ger betydligt rakare och mer underbyggda svar än FASS. Där hittar du läkemedelsinformation riktad till sjukvårdspersonal och kan läsa specifikt om fosterpåverkan för olika läkemedel. :)
 
Tips! Kolla janusinfo.se istället för FASS. Janusinfo ger betydligt rakare och mer underbyggda svar än FASS. Där hittar du läkemedelsinformation riktad till sjukvårdspersonal och kan läsa specifikt om fosterpåverkan för olika läkemedel. :)

Tack för tips!
 
Jag trodde min trötthet hade gått över i fredags då jag hade en dag då jag kände mig pigg och som vanligt hela dagen. Men sen kom lördag eftermiddag och släckte den förhoppningen ;) Men hoppas att det börjar gå över i alla fall, gud vad skönt det var i fredags att inte bara vara dödstrött hela dagen :p

Imorgon går jag in i vecka 10 och har en vecka kvar till inskrivning hos BM :)
 
Vecka 19 idag och jag mår så jäkla bra :love:! Har sällan känt mig så tillfreds och stark som jag gör nu. Magen är fortfarande liten, men lillebror gör sig påmind några gånger per dag och det är ju på sätt och vis rätt skönt att slippa bli framtung redan nu :angel:. Valde att gå ut med graviditeten idag (bara tre personer som vetat sedan tidigare) och det blev som väntat rätt många som blev smått chockade :D. En vecka kvar till RUL nu!

Gud vad härligt det där låter :love:
 
Känner igen den där tröttheten @Lilies. Hela första trimestern i min första graviditet är ett töcken. Jag använde vilorummet på jobbet flitigt, ibland fick jag till och med lägga mig och vila på golvet på mitt kontor. Har varit trött även denna gång, men inte på samma sätt faktiskt. Men den värsta tröttheten brukar faktiskt gå över efter första trimestern, så förhoppningsvis blir det bättre för dig snart :)

Jag har haft en vecka då jag känt mig väldigt icke-gravid. Inte känt några rörelser på några dagar (men det är ju inte konstigt så här tidigt förvisso) och mått nästan som vanligt. Var ute och sopade uppfarten nyss (var kommer alla löv ifrån?!:wtf:) och då gjorde sig fogarna påminda i alla fall :meh:

Sambon har börjat glädjas lite mer åt graviditeten nu känns det som. Inte för att han inte varit glad innan, men det har nog inte varit så verkligt för honom än. Nu syns det väl på mig och vi är ju snart halvvägs (!!) så nu har han till och med varit öppen för att diskutera lite namn och sånt. Hur har ni andra det med era partners, är de fler blivande pappor som har lite svårt att greppa det eller är de ivriga? Min sambo är som sagt glad och förväntansfull, men samtidigt är det ju inte lika verkligt för honom än som för mig. Han är dessutom sån som vill vänta så länge som möjligt med inköp vi behöver göra och planering osv.

Inte många dagar kvar till RUL nu, hoppas att allt ser bra ut då!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 213
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
114 638
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
78 828
Senast: turbofling
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
102 975
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp