Hundarna förr i tiden.

Sv: Hundarna förr i tiden.

Det som står är i stort sett indentiskt med dagens rasstandard, och hunden på bilden ser ut som en Flatcoated retriever ska göra idag. Ett mycket fint exemplar skulle jag vilja påstå :)
Dock har man idag infört att kragen ska rakas bort och öronen ska hållas korthåriga bland annat, men extriören och beskrivningen är sig lik som sagt.
 
Sv: Hundarna förr i tiden.

Saluki var med där, men jag kan lägga in bilder här för att visa skillnad...

Saluki, svenskfödd internationell champion, av gammal modell, född 1967
bh_hussein.jpg


Saluki, svenskfödd internationell champion, av modell som blivit galet vanlig nu. Född 2005.
hermione.jpg


Annars tyckte jag att det var "kul" att se hur borzoien förändrats.. Om man jämför med bilden i dokumentet med bild på "vilken som helst" idag är det enorm skillnad.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundarna förr i tiden.

Weow.. Vad många har ändrats! Största förändringarna är väl kanske på Shäfer, Boxer och Bull Terrier.

Pudel har dock inte förändrats så värst mycket, enligt mig. Förutom att klippningen är annorlunda och att det nu finns 4 storlekar istället för 2 :)
 
Sv: Hundarna förr i tiden.

Det som står är i stort sett indentiskt med dagens rasstandard, och hunden på bilden ser ut som en Flatcoated retriever ska göra idag. Ett mycket fint exemplar skulle jag vilja påstå :)
Dock har man idag infört att kragen ska rakas bort och öronen ska hållas korthåriga bland annat, men extriören och beskrivningen är sig lik som sagt.

Man vill väl eventuellt ha lite mer massa på hundarna idag, precis som på dom flesta raser (tyvärr).

Lägger till bild med

Förr
Flatten.jpg


Nu
Flat_Coated_Retriever_-_black.jpg
 
Sv: Hundarna förr i tiden.

Weow.. Vad många har ändrats! Största förändringarna är väl kanske på Shäfer, Boxer och Bull Terrier.

Pudel har dock inte förändrats så värst mycket, enligt mig. Förutom att klippningen är annorlunda och att det nu finns 4 storlekar istället för 2 :)

Bullterriern gjorde att jag satte potatismoset i halsen. :eek:
Den äldre modellen var ju hur fin som helst!:love:
 
Sv: Hundarna förr i tiden.

Min mor har 2st sådana gamla böcker hemma hos sig fast på tyska. Intressant :)

BookReaderImages.php


den irländaren är ju mer lik så som jaksettern ser ut idag än showsettern.

champ_eire.jpg
irish-setter.jpg
 
Sv: Hundarna förr i tiden.

Jätteintressant länk. Det är intressant att se hur raser förändrats över tiden...inte alltid till det bättre.
 
Sv: Hundarna förr i tiden.

Verkar inte som att rottweiler fanns med :cry:

Men hittade en annan bild på en rottis från 1929, som blev klubsieger i Tyskland:

1929.jpg



Segraren i bruksklass på klubsieger 2009:
bcHhZVEMZw9B-9sAJBtl1LmlRaslIDdf4lzoKva6hvw,.jpg
 
Sv: Hundarna förr i tiden.

Beaglen verkade inte så mycket förändrad på bilden. Möjligtvis lite högre och större, men exteriört ungefär samma. För ett relativt otränat öga iaf, men ska absolut skicka länken till pappa!!:laugh:

Kollade bara lite snabbt, men den jag reagerade mest på var Bearded Collien!! Kunde man knappt gissat att det var samma ras...:o
 
Sv: Hundarna förr i tiden.

Släthåriga foxterriern ser i princip exakt ut som idag, dock skulle vikten vara något högre enligt den äldre rasstandarden :)
 
Sv: Hundarna förr i tiden.

Chihuahuan är ju helt klart mer basett hound liknande nu än de var då...
 
Sv: Hundarna förr i tiden.

Vilka fina bilder!

För min ras collien kan man säga att de var slankare och hade mindre päls förr. Dessutom en rejäl underkäke vilket är en bristvara idag. I övrigt är det väl mest insidan som har förändrats, tyvärr.
 
Sv: Hundarna förr i tiden.

*kl*

Kul att läsa/se:) tycker sheltien har ändrats massor! Iaf pälsmässigt... Tycker nog dom var finare förr enligt bilden.. Har lekt med tanken på att man kan trimma pälsen lite, men då blir man kanske lynchad om man nämner det;)

(googlad bild)
P.ShetlandSheepdog.jpg


BookReaderImages.php
 
Sv: Hundarna förr i tiden.

Nar var hund har fullpals sa klipper vi alltid bort ridbyxorna, allt mojligt skit fastnar dar (sarskilt pa en hund med magproblem).

De har ju avlat bort den gamla rasen med vilje.
 
Sv: Hundarna förr i tiden.

Westie:

http://www.tldjurfoto.se/westiens_history.htm

Tycker de har förändrats väldigt lite, det ända som förändrats är frillan och tyvärr i största mån temperamentet. Den är ofta mer foglig och "tråkig".


Schäfer:

http://www.tldjurfoto.se/schafernshistoria.htm

Bruksvarianten är sig ganska lik, men jag tycker ofta att typen har blivit bättre iaf i ansiktet. Tycker dock att Grima är rätt lik Peter von pritschen på bilden med untantag för rygglinjen.

Sedan finns ju de exteriöra hundarna och de ser ju inte ens ut som schäfrar längre.

Vilken härlig länk! Sprade den :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 080
Senast: Puffindog
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 799
Senast: NOC14
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 216
Senast: geting
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 617
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp