Horsemanship VS Nh ?

A

Alltid Hanna

Ja, vad är skillnaden? Och vad tycker ni? Varför / varför inte?
Hjälp mig att reda ut lite :p
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Horsemanship är för mig att vara sportslig mot hästen.Behandla den rättvist och kunnigt.

Nh=någon lära som många använder sig av felaktigt.
 
Horsemanhsip= bra hästhantering, hästkunskap, suntförnuft, bondförnuft mm.
NH= att man ta detta ovan och göra det på ett sätt som är mer naturlig för hästen att förstår. Samma sak fast gjort annorlunda. Vanlig suntförnuft men utvecklade mera.

Varför?: för att man ta in lite mer kunskap i utbildningen än bara suntförnuft ger dig. Man kan förstår lite mer hästen tankesätt och ändra hur vi begär/fråga/säga det vi vill av hästen så att de ger/svara det mer villig och naturlig.

Varför inte?: Vissa är människor är född med det (good horsemanship) natulig och det är många som kasta sten för de "kan redan, varför ska de äns prova/undersöka" (jag personlig läsa detta som en räddsla i folk) mm utan att tänka att vissa människa är inte född med det. Vissa har svåra att hantera en häst och att förstår hästen har en helt annat tankesätt än vi har. Så NH är för dessa folk och det är för folk som är född med good horsemanship som är inte rädd och vill lära mer än vad de var född med. NH är för ALLA inte bara folk som har problemer med sin häst. NH=knowledge, understanding, respect and compassion. Så varför inte, knowledge never killed anyone!:idea:
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Tack för svaren :) Men älgen, är det Nh du inte gillar, eller är det personerna som utövar det fel?
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Nja, när det gäller NH är jag mest emot att det av många anhängare anses vara det enda saliggörande sas.
att många har totalt missuppfattat hela grejen.

Annars är säkert tanken bakom NH i sig god. Men det har enligt mig gått lite för långt på många håll.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

KL

Fast NH bygger ju inte riktigt på kunskap. Utan snarare på erfarenhet och hur man tänker sig att det fungerar hästar emellan. Att man iakttar hur hästar beter sig behöver inte nödvändigtvis betyda att man förstår varför de gör som de gör.

Jag ser NH som en metod, framförallt för att komma tillrätta med sina egna tillkortakommanden. Har man ingen känsla eller säkerhet i sin hästhantering är NH toppen (likväl som någon annan klar metod). Men retoriken är lite galen..

Horsemanship är väl precis som någon tidigare nämnt "sunt förnuft" i hästhanteringen i största allmänhet. Och sunt förnuft är inte heller lika med kunskap. Krasst.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

För mig är NH och horsemanship samma sak, alltså ett sätt att umgås med sin häst genom kroppspråk, så att hästen förstår än. Alltså behöver man inga andra "hjälpmedel" för att kontrollera hästen, utan man bygger upp en respekt, kommunikation och förtroende mellan sig från marken.

Den "vanliga" hästhanteringen, kallar jag just hästhantering bara där man inte lägger någon större vikt för att lära sig läsa av och kommunicera med hästen på dess eget sätt.

Sen vilket av dem som är det bästa, det kan ju diskuteras väldigt länge. Men jag tror att det naturliga sättet att umgås med hästen är det absolut optimala, och att man på så sätt kan få större förståelse och kunskap om hästens beteende och den blir i sig trygg eftersom den ser människan som sin ledare. En stark, vänlig och rättvis ledare.

Sedan finns det ju alltid bra och dåliga sätt att göra allting på, men de bra sätten menar jag nu!
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Nja, när det gäller NH är jag mest emot att det av många anhängare anses vara det enda saliggörande sas.
att många har totalt missuppfattat hela grejen.

Annars är säkert tanken bakom NH i sig god. Men det har enligt mig gått lite för långt på många håll.

:bow::bow::bow:
 
Fast NH bygger ju inte riktigt på kunskap. Utan snarare på erfarenhet och hur man tänker sig att det fungerar hästar emellan. Att man iakttar hur hästar beter sig behöver inte nödvändigtvis betyda att man förstår varför de gör som de gör.
Jo, NH är byggt på kunskaper bl a. De flesta gå till en NH kurs och lära kunskaper av någon annans erfarenhet, eller hur? Det vi läser i böcker och ser på DVD eller en tränare, allt är kunskaper för vart vi vill komma med våra hästar. Vad är det man söker när suntförnuft inte räcker? Kan det vara kunskaper? Jag har mycket kännsla för hästar och mycket säkerhet t o med och även jag använder NH. Genom NH jag lära mig så vill vi förstår varför de gör vad de gör. Det är mer till NH än att svänga ett rep runt. Och det är mer än en mans suntförnuft.

ag ser NH som en metod, framförallt för att komma tillrätta med sina egna tillkortakommanden. Har man ingen känsla eller säkerhet i sin hästhantering är NH toppen (likväl som någon annan klar metod).
Det är vad de flesta tro också tyvärr och de flesta ser ner för näsan istället för att undersöker verkligen vad NH kan erbjuda och inte bara titta på en granne med sin häst som kan inte mycket och döma ut hela konceptet.
Jag visst inte psykologi var en metod...men men man lära nåt nytt varje dag.:smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Horsemanship VS Nh ?

när NH blev "riktigt populärt" här för ett antal år sedan så hette det helt plötsligt att detta va det ända rätta, den typ av "sunt handhavande av häst" som funnits här i sverige i århundranden va "inget att ha" :crazy:

igentligen så är det ju i mångt och mkt samma sak, fast med lite olika vägar att gå ;) har diskuterat en hel del med min amrikanska vännina som sysslat/sysslar med NH främst i USA och vi är faktiskt väldigt överens om allt rörande hästhantering.

"tränarna" poppade upp som svampar ur jorden, en del hade/har ideer som jag inte i min vildaste fantasi, inte kan eller kunde förstå anledningen till.

folk som varit på EN clinik kallade plötsligt sig för tränare och började hålla kurser hej vilt. många av dom kurserna gick ut på att hästen skulle "ge upp" och bli "foglig" dvs. i mina ögon "knäckt". metoderna kunde hos vissa vara väldigt hårda. själv vill jag att mina hästar ska vara lydiga därför att dom vill "vara till lags" inte för att dom inte vågar annat. jag vill att vi ska ha så god kontakt med varandra att dom vill göra sitt bästa - alltid.

för att ta ett ex. vid ett tillfälle lindades en 2 årig hingst in i pressening (vilket han inte tränats på förut) ögonen på den hästen hade inget liv, ingen gnista...rädd vart han, det syntes på hela hans kroppsspråk. till vilken nytta ? kan tillägga att den tränaren dessutom kom en timme sent därför att dom hade lastproblem med hästen dom skulle ha med, dom hade inte heller fått den med sig :crazy:

det som är synd när något blir så stort i så skenande fart är ju just det att det kan bli lite "sektliknande" i vissa kretsar-så här ska det vara, NH löser ALLA problem oavsett om det är från marken eller i ridningen. sedan finns det givetvis bra tränare oxå, som VET vad dom gör och framförallt VARFÖR. med kunskap följer ödmjukhet så det är ju inte så ofta det är just dom tränarna som syns/hörs. men så är det ju överallt ;)

hmm, lite rörigt :crazy: men hoppas du förstår hur jag menar/har upplevt det ;)
 
Sv: Re: Horsemanship VS Nh ?

Jo, NH är byggt på kunskaper bl a. De flesta gå till en NH kurs och lära kunskaper av någon annans erfarenhet, eller hur? Det vi läser i böcker och ser på DVD eller en tränare, allt är kunskaper för vart vi vill komma med våra hästar. Vad är det man söker när suntförnuft inte räcker? Kan det vara kunskaper? Jag har mycket kännsla för hästar och mycket säkerhet t o med och även jag använder NH. Genom NH jag lära mig så vill vi förstår varför de gör vad de gör. Det är mer till NH än att svänga ett rep runt. Och det är mer än en mans suntförnuft.

Det är vad de flesta tro också tyvärr och de flesta ser ner för näsan istället för att undersöker verkligen vad NH kan erbjuda och inte bara titta på en granne med sin häst som kan inte mycket och döma ut hela konceptet.
Jag visst inte psykologi var en metod...men men man lära nåt nytt varje dag.:smirk:


Fast jag tror att vi har lite olika definition av kunskap här. För mig är kunskap något objektivt. Erfarenhet är något subjektivt. Jag säger inte att någons erfarenheter är dåliga men de är per definition inte objektiv kunskap. Det jag tar del av när jag går en NH kurs (vilket jag gjort!) är att ta del av människors erfarenheter och lära mig en metod och ett förhållningssätt eller vad man väljer att kalla det.

Psykologi är ju i viss mån också en metod (eller flera) - om du ska ha den till något. Jag tycker inte att NH är dåligt, tvärtom! Det jag tycker är "dåligt" (och lurigt!) är att man framställer teorin bakom som en sanning, när ganska lite forskning är gjord på området och inte av någon av de som har "grundat" NH.
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship VS Nh ?

kl

NH för mig är det enda rätta och optimala sättet att hantera hästar på.
MEN det är allt för många som kallar sig NH tränare, men som inte ens borde få komma i närheten av en häst.
Det har blivit så himla många grenar på NH trädet att nästan ingen kan säga vad som är rätt och fel längre, såvida man själv inte är erfaren nog att se vad som är heltokigt och inte.

Och MÅNGA av de stora namnen inom NH, utövar inte NH, utan något påkommet eget språk, som de sedan lär hästen. Det är bara fel, dom har blivit kända för att deras metoder fungerar, men det är fortfarande inte NH.
Som t.ex en kändis, som kallar sin metod (tar bara en boktav, vilken som helst) SNH, alltså sitt eget namn och sen NH. Vadå? Är inte NH alltid en och samma sak, alla hästar pratar ju samma språk..

Det finns tillochmed 'avänjnings-program' för hästar som har varit med i kurser med de mest kända, för att hästarna är inte hästar längre, utan några slags medgörliga maskiner.

Så det är viktigt att kunna skilja på NH och NH. Vilket tyvärr många inte kan. Och tyvärr har dessa kändisar många anhängare, just för att dom har lyckats med dom svåraste hästarna osv osv, men det är fortfarande inte Natural Horsemanship.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Jo, jag håller med dig till viss del. Det finns ju väldigt många (enligt mig) som utövar dålig "NH".

Men sedan tycker jag att man faktiskt kan göra på olika sätt. En slags metod behöver ju inte vara fel bara för att man gör på ett annorlunda sätt. Den största skillnaden är ju egentligen HUR man lär in det till folk, alltså vilken väg man går och det tycker jag inte spelar SÅ väldigt stor roll om man hela tiden kommunicerar genom kroppspråk och att hästen utvecklas positivt och får en utstrålning istället för att tryckas ned, bli rädd och inte förstår människan.

Sen rär ju det, stort sett, inte så stor skillnad på kroppsspråket mellan t ex honza blaha och hempfling. Det är väl mer detaljerna som skiljer och vad de har för filosofier, och då kanske inte allting är "bra" eller "rätt", eller naturligt utan kan gå mer åt trickträning t ex (som enligt mig inte heller är fel!).

NH för mig är inte en specifik lära eller olika övningar, eller att kliva upp på en lastpall eller att få hästen att följa en. Det är ett sätt att vara med hästen, ett sätt att lära känna den, att få den att lita på en och att leva med den och förstå sin häst! Det kan vara alltifrån en fin daglig hantering av hästen där man förstår varann och har ett samspel byggt av god kommunikation till att göra avancerade övningar löst både från marken och från ryggen. Sen får man väl bilda sig en egen uppfattning om hur man ska skapa en kontakt till hästen och vilken väg man vill gå. Och jag kan inte säga att jag gillar allting som går under benämningen NH. Men jag tycker däremot att det är dumt att säga att den eller den "läran" är rätt och den där är fel, för det finns oftast något positivt och något som man kan lära sig av de flesta, även om man inte håller med i alla dess åsikter.
 
Sv: Re: Horsemanship VS Nh ?

Psykologi är ju i viss mån också en metod (eller flera) - om du ska ha den till något. Jag tycker inte att NH är dåligt, tvärtom! Det jag tycker är "dåligt" (och lurigt!) är att man framställer teorin bakom som en sanning, när ganska lite forskning är gjord på området och inte av någon av de som har "grundat" NH.

Nej, det är en vetenskap. Beteendevetenskap.
Förutom kanske Freuds omtvistade teorier bygger psykologi på gedigen forskning. Som all annan vetenskap.

*KL*

Horsemanship är inte exakt detsamma som Natural Horsemanship.
Natural Horsemanship bygger på att kommunicera med hästen på hästens språk. Kroppsspråket. Horsemanship handlar om hästmannaskap. Sunt förnuft. God hantering. NH har klivit in i hästens beteendevärld.
Det är min definition i alla fall.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Ja, jag håller med dig faktiskt.

Som min förebild sa när han var här i sverige:
There's no magic in what I do, but if you do it right, it can work miracles:bow:
 
Sv: Re: Horsemanship VS Nh ?

Nej, det är en vetenskap. Beteendevetenskap.
Förutom kanske Freuds omtvistade teorier bygger psykologi på gedigen forskning. Som all annan vetenskap.

Jovisst. Fast i det praktiska utövandet blir det ju i viss mån en metod (eller fler som sagt). Kognitiv beteendeterapi är ju tex väldigt inriktat på att tänka och göra annorlunda.

Det är lite så jag ser på NH också; det kan ses en filosofi, tankehjälp, whatever - men det blir ju en metod när man utövar det.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Nja, metod låter så tråkigt. Det ordet förstör det fina med NH, känslan man måste skapa.

NH är ju delvis en teknik, med positioner, signaler osv, men det krävs timing, skicklighet och KÄNSLA för att kunna förmedla signalerna till hästen. Därför kan du aldrig skriva en handbok för hur du lär dig horsemanship/kommunikation/hästens kroppspråk. Du kan ge bra övningar och förklara själva tekniken, och vad vissa rörelser har för effekt på en känslig, uppmärksam häst om du visar dem rätt i rätt sekund. Men NÄR och i vilket SAMANHANG du ska ge hästen en signal, och hur hästen ser på dig det måste du tr'äna upp och l'ära dig för att kunna göra/förstå.

Jag skulle nog mer säga att NH är en livsstil, ett sätt att vara med sin häst. Och om man kan kommunicera med sin häst på ett såpass fint sätt och har byggt upp en sådan ömsesidig respekt och samspel att häst och människa "flyter" ihop och blir som ett. Som förstår och kan läsa av varandra utifrån mycket små uttryck, då kan iaf inte jag se något bättre sätt att vara tillsammans med sin häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 775
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 482
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 957
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp