Hundar i bil

E

Essie

så har värmen 13+ kommit till Skåne. Inom loppet av tre dagar har jag sett hundar instängda i bilar utan rutor nedvevade, ska detta elände aldrig få ett slut. Veva ner rutorna eller låt voven bli hemma :mad:
 
Sv: Hundar i bil

Kan bara hålla med!

Dags för en tankeställare för Er som lämnar Era hundar i bilen. Här är verkligheten:

Temperatur i bilen

Kl 08.30 Temp ute +14°, Skugga = Temp i bil +19°

Kl 09.30 temp ute +18°, skugga = Temp i bil +38° (Död på några min)

Kl 10.30 temp ute +20°, blandat = temp i bil +47°

Kl.11.10 temp ute +20°, sol = temp i bil +57°

Kl 12.00 temp ute +23° , sol = temp i bil +62°

Kl 13.30 temp ute +22°, sol =temp i bil +85°
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hundar i bil

Såg en senast igår när det var kvavt och soligt rutorna immade men den idioten hade lämnat både hund och barn i bilen.
Varför kommer alltid sådana här saker som överraskningar för folk?
Det är ju inte som om det inte skulle bli vår och varmt varje år...

Apo
 
Sv: Hundar i bil

Räcker det verkligen att bara veva ner en ruta? Blir det inte ganska varm i alla fall?

Kanske funkar om man har hunden i bakluckan, och den är öppen?
Man kan ju spänna fast buren, och låsa luckan till hundburen, så har man en ganska säker bil ändå?

Rattlås också kanske?
 
Senast ändrad:
Sv: Hundar i bil

Det allra enklaste är ju att lämna hunden hemma om den inte absolut måste med av någon andledning...
Men som sagt öppna så mycket som möjligt och stanna så kort stund som möjligt.
Det man även ska tänka på om man inte har AC i bilen är att det blir ganska så varmt längst bak även om det är skönt vid förare under färd...
 
Sv: Hundar i bil

fast 13+ var väl kanske inte så mycket att hänga i julgranen....
 
Sv: Hundar i bil

Nej det är just det som är problemet för i bilen blir det snabbt väldigt mycket varmare... När det är runt 20 plus ute brukar de flesta fatta att det är varmt i bilen oxå...
 
Sv: Hundar i bil

Räcker det verkligen att bara veva ner en ruta? Blir det inte ganska varm i alla fall?

Nej, det räcker inte på långa vägar. En hund anser jag ska inte sitta i bilen överhuvudtaget en lagom varm dag.

Folk borde ju lära sig att det blir väldigt varmt i bilarna. De vet väl själva hur det är att hoppa in i bilen en sommardag. Det är stekhett!
 
Sv: Hundar i bil

Just den dagen hade det nog räckt att veva ner två rutor, men för det mesta måste man öppna upp mer. Har alltid haft grind eller bur i bilen och de kan man ju låsa. Brukade lämna bagageluckan öppen.Tror inte att någon är så dum att de försöker ta sig in i bilen med en hund i buren.

Det allra bästa hade varit för vovven att stanna kvar hemma med det tycker jag ofta. När jag ser hundar i koppel på marknader ex undrar man varför ägarna släpar ut dem i trängseln av människor.
Hundarna blir trampade på och knuffade på för de syns inte i trängseln. Kan inte vara kul att vara hund då :mad:

Apo
 
Senast ändrad:
Sv: Hundar i bil

Tror inte att någon är så dum att de försöker ta sig in i bilen med en hund i buren.

Nej, inte om man bortser från alla som är ute just efter att ta med sig Din hund.
De stjäls ganska många hundar varje år, plockade ur bilarna. Det oavsett om det är snälla Fido eller stygga Sture. De stjäls, säljs vidare eller används som träningsredskap av de som tränar upp kamphundar.

Detta sker inte bara i Stockholm och övriga storstäder, utan runt om i landet.
 
Sv: Hundar i bil

Men borde det inte funka att låsa fast buren i bilen, och låsa själva dörren till buren? Då kan det ju inte vara så enkelt att ta sig in i bilen? Speciellt inte om man har bilen på en stor parkering med massa folk. För hunden lär väl inte vara tyst om det kommer ngn för nära?

Eller?
 
Sv: Hundar i bil

GaurdianAngel skrev:
Kan bara hålla med!

Dags för en tankeställare för Er som lämnar Era hundar i bilen. Här är verkligheten:

Temperatur i bilen

Kl 08.30 Temp ute +14°, Skugga = Temp i bil +19°

Kl 09.30 temp ute +18°, skugga = Temp i bil +38° (Död på några min)

Kl 10.30 temp ute +20°, blandat = temp i bil +47°

Kl.11.10 temp ute +20°, sol = temp i bil +57°

Kl 12.00 temp ute +23° , sol = temp i bil +62°

Kl 13.30 temp ute +22°, sol =temp i bil +85°

Gäller ju bara att ha sunt förnuft, men att det skulle va +38grader med bilen i skugga vid 18grader fattar ju vem som helts att det inte stämmer.
Kör själv efter regeln att är det sol på bilen = ingen vovve i bilen. (såvida det inte är minusgrader ute)
 
Sv: Hundar i bil

Ännu en fördel med bur i bilen.., kan inte fatta att så många
hundägare har sina hundar i bilen utan bur?? ( har inte med saken att göra men jag tycker det är farligt säkerhetsmässigt osv..)

Med bur så kan man ju iallafall ha helt öppen baklucka, öppnar man även ett fönster så blir det genomdrag i bilen.
Sedan så ställer man väl givetvis bilen i skuggan, och ser till att de har vatten i buren ( sommartid när det är varmt menar jag)

Om man av ngn anledning måste ha med dem och det är väldigt varmt och bilen står stilla så kan man ju även blöta ner hunden ordentligt, lägga en filt el dyl över kabluckan så att inte solen ligger på om man ingen skugga hittar.
Samt se till att de har vatten .
 
Sv: Hundar i bil

giowanna skrev:
Men borde det inte funka att låsa fast buren i bilen, och låsa själva dörren till buren? Då kan det ju inte vara så enkelt att ta sig in i bilen? Speciellt inte om man har bilen på en stor parkering med massa folk. För hunden lär väl inte vara tyst om det kommer ngn för nära?

Eller?


Det avskräcker nog många, men inte alla.
Har en kompis som blev av med sin stora schäferhane (en elak jäkel dessutom) på en parkering bland folk med låst bur. De knippsade av hänglåset. Nu var ju min kompis inne i affären när detta hände, men om det var folktomt just då eller om folk inte brydde sig vet vi inte. Men jag har i alla fall valt att aldrig lämna mina hundar i bilen utan uppsikt.
 
Sv: Hundar i bil

Nä, det ska jag undvika in i det sista, att lämna hunden i bilen utan uppsikt!

Läste om en liten dvärpinscher på 9 veckor som blev stulen ur bilen, som var stängd och låst, dock satt inte hunden i ngn bur när detta inträffade! Men ändå!! :eek:
 
Sv: Hundar i bil

Man kan faktiskt, om man är smart och tänker till lite, fixa det fint för hundarna i bilen trots att solen skiner på bilen. Visserligen kan man inte få det svalare i bilen än lufttemperaturen, men t.ex. + 20 ute och + 20 i bilen har jag testat och mätt upp flera gånger.

1. Ställ bilen med fronten mot solen, silverskydd över hela framrutan eller ännu hellre ett stort lakan draperat och fastsatt över främre halvan av bilen. Extra svalkande blir det om man har takräck eller takbox så lakanet inte ligger direkt på biltaket.

2. Fönstren nervevade 15-20 cm - använder själv inbrottssäkert ventilationsgaller - se här

3. öppen baklucka om man har låsbara grindar, eller en sk friskluftskrok så man kan låsa bilen med bakluckan på glänt.

4. vatten, om man är borta mer än en liten stund.

Jag har alltså mätt temperaturen åtskilliga gånger och det har alltid varit svalt och skönt i bilen. Temperaturen har inte överstigit rådande utetemp.

Har alltid hundarna med i bilen, även om jag bara skall till affären och handla. De är ju "gårdshundar" och här händer inte så mycket så de älskar att följa med och spana in "stora världen" (läs typ Domus parkering i Eslöv ;) ). Ja och så får de förståss en promenad och nos-runda i parken.

Men naturligtvis får man ha sunt förnuft. Är det t.ex. +32° ute blir det ju det även i bilen så då får de stanna hemma i svala stallet.
 
Sv: Hundar i bil

Kan man inte lagstifta om att lapplisorna får ge bilarna böter om de ser någon ensam jycke i bilen...
Typ.
 
Sv: Hundar i bil

Visst går det att få ner värmen i bilen, men frågan är hur många som vill drapera in sin bil varje gång de ska iväg och handla i 10 min. Inte många kan jag tro och 10 min är i vissa tempraturer alldeles för länge.

Så tyvärr kommer vi nog både få se och höra om hundar som fått sluta sina liv av värmeslag. De läskiga är att det är ju inte bara "svensson-hundägarna" som utsätter sina hundar för detta, utan det händer ju minst lika ofta på utställningar och övriga hundtävlingar.
 
Sv: Hundar i bil

Håller med. Jag "draperar" alltid bilen om så bara för en 10-minuterssväng i affären. Ofta med en hel flock nyfikna runt om som undrar vad i hela friden jag håller på med :D .

Kan man inte ta sig det omaket, ja då är det lika bra lämna hundarna hemma.
 
Sv: Hundar i bil

Precis.

Men något att tänka på om man ser en hund i bil, som ser ut att lida av värmen är att det är bara till att krossa rutan. Dock efter att man ringt till polisen och sagt att man tänker göra det. Ringer man innan så blir man inte skadeståndsskyldig.

Så ut och knacka rutorna på bilarna, då lär sig kanske hundägarna att det inte är gratis att lämna hunden i en alldeles för varm bil. :angel:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 231
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 238
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 755
Senast: Ava22
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 736
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp