Bukefalos 28 år!

Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Men fanns det en klinikhovslagare, och blev hästen skodd idag?

Ja, hästen skodde här hemma häromdagen (i förrgår) och det var då hon fick ont igen, jag ringde kliniken igår och fick tid idag. Idag skoddes hon av klinikhovslagare med ringsko, men sidotåkappor.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Har du haft kontakt med Strömsholm igen efter att du var där i somras?
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Har du haft kontakt med Strömsholm igen efter att du var där i somras?
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Har du haft kontakt med Strömsholm igen efter att du var där i somras?

Nej, det har jag inte. Jag hade tänkt att ringa och säga att nitningen dom gjorde höll i 5v sen blev hästen halt igen när den sprack.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Var det ingen som misstänkte fång om hästen blev halt efter fölningen? Det är ju inte helt ovanligt om jag förstått det rätt med en sådan komplikation.
Jag förstår det på din beskrivning som att hon var halt mkt länge innan röntgenbilderna togs till sist?

Sedan har jag förstått det som att de också kan få hovbensförändringar av andra orsaker än fång. Men det är nog viktigt att försöka få reda på varför röntgenbilden ser ut som den gör.

citerar ditt svar om vad man tror att hovbensförändringarna kan bero på:
Ev fölningen, Ev sprickan, Ev bärrandsröta, Ev fång, Ev skurit sig på nåt så att hoven sprack. Ingen vet..

Hur skulle fölning kunna ge hovbf? I så fall måste det väl vara ngn typ av fång?
Sprickan, kanske, men lite konstigt med en så pass stor spricka som kommer så plötsligt?
Hade hon bärrandsröta?

Det verkar lite konstigt alltihop och jag förstår att det är jättejobbigt.

Sedan kan man ju undra varför hästen är halt nu. Det tror inte jag att den borde vara om den hade haft fång i samband med fölning och då fått dessa förändringar. Inte om det inte är så att hovbenet fortsätter att sjunka men på din beskrivning verkar det ju inte så.

Hästar kan bli i alla fall i stort sett återställda efter rotation och sänkningar. Min ponny har blivit det.

Ursäkta ett kanske lite meningslöst vimsigt svar.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Var det ingen som misstänkte fång om hästen blev halt efter fölningen? Det är ju inte helt ovanligt om jag förstått det rätt med en sådan komplikation.
Jag förstår det på din beskrivning som att hon var halt mkt länge innan röntgenbilderna togs till sist?

Sedan har jag förstått det som att de också kan få hovbensförändringar av andra orsaker än fång. Men det är nog viktigt att försöka få reda på varför röntgenbilden ser ut som den gör.

citerar ditt svar om vad man tror att hovbensförändringarna kan bero på:


Hur skulle fölning kunna ge hovbf? I så fall måste det väl vara ngn typ av fång?
Sprickan, kanske, men lite konstigt med en så pass stor spricka som kommer så plötsligt?
Hade hon bärrandsröta?

Det verkar lite konstigt alltihop och jag förstår att det är jättejobbigt.

Sedan kan man ju undra varför hästen är halt nu. Det tror inte jag att den borde vara om den hade haft fång i samband med fölning och då fått dessa förändringar. Inte om det inte är så att hovbenet fortsätter att sjunka men på din beskrivning verkar det ju inte så.

Hästar kan bli i alla fall i stort sett återställda efter rotation och sänkningar. Min ponny har blivit det.

Ursäkta ett kanske lite meningslöst vimsigt svar.

Nej, ingen har sagt något om fång alls. Ännu mindre hovbensrotation/sänkning. Hästen visade ingen som helst hälta, värme elelr nåt direkt efter fölningen. Några dagar efter så sprack hoven och hästen började bli halt.
Hovis togs ut och han menade på att det var ingen fara. Jag ringde flera gånger och efter mitt tjat så skoddes hästen och jag tyckte att hon såg fräsch ut. Någon markering möjligtivs på hård grusväg, då och då. Hästen åkte till hingsthållare och tappade där skon ett par gånger.

Ny sko slås på och sen hade deras hovis kollat på henne och gillade inte riktigt sprickan. Hovisar på Ultuna, Södertörn och en från Slu (?) rådfrågades av hingsthållarens hovis och dom tyckte att vi skulle kolla henne på Strömsholm.
Tid bokades på Strömsholm och vi var där 21juni, en vanlig sko slogs på och hoven nitades. Hästen var halt, eller inte direkt halt, men lite struttig och lite orolig i transporten på väg till Strömsholm. Hon såg helt fräsch ut efter strömsholmbesöket och var hos hingsthållaren några veckor till(5v rättare sagt).

Jag hämtade henne där och efter ett par dagar hemma så blev hon riktigt halt, Hon stod inne och tid på "min" Hästkliniks hovslagare bokades. Jag var där och då hade sömmen som var nitningen gått av. Hon skoddes med en sko med sidokappor och blev bättre. Men inte helt fräsch, hon har nickat lite till och från på hårt underlag. Hård grusväg och asfalt (jag har kollat henne med jämna mellanrum) Jag bokade en tid till klinikhovisarna, men en av dom hade blivit sparkad och trampad och låg på sjukhus, därför avbokades tiden. Därför så lades de skor hon hade om här hemma av min hemma hovis. Vi tog av skorna ena dagen för att jag skulle kunna borra broddhål och hon fick stå inne på mjuk spånbädd eftersom hon är så pass öm (av sprickan har jag trott). Hon togs ut och skoddes, sprickan nitades med en koppartråd, men hästen är ashalt.. Hon nickar i skritt och vill inte vända åt ena hållet (vänster).

Hon blev dock bättre när vi hade skott henne med ringsko..

Jag kan inte säga att hon hade bärrandsröta, men visst hade vitalinjen krypit tillbaka några millimeter.. Efterbörden fick enl mig sitta alldeles för länge och jag var på veterinären om detta när han var ute, men då borde det väl syns, om det var förlossningsfång?

JAG tror att hoven sprack av någon anledning och att det gjorde att hovbenet "lossnade" och roterade. Sen blir hon skitöm av sprickan om den flexar.. Men jag kan ju inget omd etta.. ÅHHH, varför blev man inte hovslagare och veterinär också!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Så hon blev alltså halt när hoven sprickte, hon var INTE halt innan det? Då låter det inte som fång alls tycker jag. OM det vore fång pga förlossning så skulle det ta mer än några dagar innan processen gått så långt att hoven sprack upp pga tryck eller för att en böld tog sig ut. Och då skulle hon varit väldigt halt under tiden.

Då är jag med på varför hon har ringskor.
Att hon haltar pga sprickan låter logisk, särskilt eftersom den gått upp flera ggr. Men vet inte om hovbenet kan sjunka såpass pga det? Den kan ju även vara gammal, man har upptäckt lägesförändringar på hovbenen när man röntgat hästar som aldrig haft fång också. Så möjligtvis har du två skilda problem!

Hur såg hoven ut innan det här började? Fanns det några sprickor eller skador i hoven eller kom det över natten?
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Så hon blev alltså halt när hoven sprickte, hon var INTE halt innan det? Då låter det inte som fång alls tycker jag. OM det vore fång pga förlossning så skulle det ta mer än några dagar innan processen gått så långt att hoven sprack upp pga tryck eller för att en böld tog sig ut. Och då skulle hon varit väldigt halt under tiden.

Då är jag med på varför hon har ringskor.
Att hon haltar pga sprickan låter logisk, särskilt eftersom den gått upp flera ggr. Men vet inte om hovbenet kan sjunka såpass pga det? Den kan ju även vara gammal, man har upptäckt lägesförändringar på hovbenen när man röntgat hästar som aldrig haft fång också. Så möjligtvis har du två skilda problem!

Hur såg hoven ut innan det här började? Fanns det några sprickor eller skador i hoven eller kom det över natten?

Jag hoppas verligen på att det är två problem. Dock finns det små veck på hovarna när det sprack upp, så nåt hände då.

Hon har alltid haft en ytlig spricka där, men den har varit rak från tå till kronrand. Sen sprack allt bara upp och det sprack snett med. Hon har en likadan på andra hoven, en sån ytlig spricka. Jag kan fota den imorgon, eller om jag lyckas få till bra ljus ikväll.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag kan inte säga att hon hade bärrandsröta, men visst hade vitalinjen krypit tillbaka några millimeter.. Efterbörden fick enl mig sitta alldeles för länge och jag var på veterinären om detta när han var ute, men då borde det väl syns, om det var förlossningsfång?

JAG tror att hoven sprack av någon anledning och att det gjorde att hovbenet "lossnade" och roterade. Sen blir hon skitöm av sprickan om den flexar.. Men jag kan ju inget omd etta.. ÅHHH, varför blev man inte hovslagare och veterinär också!!!

Jag tror kanske inte att det hade märkts så på en gång med förlfång men är inte säker.

Däremot så undrar jag om en spricka kan ge dessa hovbensförändringar, speciellt sänkningar? Vid en sänkning så är det en större del av väggen mer som runt om hoven som har släppt.

Det är ju också konstigt att väggen plötsligt spricker, tycker jag men jag är ju definitivt inte varken veterinär eller hovis. Men jag har haft en häst som hade hålväggar och sprickor. Hon hade problem med detta ganska länge men hon var inte halt till och från. Hon blev halt två ggr och då hade hon fått en infektion i sprickan ena gången och en hovböld den andra. Men hennes hovar sprack inte och sprickan såg inte ut som på din häst.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Har ni varit med om nåt sånt förut? Min lilla Malva (ardenner) fick ett föl i våras som var dödfödd. Efterbörden tog alldeles för lång tid att ta bort, i mitt tycke. Det tog nog närmre 6timmar. Några dagar senare spricker ena framhoven. Jag har hållt på med denna hov hela sommaren och hon har varit halt till och från. Hon har inte visat några som helst symptom på fång eller nåt sånt, förutom att hon varit lite, lite halt på hårt underlag. Jag har varit i kontakt och även varit på Strömsholm, och nu tror jag att jag pratat med de flesta hovslagare i sverige känns det som..

För ett par dagar sen blev hon mera halt när vi skodde om henne här hemma och idag var jag till klinik där det visade en rotation/sänkning på vänster fram där sprickan är. Men inget på andra hoven.. Vad i hela friden är detta? Här är bilderna från idag..

Höger fram
HFsida.jpg


Vänster fram
VFsida.jpg


Tips? råd?

Hon ska stå på butta nu i ett par veckor iaf och sen ett återbesök om 5v.
När en häst får en spricka så betyder det något, med detta ngt vill jag av egen erfarenhet bestämt påstå att det beror på att belstningen är större än hållfastigheten och orsaken kan vara många förutom i detta fall förlåssningsfång. Du skriver att du hållit på med denna hov hela sommaren men det det framgår inte hur snabbt och vilka åtgärdes som omgående sattes in.

Jag e inte ett dugg förvånad att hovbenet roterat nedåt i hovbensspetsen eftersom den inre strukturen framför hovbens spetsen primärt blivit skörare med secundärt synligt trauma (spricka i tådelen) Att endast koncentrera sig på att fixera själva sprickan (främst på en så stor häst) ser vi resultatet av på röntgenplåten.

Inte för att verka märkvärdig utan enbart delgivande av egen kunskap så skulle jag naturligtvis fixerat sprickan dels genom en sko utan direkt understöd över bärranden i tådelen och med stabilt fixerade kappor på varje sida om sprickan, ca 2-2.5 cm från centrum av friskt uppvisat vägghorn. Då har vi en bra låsning i hovens markdel men det räcker inte utan sprickan måste oxå låsas i hovens övre del så snart under kronranden som tillräckligt friskt vägghorn kan uppbringas. Detta skulle jag låsa med bultband och fixerat med skruvar (pluralis) fästa i vägghornet på varje sida av sprickans övre del. Orsaken till denna låsning är för att hämma rörelsen i tådelens kronrand.

Detta räcker dock inte eftersom den inre strukturen i tådelen är försvagad och för att undvika secundär hovbens rotation så måste hovens sula över tådel utsättas för ett mekaniskt understöd. Detta understöd skulle jag åstakomma med hjälp av Wettex sulplast enbart genom att fylla sulkroppen i tå/tåsidodel och låta resterande del av sulan vara fri.

Vi har nu åstakommit tre viktiga komponenter för att hämma den naturliga belastningen. Fixerat sprickan i tådelens marknivå, hämmat rörelsen i hovens kronhornsdel i tådelen samt gett ett ökat understöd för hovbenets främre del för att undvika rotation.

Av erfarenhet utan att gå in på att kritisera ngn/några kollegor så vidhåller jag att endast en "sketen" hovnit och lite plast inte skulle kunna leda till en bättre hållfastighet på den typ av viktbärande individ som beskrivs.

Dom fysiologiksa lagarna bestrider detta och resultatet har TS själv delgivit.

Jag ser inte detta som kört utan tror mig veta att det går att åtgärda,, trots att vi inte är tillbaka på ruta 1 utan ruta -5.

P.S. Jag har för mig att jag redan i en annan tidigare tråd oponerat mig på fixeringen, en senare inlagd bild i denna tråd gör i alla fall att den hoven är slående lik en annan hov med exakt samma spricka. Så säger i alla fall mitt bildminne.

Jag håller tummarna för TS,, brist på råd verkar i alla fall inte råda.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Detta räcker dock inte eftersom den inre strukturen i tådelen är försvagad och för att undvika secundär hovbens rotation så måste hovens sula över tådel utsättas för ett mekaniskt understöd. Detta understöd skulle jag åstakomma med hjälp av Wettex sulplast enbart genom att fylla sulkroppen i tå/tåsidodel och låta resterande del av sulan vara fri.

Vi har nu åstakommit tre viktiga komponenter för att hämma den naturliga belastningen. Fixerat sprickan i tådelens marknivå, hämmat rörelsen i hovens kronhornsdel i tådelen samt gett ett ökat understöd för hovbenets främre del för att undvika rotation.

Jag håller med fullständigt skulle bara vilja tillägga att man bör vara uppmärksam så att man inte får en negativ effekt av sulplasten i form av för mkt tryck mot hovbensspetsen.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Det som gjordes omedelbart var att jag kontaktade min dåvarande hovis och denne var här ett antal gånger och klämde och kände, raspade lite och bara sade att "det är inte så farligt, vänta bara så går det över", men envis som jag var så tvingade jag honom att sko henne och det blev genast bättre. Resten skrev jag här.

Jag önskar nu i efterhand att jag inte litat så blint på hovisen utan tagit tag i detta tidigare, men man som "vanlig" person litar ju på sin hovslagare.

Japp det är samma som du minns.

Jag är inne på samma linje som du, men har mycket dåliga erfarenheter av detta med hältor->klinik-> för att sedan bli tvungen att ta bort iaf..

Det var på tal om att lägga sulor, men dom trodde att hon skulle bli sämre av det..

Hoven har inte spruckit mera utan det som kommer ner är helt friskt horn (som tur är).

Hon stå nu inne på en 15 cm tjock spånbädd på trägolv så det är mjukt och sviktande. Hon fick idag nåt smärtstillande som skulel sitta i ett dygn och sen börjar butta kuren imorgon.

Jag har tagit färska bilder på fröken ikväll som jag lägger ut snarast.

Tack för alla tips och råd!!:bow:
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Här är några nyare bilder på lilla frökens hov.

Här syns sprickan ganska väl. Bilden är taget innan dagens urstädning och tillsnyggning av sprickan. Bilden är nog ca 10dagar gammal.
DSC02308.jpg


Denna bild är tagen idag, sprickan och koppartråden i en massa spån:o
DSC02312.jpg


Andra hoven, en sån här spricka var det som sprack..
DSC02311.jpg
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag håller med fullständigt skulle bara vilja tillägga att man bör vara uppmärksam så att man inte får en negativ effekt av sulplasten i form av för mkt tryck mot hovbensspetsen.


Tack för förtydligande,, det va klantigt av mig att skriva understöd.;)
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Nej, det har jag inte. Jag hade tänkt att ringa och säga att nitningen dom gjorde höll i 5v sen blev hästen halt igen när den sprack.


Jag förstår inte att så många verkar vara så rädda för att reklamera ett utfört arbete så snart det utförts på en klinik..

När det utförts på "fältet" så kan man ofta ta del av att det ska fan åtgärdas helt gratis inom 24 timmar eftersom den tappat en sko.

Jag tycker med dom resurser och kompetens som varje klinik anses inneha att dom borde ta minst lika stort ansvar för sitt yrkesutövande som dom anser oss på fältet ska bemästra..

Eller ska man skriva mästrar....

Man kanske skulle skicka en hälsning till alla som arbetar på kliniken och är helt oförstående (eller ointresserade) för att ens ställa en fråga om individens miljö utanför deras stängda dörrar. Välkommen till verkligheten!!
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag förstår inte att så många verkar vara så rädda för att reklamera ett utfört arbete så snart det utförts på en klinik..

Det är inte alltid så himla lätt att reklamera något som man inte själv har så stor kunskap av... Man blir ju ofta matad, även här på buke, med att man ska åka till klinik och lita på råden man får där. Inte alltid så lätt att kritisera, tycker jag! Det är ju lite skillnad för dig som är hovslagare, och som har stor kunskap om hovar, att utvärdera någon annans arbete jämfört med den förmåga en "helt vanligt" hästägare har...
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag håller med dig. Dessutom är det ganska stor skillnad på att ta hem en hovslagare som arbetar ensam med hästen där ingen kompetent person ser resultatet jfr med att åka till en klinik där de ofta jobbar tillsammans och där alla andra veterinärer och andra hovisar kan bedöma hovslagarens arbete. Det blir i alla fall för mig självklart att man som hästägare då drar den slutsatsen att man mer kan lita på klinikhovslagare.

Därmed inte sagt att alla kunniga hovisar endast finns på hästklinikerna.

Varför skulle jag reklamera ngt som en hästveterinär har godkänt?
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag förstår inte att så många verkar vara så rädda för att reklamera ett utfört arbete så snart det utförts på en klinik..

När det utförts på "fältet" så kan man ofta ta del av att det ska fan åtgärdas helt gratis inom 24 timmar eftersom den tappat en sko.

Jag tycker med dom resurser och kompetens som varje klinik anses inneha att dom borde ta minst lika stort ansvar för sitt yrkesutövande som dom anser oss på fältet ska bemästra..

Eller ska man skriva mästrar....

Man kanske skulle skicka en hälsning till alla som arbetar på kliniken och är helt oförstående (eller ointresserade) för att ens ställa en fråga om individens miljö utanför deras stängda dörrar. Välkommen till verkligheten!!

Jag måste prata med dom där iaf nu så jag återkommer senare med vad som händer här näst..
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag måste prata med dom där iaf nu så jag återkommer senare med vad som händer här näst..

Strikt boxvila på en häst som haft detta sen i juli?? Känns inte det liksom försent?? Jaja.. Kunde inte prata med någon hovslagare där idag utan det får bli på måndag..

Varför kom du inte hit då?? Jo för att jag har lite över 3timmars körning och det är lite synd om hästen att stå i transport så länge och den har skitont..
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Det är inte alltid så himla lätt att reklamera något som man inte själv har så stor kunskap av... Man blir ju ofta matad, även här på buke, med att man ska åka till klinik och lita på råden man får där. Inte alltid så lätt att kritisera, tycker jag! Det är ju lite skillnad för dig som är hovslagare, och som har stor kunskap om hovar, att utvärdera någon annans arbete jämfört med den förmåga en "helt vanligt" hästägare har...

Det är ju det.. Nu sja jag fasen lära mig allt jag kan om hovar och diverse sjukdomar, hältor och sånt som jag kan komma över.. Det går ju knappt att lita på någon.. Eller rättare sagt jag kommer nog ALDRIG att lita på någon helt oavsett hur många fortbildningskurser eller tävlat eller certifierad eller vad det nu är..
 

Liknande trådar

Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 313
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 231
Senast: Josofinito
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 963
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 017
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp