Höstföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha, då har magen vänt sig för första gången för mig. Hoppas de stannar där och inte var något startskott för mera. :yuck:

Jag blir yr när jag reser mig upp. Kan göra burpies 20 sek. utan problem men sen när jag ska vila och ställer mig upp så kommer det.. har ännu bara en gång känns att jag inte har kontroll men känns som de inte lär bli bättre. Vill inte behöva dra ner på träningen pga det. :down: Mår super annars och vill kunna hålla igång ordentligt så länge som möjligt.

Vet inte riktigt varför men drar mig för att ringa mödravårdscentralen. Måste väl ta tag i det efter påsk. Är snart v. 9 då liksom. :o
 
Och här har man åkt på en dyng-förkylning som heter duga. Är helt slut och sover typ hela dagarna. Tur att sonen fortfarande sover middag så man kan sova med honom.

Ang träning så rider jag och har hittat ett par byxor som man kan knäppa nedanför magen. Jag kommer att rida så länge jag känner att det känns bra. Men sonen red jag till v 32-34 nånting men på slutet red jag bara ute i skogen, hoppandet slutade jag med i v 20 nånting.
 
Besöket hos barnmorskan gick bra. Sockerprovet såg bra ut, men det gjorde de ju även vid denna tidpunkt i förra graviditeten. Eftersom illamåendet och kräkningarna verkar ha lugnat ner sig något är det nog dags att börja tänka på kosten. Visade sig även att jag har lägre blodtryck än mitt vanligtvis låga tryck vilket förklarar min yrsel och behov av lång omställning från liggande till stående. Har läst mig till att lakrits och rödbetor kan höja trycket åtminstone temporärt, vilket passar utmärkt då jag är sugen på lakrits nästan jämt.
 
Besöket hos barnmorskan gick bra. Sockerprovet såg bra ut, men det gjorde de ju även vid denna tidpunkt i förra graviditeten. Eftersom illamåendet och kräkningarna verkar ha lugnat ner sig något är det nog dags att börja tänka på kosten. Visade sig även att jag har lägre blodtryck än mitt vanligtvis låga tryck vilket förklarar min yrsel och behov av lång omställning från liggande till stående. Har läst mig till att lakrits och rödbetor kan höja trycket åtminstone temporärt, vilket passar utmärkt då jag är sugen på lakrits nästan jämt.
Man ska vara försiktig med lakrits. Från finska institutet för hälsa och välfärd:
"Institutet för hälsa och välfärd THL vill att gravida ska vara ännu försiktigare än tidigare med att äta lakrits och salmiak. Man ska bara äta det "då och då", för att fostret inte ska riskera att få lägre intelligensnivå och koncentrationssvårigheter."
 
@em-pirre Jag läste resultatet av din studie tidigare i veckan men har bestämt mig för att följa livsmedelsverket än så länge. De säger max 50g/dag och jag är långt ifrån den mängden. Tack för din varning i alla fall! :)
 
Vecka 9 (8+1) här nu! Känner mig fortsatt väldigt trött. Tror dessutom jag har åkt på en förkylning nu också :down:
Men hörrni en fråga! Är det fel att börja äta järntabletter redan nu för att se om jag kan bli mindre trött? Jag har inte tagit några järnvärden senaste åren men 2014 hade jag konstaterad järnbrist och fick en injektion med järn vid ett tillfälle. Inte kollat upp det sedan dess.
Träningen går ganska dåligt nu med, är van sedan innan grav att träna hårt flera dagar i veckan men jag orkar inte nu. Känner mig snabbt andfådd och trött i musklerna. Lågintensiv träning går bra så kör på med det men känns ganska tråkigt ändå.

Jaja! Två veckor kvar till inskrivning hos BM och tre veckor kvar till ultraljud :)
 
@Lilies Jag tänker att har du haft låga värden tidigare så är det ju inte så troligt att de är för höga nu åtminstone, så jag skulle personligen våga "självmedicinera" de veckor som är kvar till inskrivningen där de ju kommer ta blodprover.
 
Vecka 9 (8+1) här nu! Känner mig fortsatt väldigt trött. Tror dessutom jag har åkt på en förkylning nu också :down:
Men hörrni en fråga! Är det fel att börja äta järntabletter redan nu för att se om jag kan bli mindre trött? Jag har inte tagit några järnvärden senaste åren men 2014 hade jag konstaterad järnbrist och fick en injektion med järn vid ett tillfälle. Inte kollat upp det sedan dess.
Träningen går ganska dåligt nu med, är van sedan innan grav att träna hårt flera dagar i veckan men jag orkar inte nu. Känner mig snabbt andfådd och trött i musklerna. Lågintensiv träning går bra så kör på med det men känns ganska tråkigt ändå.

Jaja! Två veckor kvar till inskrivning hos BM och tre veckor kvar till ultraljud :)

Jag har väntat in besked från bm du kommer mest troligt lämna prover när du ska dit ju. :)
Tröttheten hör ju även ihop med graviditeten!
 
Hur mår ni allihop?

Jag red ett så sjukt bra dressyrpass! Nästan så de känns lite sorligt att veta att jag är gravid och kanske inte kan rida så väldigt länge till...
än så länge känns de så overklige alltihop! Bortser man från kräkandet har jag ingen känsla av att jag är gravid alls!
 
@Mellanmjölk Här flyter allting på fint, med undantag för sömnen som är ett skämt pga kombinationen kraftigt snedställd näsvägg och gravidrelaterad nästäppa. 17+5 nu och känner mig stark, pigg och glad för det mesta. Snart dags för RUL och sen är det dags att outa graviditeten för omgivningen :nailbiting:. Kul och lite läskigt!

Jag kan relatera till overklighetskänslorna! Har så svårt att förstå att graviditeten inom kort kommer påverka min träning och rörlighet. Men samtidigt ska det bli väldigt spännande att uppleva den växande magen och en till förlossning :).
 
Hur mår ni allihop?

Jag red ett så sjukt bra dressyrpass! Nästan så de känns lite sorligt att veta att jag är gravid och kanske inte kan rida så väldigt länge till...
än så länge känns de så overklige alltihop! Bortser man från kräkandet har jag ingen känsla av att jag är gravid alls!

Förstår vad du menar med ridningen! Jag känner också lite sorg över att jag inte kommer kunna rida ordentligt på ett bra tag. Men får nog skatta mig lycklig ändå, finns de som har bra mycket värre graviditeter än mig, mitt enda "stora" problem är ju foglossningen. Det var exakt samma sist. Då hade jag egen häst dock, så det var besvärligare då. Nu var det lättare att bara lägga ner när det inte kändes bra i kroppen längre. Funderar på om man borde testa akupunktur mot foglossningen denna gång..
I övrigt mår jag bra. Lite illamående emellanåt fortfarande, men länge sedan jag kräktes nu. Nästäppa, vilket är irriterande men går att leva med. Tror att jag börjat känna lite rörelser, vilket är fantastiskt :) Gick in i vecka 17 idag, RUL om en vecka! Känns riktigt bra!

Hoppas att ditt illamående ger med sig snart!
 
Hur mår ni allihop?

Här mås det rätt ok, jag är förvånad över att det känns så bra som det gör.
Ni som är inne på eran andra graviditet eller fler, hur har era graviditeter varit? Med första mådde jag verkligen skit fram till v 16 men jag mår inte alls så dåligt nu, så nu nojjar jag mig över det..... :angel::banghead:

Annars blir det inskrivning om exakt en vecka och då även blodprov inför KUB-test som vi har bestämt att göra.
 
Här mås det rätt ok, jag är förvånad över att det känns så bra som det gör.
Ni som är inne på eran andra graviditet eller fler, hur har era graviditeter varit? Med första mådde jag verkligen skit fram till v 16 men jag mår inte alls så dåligt nu, så nu nojjar jag mig över det..... :angel::banghead:

Annars blir det inskrivning om exakt en vecka och då även blodprov inför KUB-test som vi har bestämt att göra.
Jag är inne på 3:e graviditeten och dom har varit i stort sett identiska första 10-12v. Mår illa som bara den på morgnarna (igår hann jag inte till toa utan fick kasta mej fram till diskhon.. Glamour:meh:), kan inte dricka kaffe eller knappt känna lukten av det för den delen:wtf: Nästäppa konstant och tuttarna är stenhårda ömma klot. De två första spydde jag fram till v17-18 ungefär.
V10 snart avklarad och kub närmar sej (18/4)
 
Jag är inne på 3:e graviditeten och dom har varit i stort sett identiska första 10-12v. Mår illa som bara den på morgnarna (igår hann jag inte till toa utan fick kasta mej fram till diskhon.. Glamour:meh:), kan inte dricka kaffe eller knappt känna lukten av det för den delen:wtf: Nästäppa konstant och tuttarna är stenhårda ömma klot. De två första spydde jag fram till v17-18 ungefär.
V10 snart avklarad och kub närmar sej (18/4)

Hoppas att illamåendet snart ger med sig då :)
Konstant nästäppa och ömma klot till bröst känner jag igen.....
 
Hoppas att illamåendet snart ger med sig då :)
Konstant nästäppa och ömma klot till bröst känner jag igen.....
Det hoppas jag med för det blir lite kaos på morgonen när jag ska göra välling till Sammy samtidigt som jag står och sväljer som en tok för låta bli att kräkas:meh: Får jag bara nåt i magen så brukar det släppa.

Man känner sej flott med spänntuttar, uppblåst mage och nässpray i näven:D
 
Det hoppas jag med för det blir lite kaos på morgonen när jag ska göra välling till Sammy samtidigt som jag står och sväljer som en tok för låta bli att kräkas:meh: Får jag bara nåt i magen så brukar det släppa.

Man känner sej flott med spänntuttar, uppblåst mage och nässpray i näven:D

Min går på förskola, går till toaletten och låtsaskräks innan vi åker till förskolan och pratar sen hela vägen om att mamma kräks.... ett under att det inte kommit fram på förskolan än :rofl: kaskadkräks jag också ibland så springer runt med en hink i högsta hugg för de mesta här hemma, som jag sen kräks i när jag inte hinner fram... inte ens de reageras de på längre :grin::laugh:
 
Här mås det rätt ok, jag är förvånad över att det känns så bra som det gör.
Ni som är inne på eran andra graviditet eller fler, hur har era graviditeter varit? Med första mådde jag verkligen skit fram till v 16 men jag mår inte alls så dåligt nu, så nu nojjar jag mig över det..... :angel::banghead:

Annars blir det inskrivning om exakt en vecka och då även blodprov inför KUB-test som vi har bestämt att göra.

Mår mycket mer illa denna gång :wtf:
 
Det hoppas jag med för det blir lite kaos på morgonen när jag ska göra välling till Sammy samtidigt som jag står och sväljer som en tok för låta bli att kräkas:meh: Får jag bara nåt i magen så brukar det släppa.

Man känner sej flott med spänntuttar, uppblåst mage och nässpray i näven:D
Haha usch det låter inte alls kul :grin:

Nässpray försöker jag låta bli för jag blir värre men vi får se hur länge det går och bröstet är sambon överlycklig över :angel:
 
Min går på förskola, går till toaletten och låtsaskräks innan vi åker till förskolan och pratar sen hela vägen om att mamma kräks.... ett under att det inte kommit fram på förskolan än :rofl: kaskadkräks jag också ibland så springer runt med en hink i högsta hugg för de mesta här hemma, som jag sen kräks i när jag inte hinner fram... inte ens de reageras de på längre :grin::laugh:
Låter inte kul det heller men roligt att din son härmar :rofl:
 
Vecka 9 (8+1) här nu! Känner mig fortsatt väldigt trött. Tror dessutom jag har åkt på en förkylning nu också :down:
Men hörrni en fråga! Är det fel att börja äta järntabletter redan nu för att se om jag kan bli mindre trött? Jag har inte tagit några järnvärden senaste åren men 2014 hade jag konstaterad järnbrist och fick en injektion med järn vid ett tillfälle. Inte kollat upp det sedan dess.
Träningen går ganska dåligt nu med, är van sedan innan grav att träna hårt flera dagar i veckan men jag orkar inte nu. Känner mig snabbt andfådd och trött i musklerna. Lågintensiv träning går bra så kör på med det men känns ganska tråkigt ändå.

Jaja! Två veckor kvar till inskrivning hos BM och tre veckor kvar till ultraljud :)

Jag har börjat med järntabletter. Hade inte så lågt under förra graviditeten men de var för att jag åt tabletter från början. Försökte lämna blod precis innan jag visste att jag var gravid och då låg de på 118 så det är ju inte så högt. Men det beror på om man frågar Blodcentralen eller mvc märkte jag sist. Märker också att jag blir tröttare om jag inte tar järnet.

Ringde och fick tid idag till första besöket. Blir om ca 3 veckor så blir nog bra. Får ta med barnet men de är de väl vana vid antar jag.

Här mås det rätt ok, jag är förvånad över att det känns så bra som det gör.
Ni som är inne på eran andra graviditet eller fler, hur har era graviditeter varit? Med första mådde jag verkligen skit fram till v 16 men jag mår inte alls så dåligt nu, så nu nojjar jag mig över det..... :angel::banghead:

Annars blir det inskrivning om exakt en vecka och då även blodprov inför KUB-test som vi har bestämt att göra.

Min förra graviditet visste jag inte att det fanns en bebis i magen vid denna tiden. Var övertygad att det var missfall vid v.7 och inte förens v. 12 fick vi bekräftat att hon var kvar. Så jag hade inte så mycket symtom under den tiden. Brösten var fortfarande större som de blev rätt tidigt, trött på kvällarna och känsligare än vanligt var jag men trodde det var hormonerna som var kvar efter missfallet.
Nu är de ungefär samma, tycker inte brösten blivit så stora som sist dock. Kanske är för jag är större generellt än första gången. Mår lite illa ibland och är tröttare än vanligt vissa kvällar. Men tränar fortfarande som innan och känner mig inte så gravid. :o
Hade gärna gjort ett extra ultraljud för att se så den är där och hjärtat slår men måste antagen åka till Göteborg då och de är inte så kul.:(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 397
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
115 161
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
79 208
Senast: turbofling
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 200
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp