Hösilagevärde i septemberskörd?

Westernponny

Trådstartare
Jag är ny med att använda hösilage.
Nu har jag fått tag på ett oanalyserat hösilage som skördades i september (andra skörd).
Det är ett spätt gräs med ängsvingel, timotej o rajgräs i.
Ts tror jag inte under 80%.
Vad har ni för erfarenheter av det när det är tagit i september såsom protein,energi och framför allt sockervärdet?
Det är i Halland då det var bra väder 2013.

Jag skall skicka in analys som jag kan skriva om här sen.
 
Sockervärde har jag inte tagit men det har varit höga proteinvärden på mina andra skördar.

Dock har gräset varit väldigt fint om man jämför med första skörden från samma fält. Kan ju vara både bra och dåligt
 
Ett andraskördsgrovfoder blir finare i strukturen, bara för att andelen bladgräs är högre då, strågräsen kommer inte tillbaka på samma sätt efter den första skörden. Proteinvärdena ligger ofta relativt högt i andraskörd, det är oftast inte förvuxet gräs som slås då.
Angående sockervärdet så är det mest tiden på dygnet som gräset slås som styr, men har det tex varit frost natten innan gräset slås så är sockervärdet högt även om man slår på morgonen. För låg sockerhalt skall gräset slås tidig morgon efter en varm natt!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har köpt småbalshösilage att ha under övergångsperioderna när det är för varmt för oss att öppna storbalarna. Tänkte köpa på mig lite...
Svar
7
· Visningar
896
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Har en 18 årig halvblodsvalack som alltid varit lättfödd (enligt förra ägaren). Han har varit i min ägo i 11 månader nu. Den senaste...
2
Svar
24
· Visningar
2 504
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Sitter just nu och jagar hösilage i Skåne och naturligtvis är de flesta partierna inte analyserade. Tänkte för att få ett hum om hur...
Svar
9
· Visningar
849
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Skörden togs i första veckan av juli, andra års vall och första skörd. Ögonmåttet säger övervägande klöver när man ser vallen och i det...
Svar
4
· Visningar
814
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp