Bukefalos 28 år!

Hovslagare som uteblir...

Sv: Hovslagare som uteblir...

Det är ju i stora delar av landet brist på hovslagare, dvs en duktig, utbildad hovslagare har större kundtryck än han klarar av, och får alltså säga nej till nya kunder varje vecka. Om man då tappar tre kunder, så det står tio nya på kö.


Här är det inte någon hovslagarbrist, tack och lov. Och då behöver man inte acceptera "divor".
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Vår nya hovis som sköter sig är kvinna:bump: Dom som vi haft förut som inte skött sig har varit män, kan det vara så att dom kvinnliga oftast sköter sig bättre än dom manliga? Har också fått för mig att ganska många av dom som inte sköter sig är lite väl glada i flaskan också eller är det bara nåt som jag fått för mig:grin:
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Jag tror inte det. Har själv bara haft manliga hovslagare genom åren och alla har skött sig utomordentligt bra utom denna enda.
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Han var väl helt ok i c:a 7-8 år kanske, kommer inte ihåg exakt.
En skum grej som jag kom att tänka på var när jag hade hittat en
kuse som jag ville köpa.
Upptäcker då att jag och säljaren har samma
hovis, ringer hovis och frågar om han är intresserad av att fortsätta
att sko denna häst om jag köper den?
Han svarar ja.
Efteråt visar det
sig att just denna hästen har han hållt på att slå ihjäl sig på när de
skulle sko den bak hos gamla ägaren?! What??
(han kunde sagt nej, eller??)

TS: Har du hittat nån annan ännu?
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Har varit med om samma sak när jag praktiserade i ett större stall. Och det var en hovslagare som hade rykte om sig att vara glad i flaskan.

Min hovslagare kommer alltid när vi bestämt. En enda gång har hon blivit försenad då hennes bil inte ville starta men sånt kan ju hända. Hon ringde och sa som det var och kom ett par timmar senare när hon fått tag i nån som hjälpte henne med bilen

Men jag tycker det är dålig stil överhuvudtaget att utebli utan förklaring eller gång på gång om man har sagt att man ska komma, vare sig man är hovslagare eller inte. Idag dessutom är det ju så mycket lättare att få tag på folk eftersom i stort sett alla har mobil telefoner. Innan mobilerna kunde det ju vara svårt att få tag i folk som kanske stod ute i stallet och väntade utan telefon. Så jag tycker inte det finns någon ursäkt alls för sådant här beteende
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Jag har också en nonchalant hovslagare.
Jag har tänkt byta flera ggr men det blir inte så. Man vill ju så gärna hoppas att det blir bättre (läs: så bra som det var). :crazy:
Sen tycker jag det känns så dumt att säga till sin hovlsagare att "jag vill inte ha dig längre."

Dock blir h*n sämre och sämre med åren så förr eller senare måste man väl byta.
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Håller med.
Man håller ju kvar för att de är duktiga.
Men att bli behandlad som dörrmatta eller gamla tofflor är inte kul.
Jag menar,där står vi och fixar hästarna tiptop om benen,inne i tid,kanske tom hela dan för att de ska hålla sej torra (=pissesura hästar),betalar som vi ska,bjuder på kaffe och fika mm mm och är allmänt trevliga och så får man nonchalans tillbaka...:mad:

Kan inte låta bli att undra om det ingår något om kundbemötande och punktlighet i utbildningen.
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Nix,inte hittat nån lämplig än.
Tvekar på "Guds gåva..." pga h*ns umgänge med h*n jag nämnde för dej.
Försöker få tag på S för jag tror att h*n och min höbonde har samma och vi bor ju nära varandra.Kanske det vore ngt.
De verkar mkt nöjda,så ett namn därifrån vore trevligt.
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Upptäcker då att jag och säljaren har samma
hovis, ringer hovis och frågar om han är intresserad av att fortsätta
att sko denna häst om jag köper den?
Han svarar ja.
Efteråt visar det
sig att just denna hästen har han hållt på att slå ihjäl sig på när de
skulle sko den bak hos gamla ägaren?! What??
(han kunde sagt nej, eller??)

Det där förvånar inte mig ett dugg, ingen av de hovisar jag haft skulle nog tackat nej. Kan nog vara lite av en machogrej.
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

TS: Har du hittat nån annan ännu?

Nu har jag sms-kontakt med en som lovade ringa efter helgen.
Hon kunde ta in lite nytt fn enligt sms.
Så jag hoppas på henne!:bump:
Personen jag fick hennes nr av bytte till henne (& är mkt nöjd) efter att familjens förra alltid var irriterad och osympatisk mot frun och (tonårs-)döttrarna,men smilfink mot mannen.:confused::confused:
WTF is up with that???:devil:
DEN hovisen ska jag se till att få namnet på för det ufot kommer inte in hit!:cool:
Men nu ska jag vara glad...det är fredag och jag har hovis på G!
Skööönt!!:banana::banana:
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Måste bara säga att jag blir helt mörkrädd när jag hör så mycket skräckhistorier. Jag tänker banne mig ALDRIG byta hovis! :love: Min är den underbaraste som finns. Aldrig att han uteblir, visst kan han bli sen en timme om det händer något men aldrig avsiktligt. Han ringer när det har gått sju veckor och undrar när jag har tid i nästa vecka. Han åker FEM mil enkel väg för att sko i vårt stall "för ni är ju så goa". Glömmer jag pengar så går det så bra så att sätta in ett par dagar senare på kontot. När jag höll på att ge upp med min häst första gången så tog han emot honom i tre veckor och tränade honom till en femtedel av priset för vad han annars tar, för "det är klart att vi vill hjälpa dig"! (Han är mao in- och tillridare också...) Han och hans fru finns alltid där om man behöver prata lite häst eller har något man undrar.

Gulle, underbara människor. Förbannat duktig på det han gör är han också. Och hästarna älskar honom.
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Vår är likadan. Förut hade vi en som alltid passade tider men han blev tyvärr sjuk. När jag i somras köpte häst igen ringde vi förra ägarens hovslagare eftersom vi inte hittade ngn annan och hoppades att hon skulle ta Hilmer eftersom han var en fd. kund. Det gjorde hon ..
Hon har varit här två gånger sen dess, första gången dök hon inte upp och skulle sedan komma dagen efter, då kom hon 4-5 timmar sent och min mamma hade då gått hemma och väntat på henne ..
Gången efter, i slutet av November, dök hon heller inte upp, vi ringde och ringde och tillslut svarade hon och vi bestämde en ny tid. Då ringde hon ngn timme efter och sa att hon skulle bli en timme sen, men hon kom inte .. vi ringde dagen efter och då hade hon tydligen blivit sparkad av en häst ..
Hon kom inte förrens i slutet av December ..

Pratade för övrigt om detta med några från klubben och endel påstod att min gamla hovslagare va likadana mot dem .. :crazy:
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Njaa jag har en lika underbar:)Han ringer när det gått 7 veckor och frågar om han ska komma denna veckan eller om vi ska ta nästa.
Det där med att passa tid,hmm ofta kommer han en stund innan bestämd tid,inte alltid jag är färdig med att ha gjort rent dem då:o
Sen skor han jättebra dessutom.
Glömmer aldrig när han kom ut en lördagkväll för att slå på en tappsko för att vi skulle på tävling dan därpå
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Gud va jag känner igen det där!
Inte bara från senaste hovisen utan från flera.
Klart att hovisar blir sparkade,tyvärr ofta också.
Men ibland är historierna så osannolika så det är helt sjukt.
Varför är det så svårt att erkänna att de tagit på sej för mkt jobb??
Vi kunder är ju inte dumma,vi fattar och blir tvungna att skaffa en ny hovis.
Det är själva kundbemötandet jag inte begriper mej på.
Vilken annan yrkesgrupp behandlar sina kunder så här??
Och behåller sina kunder....
Tror min egen...ok,gamle/fd snart hovis är utbränd,fast han vägrar erkänna det.
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Till Pinto också: Vilken go hovis!
Hoppas ni aldrig behöver byta!
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Ojoj, om min hovslagare hade låtit bli att komma utan att meddela vettig anledning hade jag anlitat någon annan. Ok om det hänt ngt verkligt stort/viktigt och man får reda på det inom rimlig tid, men att bara låta bli att komma och ej höra av sig, usch :mad: Dålig stil!

Har man en snäll häst i mina trakter behöver man inte ta sån här sk*t.
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

kl

Jag måste nog lovorda min hovis, punktligt, duktig och ny tid bokas innan han lämnar stallet. Hjälper alltid till med akuta saker som tappskor m,m så fort han hinner. En gång hade han med sin fru till stallet för att dom var på väg hem från stan men han ville slå på tappskon så fort som möjligt. Ersättare under sin semester fixar han oxså!..
Guld värd med andra ord, :love:

/B
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

*kl*

Ja då satt man där återigen en halv sön förmiddag och väntade på en hovis som inte behagade att dyka upp, svarar inte på sms eller telefon. När jag fram på dagen till sist få tag på honom svarar han att "jag har barnen den här helgen så jag kan inte komma". Men snälla du, sa jag, vi bokade ju för 8v sedan, du har haft god tid på dig att boka om eller höra av dig. "Jaha".

Har haft det så här nu sedan i höstas, då jag bytte från en annan hovis som inte kom, hon hade dock vett på att höra av sig, men när hon ringer för 6 gången på raken och inte kan så fick jag nog, då hade hästarna inte blitt skodda på 3 1/2 mån....

Inte är det så lätt att byta heller oavsett vad chefen på hovslagarskolan säger så är det faktiskt en STOR brist på hovslagare, i mina trakter är det ingen som tar nya kunder. Vilken annan yrkeskår kan bete sig så här?????????
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

Vad tråkigt att du har hovslagarbrist hos dej.
Här i Skåne har vi måånga att välja på, fast det
kan bli svårt det med, det finns rätt många klåpare nämligen.

Andra yrkesgrupper som gör så här: Snickare, Rörmockare och Elektriker
har jag träffat så det är inte bara hovslagare.

Nåt som är konstigt är väl ändå: med dagens fina teknik så är det ändå vääldigt svårt att få kontakt.:devil: (mobiler, email, fast telenät osv).

Min gamle hovslagare kom inte ens med nån form av ursäkt, när han hade uteblivit utan att höra av sig.
Han lät jätteglad och trevlig i telefonen när man fick tag i honom efteråt.. (som om ingenting hade hänt). Morr..
 
Sv: Hovslagare som uteblir...

KL

Min hovslagare är också helt hopplös på tider, men framför allt på att höra av sig:(. Jag har haft honom i tre år och han har alltid varit så, så jag har liksom vant mig.. Men han är ju så duktig och bra med hästen, så jag kommer mig inte för att byta. Och när han väl dyker upp så är han trevlig och snäll, så då kan jag inte skälla på honom.
Men många är gångerna som jag suttit i stallet en hel dag och väntat och svurit över denna hovslagare! En gång sade han att han skulle komma kl 9 på lördag morgon, så jag åkte till stallet och började göra iordning. Hästen var dock ute då det var sommar och torrt ute och jag snabbt kunde hämta honom. Klockan blev 12 och ingen hovslagare hade kommit, inte svarade han i telefonen heller. Klockan blev 15 och fortfarande ingen hovslagare, inte heller något svar i telefonen. Sådär fortsatte det fram till klockan 19 (!) då han äntligen svarade i telefonen. Då befann han sig i en helt annan del av Sverige:eek:! Då var jag trött, hungrig och fly förbannad må ni tro:cool:.

Nu är det dags för skoning igen och han skulle ha kommit i fredags, men dök såklart aldrig upp. Jag har dock lärt mig detta och förväntar mig inte att han ska komma:cool:. Ringde på lördagen och frågade var han blivit av och fick till svar att "Det blivit försent". Jo tack! Nu skulle han ha kommit igår istället, men han - hör och häpna - smsade och talade om att han blivit sjuk, men skulle ringa mig idag istället. Han hörde nog att jag var lite arg i lördags..:rofl:

Nu låter det ju som att han är helt hopplös, men ibland är han jättebra och kommer samma dag som jag ringer, han kommer på konstiga tider (kvällar, helger) om jag vill, plus att han har hjälpt mig med mycket och är mycket kunnig och kommer med många bra tips och råd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 418
Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
13 265
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 492
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad såg ni senast? Del 3
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp