Bukefalos 28 år!

Horsemanship VS Nh ?

Sv: Horsemanship VS Nh ?

Om vi ska försöka vara objektiva i detta känsliga ämne!? :)

Varför menar du att Natural Horsemanship skulle innebära mindre av kunskap än den vanliga hästhållningen? Åtminstone är det så jag förstår dig.
Som jag ser det, finns i Natural Horsemanship-kretsar motsvarande kunskaper som i vanlig hästhållning, plus en hel del till. Framför allt kanske iom den insikt som går hand i hand med filosofin.

Natural Horsemanship innebär framför allt en annan syn på hästhållning och hästhanterande än vad som var det vanliga, för säg 15-20 år sedan. Den då etablerade synen har f ö inte ändrats nämvärt sedan dess, även om man numera emellanåt känner igen vissa tankar från Natural Horsemanship.

Jag ser NH som en metod, framförallt för att komma tillrätta med sina egna tillkortakommanden. Har man ingen känsla eller säkerhet i sin hästhantering är NH toppen (likväl som någon annan klar metod).
Här svarar jag att du ännu inte upptäckt vad Natural Horsemanship är och innebär. Du förväxlar innehållet, med en del av dom hanteringsmetoder man tagit fram tack vare filosofin. Metoder som spridit sig, men utan att åtföljas av nödvändig bakgrundskunskap.

Vad är kunskap? Kan det vara något byggt på erfarenhet? På iakttagelser? Eller måste det innebära forskningsresultat? Om någon via iakttagelser, erfarenhet och eget tänkande kommer fram till en slutsats, är inte det kunskap? Om jag går en kurs och får denna persons kunskap överförd till mig, har inte jag fått en kunskap?

LIA
 
Sv: Re: Horsemanship VS Nh ?

Jovisst. Fast i det praktiska utövandet blir det ju i viss mån en metod (eller fler som sagt). Kognitiv beteendeterapi är ju tex väldigt inriktat på att tänka och göra annorlunda.

Det är lite så jag ser på NH också; det kan ses en filosofi, tankehjälp, whatever - men det blir ju en metod när man utövar det.

Nja, fast Psykologi eller NH. När jag kommunicerar med min häst använder jag inte metoder, utan kunskap om hur hästen kommunicerar och försöker förstå och göra mig förstådd genom denna kunskap.
Precis som beteendevetenskap innebär att genom många teorier och beprövade fakta kunna avläsa beteenden och förstå motiv bakom. Det är inte en metod. Kognitiv beteende terapi däremot ÄR en sorts metod. Där använder man vissa metoder för att tex avlägsna fobier. Där håller jag med dig om att det är en metod.
Men samlade kunskaper och teorier som är till hjälp för att göra en bedömning är absolut inte metoder för mig.

Tillägg:
Då jag använder tex METODEN att flytta hästen då den går över gränsen, håller jag med om att det är en metod. Ett sätt att bemöta ett visst beteende.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Det är lite så jag ser på NH också; det kan ses en filosofi, tankehjälp, whatever - men det blir ju en metod när man utövar det.
Fel! Man utövar inte Natural Horsemanship! Man "är" det. Man "lever" det tillsammans med hästar. Det är en filosofi, ett sätt att vilja och vara som bygger på kunskap (Häpp!) om hästar, sett ur ett "naturligt" perspektiv. Citat, eftersom jag hoppas slippa det sedvanliga om att släppa hästarna lösa.

LIA
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Tja, men hur många tror inte att de kan läsa hästar genom att bossa runt dem.

I vårt land är det inte många som kan det.

när man sätter ett namn på det o inte är flexibel så blir det gärna fel.

Nej jag tycker inte att man tänker på hästen om man resonerar så att med den "filosofin" så kan man lasta hästen o sätta fast den utan att stänga bakom den o gå in o fika- vet att du har skrivit så.

Då har man en metod som passar ens eget ego istället för att bry sig om hästen- horsemanship.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Jag tror att alla i hela världen vid det här laget har förstått att du tycker att alla som håller på med NH är idioter och släkt med Putin. Kan vi konstatera det och komma vidare? Det finns de som faktiskt är intresserade av att föra en vettig diskussion.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Diskution är väl när alla får komma till tals och delge sina åsikter?

Elelr är det när ena sidan får dunka varnadra i ryggen?
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Diskution är väl när alla får komma till tals och delge sina åsikter?

Elelr är det när ena sidan får dunka varnadra i ryggen?

Läs en gång till. Diskussion skrev jag. Pajkastning är en helt annan sak. Men eftersom det också står klart att du intar samma onyanserade hållning så förstår jag din utgångspunkt.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Vad är en vettig diskussion?
Att NH är det allena saliggörande?

russinen ur kakan räcker bra.

Om man inte missbrukar metoden- tänker lite själv, frågar erfaret folk o är ödmjuk mot hästen ser jag inget farligt med ngn metod.

Ella som är så ung, verkar att ha en bra kontakt med sin häst- hästen ser glad ut, vilket inte alla gör på de bilder som läggs ut här.

Just den kontakten- kompisrelationen vill inte många NH- människor ha, utan man dominerar den- underkastelse:mad:
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Vad är en vettig diskussion?
Att NH är det allena saligörande?

russinen ur kakan räcker bra.

Om man inte missbrukar metoden- tänker lite själv, frågar erfaret folk o är ödmjuk mot hästen ser jag inget farligt med ngn metod.

Ella som är så ung, verkar att ha en bra kontakt med sin häst- hästen ser glad ut, vilket inte alla gör på de bilder som läggs ut här.

Just den kontakten- kompisrelationen vill inte många NH- människor ha, utan man dominerar den- underkastelse:mad:

Du utgår ju ifrån att alla som du säger missbrukar metoden. Kallar alla för sadister helt enkelt. Hur vettig blir diskussionen av det? Du har upprepat dig i nog många trådar för att det ska stå fullständigt klart vad du tycker. Ingen får en chans att visa vilken sorts hantering denne håller på med, utan så snart ordet NH nämns utgjuter du ditt ogillande. Är det en vettig diskussion?
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Vad är en vettig diskussion?
Att NH är det allena saliggörande?

russinen ur kakan räcker bra.

Om man inte missbrukar metoden- tänker lite själv, frågar erfaret folk o är ödmjuk mot hästen ser jag inget farligt med ngn metod.

Ella som är så ung, verkar att ha en bra kontakt med sin häst- hästen ser glad ut, vilket inte alla gör på de bilder som läggs ut här.

Just den kontakten- kompisrelationen vill inte många NH- människor ha, utan man dominerar den- underkastelse:mad:


det här ser inte jag som att axel tycker alla nh are är lika.

Däremot kanske h*n som jag sett alldeles för många avarter på området för att tycka det är vettigt att propagera för?
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

det här ser inte jag som att axel tycker alla nh are är lika.

Däremot kanske h*n som jag sett alldeles för många avarter på området för att tycka det är vettigt att propagera för?

Men att dra alla över en kam (utom Ella då såklart) det är vettigt? Och uttrycka sitt ogillande över folks hästhantering som man inte vet ett dugg om? Finns väldigt många avarter inom all typ av hästsport.
Nu slutar jag diskutera det här, tråden är redan förstörd.

Förlåt TS.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Hmm... jag tror egentligen inte problemet ligger i att människor vill fel saker med sina hästar. Tvärtom! De flesta vill nog ha en bra relation till sin häst, men de som verkligen försöker kan ju hamna på fel väg. Visserligen kanske hästen gör som man bett den om tillslut men förstod den verkligen? Gjorde den det av rädsla eller stress, eller blev hästen lugn och harmonisk? Växte hästen verkligen mentalt av det jag gjorde?

Om en oerfaren person frågar en som den tror är kunnig och denna säger att du ska göra si eller så, fast man inte tycker att det är rätt egentligen blir det oftast så att man litar på den "kunniga" personen iaf, eftersom man inte ser så många andra alternativ att välja på. Och om personen kallar detta NH även fast det inte alls bygger på¨något naturligt ledarskap...
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Oj, nu har jag trampat på lite tår..:angel: det var inte alls meningen. Som du kanske (inte..) har läst i mina tidigare inlägg poängterar jag att jag absolut inte har något emot NH - tvärtom använder jag mig av en del av tänket själv.

Men, det jag ogillar är att man trycker så hårt på detta med rangordning och ledarskap och att Nh är något som står i kontrast till "annan" hästhantering.

Apropå ordet kunskap var jag kanske väl krass - visst kan man utifrån erfarenheter skaffa sig kunskap men det är ändå en annan sorts kunskap än den jag menar (eftersom jag jobbar med vetenskap kan det hända att jag är lite skadad..) - kunskap som kommer från forskning, ja.

Varför är det så fel att kalla Nh för en metod? Om man bortser från allt känslomässigt/filosofiskt/etc man lägger i sin relation till hästen och i hanteringen - är det då inte just metoder vi håller på med? Det rent praktiska, det som sker varje dag?

Pis!
/MM
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship VS Nh ?

KL

Horsemanship:
Hästhantering.

NH:
Metod, baserad på hästens kroppspråk.

God Horsemanship: Sund, bra hästhantering. Varierar från häst till häst och person till person.

Modern Horsemanship:
Innehåller minst 5 av följande punkter:
4 täcken, på en häst vid samma tillfälle
max 4-5 timmars utevistelse
i små hagar,
gärna ensamma eller ev. 2+2,
uppvärmt stall med stängda dörrar, dålig eller högljudd ventilation, 34 olika fodermedel,
5kg hö per dag
hjälptyglar - nästan hela tiden
stigbett el. kedja vid ledning
Massa prylar

x)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Modern Horsemanship:
Innehåller minst 5 av följande punkter:
4 täcken, på en häst vid samma tillfälle
max 4-5 timmars utevistelse
i små hagar,
gärna ensamma eller ev. 2+2,
uppvärmt stall med stängda dörrar, dålig eller högljudd ventilation, 34 olika fodermedel,
5kg hö per dag
hjälptyglar - nästan hela tiden
stigbett el. kedja vid ledning
Massa prylar

:bow:

Hahaha det är så rätt.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

NH:
Metod, baserad på hästens kroppspråk.
måste rätta lite.:devil:

Det baseras på att hästar puttar på olika kroppsdelar o de andra ska inte fly- utan backa hela tiden.
Så funkar väl hästar:D

ett öronvift eller svansvift- vad är det att bry sig om:rofl:
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

ett öronvift eller svansvift- vad är det att bry sig om:rofl:

Ganska mycket, eftersom det kan vara täcken på dominans gentemot dig, och är också en stor faktor i NH teorin, att hästen inte ska försöka klättra över dig i rangen hela tiden, utan vara trygg med dig där du är.
Och svansvift kan vara = Bort, du irriterar mig eller Jag vill inte ha dig här i närheten av mig.
Samma sak som dom ruskar på huvudet när man longerar och sånt, lägger öronen när man gör vissa saker osv osv.
Vissa som inte är insatta i NH tycker att sånna småsaker är småsaker, onödiga, t.ex att en häst lägger öronen när man kommer in i boxen =Stick, bort härifrån, och det är sådana människor, enligt mig som inte har känsla för hästar.
Dom kan ha känsla för ridning, men inte för hästar som ett djur med sitt eget språk.

Nu var allt inte riktat till dig!:)
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship VS Nh ?

måste rätta lite.:devil:

Det baseras på att hästar puttar på olika kroppsdelar o de andra ska inte fly- utan backa hela tiden.
Så funkar väl hästar:D

ett öronvift eller svansvift- vad är det att bry sig om:rofl:

Deras puttande är ju kroppspråk. :P
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Men de puttar inte på varandra utan tar bak ett öra eller ser allmänt :devil: om det inte uppfattas.

Klättra på rangskalan.
Just det reagerar jag på.
Hästar gör S Ä L L A N det iom inbyggd respekt för människan- om den inte är felhanterad.

om fler människor var mindre osäkra istället o kan uppvisa lite självklar Pondus, så behöver man inte hålla på att visa vem som bestämmer.
Man ÄR en självklar ledare som är trygg i sin roll- ingen mobbare.

Jag undrar hur Nh-folket klarar av sina barn o hundar:cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Men de puttar inte på varandra utan tar bak ett öra eller ser allmänt :devil: om det inte uppfattas.

Klättra på rangskalan.
Just det reagerar jag på.
Hästar gör S Ä L L A N det iom inbyggd respekt för människan- om den inte är felhanterad.

om fler människor var mindre osäkra istället o kan uppvisa lite självklar Pondus, så behöver man inte hålla på att visa vem som bestämmer.
Man ÄR en självklar ledare som är trygg i sin roll- ingen mobbare.

Jag undrar hur Nh-folket klarar av sina barn o hundar:cool:


:bow::bow::bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 422
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 568
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 135
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp