Bukefalos 28 år!

Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

B

Brutal

Jag skulle introducera hunden och katten för varandra idag, vilket hittills gått otroligt dåligt! :( Jag har lite småpanik och vet inte vad nästa steg är :confused: Jag vill verkligen inte sälja katten (sist in, sist ut)..

Katten är inte alls gammal, han är väl 15 veckor nu ungefär. Och hunden är bara 1,5 år. Katten ska ha träffat en hund hemma hos uppfödaren. Hunden har träffat katter för ett bra tag sedan och då har det gått bra.

För någon vecka sedan attackerade dock vovven mammas hund, vilket han även gjort förr, och nu kan de inte vara tillsammans. Första bråket handlade om ett gammalt ben som vi missat att det existerade. Så det var vårt fel. Efter det har han dock börjat bete sig helt annorlunda mot mammas hund och kan gå och ta saker som han tänker ta, gå runt honom och vakta o.s.v. Mammas hund är gammal och inte helt frisk, så han känner väl det och ska ta över eller något.
Nu visar han dock liknande beteende mot katten tyvärr.

Jag började med att vovven fick se katten i famnen på min pojkvän. Katten fräste men vovven viftade bara på svansen och tittade glatt. Vi provade sätta en hundgrind mellan dem, så att de kunde hälsa på varandra i sin takt.
Katten fräste mindre och vågade sig närmre. Han skulle gå och äta riktigt nära gallret en gång och då skällde vovven och skulle skrämmas, så katten sprang iväg och då blev det såklart bara värre. Då blev det ju jakt..
Senare försökte vi ha vovven i koppel och katten i famnen. Det började med att vovven nosade på katten, för att sedan gå över till att HUGGA mot katten. Då avbröt vi.

Jag tror det hela eskalerar av att katten låter och fräser.

Hunden lyssnar på mig och stannar en bit bort o.s.v. nu på slutet, men han ser bara katten som ett byte. Det syns. Han visar bara att han accepterar att det är mitt byte, genom att lyssna på mig och hålla sig på avstånd. Han tittar på mig ibland som han tittar när han vill ha en godsak av mig. Han frågar om det är varsegod och han får äta upp katten. Han håller även bort huvudet när jag lyfter fram katten mot honom lite, då han väntar på ett varsegod...

Så..
Nu är katten i ett eget rum och hunden i resten av lägenheten. Men såhär kan vi ju inte ha det..
Vad blir nästa steg?
Finns nått nästa steg?
Är det bara att sälja katten?
Både jag och killen är jätte-fästa vid lill-missen och det blir många tårar om han måste lämna oss, om det ens finns någon som vill ta över honom..ALDRIG katthem eller liknande. Vill aldrig riskera att denna underbara kisse inte får ett fint hem för han är så social och mysig. Han ska ju vara med oss :'(
Vad ska jag ta mig till??
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Det känns som att ni har lite bråttom! ;)

Ge det hela lite TID och ge hunden klara direktiv för vad som är ok och ej.

Med min första sporthund tog det drygt ett år innan relationen med hemmets egna katter var "normal". I många månader levde jag med regeln "katter i ett rum, hunden i ett annat.". Sedan började det fungera med "bara" grindar mellan de båda arterna och efter 16-18 månader - på ett ungefär - så var hundens osunda intresse brutet och djuren kunde vistas i samma rum på ett rel. avslappnat vis.

Så ha lite is i magen och ge både katt och hund möjlighet att tänka över situationen! Låt dessutom hunden få tydliga regler som är enkla att förstå när det gäller katten, allt för att slippa onödig stress för någon inblandad.

/Swat
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Det känns som att ni har lite bråttom! ;)

Ge det hela lite TID och ge hunden klara direktiv för vad som är ok och ej.

Med min första sporthund tog det drygt ett år innan relationen med hemmets egna katter var "normal". I många månader levde jag med regeln "katter i ett rum, hunden i ett annat.". Sedan började det fungera med "bara" grindar mellan de båda arterna och efter 16-18 månader - på ett ungefär - så var hundens osunda intresse brutet och djuren kunde vistas i samma rum på ett rel. avslappnat vis.

Så ha lite is i magen och ge både katt och hund möjlighet att tänka över situationen! Låt dessutom hunden få tydliga regler som är enkla att förstå när det gäller katten, allt för att slippa onödig stress för någon inblandad.

/Swat

Tack för svaret! :bow:
Du ger mig hopp! :)
Hoppas, hoppas, hoppas det ordnar sig med tiden precis som du säger..
Men det blir ju lite problematiskt att ha djuren i olika rum när man bor i en tvåa på 60 kvadratmeter..Så, det beror ju på hur länge man orkar hålla på så :/ Rädslan över att de möts av en olyckshändelse för att någon glömt stänga dörren lever ju med en jämt och ständigt..
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Fast om hunden inte vill "äta upp" katten och ni endast är två vuxna som bor i lägenheten så BÖR det ju inte vara så svårt att hålla djuren isär under några veckor!?! Inte om alternativet är omplacering av någon av dem i alla fall.

Kanske kan det även fungera att hålla hunden i koppel på kvällen när ni sitter framför TV:n och låta katten strosa som den vill? På så vis kan ni tala om för hunden ordentligt om den visar ett oönskat intresse för katten och ni kan även förhindra alla ev. "lekinviter"/jaktförsök som hunden bjuder på samtidigt som djuren vistas i samma rum.

En mentalt välaktiverad hund brukar dessutom snabbare hitta lugnet i en ny miljö än en hund som sprudlar av energi. Så se till att stimulera hunden på dagtid så att den är nöjd med att ta det lugnt inne :)

/Swat
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

kl

Vi har alltid haft hund och katt och det har varje ggn tagit ett litet tag,mest för katten, att vänja sig.
Oftast har hunden varit den som fanns i hemmet innan och katten kom som kattunge.

Vi har försökt att inte blanda oss i för mkt utan låta dem sköta det så gott det går själva.
Vi har då ställt kattburen på ett sådant ställe där hunden ej kommit åt och bara öppnat. Sen har katten successivt kommit fram men alltid kunnat söka sig tillbaka till buren för trygghet.

Vi har alltid undvikit att bära, hålla fast , ha koppel, då jag fått känslan av att detta stressar djuren mer och skapar oro. Dom har fått sköta det själva. Hunden fick sig en snyting i början om han va för påflugen,och sen va det bra.

Ungefär 3-4 veckor har det brukat ta tills det börjat lossna för djuren och de börjar samsas:)
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Tanken med att djur skall "lösa" saker själva är säkert bra... Men med en vuxen inte helt kattvan hund och en kattunge kan det ta en ände med förskräckelse!
Eller som i mitt fall en hund som enligt uppfödaren skulle vara kattvan och väldigt hundvana katter.. Hunden var "kattvan" = hade STOR erfarenhet av att jaga/döda katter! Katterna var extremt hundvana och levde i tron att hundar av naturen är vänliga och gärna delar säng med en katt.

För oss resulterade tänker "låt dem sköta detta själva" i en svårt biten katt som fick opereras akut!

Så... vår nya anfallsvinkel när VUXNA hundar kommer in i familjen är "better safe then sorry" och så hålls hunden under strikt överinseende tills dess att jag VET att läget är under kontroll!

/Swat
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Javisst, därför skrev jag "vi" som i när vår familj skaffat katt/hund.
Man får ju ta hänsyn till individernas reaktioner på varandra.

Men hos oss har det alltid funkat att hålla viss distans, för jag har upplevt att det triggat djuren mer när man hållit fast dom.

Så som jag förstod har TS blivit nervös efter utfallet deras hund gjorde mot mammans hund och känner att deras hund varit mer "utfallsbenägen" även mot katten. Hunden känner ju säkert av sinnesstämningen och jag undrar om inte då ens egna känslor omedvetet hjälper till att trigga hunden?

Jag vet inte om det bästa är att ha hunden kopplad på ex. kvällen och låta katten röra sig fritt då. Kanske skulle jag valt ngn sorts avspärrning så hunden inte sitter fast ändå.
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Våran ena hund var inte kattvan när han kom till oss och två av katterna var inte hundvana. För ena katten och hunden tog det 1 månad innan de blev vänner, för andra katten tog det bara ett dygn men då var ju hunden kattvan redan. Vi gjorde som så att hunden fick ströva omkring med katten och respekt som han har höll han avstånd (de har ju klor) men titta ändå nyfiket på dem och till sist tog katten egna initiativ till att gå fram och hälsa, hunden lät alltså katten ta första steget. Men sen är han också en oerhört lugn grabb och vän med allt och alla.

Så som du beskriver hunden är mot katten var våran ena hund mot vår frigående kanin, allt han såg var ett byte. Men vi gjorde så att vi satt med kaninen i knät och hunden fick ligga en bit bort och titta, med tiden och om båda parter kände sig bekväma minskades avståndet och till sist fick han nosa, därefter se han skutta i en inhägnad och efter det togs inhägnaden bort. Idag sover både kaninen och hunden tillsammans men det tog också 1 år för det att funka och tonvis med tålamod.

Det går att få ihop två skilda djurarter bara men ger det tid.
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Fast om hunden inte vill "äta upp" katten och ni endast är två vuxna som bor i lägenheten så BÖR det ju inte vara så svårt att hålla djuren isär under några veckor!?! Inte om alternativet är omplacering av någon av dem i alla fall.

Kanske kan det även fungera att hålla hunden i koppel på kvällen när ni sitter framför TV:n och låta katten strosa som den vill? På så vis kan ni tala om för hunden ordentligt om den visar ett oönskat intresse för katten och ni kan även förhindra alla ev. "lekinviter"/jaktförsök som hunden bjuder på samtidigt som djuren vistas i samma rum.

En mentalt välaktiverad hund brukar dessutom snabbare hitta lugnet i en ny miljö än en hund som sprudlar av energi. Så se till att stimulera hunden på dagtid så att den är nöjd med att ta det lugnt inne :)

/Swat

Det verkar ju som om hunden vill äta upp katten :crazy:

Nej, det är klart det går att hålla isär dem, men om katten skulle smita ut eller liknande och hunden i all hast bara attackerar den springande kissen..Man är ju orolig. Just eftersom man inte vet hur de skulle reagera på varandra helt lösa.

Det där med att hålla hunden i koppel när vi ser på TV var ett jätte-bra förslag! Men tänk om katten går nära och hunden plötsligt hugger? Man är ju så osäker liksom hur han reagerar vid ett riktigt nära möte.

Jo, jag brukar tänka på att aktivera honom både mentalt och fysiskt och igår kväll hade mamma aktiverat honom en hel del med simning, jogging, leta godis m.m.
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Först och främst låt det ta tid.

Förra sommaren fick vi ta bort vår gamla kisse som har uppfostrat båda hundarna hur man beter sig mot en katt. Tog hem en omplaceringskatt som var 2 år- han bodde i sovrummet under sängen ca 1 månad... Hundarna var självklart nyfikna. Bar ut katten och gosa i soffan, satte han högt upp så han kunde ligga ifred och "studera" hundarna. Sakta men säkert kom han fram från sitt kryp in. Nu ett år senare så ligger katten bredvid hundarna, kelar med dem, tvättar dem- man kan inte tro att han var den rädda kissen under sängen. Kan ju tillägga att det är katten som bestämmer här hemma...

Så har tålamod, rusha inte fram något, långsam invänjning, prova små steg och backa om det behövs.

Lycka till!
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Undvik att ge katten uppmärksamhet då hunden ser på, den kan bli svartsjuk. Ge den mat i eget rum, så att hunden inte ser det. Jag hoppas det går bra. Oftast gör det ju det, fast inte alltid.
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Jag ska försöka att inte vara elak nu men som jag sagt innan om ditt kattköp, impuls.
Vadå beror på hur länge man orkar dela av hemmet? Vad hade ni väntat er när ni köper katt och har en hund redan? Har man TUR går allt smärtfritt men oftast så får man ju räkna med att det kommer ta tid och bli bökigt.
Detta är ju ngt ni borde ha räknat med så att eventuellt (!!) omplacera katten för att det kommer bli bökigt ett tag.. inte riktigt okej.

Dela av och ta till de andras råd. Det tar den tid det tar, förr eller senare så blir dom så vana vid varann att dom är "ointressanta". Tvinga dom inte på varann.
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Ang. att ha hunden i koppel och låta katten strosa och du är rädd för att hunden hugger. Sätt på en munkorg :)
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Ang. att ha hunden i koppel och låta katten strosa och du är rädd för att hunden hugger. Sätt på en munkorg :)

Munkorg var ett riktigt bra förslag! Speciellt när skadorna kan bli extra förödande när det är en amstaff det handlar om. Amstaff som överlag är en ras som fungerar bra ihop med andra djur, men självklart är även detta individuellt som med allt annat.

Dock vet jag inte hur vovven skulle reagera på en munkorg. Jag förmodar att det inte bara är att "sätta på" vovven munkorgen och sedan är han obrydd om den.

Jag kommer att vara ledig i två veckor framöver och kommer då lägga all min energi på att träna de två att successivt vänja sig vid varandra mer och mer.
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Jag ska försöka att inte vara elak nu men som jag sagt innan om ditt kattköp, impuls.
Vadå beror på hur länge man orkar dela av hemmet? Vad hade ni väntat er när ni köper katt och har en hund redan? Har man TUR går allt smärtfritt men oftast så får man ju räkna med att det kommer ta tid och bli bökigt.
Detta är ju ngt ni borde ha räknat med så att eventuellt (!!) omplacera katten för att det kommer bli bökigt ett tag.. inte riktigt okej.

Dela av och ta till de andras råd. Det tar den tid det tar, förr eller senare så blir dom så vana vid varann att dom är "ointressanta". Tvinga dom inte på varann.

Haha, impuls? En impuls som man funderat på i flera år och inte ångrar en sekund? Hade vi aldrig skaffat kisse hade vi aldrig vetat. Även om vi lånat en katt och provat med, så är ju alla katter olika. Den katten hade han kanske betett sig annorlunda mot. Katten han träffade ute var han jätte-snäll och helt annorlunda mot. Hade han attackerat katter vi träffat innan eller liknande, så hade jag ju inte funderar på det direkt..:crazy: Så vi hade ju en viss föraning, men just nu ser det inte så himla lovande ut. Men hade vi inte provat hade vi aldrig vetat for sure.

Och fungerar detta i framtiden skulle jag verkligen njuta av livet, då jag vill både ha hund och katt och dessa två individer är så underbara exemplar av varje djurslag :love:

Klart vi kan dela av hemmet ett tag - men ända upp till ett år eller mer? Då kanske man måste vara realist och inte tänka på sig själv att man vill ha både katt och hund så mycket att man fortsätter försöka och delar på dem..Ingen mår ju bra av att behöva stängas in i mindre rum delar av dagen och inte gå fritt i lägenheten. Bara för att matte vill försöka till varje pris..
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Fast nu hänger jag inte med...

En hund som aktiveras, stimuleras och får utlopp för sina fysiska och mentala egenskaper mår på intet sätt illa av att få ligga och vila när den är inomhus!

Jag förstår inte hur det ens skulle vara ett problem?!

Varför skall hunden ranta runt eller "aktivera sej" inne?

Låt katten vara i hela lägenheten när ni inte är hemma och när ni sedan kommer hem med hunden - rastad och aktiverad - så får den vara i ex. sovrummet när ni inte kan ha koll (koppel och/eller munkorg).

På så vis får alla djur kvalitetstid med er utan att någon av dem riskerar sin hälsa!

/Swat
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Fast nu hänger jag inte med...

En hund som aktiveras, stimuleras och får utlopp för sina fysiska och mentala egenskaper mår på intet sätt illa av att få ligga och vila när den är inomhus!

Jag förstår inte hur det ens skulle vara ett problem?!

Varför skall hunden ranta runt eller "aktivera sej" inne?

Låt katten vara i hela lägenheten när ni inte är hemma och när ni sedan kommer hem med hunden - rastad och aktiverad - så får den vara i ex. sovrummet när ni inte kan ha koll (koppel och/eller munkorg).

På så vis får alla djur kvalitetstid med er utan att någon av dem riskerar sin hälsa!

/Swat

Jo, men om jag har varit och jobbat några timmar och sedan kommer hem till vovven igen, så vill jag ju inte bara vara ute en sväng och aktivera vovven för att sedan lämna honom i ett rum. Jag har alltid haft som regel att vara mycket med vovven när jag kommer hem istället, han ska få vara med nästan hela tiden och definitivt inte lämnas i ett rum. Katten borde väl ha lättare för att vara i ett rum ensam, eftersom de inte har riktigt samma behov av social kontakt.

Nu ska dock både vovve och misse med ut på landet. Där har vi hundgård och en tillfällig "kattgård" inuti hundgården, så att hundarna kan se katten och katten hunden, utan att kunna röra vid varandra. Här ska tränas i två veckor!
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Man skaffar inte djur för att prova ett tag. Faktiskt.
Om man är minsta osäker så låter man bli om man inte är beredd att jobba med det.
Om du planerat att skaffa katt i många år så borde du ju kunnat läsa dig till mer info om att släppa ihop hund och katt än vad du gjort och vetat att det kan ta LÅNG tid i vissa fall och då varit beredd på det.

Ang din hund/kattgård så vet i sjuttton om det är så lyckat va?
Katten kommer förmodligen känna sig himla trängd och osäker. Katter är ofta rätt känsliga för miljöombyte och dessutom sitta i en bur I en hundgård?!?
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Men jisses va roligt för katten! Antingen sitta ensam i ett rum mest hela dygnet eller sitta i en bur i en hundgård?! Pest eller kolera?
Hur mycket fantasi behövs för att räkna ut vad hunden gör om han kommer åt katten i "kattgården i hundgården"? Det är en kattunge du har, låt den få vara just det någon annanstans!
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Dock vet jag inte hur vovven skulle reagera på en munkorg. Jag förmodar att det inte bara är att "sätta på" vovven munkorgen och sedan är han obrydd om den.

Förstår inte riktigt problemet - skaffa en munkorg, sätt den på hunden så kan åtminstonde du koppla av lite.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 960
Senast: Amha
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 489
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 541
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp