Bukefalos 28 år!

Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

mul

Trådstartare
Har ni varit med om nåt sånt förut? Min lilla Malva (ardenner) fick ett föl i våras som var dödfödd. Efterbörden tog alldeles för lång tid att ta bort, i mitt tycke. Det tog nog närmre 6timmar. Några dagar senare spricker ena framhoven. Jag har hållt på med denna hov hela sommaren och hon har varit halt till och från. Hon har inte visat några som helst symptom på fång eller nåt sånt, förutom att hon varit lite, lite halt på hårt underlag. Jag har varit i kontakt och även varit på Strömsholm, och nu tror jag att jag pratat med de flesta hovslagare i sverige känns det som..

För ett par dagar sen blev hon mera halt när vi skodde om henne här hemma och idag var jag till klinik där det visade en rotation/sänkning på vänster fram där sprickan är. Men inget på andra hoven.. Vad i hela friden är detta? Här är bilderna från idag..

Höger fram
HFsida.jpg


Vänster fram
VFsida.jpg


Tips? råd?

Hon ska stå på butta nu i ett par veckor iaf och sen ett återbesök om 5v.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Ev fölningen, Ev sprickan, Ev bärrandsröta, Ev fång, Ev skurit sig på nåt så att hoven sprack. Ingen vet.. Eller om det är lite av varje.. Det gör mig lite smått fundersam och samtidigt läser jag här på nätet om att det brukar vara slutet på hästens liv med en sänkning elelr rotering..
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

samtidigt läser jag här på nätet om att det brukar vara slutet på hästens liv med en sänkning elelr rotering..

Var har du läst det??? Min häst hade 10 resp 15 graders rotationer på framhovarna, + en mindre sänkning på värsta hoven, i januari -09. Fång. Efter en lång rehabilitering är vi igång och promenadrider igen! Men det krävs en lång boxvila/vila i boxhage, tålamod samt en riktigt bra hovslagare för att rehabilitera hästen. Hur många graders rotation rör det sig om?
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag har googlat och det stod på flera ställen att en sänkning är mycket dålig prognos.

Hur många grader vet jag inte utan det är det som syns på bilderna. Det har inte gått genom sulan och utbuktningen i sulan har lugnat sig, den blir inte större. Hästen väger runt 900kg och jag vet itne om det är någon direkt fördel heller..:cry: Känns nästan kört från början..
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Alldeles rätt att det helt generellt är sämre prognos på sänkning än på rotation, men därmed inte sagt att det är "kört" ändå! Det finns fler än jag här på buke som har rehabiliterat hästar med sänkningar.

Vad görs för hästen, hovmässigt, nu? Är den barfota, skodd med sjukbeslag eller vad? Fanns det klinikhovslagare på kliniken som du var på? Annars skulle jag råda dig att ta kontakt med en sådan!
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Min dam har sänkningar på bägge fram,fick det för flera år sen i samanband med fång,vi rider på i både skritt,trav och galopp,även fast det sistnämda inte blir alltför ofta,men det är enbart pga mig,jag nöjer mig med att lunka runt lite bara! :D
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag har inget vettigt att säga, egentligen, men jag förstår att du funderar på om det är kört med tanke på hästens tyngd...

Vi har en nordsvensk och en ardenner hemma. Nordsvensken fick fång förra året, han är idag mycket fräsch (förutom nu, ska precis åka till stallet, hovis kommer då hästen förmodligen har hovböld). Hans hovar såg ut såhär:

29066962.jpg


29066963.jpg


Jag funderade många gånger på när han hade som mest ont, om jag verkligen skulle hålla på. Han väger 700 kilo och tankarna snurrade, gör jag rätt som kämpar? Fast han inte är lika tung som vår ardenner, tänkte jag på hans tyngd ändå..

Om vår ardenner, som väger 1100 kilo, skulle få fång (eller annat knas med hovarna), känns det spontant inte som jag vill gå igenom det jag gjort med min nordsvensk med henne. Elakt av mig kanske, men så känns det..såvida inte veterinärer är helt säkra på att det kan gå vägen. Men är prognosen osäker så tror jag faktiskt att det blir himlen..

Jag tror det är bäst att rådgöra med veterinär i detta fall, men såklart även känna på din magkänsla.

Kram!
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Alldeles rätt att det helt generellt är sämre prognos på sänkning än på rotation, men därmed inte sagt att det är "kört" ändå! Det finns fler än jag här på buke som har rehabiliterat hästar med sänkningar.

Vad görs för hästen, hovmässigt, nu? Är den barfota, skodd med sjukbeslag eller vad? Fanns det klinikhovslagare på kliniken som du var på? Annars skulle jag råda dig att ta kontakt med en sådan!

Hon har varit skodd hela tiden sen hoven sprack. Hon har haft först en vanlig sko, sen blev det en sko med sidokappor och idag är hon skodd med ringsko.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

..såvida inte veterinärer är helt säkra på att det kan gå vägen. Men är prognosen osäker så tror jag faktiskt att det blir himlen..

Jag tror inte att du hittar någon veterinär som kan uttala sig helt säkert angående en rotation och/eller sänkning. Så vitt jag vet finns det ALDRIG några garantier!
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Min dam har sänkningar på bägge fram,fick det för flera år sen i samanband med fång,vi rider på i både skritt,trav och galopp,även fast det sistnämda inte blir alltför ofta,men det är enbart pga mig,jag nöjer mig med att lunka runt lite bara! :D

Skönt att det gått bra för er! Den här damen skulle gå som körhäst och avel, det är det hon gjort här. Men det ser mörkt ut nu..
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag tror inte att du hittar någon veterinär som kan uttala sig helt säkert angående en rotation och/eller sänkning. Så vitt jag vet finns det ALDRIG några garantier!

Jag uttryckte mig väl dåligt. Jag vet också att ingen kan garantera en tillfrisknande, men prognosen kan ju se bättre eller sämre ut. När jag röntgade min häst sa veterinären klart och tydligt att i hans fall fanns det mycket goda förutsättningar för att bli bra. Om veterinären däremot stått och kliat sig i skägget och varit osäker, då hade jag avlivat.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Okej. Min veterinär var inte särskilt glad över hur bilderna såg ut, men bedömde ändå att min häst hade en rimlig chans pga att allmäntillståndet var gott.

TS: Varför tycker du att det "ser mörkt ut"? På grund av vad du läst, eller på grund av vad veterinären på kliniken sa?
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Ringsko måste ju vara det absolut tänkbart värsta man kan ha på en häst med fång/hovbensproblematik?? Ju mer du höjer sulan från marken ju större risk för att hovbenet fortsätter sjunka och till slut penetrerar... :crazy:
Är det pga sprickan dom försökt fixera hoven sådär?

Hästen behöver mjukt med fast stöd under hela sin hov, så barfota är att föredra. Eller någon form av hård sula med mjuk silikon, det kan du ha under en ringsko också.

Såvida inte sprickan går rakt in i hovens levande del så skulle jag vara betydligt mer oroad över hovbenets läge...
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Okej. Min veterinär var inte särskilt glad över hur bilderna såg ut, men bedömde ändå att min häst hade en rimlig chans pga att allmäntillståndet var gott.

TS: Varför tycker du att det "ser mörkt ut"? På grund av vad du läst, eller på grund av vad veterinären på kliniken sa?

Veterinären sa bara att "vi får se hur det går". Men borde hon inte varit så pass dålig vid det här laget att hon vore borttagen redan om det är jättefarligt. Hon har ju gått med detta sen i maj, och jag har hittills varit på två kliniker och träffat 4 av sveriges bästa hovslagare..

Men min feeling är att det inte går så bra. Jag fick den känslan direkt när fölet var dött och efterbörden satt kvar. att det skulle bli nåt skit sen. Självklart hoppas jag, men med min otur så vet jag ju utgången..
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Förlossningsfång?

Har hört det att dom kan få det om efterbörden inte kommer ut tillräckligt snabbt.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag förstår dig. Hela situationen sammantaget, att ni försökt få hästen bättre ett bra tag (inte bara en vecka eller två), hästens tyngd, historien bakom, plåtarna, veterinärens försiktighet - ja, jag förstår att du är tveksam.

I slutänden är det nog du som ändå känner hästen bäst och vet när allmäntillståndet är påverkat. För min del är det gränsen för när vi slutar behandla dylika incidenter. Att hästen mår dåligt över t ex en sårskada som man vet har god prognos, som kommer att läka och bli bra - ja, det är en sak. Men detta är något annat, och efter att två år på rad få ta bort hästar med hovbroskförbening respektive fång (med hovbensrotation och -sänkning) så känner jag med dig. Hovåkommer är inte roligt.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Utan sko så spricker sprickan ännu mera. Sprickan flexar när hon går och det gör nog ännu ondare..

Så här såg sprickan ut när den nitades och hästen skoddes på Strömsholm i Juni.
DSC00431.jpg
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag förstår dig. Hela situationen sammantaget, att ni försökt få hästen bättre ett bra tag (inte bara en vecka eller två), hästens tyngd, historien bakom, plåtarna, veterinärens försiktighet - ja, jag förstår att du är tveksam.

I slutänden är det nog du som ändå känner hästen bäst och vet när allmäntillståndet är påverkat. För min del är det gränsen för när vi slutar behandla dylika incidenter. Att hästen mår dåligt över t ex en sårskada som man vet har god prognos, som kommer att läka och bli bra - ja, det är en sak. Men detta är något annat, och efter att två år på rad få ta bort hästar med hovbroskförbening respektive fång (med hovbensrotation och -sänkning) så känner jag med dig. Hovåkommer är inte roligt.

Ja, det är dom parametrarna som är problemet. Hästen i sig är pigg och glad och trots att hon nickat lite till och från hela sommaren så är hon som vanligt. Haltandet har varit så yttepyttigt lite. Det har bara synts när hon travat på hårt underlag, de gånger hon haft ritkigt ont är när det sprack, när nitningen gick sönder och nu..
 

Liknande trådar

Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 308
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 166
Senast: Josofinito
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 880
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 974
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp