Bukefalos 28 år!

Hovslagare som uteblir...

H

Hobnob

Är det bara jag som har en hovis som uteblir utan att meddela oss?
Har haft samma nu i ca 10 år och vi "fick" honom av min kompis lite med varningen att när han blir varm i kläderna gör han lite som han vill.
Ja,det tog inte lång tid innan det blev så.
När vi stod inackorderade mindre än en halvmil från hans bostad stod vi en gång och väntade i flera timmar innan vi gav upp..:(
2 dagar senare ringde jag honom (han ringer aldrig upp och säger "Du,det hände nåt../Jag glömde..eller så) - visade sej att han tyckte vädret var för fint för att jobba så i stället för att åka på inbokat jobb (oss bl a) så stack han ut i skogen med hästen.:confused: Eh..ok!
Jag har full förståelse för att det är ett tungt jobb som tar tid.
Hästar kan krångla,man kan bli skadad,oväntade saker kan hända under dagen,fixa hovbölder etc.
Jag förväntar mej inte att han kommer prick på klockslaget,men att bara utebli och inte ta telefonen,kolla meddelanden,sms och än mindre bara strunta i att boka om är inte ok i min värld.
Vi har 6 hästar som behöver skötas om i fötterna och får styra om jobb för att vara hemma när hovslagaren är inbokad.
I måndags skulle han kommit,men vi hade redan efter en halvtimma en känsla av att han inte skulle dyka upp.
Efter 1½ timme efterlyste jag honom,inget svar.
Ändå lät vi hästarna bli inne 2 timmar.
De behövde ju fixas i fötterna!
2 dagar senare har han ännu inte hört av sej (har för övrigt aldrig gjort det heller).
Visst,något kan ha hänt men det här är ju satt i system.
Fattar inte varför en i övrigt duktig hovis gör så.:confused:
Jag menar,vill man inte ha jobbet så be oss hitta nån annan.
Det är väl bättre att vara ärlig än att riskera att kunden surnar till och snackar skit.
Fast jag tror inte min bryr sej om det heller...
Orkar inte jaga honom mer.
Kan inte hålla på och traggla med jobbet och vänta på någon som så gott som varje gång uteblir.
Så nu letar jag efter en duktig hovslagare med fungerande mobil.:idea:

Nån mer med liknande erfarenheter?
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

När jag bodde i Västerås och jobbade med hästar var det vanligt att hovslagarna ställde in eller dök upp 3 timmar för tidigt eller för sent utan att meddela. Det var ganska lustigt för vissa ägare som hade pondus att säga ifrån på skarpen var de enda som inte hade problem med att de inte kom itid. De som inte sa ifrån satt alltid och väntade.

Här i Umeå upplever jag däremot att hovslagarna är i tid. De är ganska duktiga på att ändra dag om inte annat men då meddelar de alltid ( i alla fall någon dag i förväg. :angel: )
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

du har för lite stake.. stå på dig? varför gynne en slarvpelle utan heder? slarvpelle i den bemärkelsen att han struntar i att dyka upp osv... frågan är ju om han är nå vidare på jobbet då heller..

dags att söka upp en annan hovslagare? det brukar ju ofta finnas mer än en på orten.
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Vår förra:devil: hovslagare bar sig åt på det sättet, kom inte när han skulle, svarade inte på sms eller i mobil på flera veckor och ingen förklaring när man äntligen fick tag på honom, ändrar tid i sista minut flera gånger efter varandra när man fixat ledigt och redan stod i stallet (2,2 mil till stallet), eller fixat så nån annan som skulle ta emot m.m.
Den hovslagaren är nu "utbytt" mot en som sköter sig exakt, man får boka ny tid från gång till gång, svarar alltid på sms eller när man ringer.
Sen började den "utbytta" hovslagaren sms:a å fråga om det inte är dax att sko vår häst:confused: "Har ni bytt hovis för evigt?" "Synd för det var ju så nära å bra" . Man kan inte ha ett fullblod med känsliga fötter, tappsko= halt o.s.v och inte ha en hovis som man kan få tag på inom rimlig tid, funkar inte, men nu är allt frid å fröjd med den nya, dyr som attans men det gör inget bara resten funkar.:banana:
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Tror det är ganska vanligt med sådana hovslagare. Av de 4 hovslagare jag haft har 2 varit sådana och 1 var rädd för hästar
Vet inte varför endel är sådana men jag har fått för mig att alkohol ofta spelar in endel.
Hur som hellst så de 2 hovslagare jag har haft problem med ringde inte om de inte kunde komma utan kunde försvinna bara sådär, när de väl kom sen så fick jag ovett för att inte jag ringt och beställt tid :D FAST jag hade ringt en 20 gånger om dagen utan at någon svarade....

Men nu har jag en hovslagare som är helt underbar:love: han tar verkligen sitt yrke på allvar och är mycket seriös! Han ringer alltid om han inte kan komma eller kommer tidigare (senare har han faktiskt aldrig kommit) han är lugn och snäll mot hästarna utan att vara mesig men han slår dom inte. Jag brukar säga att han är den nya tidens hovslagare:D
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Både jag och sambon har sagt ifrån ordentligt flera ggr.
Han skärper sej då typ nästa gång.
Vi har också sett till att han har alla nr till oss.
Men han blåljuger och säger att han ringt ändå.
Ibland säger han att han kom men vi var inte hemma,vilket är BS!!
Vi har frågat rakt ut om han vill sluta hos oss,men nej då han har ju ändå stuteriet intill (fler hästar) så några till är ok.
Ligger ändå på vägen.
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Jo,han är duktig som fasen.
Därför har vi velat behålla honom.
Skulle jag berätta mer om t ex var han jobbat så outar jag honom och det är inte det jag vill.
Jag vill behålla honom,men i ngt punktligare version.
Visst finns det fler hovslagare i omnejden,men de erfarna får man antingen åka till (kan inte köra 6 hästar...) eller så tar de inte ngra nya eller så har vännerna dålig erfarenhet av dem så man inte vill prova.
Finns flera nyare hovisar här och det blir nog till att testa nån av de.
Punktlighet är inte det viktigaste i detta läget,utan att hovisen är duktig och bra med unghästar.
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Det låter jättejobbigt! Jag har haft turen att ha hovisar som åtminstone kommit någorlunda i tid. Utom en gång, då hon glömde bort oss :(

Fast min förra hovis slutade dyka upp. Jag sökte honom i veckor innan jag fick tag på hans fru. Det visade sig att han gått bort.
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Jodu,man saknar inte kon förrän båset är tomt heter det ju...
Vi kan också boka ny tid från gång till gång.
Ibland har han glömt boken,men oftast inte.
Tror inte vår kommer att bry sej om vi försvinner.
Min kompis hade honom ca 10 år tills hon gav upp och ringde annan.
Han har inte brytt sej.
Hon har en toppenhovis nu,som såklart inte tar nya.:(
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Det låter jättejobbigt! Jag har haft turen att ha hovisar som åtminstone kommit någorlunda i tid. Utom en gång, då hon glömde bort oss :(

Fast min förra hovis slutade dyka upp. Jag sökte honom i veckor innan jag fick tag på hans fru. Det visade sig att han gått bort.

Ouch!
Godtagbar ursäkt minst sagt...
Hade samma med en veterinär för många år sen.
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Tror du har rätt ang spriten.
Iaf om de dricker så kan de inte sköta jobbet.
Vår hovis nr 2 hade spritproblem.
Nr 1 bodde för långt bort,skickade en lärling som fastnade med tången på en ettåring och slet av en bit av hoven.
Tog ett bra tag att få ordning på det.
Nr 3 var en riktig skvallerkäring och jävligt jobbig att ha att göra med.
Dessutom tyckte han att man skulle boka tid vid 23-tiden på kvällen.
Blev riktigt jobbigt ibland när frun svarade.
En kompis hade honom i många år.
Ibland var han mallig över att han kom i tid...
Då kunde han vara upp till en vecka för tidig!:p
Lite sådär eftersom hästen reds och var skodd.
Sen de flyttade och kom närmre hovis passade han tiderna sämre så hennes man fick boka tid.
Då kom han som han skulle.
Troligen för att de två var polare i ungdomen.
*suck*
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

*KL*

Haft två sådana. Båda har fått epitetet f.d. hovslagare efter ett tag.

Den första trasslade från början. Det var då i det området en EXTREM hovslagarbrist, vilket säkert bidrog, han var väl medveten om att alternativen var få. Han kom inte, hörde inte av sig, och när man fick tag i honom blåljög han om anledningen till att han inte 'kunde' komma. Droppen kom när han inte kom på en inbokad skoning (och för varje gång var jag tvungen att tömma en box på spån iom bökigt liten stallgång), jag ringde, hans sambo tyckte att 'nej men han har åkt till dig för flera h sen'. Jag la på, sekunden efter ringde min pappa upp, sambon svarar, pappa frågar efter XXX (hovslagarens namn) och sambon tycker 'ett ögonblick så kommer han här'. Pappa visste de ju inte vem det var, när jag ringde visste de ju vad det gällde. Hovslagaren fick en rejäl avhyvling av pappa, tid bokades till 09.00 nästa dag, hovslagaren anlängde 08,55, skodde och blev sedan 'uppsagd'. Vilket han iaf spelade väldeligen förvånad över. Jag träffade honom inne på travet nåt halvår senare, han tittade ner i marken när vi möttes..

Den andra skodde kanon, var i tid etc i flera år. Bodde 4 km härifrån, superduktig och kunde inte bli bättre. Sen började han slira. Han kunde ringa 15 min efter han skulle komma och var sjuk/för trött/ville boka om etc. Jag stod ut ett bra tag, då jag ju oftast fick en ny tid bara ngn dag efter, och jobbar skift så behövde inte ta ledigt från jobb etc. Droppen kom när han ringer samma dag som en inbokad skoning, frågar om vi kan skjuta på tiden TRE VECKOR (jag sa nej), och konstaterar att han 'åkt till värmland'. Men att jag kunde ringa hovslagare Y så kunde han sko istället om jag inte kunde vänta. Hovslagare Y var inte förvarnad om detta, och blev överöst av desperata kunder som ringde.

Hovslagare Y lyckades dock trycka in oss, kom ut och skodde och jag tyckte att 'kan du ta över, jag vill inte ha den andra hovslagaren mer'. Och så blev det. Sprang på min gamla hovslagare på ICA, och han tyckte i princip 'blev du sur?', jag tyckte 'så kan man uttrycka det ja' och får svaret 'du kommer över det'. Sedemera sa han upp de få kunder han hade kvar, och flyttade. Har sen visat sig att han fick någon form av 'kris' och bara ledsnade på allt och la ner, inte bara i yrket utan mot vänner och bekanta osv med. Numera skor han i princip inte alls, och de han skor kommer han lite som han tycker till. Hemskt tråkigt, för bättre, kunnigare hovslagare är svårt att hitta. Men han var nog i den där berömda väggen och kände lite.

Min nuvarande (Y i texten ovan) kommer alltid som utlovat - oftast tidigare tom - ringer alltid, alltid och meddelar om han blir minsta sen, skor bra (om än inte lika bra som den förra, men ge den här någar år till så), och försöker alltid lösa ev problem så fort som möjligt. Han hamnade på sjukhus en gång, och låg då i sjuksängen och inte bara ringde alla kunder, utan försökte också fixa andra hovslagare som kunde ta de inbokade tiderna åt honom. Är nästan FÖR samvetsgrann för sitt eget bästa. Men enorm trygghet för mig som djurägare att veta att jag aldrig blir lämnad i sticket sas, och skulle han inte komma i tid och inte höra av sig, då åker han endera ambulans eller är medvetslös.
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Jag har också råkat ut för en hovslagare av den sort du nämner. Han var enormt duktig att sko, en av de absolut bästa jag anlitat. Han tog dock för vana att inte dyka upp alls och inte heller höra av sig. När vi lyckades nå honom på tel så var bl.a. ett argument "jag åkte ifrån bokningskalendern i morse". Hmmm, hur lyckades han åka till resten av kunderna då? Eller tog han en mysig ledig dag så där helt apropå? Otroligt irriterande när man stannat hemma, tagit in hästarna o sett till att de är klara för skoning.

Eftersom jag inte alls accpeterar diva-later av denna typ så bytte jag hovslagare direkt. Har han råd att tappa kunder så, tänkte jag... Nu har han dock börjat få rykte om sig i trakten att inte bara utebli utan att också ha börjat slarva med skoningarna.

Men jag har också, efter denna upplevelse, undrat varför en del hovslagare beter sig så här nonchalant? Skor de bara som hobby egentligen? Hur har de råd att tappa kunder och därmed inkomst? Hur har de råd med det dåliga rykte som följer på deras beteende? Överlever företaget på detta sätt? Förstår de inte att de tar upp andras tid i onödan? Hur svårt kan det vara att ringa återbud?
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Men jag har också, efter denna upplevelse, undrat varför en del hovslagare beter sig så här nonchalant? Skor de bara som hobby egentligen? Hur har de råd att tappa kunder och därmed inkomst? Hur har de råd med det dåliga rykte som följer på deras beteende? Överlever företaget på detta sätt? Förstår de inte att de tar upp andras tid i onödan? Hur svårt kan det vara att ringa återbud?

Det är ju i stora delar av landet brist på hovslagare, dvs en duktig, utbildad hovslagare har större kundtryck än han klarar av, och får alltså säga nej till nya kunder varje vecka. Om man då tappar tre kunder, så det står tio nya på kö.

Dock, förr eller senare hinner nog ryktet ikapp dem, och de tappar kunder utan att få nya. Men det kan nog ta rätt lång tid, speciellt som olika hästägare har så olika syn på vad en 'bra hovslagare' är. Väldigt nära mig (gångavstånd typ) finns det en hovslagare, utbildad, som många är supernöjda med. Helt enkelt eftersom han tar in från hagen själv, skor och släpper ut, har tappskogaranti, och 'skor snabbt så man slipper vänta så länge' om man står och är med.

Jag har sett honom sko, och på 30-40 minuter är han färdig, och det går säkert bra på vissa hästar, men långt ifrån alla. Och jag skulle inte acceptera mina hästar var skodda som slutresultatet blev. Sen är han inte riktigt världens mest pedagogiska mot hästarna heller.. Men som sagt, han har mer än nog med kunder, inkl kunder 'på kö', och många höjer honom till skyarna. Jag skulle hellre åka 15 mil enkel väg och sko mina än anlita honom dock. Men om man som nyinflyttad frågar runt, så kommer han rekommenderas av många. Och på så vis får han ju nya hästägare på kö, och de som 'faller bort' för de inte anser jobbet är tillräckligt bra, de ersätts ju lika snabbt med nya kunder.

Han har inte något direkt grundmurat rykte bland sina kollegor, so to speak, och när min hovslagare gjorde nåt prov, så kom den där hovslagaren på tal, och utan att säga vilket så hans öknamn hade nått ända ner till storstaden.. Men kunder - det saknar han inte - alls.
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Har haft hovslagare som den du beskriver förut, men de har inte blivit långvariga hos mig!! Förväntar mig service och "normalt hyfs" av alla hantverkare jag anlitar, dvs att man meddelar om man blir sen, får förhinder eller måste ändra tid. Då kan också hovslagaren förvänta sig att jag finns på plats i stallet i tid, med förberedda hästar med rena ben och hovar...
Min förra hovslagare var en klippa - ringde alltid om han var sen och kunde oftast fixa till en akuttid om det behövdes. Hans ersättare (han flyttade) har samma kundpolicy - svarar alltid på sms eller meddelande på mobilsvar så fort hon blir ledig. Ringer om hon blir sen och framför allt behandlar hästarna väl och är proffs på det hon gör!
Finns inget som är så irriterande som att ta ledigt från jobbet, ta in hästarna och gå i timmar och vänta på någon som aldrig dyker upp.
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Har haft en likadan, han är numer utbytt och jag rekommenderar dig att göra detsamma.
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Jaa du...Men jag måste tyvärr rätta dej.. 14 år hade jag honom inte 10 annars va det rätt:D
Väärldens bästa hovis va detta enligt mej, honom prisade jag till
allt och alla, och han är verkligen duktig och mycket trevlig med djuren!
Meen( Tony Irving!) att inte komma eller höra av sig överhuvudtaget:confused:
Han som brukade säja till mej: Är du o gubben ute o kör så kom gäärna in på en kopp kaffe! (det stämmer liksom inte.??)
Vi har varit där o fikat ett par ggr kan tilläggas. Blir inte klok på karln.
Det som irriterar mej är att mina hästar har alltid varit inne, torra om benen, väluppfostrade, skott med 6-8 veckors intervall och att jag har betalat i tid.
Då kan man väl förvänta sig ömsesidig respekt?

Kan säja att jag velade lääänge innan jag bytte. Man vet liksom vad man har men inte vad man får...
Till slut gav jag upp, situationen blev föör knepig.
Ångrar inte beslutet en millisekund, med den nya hovisen känner man sig bortskämd:o Han kommer 10 minuter för tidigt för det mesta.
Jag är lyycklig:D
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

14 år...ja,det var länge! Minns du hur lång tid det tog innan han började strula?
Har inte ringt honom än och tänker nog inte göra det heller.:mad:
Får väl bara nån BS som jag inte längre tror på.:grin:
Även hovisar lever i en modern värld med mobiler,telefonsvarare och en agenda så nog fan kunde han ringt och avbokat eller om nåt kom hastigt på,ringt efteråt och förklarat.
Om jag skött min firma på samma sätt så hade kunderna bett mej dra åt h-e och jag hade säkert konkat.
Känns som det bara är hovisar som kommer undan med sånt här beteende.
Mycket tråkig stil av en mkt duktig och trevlig hovslagare.
Just det du säger med att man själv sköter sin bit med torra rena hästar som väntar mm gör ju att man undrar varför han håller på sådär...:confused:
Hade ju varit en sak om man hade hästar som sparkade och slängde sej så den stackars hovisen fått slita som en galning och skadat ryggen.
Om en hovis inte vill komma då är det fullt förståeligt,men raka rör som sagt,det är ju bara att säga till.
Är det några som har mål i mun är det hovisar.
Har aldrig mött en tystlåten hovis så då kan de gott köra med öppna kort också!
Får väl prova mej fram och hoppas jag hittar nån bra.
Hoppas innerligt att det blir en duktig på en gång för hästarna ska ha de där hovarna att gå på!;)
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Det du skriver om den du har nu,den kvinnliga,har jag hört om flera kvinnliga hovisar här omkring.
Kanske de sköter det lite bättre,har iaf inte hört klagomål.
En kompis har en kvinnlig till sin shettis-flock,funkar mkt bra.
Hon fick byta för att hennes förra vägrade ta shettisarna när de blev fler än 2-3 stycken.Ryggont.
Min höbonde har också en kvinnlig,vet inte om det är samma.
Hon ringer - i förväg - om hon blir 5 minuter försenad!
Sånt är jag inte van vid så jag hade nog svimmat!:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 366
Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
13 166
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 896
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp