Bukefalos 28 år!

Hoppar över rader

NagelacksBeroende

Trådstartare
Hej!

Jag har upplevt att jag har problem med att läsa rader i böcker mer eller mindre hela mitt liv. När jag frågade min mamma så sa hon att jag haft stora problem med det när jag lärde mig läsa, och att jag alltid fick ha en linjal under raden för att inte hoppa över rader.

Jag läser på universitetet, vilket ju kan innebära en hel del litteratur... Jag har precis påbörjar en ny kurs, varav huvudboken... Gör mig galen. Den har möjligtvis något tätare rader än vad jag är van vid, men annars inget märkligt. Jag måste läsa om flera gånger, och det kan ibland ta en bra stund innan jag liksom "ser raden". Om jag har fingret vid raden så fungerar det, men ofta så antecknar jag liksom samtidigt som jag läser så att det inte blir så att jag har höger pekfinger ledigt.

Jag funderar bara på om det här är .. vanligt? Eller om det kan bero på något? Och om det finns något som jag isåfall kan göra åt det?

/NB
 
Vad det beror på eller hur vanligt det är vet jag inte; men jag tror att det inte är helt ovanligt. Det kan underlätta att ha ett papper, en linjal eller bokmärke som man lägger under raden och drar neråt vartefter du läser.
 
Träna lästeknik! Ska se om jag hittar en bra instruktion på hur man kan göra.
Principen är ungefär att man läser varannan ord eller så, inte varje. Det går otroligt snabbt i läsningen när man väl fått snits på det och man blir inte beroende av att titta på varje ord och rad.

Och glöm inte ta pauser. För egen del börjar jag läsa slarvigt efter ca 30 min (beroende på text) och behöver vila både ögon och hjärna. Brukar ställa mig upp, blunda och sträcka lite innan jag kör igång igen.
 
Jag gör så. Det blev lättare då jag kollat synen och fick konstaterat brytningsfel. Med glasögon går det mycket lättare.

Sen har jag funderat på om det i mitt fall handlar om brist på intresse och koncentration, för det händer ALDRIG då jag läser skönlitteratur, utan enbart vid tråkiga texter... Jag fattar inte vad som skrivs, hoppar över meningar, läser samma mening igen, läser ett långt stycke men fattar inte vad där står. Skolan var urtråkig och jobbig. Jag lär mig genom att skriva istället, så jag fick lösa mitt läsproblem genom att anteckna massor under lektionerna.

Skönlitteratur plöjer jag i vild fart på tre olika språk. Inga som helst problem.
 
För mig är det så när jag läser fort, som Sthu beskriver ser man helheten av några rader och tar in några ord.

Innan jag lärt mig att jag faktiskt kunde läsa så fort som liten fick jag också höra att det var ett problem att jag hoppade i texten och därför försökte jag läsa som vanligt.
Vilket gjorde att jag missade innehåll, speciellt i mindre intressanta texter.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 686
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 937
Kropp & Själ Jag funderar på hur "sjuk" man behöver vara för att det ska kännas ok att be om hjälp av psykolog? Jag har aldrig haft kontakt med...
2
Svar
27
· Visningar
3 016
Senast: Kanintant
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 632
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp