Bukefalos 28 år!

Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag som sa att jag inte skulle skriva på buke mer.. :crazy: men nu måste jag fråga dig, då vi har ett par tunga damer här på gården med liknande (envisa) sprickor i tådelen och liknande form på hovarna...

På de senaste bilderna på TS hästs hovar, så tycker jag personligen att de ser utflutna ut. Ser jag fel Coari? Måste tunga hästars hovar se ut så?
Har själv inte så stor erfarenhet av tunga hästars hovar, men om man tittar på våra islandshästar så bildar hovväggen en ganska så rak linje uppifrån och ner. Så att man text kan lägga en linjal från kronrand till marknivå och då följer hovvägen samma linje.
På TS hästs hovar, särskilt den som spruckit, så ser nedre halvan så utfluten ut.. där skulle ingen linjal kunna ligga..

Min tanke är att hovarna blivit alltför utflutna, vilket lett till överbelastning och därmed sprickor i tådelen. Även på rtg-bilderna på den trasiga hoven ser det utflutet ut...

Coari, förklara för mig om jag tänker fel :bow:
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Enl vet så blir dom gärna utflutna av tyngden. Den spruckan har släppt nertill inuti. Du ser sprickan och sen snett in till höger(framifrån) så är det sprucket, det är på väg ner nu. Den är mer utfluten än den andra hoven.

Det är visst nåt som man som ardenner eller tunghästägare måste se till, allra helst under dräktighet eller om dom är feta (denna var båda delarna). Det är nåt jag fick lära mig av en uppfödare i somras. Han skor sina när dom har 2-3 månader kvar av dräktigheten, och tydligen får ha skor på sig tills dom fölat.

Malva är fortfarande fet. Jag hade fri tillgång på dom i fjol och det funkade ju jättebra, men jäklar vad feta dom blev.. Så i år blir det ingen fri tillgång utan nu blir det fodring..
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Strikt boxvila på en häst som haft detta sen i juli?? Känns inte det liksom försent?? Jaja.. Kunde inte prata med någon hovslagare där idag utan det får bli på måndag..

Ja, jag hade ABSOLUT ställt på strikt boxvila eftersom den har rotationer och sänkningar, och dessutom har ont! Vad fick du för råd på den andra kliniken egentligen???

Var har du hästen nu?
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Ja, jag hade ABSOLUT ställt på strikt boxvila eftersom den har rotationer och sänkningar, och dessutom har ont! Vad fick du för råd på den andra kliniken egentligen???

Var har du hästen nu?

Jag frågade hur hon skulle gå osv, men dom tyckte att hon skulle väl inte fara runt alldeles för mycket och inte i en massa gegga. Men kanske inte helt på box eftersom hon rev hela boxväggen när hon stått inne en vecka sist. Det är nackdelen med ardenner.. Vill dom gå ut så fixar dom till att dom gör det.. När jag kom ner på morgonen förra gången så hade hon tryckt sönder hela boxväggen så den låg i en hög. (Det var andra gången) Nu har jag byggt upp den igen och byggt den ännu starkare med ännu grövre brädor och skruvar. Hon rev 2"4 och 2"6 förra gången så nu är det 4"4 och 2"8..

Nu går hon i en egen hage i den delen av hagen som är torrast och bäst underlag. Hon går in på kvällen och ut på fm. Jag kan dela av hagen lite till så den blir mindre om det skulle behövas.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag hade ställt hästen på boxvila på djup spånbädd. OM nu detta är omöjligt, pga hästens beteende, hade jag ställt hästen i en boxhage - inte större än så. Jag hade absolut inte vågat något annat tills måndag när du pratat med Strömholm igen... Boxvila/boxhage underlätter ju också om hästen ska banta...
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Enl vet så blir dom gärna utflutna av tyngden. Den spruckan har släppt nertill inuti. Du ser sprickan och sen snett in till höger(framifrån) så är det sprucket, det är på väg ner nu. Den är mer utfluten än den andra hoven.

Det är visst nåt som man som ardenner eller tunghästägare måste se till, allra helst under dräktighet eller om dom är feta (denna var båda delarna). Det är nåt jag fick lära mig av en uppfödare i somras. Han skor sina när dom har 2-3 månader kvar av dräktigheten, och tydligen får ha skor på sig tills dom fölat.

Det där är dåliga bortförklaringar. Även en tung häst ska ha raka väggar för att hoven ska hållas sund. Utflytningar är resultat av dålig verkning/för lång tid mellan verkningarna. Att inte verka och sko om en häst på så lång tid är grymt och helt vansinnigt ur hälsosynpunkt.

Sprickor i väggen uppstår av en anledning. Vad har gjort för att ändra det utöver att sätta nitar? Har hovformen ändrats? verkningsintervallen?


/Migo
Med stor del tunga hästar i kundkretsen, och en tydlig avsaknad av både sprickor och utflutna väggar...
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Kan bara le igenkännande i det Du skriver om kliniker, deras hovslagare m.m. samt att försöka lära sig allt om hovar m.m.m.m.

Du har inga boots som Du kan sätta på när hon är ute? Tänkte för att skydda sprickan så det inte kommer in massa skräp.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Det där är dåliga bortförklaringar. Även en tung häst ska ha raka väggar för att hoven ska hållas sund. Utflytningar är resultat av dålig verkning/för lång tid mellan verkningarna. Att inte verka och sko om en häst på så lång tid är grymt och helt vansinnigt ur hälsosynpunkt.

Sprickor i väggen uppstår av en anledning. Vad har gjort för att ändra det utöver att sätta nitar? Har hovformen ändrats? verkningsintervallen?


/Migo
Med stor del tunga hästar i kundkretsen, och en tydlig avsaknad av både sprickor och utflutna väggar...

Klart han skor om hästarna under den tiden, men dom får ha skor på sig den sista tiden innan fölning och ett tag efter just för att dom blir allt tyngre.

Malvas utflytning ska tydligen kommit när hoven sprack. Iom att hoven sprack så släppte en del av det som sitter innanför snett inåt. Sen vad som orsakat Malvas spricka vet jag ju inte, och ingen annan heller tydligen.. Vad tror du är orsaken till den lilla sprickan hon har i höger fram? Vad tror du är orsaken till den stora sprickan?

Hon verkades på 7-8v då och nu har hon skotts om på 7v. Hovformen är något rundare nu än förut, men det beror säkert på hovsprickan med. Tror inte jag har några hovbilder innan.. Ska kolla..

Den hovslagaren jag hade när detta hände har jag inte kvar då han fick en hjärtinfarkt och inte klarade av mina längre och sedan Maj har andra tagit hand om hästarna.

Annars om du är här i faggorna så kan du ju gärna kolla på det. Jag bor några mil söder om Örebro.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Kan bara le igenkännande i det Du skriver om kliniker, deras hovslagare m.m. samt att försöka lära sig allt om hovar m.m.m.m.

Du har inga boots som Du kan sätta på när hon är ute? Tänkte för att skydda sprickan så det inte kommer in massa skräp.

Skönt att höra att det är fler än jag:laugh:

Tyvärr tillverkas inte boots i denna storlek. Malva har 6: or i skor. Men jag spolar ur det som sitter eller tar ur det som ev är där så det inte är en massa skit och gegga och sånt.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Det jag funderade på var om det var försent om rotationen/sänkningen har varit sen i maj eller juli, så är det några månader sen. Om det verkligen gör någon skillnad? Hon har gått på bete och ute dygnet runt, förutom den perioden då hon stått inne och rev boxen efter en vecka. Det är lite därför jag inte tror att det är foderfång för då hade hon nog inte överlevt sommaren som var. Ingen har sagt nåt om nåt fång förrän igår. Och jag har inget märkt och jag brukar se sånt tidigt. Ffa har jag sprungit och kollat värme och hur hon rört sig. Men det kanske finns tyst, smygfång?

Jag har varit ute och fixat hos hästarna och hon går i sakta mak och tuggar på de korta strån som finns i hennes hagdel. Inget springande och hon har numera i stortsett inget att äta i den hagen hon är. (Finns i stort sett inget alls i denna hage som jag delade. Jag har bara en vinterhage och det är där hon går.)
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Det jag funderade på var om det var försent om rotationen/sänkningen har varit sen i maj eller juli, så är det några månader sen. Om det verkligen gör någon skillnad?

Det tycker jag är bättre att hovslagarna får svara på, men jag hade absolut ställt på boxvila i avvaktan på att prata med Strömsholm igen!

Men det kanske finns tyst, smygfång?

Fång kan yttra sig på många sätt. På min häst började det som hälta på ena fram, som varken hovslagare eller veterinär förstod var fång. När hästen inte blev bättre och vi kom in på klinik hade hon rotationer på båda fram och även sänkning på ena hoven.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Om hon hade fång i början av sommaren och fick hovbensförändringar av detta men fånganfallet sedan stannade upp så borde hon inte varit halt sedan. Jag har nog förstått det som att det gör bara ont under den akuta fasen dvs under själva anfallet när hovbenet lossnar från hovkapseln. Om allt nu beror på fång och hon varit halt till och från så kan hon säkert ha haft flera fånganfall efter varandra. Om hon gick på bete hela denna tiden så kan det antagligen vara så att hon har varit mer känslig än vanligt för fångframkallande kolhydrater i gräset efetrsom lamellerna redan varit skadade.

Jag har förstått det som att du har fått rådet att stalla in hästen.
Jag har levt med en häst med ett ganska allvarligt fånganfall som varade i ca tre veckor. Jag vill aldrig någonsin uppleva det igen. Så om det var min häst så hade jag ställt den i en box så som bm föreslår med eller utan inrådan av veterinär. Och sedan hade jag försökt få fram en diagnos. Förhoppningsvis är det ngt annat än fång.

Det jag funderade på var om det var försent om rotationen/sänkningen har varit sen i maj eller juli, så är det några månader sen. Om det verkligen gör någon skillnad? Hon har gått på bete och ute dygnet runt, förutom den perioden då hon stått inne och rev boxen efter en vecka. Det är lite därför jag inte tror att det är foderfång för då hade hon nog inte överlevt sommaren som var. Ingen har sagt nåt om nåt fång förrän igår. Och jag har inget märkt och jag brukar se sånt tidigt. Ffa har jag sprungit och kollat värme och hur hon rört sig. Men det kanske finns tyst, smygfång?

Jag har varit ute och fixat hos hästarna och hon går i sakta mak och tuggar på de korta strån som finns i hennes hagdel. Inget springande och hon har numera i stortsett inget att äta i den hagen hon är. (Finns i stort sett inget alls i denna hage som jag delade. Jag har bara en vinterhage och det är där hon går.)
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag som sa att jag inte skulle skriva på buke mer.. :crazy: men nu måste jag fråga dig, då vi har ett par tunga damer här på gården med liknande (envisa) sprickor i tådelen och liknande form på hovarna...

På de senaste bilderna på TS hästs hovar, så tycker jag personligen att de ser utflutna ut. Ser jag fel Coari? Måste tunga hästars hovar se ut så?
Har själv inte så stor erfarenhet av tunga hästars hovar, men om man tittar på våra islandshästar så bildar hovväggen en ganska så rak linje uppifrån och ner. Så att man text kan lägga en linjal från kronrand till marknivå och då följer hovvägen samma linje.
På TS hästs hovar, särskilt den som spruckit, så ser nedre halvan så utfluten ut.. där skulle ingen linjal kunna ligga..

Min tanke är att hovarna blivit alltför utflutna, vilket lett till överbelastning och därmed sprickor i tådelen. Även på rtg-bilderna på den trasiga hoven ser det utflutet ut...

Coari, förklara för mig om jag tänker fel :bow:

Det förefaller väl ganska naturligt att en lättare hästs hovar utsätts för mindre belastning än en tyngre eller???

Jag tror inte man kan jämföra en ponny med en stor häst som väger drygt 3 ggr så mkt som en islänning och denna i fullstorlek når upp till carpus på ardener.

Naturligtvis är individuella sko/verkningsperioner ett måste för att undvika att den övervuxna bärranden viker sig i negativ riktning.. Normala skoperioder på ett halvblod varierar mellan 5-7 veckor medans en ponny ofta klarar 7-9 veckor utan att hovformen blir deformerad.

Man bör ha i åtanke att en stor faktor som påverkar om hovarna blir utflutna är själva sulans hållfastighet. Är sulhornet av en svag struktur så kommer ofelbart hovbenet i varje belastningsfas att sulhornet sviktar med secundärd påföljd att även vägghornet börjar ge vika. Har vi detta problem så finns det bara en lösning, att på ett eller annat sätt ge själva sulkroppen ett ökat mekaniskt understöd för att få det utflutna vägghornet att återgå till normal belastningsvinkel.

Jag har sett flertalet ponny och isisar som vid omskoning uppvisat exakt samma utflutna hornväggar eftersom dom senast blev skodda för 3-4 månader sedan och den övervuxna bärrande uppvisade sig vara mellan 2-3 cm. Naturligtvis så havererar denna övervuxna bärrand med den typen av hovvård och uppvisar en utfluten hov.

Alla hästar oberoende av storlek och ras så måste hovvården utföras individuellt, jag ser inte att storleken skulle vara av betydelse.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Om hon hade fång i början av sommaren och fick hovbensförändringar av detta men fånganfallet sedan stannade upp så borde hon inte varit halt sedan. Jag har nog förstått det som att det gör bara ont under den akuta fasen dvs under själva anfallet när hovbenet lossnar från hovkapseln. Om allt nu beror på fång och hon varit halt till och från så kan hon säkert ha haft flera fånganfall efter varandra. Om hon gick på bete hela denna tiden så kan det antagligen vara så att hon har varit mer känslig än vanligt för fångframkallande kolhydrater i gräset efetrsom lamellerna redan varit skadade.

Jag har förstått det som att du har fått rådet att stalla in hästen.
Jag har levt med en häst med ett ganska allvarligt fånganfall som varade i ca tre veckor. Jag vill aldrig någonsin uppleva det igen. Så om det var min häst så hade jag ställt den i en box så som bm föreslår med eller utan inrådan av veterinär. Och sedan hade jag försökt få fram en diagnos. Förhoppningsvis är det ngt annat än fång.

Jag pratade med en i receptionen på Strömholm idag och det var hon som sa att hästen skulle stå inne. Det var himla synd att jag missade hovisen med 10min där idag.. Jag pratade dock med hingsthållaren idag, eller alldeles nyss rättare sagt. Han menade på att det är sprickan som orsakat hovbensrotationen och att hästen aldrig haft fång.. *jag blir galen* Tyvärr lär jag nog aldrig få någon diagnos på henne.. Men ska hon stå inne så måste nog den andra jag har göra det med, annars blir det nog liv i luckan..
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Du kan ju ha henne ute, bara du ser till att hon inte kan springa omkring. Dvs bygg en liten hage med bra underlag.
Oftast en betydligt bättre lösning, och hon har väl fölet också? Knappast bra att ha ett föl på boxvila.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Denna bilden är tagen 28/3, alltså ca 6v innan hoven sprack..

DSC01803.jpg


Denna bild är tagen bara några dagar innan hoven sprack.. inte den bästa bilen med skuggor som gör att hovarna ser skitskumma ut.. Jag brukar ju inte ta kort på hovarna så ofta, så där i förebyggande syfte, om något händer..

DSC00284.jpg


Här har hoven precis spruckit, jag kommer inte ihåg om det var dagen innan eller om det var några dagar innan, men hon fick stå på halmen (som hon åt upp) och sen var det sand i resten, där jag står i några dagar..
DSC02083.jpg
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Du kan ju ha henne ute, bara du ser till att hon inte kan springa omkring. Dvs bygg en liten hage med bra underlag.
Oftast en betydligt bättre lösning, och hon har väl fölet också? Knappast bra att ha ett föl på boxvila.

Fölet dog, det var trolitgtvis dödfött och hade avlidit av några missbildningar. Hon är en sån som aldrig springar i onödan, så det är ingen större risk att hon skulle sätta av i onödan ;)
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag pratade med en i receptionen på Strömholm idag och det var hon som sa att hästen skulle stå inne.

Det känns som ett vettigt allmänt svar, tycker jag.

Jag pratade dock med hingsthållaren idag, eller alldeles nyss rättare sagt. Han menade på att det är sprickan som orsakat hovbensrotationen och att hästen aldrig haft fång.. *jag blir galen* Tyvärr lär jag nog aldrig få någon diagnos på henne..

Hur kan hingsthållaren veta om hästen haft fång eller inte:confused:? Du har väl haft hästen ett tag? För mig hade det i nuläget varit rätt oviktigt om hästen haft fång, eller om rotationen orsakats av något annat. Jag hade haft hästen på boxvila (alternativt i boxhage) ändå tills jag hade fått ordentlig koll på hästens hov. Hade inte vågat utsätta hästen för rörelse och belastning i större hage.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag antar att hingsthållaren också är hästveterinär eftersom det uttalandet får dig att ifrågasätta klinikens råd.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Det känns som ett vettigt allmänt svar, tycker jag.



Hur kan hingsthållaren veta om hästen haft fång eller inte:confused:? Du har väl haft hästen ett tag? För mig hade det i nuläget varit rätt oviktigt om hästen haft fång, eller om rotationen orsakats av något annat. Jag hade haft hästen på boxvila (alternativt i boxhage) ändå tills jag hade fått ordentlig koll på hästens hov. Hade inte vågat utsätta hästen för rörelse och belastning i större hage.

Hingsthållaren har haft hästen hos sig i sommar och följt sprickan, med veterinärturer och hovslagare. Han är även hovslagare själv, men inte aktiv nu pga sjukdom. Han har stor erfarenhet av denna typ av hästar och ffa sprickor på dom. Han menade på att det inte är den största och värsta sprickan som han sett och att rotationen kommer som en räkning på posten med denna typ av spricka.

Så ja, jag litar en hel del på honom, med tanke på att tjejen i receptionen på Strömsholm inte sett hästen alls;). Idag får hon stå inne, det har regnat 30mm på en kort tid så det är blött och skitigt..
 

Liknande trådar

Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 313
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 231
Senast: Josofinito
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 963
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 017
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp