Bukefalos 28 år!

Hon har sålt min häst!!!!

Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Polisanmäl och kontakta en jurist specialicerad på hästjuridik.
Inte säkert att du kan få tillbaka hästen om den sålts vidare flera gånger.... Ny "ägare" kan hävda att köpet gjorts i god tro.
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Men hur ligger det då till egentligen, enligt din version?

Jag som inget alls vet om dig och dina hästar måste hålla med i de som tycker att det låter lite märkligt att få 2 av sina hästar sålda av andra olovandes! :confused:

Att det sker en gång med en häst är ju för jäkligt, oturligt eller vad man kan kalla det.

Men att det skulle ske en och samma hästägare TVÅ gånger, ja, det låter faktiskt helt osannolikt!


Det låter så här ibland också när en kvinna blivit misshandlad av sitt ex och sedan träffar en ny man som slår henne igen. Skuldbeläggning av offret tycker jag inte man ska syssla med när man bara har offrets version ...
Jag tycker minternet och du gör just detta - eller något som iaf väldigt mycket kan uppfattas som det av Denver.
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

*KL*
Jag har blivit av med en häst på följande sätt, Hon "X" skulle ha hästen på prov i 2 månader, sen skulle första betalningen av 2 ske, och efter en månad sista delbetalningen. Ok, hästen åker ner, efter ett tag får jag ett samtal av en kvinna som säger att hon har fått hästen i pant för pengar som X var skyldig henne. Jag ringer till X som säger att det inte är så, utan den andra kvinnan fick ha honom för att X inte hade tid och plats just nu, men hon skulle givetvis ta tillbaka honom.
Jag kontaktar en advokat eftersom hästen fortfarande är min, jag får då höra (felaktligt) att så länge jag får betalt på angivna datum kan jag inte göra något. Så jag får vänta att X betalar, vilket hon gör, men vill inte förklara mer. Jag står fortfarande som ägare på STC om man kollar på hans namn. Kvinnan som ringde mig tog kontakt med mig via hans frysmärkning. X säger iaf att hon har sålt hästen nu, och han har det så bra. Men, vem vill ha en häst som man inte står som ägare? Får man en häst försöker man väl ta reda på allt om den? Har den en frysmärkning så kollar man väl upp den? Jag fattar inte, han kan ju inte ens ha ett pass då jag står som ägare. Han måste vara såld till någon :devil: kött-transport:cry::cry:
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Och jag fattar inte varför hon inte sa att hon inte ville ha honom, jag skulle ta tillbaka honom!!:cry:
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Jag och en kompis köpte för 3 år sedan en 1 åring (travare) ihop. Vi står bägge 2 på köpekontraktet. Jag står som företrädare på hästen medans min x-kompis står som delägare. Det hände en del saker och vi blev osams, hon hämtade hem hästen till sig och skulle köpa ur min del av hästen. Detta var för snart 2 år sen och jag har försökt få tag i henne men hon vägrar att svara och hon har nu flyttat. Hästen är alltså fortfarande min.
Idag fick jag reda på att hon sålt hästen till en av hennes kompisar och den kompisen i sin tur har sålt hästen, så nu vet ingen vart hästen är.
Hur går jag tillväga med allt detta? Hästens pass har jag liggandes här hemma.
Jag och min kompis skrev inget kontrakt oss emellan.

// Jessica

I mina ögon är din historia lite ihålig. Nu tänker jag inte på vad juridiken säger, utan bara din historia.

Ni köpte hästen ihop, efter ett år blev ni osams och hon tog hästen. Under två år har du sedan sökt kompisen? Hon vägrade svara på dina kontaktförsök? Och nu har hon flyttat? Men snälla - varför åkte du inte till henne, eller till stallet, och konfronterade henne? Varför besökte du inte din häst under så lång tid?

Ni äger hästen ihop, men hon har ensam stått skötsel och kostnader under två år. Det går ju inte att förringa hennes sida av saken. Kanske är hon moraliskt mer rättmätig ägare ...

I mina öron låter det här som ett tafligt hämndförsök från din sida. Det kanske bara är ett sätt att komma åt henne? För ärligt - om du verkligen brydde dig så mycket om hästen hade du väl agerat tidigare!

Norrland
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Det låter så här ibland också när en kvinna blivit misshandlad av sitt ex och sedan träffar en ny man som slår henne igen. Skuldbeläggning av offret tycker jag inte man ska syssla med när man bara har offrets version ...
Jag tycker minternet och du gör just detta - eller något som iaf väldigt mycket kan uppfattas som det av Denver.


Nu är jag nog inte med på hur du menar! :confused:

Har jag skuldbelagt någon?

Det enda jag undrade var vad som har hänt egentligen, är det konstigt?

I den del av hästvärlden som jag befinner mig är det inte alls vanligt att någon säljer någon annans häst, tack och lov ska jag kanske säga.

Att det trots allt sker, är ju oerhört oturligt och tråkigt för den drabbade hästägaren.

Men att det ska ske en och samma ägare, med 2 olika hästar, av helt olika "fodervärdar" eller av vem det nu är, det låter i mina öron faktiskt helt osannolikt! :eek:

Är det vanligt förekommande i din del av hästvärlden?
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

STC brukar vara ganska dåligt uppdaterade ang. detta med hästägar-uppgifter och det är inte alltid klockrent automatiskt ägaren som står reggad där.
Den som har hästens registreringsbevis i sin hand är väl den rättmätiga ägaren? :confused:

T.ex så ägde jag en häst som stod reggad på STC på en farbror som inte gick att hitta nånstans.
Gjorde aldrig några anspråk heller visserligen.
Men hur skulle man ha kunnat ändra det och enligt STC var det ingen fara då jag hade papper på att jag ägde hästen ( reg.bevis, köpeavtal m.m)
Många gör t.ex så för att de vill försäkra sig om att hästen inte kommer starta inom travet fler gånger har jag förstått..
De vägrar skriva över hästen på nya köparen för att den då inte mer ska kunna starta med en ny ägare.

Bara lite undrande ovetande svammel.;)
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Det stämmer helt säkert det du skriver. Jag vet att ägaruppgifterna inte alltid är helt uppdaterade. :)

Men ts själv skriver att de köpte hästen ihop, de står båda på köpekontraktet, och de står båda registrerade om jag förstod rätt. Ts som huvudägare och kompisen som delägare.

Så i mina ögon äger de hästen ihop. Hur man än gör kan ju passet och handlingarna bara vara på ett ställe. Äger inte den person som inte har passet hästen då, trots allt ovanstående?

Norrland
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Så som jag har fattat det hela med ägandeskap osv så från början är det den som äger språngsedeln som äger hästen fram tills att den blir registrerad i förening därefter är det den som håller i ägarbeviset samt har kontrakt på köpet från tidigare ägare om någon sådan finns.
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Många gör t.ex så för att de vill försäkra sig om att hästen inte kommer starta inom travet fler gånger har jag förstått..
De vägrar skriva över hästen på nya köparen för att den då inte mer ska kunna starta med en ny ägare.

Bara lite undrande ovetande svammel.;)

fast det är skitlöjligt tycker jag. När jag köpte min travare så ringde jag bara STC och sa att hästen ska ha permanent startförbud vilket betyder att även om jag säljer honom kan han aldrig mer starta. det står antecknat hos dem. Därför finns det ingen anledning att vägra skriva över till nya köparen hos STC för att hästen inte ska kunna startas.
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Nä, det är klart.
Om båda står på köpekontraktet så borde det ju rimligtvis vara så trots vad jag skrivit ovan ang:
Den som har hästens registreringsbevis i sin hand är väl den rättmätiga ägaren?
Bökigt när man är 2 ägare och det strular till sig dem emellan..:crazy:

TS: Hoppas att det löser sig för dig, men tycker det är synd att du dröjde så länge innan du gjorde rejäla anspråk på att få hästen tillbaka.
Men jag håller alla tummar jag har här hemma! :bow:
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

fast det är skitlöjligt tycker jag. När jag köpte min travare så ringde jag bara STC och sa att hästen ska ha permanent startförbud vilket betyder att även om jag säljer honom kan han aldrig mer starta. det står antecknat hos dem. Därför finns det ingen anledning att vägra skriva över till nya köparen hos STC för att hästen inte ska kunna startas.

Ja visst är det löjligt.
Hade varit bättre om man kunnat lita på STC:s register. Att de alltid har rätt uppgifter.
Skulle man verkligen behöva leta rätt på en häst eller ägare så kan man ju får leta i flera led innan man hittar rätt.. dumt dumt.:crazy:
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Nu är jag nog inte med på hur du menar! :confused:

Har jag skuldbelagt någon?

Det enda jag undrade var vad som har hänt egentligen, är det konstigt?

I den del av hästvärlden som jag befinner mig är det inte alls vanligt att någon säljer någon annans häst, tack och lov ska jag kanske säga.

Att det trots allt sker, är ju oerhört oturligt och tråkigt för den drabbade hästägaren.

Men att det ska ske en och samma ägare, med 2 olika hästar, av helt olika "fodervärdar" eller av vem det nu är, det låter i mina öron faktiskt helt osannolikt! :eek:

Är det vanligt förekommande i din del av hästvärlden?

Jag är iofs inte ett dugg insatt i hästköparvärlden - det mesta har jag läst på Buke och visst kan denna historia tyckas märklig men jag slogs av likheten i att det är många som reagerar över att en kvinna blir misshandlad i två olika förhållanden också ("hon måste ju gjort ngt som framkallat det".) Det är inte speciellt vanligt heller men det händer för rötägg finns det överallt och ibland har man oturen att träffa två stycken "inom samma branch".
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Ja visst är det löjligt.
Hade varit bättre om man kunnat lita på STC:s register. Att de alltid har rätt uppgifter.
Skulle man verkligen behöva leta rätt på en häst eller ägare så kan man ju får leta i flera led innan man hittar rätt.. dumt dumt.:crazy:

Vilket man skulle kunna om alla ägare såg till att göra ett ägarbyte. man kan inte skylla på att man är rädd att hästen ska startas igen och man inte vill det.
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Väldigt konstig historia detta.. Personligen är jag mycket skeptisk, och tycker denver borde ha mera koll på sina djur än att upptäcka efter 2 år att dom har blivit sålda osv..

Sen finns det ju folk som bara skriver påhittad dynga för att få uppmärksamhet, och detta skulle inte vara första gången på buke som det händer.. Men nu säger jag inte att det är så i det här fallet men vem vet...
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Jag tror inte det är påhittat i detta fallet, men jag är lite fundersam till VARFÖR inte Denver får tillbaka sina hästar trots att hon har vänt sig till olika myndigheter, om det nu är hennes hästar?
Varför vill ingen hjälpa henne?:crazy:
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

fast det är skitlöjligt tycker jag. När jag köpte min travare så ringde jag bara STC och sa att hästen ska ha permanent startförbud vilket betyder att även om jag säljer honom kan han aldrig mer starta. det står antecknat hos dem. Därför finns det ingen anledning att vägra skriva över till nya köparen hos STC för att hästen inte ska kunna startas.

Men det är juh inte bara att ringa till STC? Den som äger hästen är den som har rätt att sätta startförbud på hästen, och det genom att skriva under med hästens namn, regnr & sen ägarens underskrift. Man kan inte ringa om sådant. Jag sätter alltid permanent startförbud på mina hästar som säljs som ridhästar.
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Man får väl ringa för att få blankett hemskickad så man kan fylla i och returnera till STC ang. startförbud på sin häst?
Måste väl ske skriftligt?
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Men det är juh inte bara att ringa till STC? Den som äger hästen är den som har rätt att sätta startförbud på hästen, och det genom att skriva under med hästens namn, regnr & sen ägarens underskrift. Man kan inte ringa om sådant. Jag sätter alltid permanent startförbud på mina hästar som säljs som ridhästar.

När jag köpte min så ringde jag bara. Sa att jag ville att han skulle ha permanent startförbud. Fick aldrig några papper att fylla i eller så.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 770
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 430
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
950
Senast: Lutten
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp