Horsemanship VS Nh ?

Sv: Horsemanship VS Nh ?

Därför att du motsa vissa grunder som finns inom NH, elelr som finns inom Bra NH.

Tex att NH skulle vara en metod, vilket den inte är. Någon som håller på med bra NH, vet att du lever efter NH, konstant. Det är inte något som du tar ut hästen på ridbanan och tränar. Du har med det i all hantering, ridning/körning, i allt umgänge med hästen och ska genomsyra dina tankar. Därför är det inte en metod.

Även om du gärna vill kalla det, och det är upp till dig, men var beredd på att de som är insatta i att leva med NH säger emot dig.

:)

Det där med metod tror jag många tar lite på fel sätt :angel:.
Jag tänker så här: vad som betyder något är det jag faktiskt GÖR. HUR jag hanterar, HUR jag angriper ett problem, HUR jag håller mina hästar, HUR jag utfodrar dem, etc. För mig är allt detta metoder - dvs HUR och NÄR saker utförs. Om jag inte kan omsätta en filosofi/ett "tänk" i ett för hästen positivt och begripligt handlande, kommer jag inte att påverka hästen på något positivt sätt. Även en kärleksrelation består ju av handlingar om man hårddrar det...

Jag kan inte se någon skillnad mellan det som står i FAQen här om NH och hur de flesta jag känner hanterar sina hästar (som alltså inte "bekänner sig" till NH). Den tydliga skillnaden ligger ju i detta med rangordning/ledarskap och de olika "ledarskapslekarna" eller vad man nu väljer att kalla dem. De NH kurser jag varit på (för duktiga, välrenommerade instruktörer) har också haft detta som fokus. Kanske är det så att man måste komma ytterligare längre för att greppa hela vidden av begreppet NH?! ;)
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Jag sysslar ju inte med NH, men för mig är det viktigt med att behandla hästarna som de gör själva.
Bara ett ex..
Den äldre hästen får ALLTID mat först. Sen vet den att den andra får efter jobb,men inte den.
Aldrig ngt liv vid fodring eller att bara den andre får.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Ja, de lär sig snabbt vad som gäller om man är konsekvent. Min får mat sist av alla men säger aldrig ett knyst om det. Han vet att det kommer :d
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Jag resonerar att den yngre ska inte behöva bli tuktad mer än nödvändigt- om man håller på den rangen som hästarna har etablerat.

Den får mat först även ute.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Rent allmänt en frontfigur, inte specifikt EN person!

Kicki :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 775
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 482
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 957
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp