Bukefalos 28 år!

Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Vad är det som inte har med trådens ämne att göra?
Sedan tycker jag att det många ggr är ts som tar upp ovidkommande diskussioner. Fast det är kanske OK när man är ts?

Hovsprickor kan bero på dålig hovkvalite som i sin tur kan bero på foderstaten. Men det håller du kanske inte med mig om?

Visst KAN hovsprickor bero på foderstaten, men i detta fall så har det inget med foderstaten att göra, vilket jag har sagt några gånger.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Men har inte din haft fång? Eller är det någon annan av dina? Då borde det ju enligt ditt eget uttalande vara bättre om du inte fick den variationen i balarna du har nu?Min gamla ponny fick fång 3gånger och det var -93 och -94, sen hade han inga bekymmer med fång när han INTE gick på bete och fodrades och reds som vanligt. Dock utan analyserat foder..

Förresten, är balarna från resp gärde märkte? Annars är ju det en ide nästa år om det blir lika då, märkd dem med 1, 2 resp 3. Så kan du iaf ge ett gärde i taget, och göra en gradvis övergång mellan dem, och blanda 'gamla' och 'nya' höet ett tag. Jag har i den mån jag kunnat ge från ett gärde. Det blev ett inhoppdå jag itne kunde komma ut på det ena gärdet tills dom balarna kom hem som jag fick ge av det andra. Nu har jag som jag skrivit X antal gånger numera 2½ bal av ängshöet kvar och sen 5 bal av det grova höet (som fortfarande ligger på gärdet. ) nu är tanken att jag ska när de 2½bal tar slut köpa in de bal jag behöver och använda det höet på gärdet under sommaren (om jag behöver) eftersom det är torrt.

Om du haft problem med benställningar och så med fölen, så kan ju en analys hjälpa även där, såtillvida att du är säker på att stoets foderstat är i balans under dräktigheten, och öka chansen att det kikar ut ett friskt, rättställt föl.Se separat svar. (Jag visste att jag skulle få den kommentaren, för att du hade ytterligare ett argument för att jag ska analysera)

Så, oavsett hur arg du ev blir, så jag tycker verkligen du ska fundera på att analysera nästa år, du har ju inte ett enda dugg att förlora på det. Så fundera på det igen.

Nu kommer det nog att lösa sig med det (som jag har skrivit förut) Jag har som det ser ut nu inga gärden alls att ta på. Utan kommer att köpa in allt hö vilket kommer till nästa problem. 250ha gärden och mina balar kan komma från vilket av dom som helst.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag tänkte på någon av kallbloden du skrivit haft fång, betydligt yngre än nämnda ponny. Men minns inte vilken det var. Sak samma dock, iom att tråden gick för mkt OT för moderators smak.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Ah, jag fattade det som att de 'kom ut' felställda och att hon förlorat föl pga det.

Men får de senkontrakturer när de är lite äldre, har ju fodringen under dräktigheten föga effekt ja.

(Min fick vi ju avvänja i förtid just för att få bort henne från mammas mjölk, och få hejd på den på tok för snabba tillväxt som gav kontrakturerna)

Visst kom dom ut felställda, MEN eftersom dom har en sån pass tillväxt och sen flera bekymmer så var det kört. Mycket kan jag styra, men inte genetiken..

I ett inlägg som jag skrev för några minuter sen:
Om det vore så enkelt, att med en uträknad foderstat kunnat "fixa" fölen. I detta fall så var det garanterat ärftlighetsfaktor. Då jag efter ett och samma sto fick med olika hingstar samma fel och Malva kan leverera ett av åren ett föl utöver det ordinära på samma foder.

Det stoet fick ett ammaföl sen som också fick senkontraktur, tillfällighet, eller mjölken, vet ingen. Men den fölungen överlevde iaf

Stoet var troligen som hästgubbarna säger "svagfödd" och det stämmer nog, då det var ett mer eller mindre vanvårdsfall när jag köpte henne av barmhärtighet. De "svagfödda" brukar inte kunna leverera ett friskt föl.. Dock har det varit bland de bästa stona som gått här..

Hon var den högst bedömda 4åriga stoet i Sverige som gjort ett KBI (körbarhetsintyg), hon fick 40p och diplom ett flertal gånger (de gånger jag visade henne)

Malva är näst högst bedömda 4åriga stoet i Sverige på KBI och är visad med över 40p på premiering.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag tänkte på någon av kallbloden du skrivit haft fång, betydligt yngre än nämnda ponny. Men minns inte vilken det var. Sak samma dock, iom att tråden gick för mkt OT för moderators smak.

Nope inget av kallbloden har haft foderfång.. Eller Malva fick "medicinsk fång" efter en lunginflammation för flera år sen(-07). Men det har inget med foder att göra alls. En sån häst funkar som vanligt sen.

Hon fick en lunginflammation som var svår och ingen visste varför. Hon gick på enorma mängder medicin då.. Antibiotika, penicillin, luftrörs medicin..(hon fick 4 sorters medicin/dag, morgon och kväll, och vi var på gång och skulle avliva, om hon inte visade bättring.. Ingen visste vad det var och hon fick medicin mot erlishias, i flera omgångar med, trots att erlischiasproverna visade negativt. Hon stod med mycket hög feber, hosta och kunde knappt gå. Dock så gick det åt rätt håll på bara några dagar med "rätt" medicin. Det gick i 6v sen fick hon ett milt "fånganfall", som tur var i slutskedet av medicineringen, så vi kunde avbryta en del av medicineringen. Hon kollades på klinik i fötter osv efter det, och inget syntes. Dom skrev fång som diagnos, men det egentliga var en reaktion på medicinerna. (Vet trodde att hon när hon var så nedsatt att kroppen hade svårt att fixa medicinerna, vilket gjorde att hon fick fångsymtom, stel och ovillig att röra sig. ) Riktig fång på en ardenner är mycket allvarligt och slutar inte så ofta lyckligt, just för att deras vikt gör att hovbenet roterar snabbt och det finns enbart en sak att göra, avliva.

Dock vet vi inte än idag vad det var som hände och varför hon blev sjuk. Ingen annan häst blev sjuk utan bara hon. En teori var att hon hos hingsthållaren (hon stod där då) fått i sig något i luftvägarna, tillsammans med en infektion i kroppen. Behandling påbörjades där. När jag väl kunde hämta henne gick vi ner i luftrörena och tog prover. Det visade allergena och infektions celler/bakterier, eller vad det var dom sa. Helt klart var iaf att med en mängden medicin som användes för att få henne att klara sig så var det inte konstigt att hon reagerade på det. Hon förlorade dock det fostret av det hela.. Men har varit hur frisk som helst efter det.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag argumenterar inte emot dig, men du verkar välja att ta det så. Min poäng är att det är väldigt individuellt och inte så svart eller vitt som du och några till vill få det till i jakten på TS i denna tråd.

Du har ju precis som jag varit med om en del (du leder nog...) och man formas efter sina erfarenheter och ser nog annorlunda på en del saker nu gentemot för 10 år sedan.

Vi har inackorderingar hemma så jag är van att vi ser saker annorlunda beroende av vad vi varit med om och många gånger får man helt enkelt inse att vi inte är på samma ställe utveklingsmässigt i hästlivet och inse att man får släppa en diskusion om den inte leder framåt.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Menade inte alls att argumentera emot dig, tvärtom (du är inte alls ensam, de flesta är inte tabellhästar). Ledsen om du tog det som att jag kritiserade emot.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag argumenterar inte emot dig, men du verkar välja att ta det så. Min poäng är att det är väldigt individuellt och inte så svart eller vitt som du och några till vill få det till i jakten på TS i denna tråd.

Jag uppfattade det nog snarare som om Alexandra_W förtydligade/fördjupade vad du hade skrivit?

Hur som helst, så håller jag med dig om att det är mycket som inte är "svart och vitt", men det finns några områden som är "svart-vita" för mig och som jag INTE tullar på. Efter att mina hästar var sjuka finns det några saker som blev väldigt viktiga för mig. Jag köper bara analyserat hö med de växter som jag tror är bra (väljer bort rajgräs, t.ex), och som är av allra bästa hygieniska kvalitet (hö skulltorkat löst, och som balas på beställning). Min hovslagare är viktig för mig, och då kör jag gärna mina hästar nästan 7 mil enkel resa var sjätte vecka för att jag vet att det blir så bra det bara kan bli där. Detta är "svart-vitt" för mig!

Det finns heller ingen "jakt" på någon, om du undrar. Det finns dock åsikter och metoder som går isär, och vad jag vet lever vi fortfarande i ett land där det är okej att uttrycka sin mening och att ha åsikter som skiljer sig?
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Diskussionen om foder är ganska värdelös om man tittar på hur väl sprickan har vuxit ut- TROTS hästens tyngd. Det är en skicklig hovis som behövs.
Om nu hästen går ner då den inte är dräktig så är väl allt frid o fröjd.

en spricka kan komma av ett broddtramp o på en tung häst kan det då spricka vidare på en dag till en annan i synnerhet när hela hoven är under stress..

Så du tror absolut inte på fång längre då? Tänkte bara på att du tidigare i tråden sa:
Om detta inte är en fångrand så vet inte jag
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Hur som helst, så håller jag med dig om att det är mycket som inte är "svart och vitt", men det finns några områden som är "svart-vita" för mig och som jag INTE tullar på. Efter att mina hästar var sjuka finns det några saker som blev väldigt viktiga för mig. Jag köper bara analyserat hö med de växter som jag tror är bra (väljer bort rajgräs, t.ex), och som är av allra bästa hygieniska kvalitet (hö skulltorkat löst, och som balas på beställning). Min hovslagare är viktig för mig, och då kör jag gärna mina hästar nästan 7 mil enkel resa var sjätte vecka för att jag vet att det blir så bra det bara kan bli där. Detta är "svart-vitt" för mig!

Det finns heller ingen "jakt" på någon, om du undrar. Det finns dock åsikter och metoder som går isär, och vad jag vet lever vi fortfarande i ett land där det är okej att uttrycka sin mening och att ha åsikter som skiljer sig?

Det var ju det jag skrev, att man formas efter sina egna erfarenheter och upplevelser.
Det går inte att "pracka" på någon sina åsikter genom upprepning, utan omgivningen måste vara motaglig.
Jag, som de flesta av oss, tycker det är jätteintressant att höra allas åsikter och erfarenheter! Det hjälper till och forma oss.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Idag har vi varit på ÅB och hon är så pass ohalt att hon kan sättas igång igen. :laugh: Allt ser bra ut och hon är ohalt i skritt och trav på rakt spår. Markerar lite när man svänger snävt vänster och ohalt svänger snävt höger. Markeringen ska inte vara nåt allvarligt utan är att hon är lite öm i sprickan.

Nu ska vi börja köra lite försiktigt i skritt. :laugh:

Dock blev det ett ofrivilligt grovfoderbyte igår.. Malva fick världens kolikanfall och det var på gång att vi skulle ta bort henne. Det var förstoppning i blindtarmen. Men 31liter dropp och lite morfin och lite annat så piggnade hon på sig. Tyvärr så ska hon äta ensilage nu ett tag för att få i sig så mycket vätska som möjligt, så igår hämtade vi lite och idag kom en hel bal.

Hon är pigg och är normal igen trots allt igår. Somsagt som är magbekymmer inte bra på ardenner och det är inte många som överlever en förstoppning.

Anledningen till förstoppningen tros vara att hon stått still för mycket pga halkan och sen tillsammans med att hon druckit förlite för det relativt varma vädret. Dock har jag fyllt på samma mängd vatten i hinkarna hela tiden.
 

Liknande trådar

Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 305
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 131
Senast: Josofinito
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 865
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 957
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp