Hoppa in unghäst..

LaMaya

Trådstartare
Vet inte om jag lägger tråden fel, kanske ska vara på hoppning?

Min fråga är till er som hoppat in era hästar, hur gick ni tillväga steg för steg?
Löshoppning är kanske en klar början men jag tänkte mer första gången ni satt på ryggen och hoppa.
Hur ska man gå tillväga för att få en trygg och bra hopphäst?
 
Sv: Hoppa in unghäst..

Precis det jag vill veta också =)) *inbiten dressyrryttare som skuttar 4 ggr/år*

Jag hade tänkt löshoppning, sedan enstaka "hinder" på uteritterna sedan lite mer naturliga hinder (typ FT) och sedan bom-hinder... Och hela tiden berömma och ta det hela med en klackspark :D

Jag har halsring på min när vi hoppar diken, hon är 175 mkh, så när hon tar i känns det vill jag lova :o

Om man vill hoppa ett vanligt hinder, vilken typ är lämpligast att börja med, rätuppstående med markbom? Två hinder?
 
Sv: Hoppa in unghäst..

löshoppade en del (ller inte jag utan dm som hade henne på inrdning)
Sen när hon kom hem och så började jag itne hoppa henne förens vid 4års ålder och då började jag att gallopea över bommar kanske 3.-4 bommar sen va de klart...
Senare började man lägga upp på sockerbitar...
allt tar man i lugn takt och tröttar inte ut dem för mycket de tar några månader att hoppa in dem...
 
Sv: Hoppa in unghäst..

Utsätt den inte för något som ligger långt över dens nivå. Tro inte att du kan fortsätta höja eller smälla upp kombinationer/studsar det första du gör. Så länge man tar det lugnt så är det nog väldigt individuellt, endel fattar grejen direkt medan andra tar lång tid på sig. I vilket fall så tror jag på att man ska sluta när det går bra och den förstår, om det så bara blir ett eller två hopp.

Håll inte på tills den blir trött, varken i huvud eller kropp. Det är stor skillnad att löshoppa och hoppa med ryttare, så låt den finna sin balans. Infångare av något slag kan vara att föredra, så hästen inte faller ut på sidorna lika lätt utan är fokuserad på hindret. Dock utan att känna sig trängd! Börja med bommar, sen cavaletti, efter det små kryss osv osv. Börja i trav och fortsätt i galopp när hästen känns redo.

Att hoppa lite träd osv i skogen tycker jag är bra, då blir det mer avspänt och det är svårt för dem att bryta ut på sidorna.
 
Sv: Hoppa in unghäst..

Jag har alltid börjat med låga hinder - kryss där hållarna legat på 40-50 cm för stor häst (annars blir det ju bara ett kliv :p). När hästen har bra koll på kryssen börjar jag lägga in andra saker som grindar, mattor, murar, allt man kan släpa in, även låga räcken och kryssoxrar. Men aldrig högre än 40 -50 cm.
Hinder i följd (dock minst 5 galoppsprång mellan) och små/korta banor börjar jag med 3-4 gången, beroende på hästen.
Första gången hoppar jag aldrig mer än 2-3 språng, ökar efter hand.

Naturhinder är kanon!

Personligen tycker jag bäst om att börja med kryss (och markbom). Men det beror antagligen mest på att jag tycker det ser inbjudande och lätt ut! :D Men då rider man ju avslappnat mot det också.

Man får se till individen och anpassa sig, det finns inget schema man kan följa, men det vet du säkert redan.
 
Sv: Hoppa in unghäst..

I tisdags skulle min kompis skutta lite, passade på med min pålle :love: Hon tyckte det var aaaaasroligt, vi travhoppade allt pga stor häst och litet ridhus (blir j-vligt trångt annars...). :bump:

Vi började med cavaletti och sedan tog vi några språng, stundtals lät det som om vi vunnit GP men man ska ju berömma ordentligt :D Funderar på att skutta lite 1 gång/månad så hon får upp styrkan innan vi börjar på regelrätta hinder.
 
Sv: Hoppa in unghäst..

Löshoppning
bommar på marken att rida över


Första hindret är alltid en sax med infångare.

Gärna små skutti skogen med ev draghjälp om det behövs.


Aldrig serier i början.
 
Sv: Hoppa in unghäst..

Börja med löshoppning. Efter ett tag kan du rida över cavalettibommar, och när detta funkar kan du testa med små sockerbitshinder. Gå inte vidare till nästa steg förrän allt funkar bra! Därefter kan du bygga upp ett litet skutt: ett kryss med infångare och markbom. Så är jag lärd iaf. Använd gärna draghjälp och håll bara på korta pass, inte mer än 2-3 skutt första gångerna så att hästen fortfarande tycker det är kul. Hoppa inte heller serier och banor från början! Var noga med att vara med i hoppen och inte rycka hästen i munnen, detta kan annars leda till spänningar, motvilja osv. Sen tycker inte jag att man ska hoppa fasta hinder i naturen osv förrän hästen har hoppats på rivbara hinder. Annars riskerar den att bli både skadad och skrämd (om den t.ex glömmer lyfta på benen ute osv).
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
873
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
455
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 338
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp