Hund på jobbet, butiksjobb

Eh.. Nej?
Så du frågar "varför tillåta hundar?". Svar: Det är inte butikens skyldighet att vara allergifri. Butiksinnehavaren sätter reglerna för vad som gäller. Tillåter de hund, då är det så.
Bara för att någon är allergisk ger inte det dem rättigheter att kräva att butiken ska ändra sin policy, när det är fullt möjligt för personen i fråga att undvika butiken. Det är en skobutik, inte något man måste in i. Inte ens om det skulle vara hund i varenda skobutik i världen skulle folk duka under. Det går att beställa skor på internet.

Jag tycker inte hundar har på t.ex sjukhus eller tandläkarmottagningar att göra. Alltså ställen dit folk MÅSTE gå ibland.
Jag tycker inte heller att hundar ska få vandra fritt inne i en butik.
Men det är väl självklart att det är upp till butiksägaren? Tråden handlar väl inte om lagar och regler, utan om vad vi själva tycker är okej i frågan.
 
Jag har inga problem med att butiksägare har hund lös i butiken,det har jag själv haft och då var det inte en eller liten luddboll utan 2 dobbar.
Så vitt jag vet var det inga kunder som avskräcktes och sa någon till så fick hundarna gå in bakom disken så länge.
Säger som någon annan så det är vanligt förkommande utomlands.
Jag är ju själv allergiker men jag vet att jag inte kan begära att alla ska ta hänsyn till mig.
Jag får själv se till att undvika,parfymer,cigarr,katter mm
 
Det kan man iofs undra men det är ju egentligen inte det mest intressanta här, tycker jag. Det mest intressanta enligt mig är att man har en hund i en butik som man normalt inte förväntar sig djur i. Det kan jag tycka är respektlöst och kan i extrema fall gå tokigt.
Och det är också vad jag tycker är viktigast, därför skrev jag det i mitt första inlägg.
 
Jag har inga problem med att butiksägare har hund lös i butiken,det har jag själv haft och då var det inte en eller liten luddboll utan 2 dobbar.
Så vitt jag vet var det inga kunder som avskräcktes och sa någon till så fick hundarna gå in bakom disken så länge.
Säger som någon annan så det är vanligt förkommande utomlands.
Jag är ju själv allergiker men jag vet att jag inte kan begära att alla ska ta hänsyn till mig.
Jag får själv se till att undvika,parfymer,cigarr,katter mm
Två dobbar? Sålde du vapen? :D

Jag är inte överdrivet hundrädd men en affär med två dobbar hade jag inte gått in i.
 
Jag resonerar som @Malibu_Stacy , jag tycker att det är upp till butiksägaren att bestämma om hen vill ha med sin hund eller inte. Det är ju en förmån man har som ägare till en sådan typ av butik :)
Jag tycker att man bör informera om det vid dörren dock, så kan folk få göra ett eget val.

Personligen hade jag kanske inte velat att min hund gick runt lös i butikslokalen dock.

Exakt så.
 
Jag har inga problem med att butiksägare har hund lös i butiken,det har jag själv haft och då var det inte en eller liten luddboll utan 2 dobbar.
Så vitt jag vet var det inga kunder som avskräcktes och sa någon till så fick hundarna gå in bakom disken så länge.
Säger som någon annan så det är vanligt förkommande utomlands.
Jag är ju själv allergiker men jag vet att jag inte kan begära att alla ska ta hänsyn till mig.
Jag får själv se till att undvika,parfymer,cigarr,katter mm

Jag tar hellre två väldresserade dobbisar än en liten ettrig affaff :meh:
 
Tidigare i veckan var vi inne i en skobutik. Personalen hade en hund med sig där, den gick omkring lös bland skor och kunder. Jag tycker det är märkligt att ha med sig hunden på jobbet när man jobbar i en skoaffär, klädaffär eller annat ställe som bör vara djurfritt. Tänker man inte det minsta på allergiker?

Har mailat butiken och skrev att jag tyckte det var märkligt att ha med sin hund i en skoaffär och att vi inte kan besöka affären fler ggr pga allergi (en i sällskapet är allergisk). Och fick till svar att vi kan säga till i förväg så tar de bort hunden den stunden vi vill besöka butiken :confused: Men så fungerar ju inte allergi om man är väldigt allergisk.

Jag kan tycka det är ok att ha med sig hunden på jobbet, bakom disken, om man tex jobbar i en djuraffär eller på en veterinärklinik eller annat ställe där man kanske kan förvänta sig djur. Eller om man har ett arbete där det inte finns någon som helst kundkontakt, där det inte riskerar att komma in någon som är allergisk.

Tur det finns fler skoaffärer utan hund, men synd att en såpass bra skoaffär inte kan tänka sig att sluta ha hund där.

Tänker ni på allergiker? Har ni med eran hund på jobbet och i så fall vad jobbar ni med?

Det hade varit min favoritbutik :up:

Jag tänker inte på allergiker, om jag gör det så tänker jag att de får anpassa sig och inte världen (undantag: kraftig jordnötsallergi, på flygplan) och att det är allergikerns ansvar att ta sin medicin eller åtminstone ha med sin medicin i alla miljöer som inte är "säkrade".

Då tänker jag mer på personer som är hundrädda.
 
Kanske ska tillägga att jag självklart inte tycker att det är okej med ouppfostrade hundar som till exempel tillåts hoppa på okänt folk varken i eller utanför butiker.
I hobbybutiken går DSen runt som en drottning och bryr sig inte det minsta om kunderna. :laugh: Stannar upp om nån klappar men det är mer "jaja, klappa på du, jag bryr mig inte, okej nu får det vara slutklappat nu går jag". Enda anledningen att hon är i själva butiksdelen ibland är för att nå skyltfönstret där hon har en utkiksplats. Annars har hon sin plats i personalutrymmet eller precis vid öppningen till detta utrymme. Hon är fri att välja plats som hon vill och är ju därför "lös i butiken" egentligen.
Hos bilhandlaren (där jag köpte min bil) så vet hunden att den inte ska ut i bilhallen utan dörröppningen till kontoret är en magisk barriär. :D Matte platsar hunden i en bädd i hörnet när folk ska in på kontoret och göra affärer och låter den komma och hälsa endast om kunden uttrycker att det vore trevligt. Då kommer den och undersöker vad man är för en typ och går sedan och lägger sig igen. Antar att man får göra affärer med en av de andra säljarna om man är väldigt allergisk men ändå verkligen vill ha en Mazda eller Suzuki. :p
 
Grejen är ju att det är upp till butiksägaren att ta den risken, att några kunder väljer att inte handla där :)
Det är ju helt lagligt.

Ja, jag har aldrig trott att det är olagligt. Tyckte däremot att det var fult och opassande att ha en lös hund bland skor och kunder. Hade den varit bakom disken som i andra butiker så hade den kanske inte ens märkts av.
 
Men vilket jäkla svar :laugh:



Har man en skobutik och tycker att det är viktigare att ha med hunden än att sälja skor, då undrar jag lite vilket affärssinne man har. Man får önska denna skohandlare lycka till, helt enkelt.

Hur vet du att butiken gör sämre affärer för att det går lös en hund därinne? Tvärtom kanske det genererar fler affärer för att det utmärker just den affären, det är trevlig stämning, avslappnat, personligt med mera.
Nej, jag anser fortfarande att det är upp till var och en av butiksägarna att bestämma men självklart borde det finnas någon slags skylt som informerar om detta om det inte är helt uppenbart på annat sätt att det är en lös hund i butiken.
 
Jag tänker inte på allergiker, om jag gör det så tänker jag att de får anpassa sig och inte världen (undantag: kraftig jordnötsallergi, på flygplan) och att det är allergikerns ansvar att ta sin medicin eller åtminstone ha med sin medicin i alla miljöer som inte är "säkrade".

Fast det är just där förväntan kommer in, som ts nämnde. I en skobutik i Sverige förväntar man sig inte att möta en hund. Och jag tycker alltså inte heller att man ska behöva förvänta sig det.
 
Heminredning på ena stället och bildelar på andra stället.
Mina dobbar är så diskreta o väluppfostrade att det fanns folk som inte märkte dom förrän dom nästa trampade på dom.
Om jag nästan trampade på en dobbe i en butik hade jag sannolikt pinkat på mig. Hoppas det inte var i heminredningsbutiken då. :cautious:
 
Självklart väljer ägaren till butiken om hundar får vistas där.
Allergiker eller hundrädda får handla i andra butiker.

Ja, det hade ju varit enklare att handla i en annan butik om kunden fick en varning på dörren först. Än att lura in folk i butiken som sedan får gå ut irriterade, rädda eller med en allergisk reaktion.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 580
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 057
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 154
Senast: Sandora
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp