Hormonfria preventivmedel (utbruten)

Och hur illa bemött man blir hos barnmorskan när man INTE vill mixtra med hormonella preparat.
Måste bara, apropå det här, berätta om att jag vid dryga trettio års ålder för första gången någonsin träffade en barnmorska som var skeptisk till hormonpreparat! Hon sade att hon naturligtvis kunde hjälpa mig att hitta rätt preparat om jag ville, men att hon avrådde mig från hormoner. Jag, som gått dit beredd på att övertalas till hormonpreparat, blev glatt överraskad och fick stort förtroende för barnmorskan i fråga.
 
Ja? Varför skulle man behöva recept? Inte konstigare än kondomer.

Nu har jag aldrig använt pessar, så det jag lärde mig lärde jag mig för typ 30 år sedan men jag fick lära mig att man skulle in och mäta livmoderhalsen/tappen så den passar på dig som individ och sedan får du hämta ut den som individuell tillpassad pessar.

Har det ändrat sig alltså?
 
Nu har jag aldrig använt pessar, så det jag lärde mig lärde jag mig för typ 30 år sedan men jag fick lära mig att man skulle in och mäta livmoderhalsen/tappen så den passar på dig som individ och sedan får du hämta ut den som individuell tillpassad pessar.

Har det ändrat sig alltså?
Ja såvitt jag förstår. De ser ju helt annorlunda ut idag.
 
Kan bara skriva under på det där!
Nu är jag förvisso fortfarande oskuld (och okysst...), men för mig som inte får använda hormoner av något slag (medicinska skäl!) är utbudet av säkra preventivmedel ytterst begränsat. Jag menar, alla har vi väl hört talas om historien om N.C, kopparspiral är knappast lämpligt om man redan har 8-14 dagars riklig mens med därtill kraftig mensvärk och dito PMS, och då återstår ju bara kondom...

vad är det för fel på kondom?
eller pessar, för den delen?
 
Har gjort abort och det värsta var att jag fick göra min första gynundersökning. Och folk som tyckte synd om mig, skulle stötta, och vägrade lita på mig när jag sa att jag inte var ledsen alls... För när man gör abort, så SKA man vara ledsen. Bläää :meh:
För mig var själva aborten absolut ingenting jobbigt överhuvudtaget

Jag har samma erfarenhet. Upplevde stor skuldbeläggning från omgivningen över att jag inte var förtvivlad...

Jag har med gjort abort. Är bland det värsta jag har gjort. Så jävla vidrigt men jag kände ingen sorg efteråt. Det är olika från person till person.

Jag säger verkligen inte vad man "ska" känna vid en abort, oavsett om det är lättnad, ingenting eller en katastrof :) Det jag vände mig emot är dels företagets marknadsföring (de flesta experter anser att den ska betraktas som en fertilitetsapp om något snarare än p-medel) samt @Hero s nedkokande av det hela till enbart statistik utan att se problemen med appen...

Personligen hade jag gjort abort utan att blinka (det ska inte bli barn här). Den enda gången jag varit gravid blev det missfall innan jag ens hann inse att jag var gravid vilket faktiskt var en lättnad (även om missfallet i sig var jobbigt rent fysiskt).
 
Själv har jag prövat en del med dåliga resultat. P-piller är inte garanterat skydd på mig pga sjukdom men har ändå prövat, hade stav i armen men fick konstant mens i två år så det orkar jag inte, prövade spiral men det gjorde ont och olustig känsla.
Utan något hormon så mår jag bra men när jag tar något så känns det som kroppen kommer i obalans.
Senaste åren har jag fått använda kondom. För mig funkar det fint och tycker det är så skönt att slippa ha något.
Det enda tröttsamma är när man börjar dejta någon ny och man får kommentarer om att det är inte så skönt med kondom, det vore ju lättare om du åt piller etc. Så tröttsamt. Har slutat ligga med en som höll på så....
Jo visst.. jag börjar med något som jag mår piss av bara för att du ska slippa kondom...
 
Det jag vände mig emot är dels företagets marknadsföring (de flesta experter anser att den ska betraktas som en fertilitetsapp om något snarare än p-medel)

Läkemedelsverket satte stopp för det redan för några år sedan, appen fick inte marknadsföras som p-medel eftersom den inte var en medicinteknisk produkt. Men då gick de till Tyskland istället och fick certifiering där, så nu får den marknadsföras som preventivmedel trots allt. Certifieringen ingår i det som Läkemedelsverket tittar på i sin tillsyn.

Att appen funkar bäst om man vill hålla reda på sina chanser att bli gravid har även jag sett flera som sagt.
 
Dålig marknadsföring betyder inte att produkten inte fungerar om man följer anvisningarna. Sen om den är 99% eller 98% säker är en annan sak. Vad jag ser rankar dom enligt sin hemsida det som lika säkert som p-piller. Vilket inte är 100%. Alltså kommer endel ändå att bli gravida.
Nja... Jag litar mer på barnmorskan som uttalade sig. N. C är jättebra (!)... För de som vill bli gravida.

Avbrutet, säkra perioder, N. C HAR lägre säkerhet än övriga preventivmedel så som kondom, p-piller, stav och spiral. Oavsett vad du skriver så är det fakta.
 
Läkemedelsverket har startat en utredning för att se om den är så säker som de påstår. Va företaget säger om sin egna produkt är helt ointressant, alla företag som producerar preventivmedel säger att deras är bäst.

Innan NC så visste alla att säkra perioder inte är ett säkert preventivmedel. Bara för att någon fixade en app för det så blev det inte säkrare.
Nja... Jag litar mer på barnmorskan som uttalade sig. N. C är jättebra (!)... För de som vill bli gravida.

Avbrutet, säkra perioder, N. C HAR lägre säkerhet än övriga preventivmedel så som kondom, p-piller, stav och spiral. Oavsett vad du skriver så är det fakta.

Det är bra att en utredning startas.

Det enda jag säger är att det inte är oväntat att några har blivit gravida. Tusentals blir ju gravida varje år trots att dom käkat p-piller.
Om då NC har 200 000 användare och det kommer 53 oönskade graviditeter på 1 år. It makes sense. Eftersom inget skydd är bullet proof.

Däremot kanske barnmorskan har rätt i att inte rekommendera N. C före andra preventilmedel, därför att det är mer restrektivt än andra skydd. Du har lite fler anvisningar du måste följa och du måste följa dom till punkt och pricka för att inte säkerheten ska äventyras.
On the plus side. Så slipper man hormoner iaf...
 
Jag kör med säkra perioder, och kondom när det är risk för graviditet. Men jag kör ultrasäkert, minst en vecka innan ägglossning är det kondom, samt en vecka efter ifall att den skulle ha varit sen liksom.
Funkat hittills iaf :)
 
En grej jag hoppas ingår i Läkemedelsverkets tillsyn är hur Natural Cycles använder pearl index. Enligt dem har appen pearl index 7 - om 100 kvinnor använder appen under ett år kommer 7 att bli gravida. Det är lägre än med p-piller (9) och jag undrar om det kan stämma. Någonstans såg jag att appen inte kan mätas på samma sätt som övriga metoder eftersom den inte är ett läkemedel och jag undrar om det kan ligga en hund begraven där som förklarar det goda resultatet.
 
Jo, men från N.C måste du mäta temperaturen typ exakt samma sekund varje dag (verkligen noll dröjesmarginal), om du har feber/är förkyld blir det fel, om du råkat röra dig innan du tempar kan det också bli fel osv. osv. Det måste verkligen skötas så pleti-meter-rätt för att det ska vara ens någorlunda säkert. T.om. minipiller, som har en betydligt sämre säkerhet än P-piller, har en dröjesmån på 3-6 h t.ex. Och kondom har ju en säkerhet på 98.5% har jag för mig. Liksom N.C är inte mycket säkrare än oskyddat, om man inte använder det helt pleti-meter-rätt.

Man måste inte mäta samma sekund varje dag, däremot ska man markera dagens temp som avvikande om man sovit +/- 2 h avvikande från din normala sömnperiod. Du har alltså ca 2 timmar i marginal.
Däremot har du rätt i att man också ska markera som avvikande om man är sjuk eftersom det påverkar din temperatur.

NC är absolut inte att rekommendera i vissa situationer men kan definitivt vara ett bra alternativ i andra. För mig fungerade det utmärkt som preventivmedel i 2 år när ingenting annat fungerade så innan man avfärdar det helt skulle jag absolut råda att läsa på och ta reda på korrekt fakta och sedan dra en slutsats utifrån sin egen situation.
 
Det är bra att en utredning startas.

Det enda jag säger är att det inte är oväntat att några har blivit gravida. Tusentals blir ju gravida varje år trots att dom käkat p-piller.
Om då NC har 200 000 användare och det kommer 53 oönskade graviditeter på 1 år. It makes sense. Eftersom inget skydd är bullet proof.

Däremot kanske barnmorskan har rätt i att inte rekommendera N. C före andra preventilmedel, därför att det är mer restrektivt än andra skydd. Du har lite fler anvisningar du måste följa och du måste följa dom till punkt och pricka för att inte säkerheten ska äventyras.
On the plus side. Så slipper man hormoner iaf...
Du missförstod mig. Det handlar inte om mer komplicerade anvisningar. Det handlar om att säkra perioder inte är särskilt säkra. Så du kan följa appen helt enligt anvisning och ändå bli gravid.
 
Du missförstod mig. Det handlar inte om mer komplicerade anvisningar. Det handlar om att säkra perioder inte är särskilt säkra. Så du kan följa appen helt enligt anvisning och ändå bli gravid.

Om 53 blivit gravida av 200 000 låter det ju ändå som hyffsat säkert i mina öron.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså, är det ens ofta så, att kvinnor berättar för andra kvinnor hur ojämställd världen är? Det brukar väl vara riktat till en bredare...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
12 092
Senast: Tranan
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 512
Senast: gul_zebra
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp