Bukefalos 28 år!

Hund resursbet i handen

Fantastiskt att så många kan välja och vraka bland hundvakter :up:. Men för många ser verkligheten lite annorlunda ut. Jag har t ex inte möjlighet att lämna hos en hundvakt med många års utbildning och vana av hund, de jag känner med de förutsättningarna har ju egna hundar att ta hand om. Så mina jyckar får finna sig i att bli lämnade hos en person som gör fel ibland. Men det tål de. Jag har valt en hundras som inte har ett överdrivet stort aggressionspaket och som gillar att samarbeta samt är relativt förlåtande just pga av mina behov av hundvakt.

TS hundvakt verkar ha fattat att han inte ska göra så igen. Så länge hunden verkar okej i umgänget så hade jag inte tvekat att lämna igen.
Instämmer.

Själv har jag ett flertal gånger använt mig av en hundvakt som förr ansåg att Cesar Milan var "världens bästa"... De som vet något om mig brukar ha koll på att det är ungefär det sista jag tycker. I alla fall. Den hundvakten har då fått mycket(!) tydliga instruktioner om hur mina hundar ska hanteras, i alla tänkbara situationer som kan uppstå.

Den hundvakten får inte heller ha hundarna något helt dygn, utan då rör det sig om en kväll eller liknande. Jag lämnar då hundarna välmotionerade och ger dem lite större måltid än vanligt innan, sedan vet jag att de mest ligger och sover, att de behöver hundvakt då är egentligen mest för att kunna bli rastade vid behov.

Att hundarna beter sig olika med den hundvakten och mig är dock tydligt, då hundvakten förra veckan berättade hur Ebrah drar som idiot i kopplet när de är ute. Då berättade personen också att hen stannat, väntat på att Ebrah ska sluta dra och sedan fortsatt gå, stannat, kallat in eller väntat och sedan fortsatt gå...

Med andra ord, hen har anpassat sin hundhållning efter vad jag vill, och då känner jag mig trygg med att lämna hundarna trots att vi har väldigt, väldigt olika syn på hundar egentligen. Och det är det viktigaste tycker jag, att kommunikationen fungerar mellan hundvakt och hundägare. Sedan vet jag också att OM hundvakten någon gång skulle tappa förståndet och vara hårdare mot mina hundar än vad jag vill, tja, hundarna är bra nog mentalt att klara det, även om de inte skulle lära sig något av det alls.
 
Det är väl iofs rätt klassiskt. Om du orkar skulle jag försöka hålla kontakten med henne, alternativt göra en orosanmälan till soc (kan man det?)
Fint att hålla kontakten men orosanmälan till soc? Du brukar ju ge vettiga råd på det här forumet men nu tycker jag att du är ute på hal is.. tycker man ska låta folk välja själva om de vill blanda in myndigheterna i dina liv. Bland annat pga att det i vissa fall kan få stora negativa konsekvenser för individen. Ingenting man bara ska göra utan att fatta vad man håller på med.
Förlåt om det blev OT men kunde bara inte hålla tyst..
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 898
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 221
Senast: Dopy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 330
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 508
Senast: DizAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp