Bukefalos 28 år!

Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Jag har nu fyra katter och två hundar hemma, allihopa har presenterats för varandra i vuxen ålder och jag har ALDRIG lyckats få dem att funka ihop på bara en dag...!? Fick hem mormors vuxna katt nu som skulle funka med våra egna tre katter plus hundarna. Nu har hon varit här i två veckor och det är först nu som det börjar flyta smidigt.

Ge hunden och katten chans att vänja sig vid varandra på lite avstånd. T.ex. genom kompostgaller, eller genom att sätta upp katten på högre höjder så den kan sitta och titta där. Min unghund som har terriertemperament såg också nya katten som ett roligt byte att jaga i början men med tydliga och konsekventa regler har han nu fattat att även den här katten måste respekteras. En blomspruta och bra tajming räckte som "verktyg".

Bor ni så litet som ni gör och du stänger in hunden i ett rum med kompostgaller så är han väl inte på något vis utestängd? Han ser, hör och känner lukt och du kan prata med honom så mycket du vill.

Katten och hunden behöver lära sig att umgås, dvs lära sig vilka regler som gäller. Dessa regler kommer de INTE att lära sig om du stänger in katten i en bur i hundgården, tvärtom finns risken att det snarare blir katthets från hundens sida och en enorm stress från kattens sida. Låter grymt som fan... DU ska styra upp deras umgänge. De kan inte lösa det själva. Ja det kräver tid, anpassning, envishet, tålamod och kan du inte ge det så ge upp direkt och ordna så katten får ett nytt hem.

Kan tillägga att jag ännu inte lämnar den nya katten ute bland de andra djuren utan uppsikt. Då stängs hon in i eget rum. Går hemma så det handlar främst om kortare stunder. Nattetid sover hundarna bakom kompostgaller i hallen så att alla katter kan röra sig fritt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Jag förstår inte vad det tjafsas om?
Katten har det superbra! Han vistas i en STOR kattgård flera timmar om dygnet, där han har gräs, klätterställning, kan fånga flugor, gräva och bara ha det bra!
Han känner sig trygg där inne och absolut inte trängd, vilket några av er påstod?? Tvärtom så blir han inte längre rädd om hunden skäller någon gång utanför, utan står istället kvar, eftersom han vet att han är trygg i kattgården. Han fräser heller inte längre åt hunden eller visar ilska på andra sätt gentemot hunden.
Hunden har blivit lugnare med katten när han vistas utanför kattgården. Nu för tiden har han lagt sig eller gått därifrån, då katten inte längre är lika intressant. Han har vant sig vid kattens rörelsemönster, när han fångar flugor, busar o.s.v.

Efter att vi sett att han varit sådär lugn på slutet, så provade vi ta ut katten och hunden i koppel. Det blev dock för mycket för vovven, som såg katten som ett byte (terrier som han är). Så det blev väl ett litet bakslag.

Om en vecka tar jag hem katten och hunden till lägenheten igen, och då kommer jag att ha kompostgaller för dörrhålen, så att vovven och katten kan vänja sig vid varandra.

Hunden är relativt lydig och om jag bestämmer att hunden inte får ta en jätte-rolig leksak utan min tillåtelse, så låter han den vara. Jag kan röra honom med leksaken, slänga iväg den, ha kul med den o.s.v., men han får inte röra den om inte jag ger tillåtelse till det. Kanske skulle detta gå att tillämpa på katten också? Katten är min och han rör den inte om jag inte vill det.

Men det som gör mig orolig är beteendet idag när båda var i koppel, på många meters avstånd från varandra. Vovven blev helt galen, hoppade i kopplet, försökte dra för allt i livet mot katten, fokuserade blicken på katten, såg katten som ett byte.
Katten sprang inte runt eller liknande vid detta tillfälle, utan låg ner eller gick lugnt omkring.
Personen med hunden i kopplet fösökte visa att katten inte var hans utan hennes och att han inte fick utöva det där spänada uppjagade beteendet. När han var lugn fick han beröm, gjorde han om samma manöver så backade hon bak honom och hävdade att katten var hennes.
Då kunde han lägga sig ner igen och vara lugn en kort stund, innan katten gick några steg och vovven slängde sig iväg i kopplet igen.
Då kändes allt meningslöst. Jag kan då inte ens se att katten och hunden kan vistas i samma rum inom flera år..

Men samtidigt tänker jag på att han kan vara sådär mot små hundar ibland..Han kan skrika rakt ut och det ser ut som om han vill döda dem, men han är bara uppjagad och vill dit. När han väl får träffa hundarna är han hur snäll som helst! Kanske är det samma med katten? Men då högg han ju faktiskt mot katten när jag höll i den en gång..

Tankarna är många.
Jag vill gärna höra mer tips, efter att ni fått ta del av detta nya.
Och jag vill inte höra att man "inte provar på" med djur eller annan icke-konstruktiv kritik. Jag vill veta vad jag jag kan förändra, förbättra och inte bara att jag gjort fel + provokation.
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Sätt på munkorg och koppel när du tittar på tv tex. Låt katten gå lös. Skulle hunden göra ngt utfall så tala om tydligt vad som gäller. Att det beteendet inte är acceptabelt alltså.
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Jag säger samma sak som förut. Även om hunden nu fått titta på katten så måste hunden lära sig vilka regler som gäller när man umgås med den. Håll hunden kopplad hemma, acceptera inte att den fixerar sig på katten, utrusta dig med en blomspruta och envishet och var beredd på att det tar tid och att hunden främst uppför sig när du är i närheten. Är han ensam med katten kan frestelsen bli för stor så håll dem åtskilda när du inte kan hålla koll på dem.
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Jag har införskaffat en munkorg!

Självklart är det väldigt ovant med munkorg för hunden så han ville helst ägna tiden åt att gräva av sig munkorgen med framtassarna :crazy: Detta TROTS att hunden var på marken framför honom :grin: Men då och då valde han att fokusera på katten och slutsatserna jag kan dra av detta är att han var lugn och nosade på katten när den var stilla i mitt knä, men så fort den rörde sig lite så var det kört. Då blev det framåt-attack direkt!
Hunden är ju tung (30 kg) och använder gärna tassarna, så han kan ju skada katten trots munkorg.
Men nu vet jag att jag måste vänja vovven med munkorg bättre först, så att han inte får av sig den eller har sönder den nästa gång.

Vi provade munkorgs-metoden med mammas lill-hund som är kattfixerad och jagar katter. Han svarade MYCKET bättre på det än min vovve! Han var lugn och nosade på katten och var varken uppjagad eller skällde eller liknande, som han brukar. När katten sedan kom lös av misstag och lill-hunden var precis utanför så sprang han fram till katten men rörde honom inte!
Katten verkade också gilla lill-hunden!

Jag hoppas verkligen min älsklingar ska kunna gå ihop någon dag..Men när vovven gör sina "attacker" när katten är i rörelse, så blir jag såklart inte optimistiskt. Men självklart tar det tid som ni skriver, men man vill ju ändå se något litet ynka framsteg.
Hunden har motionerats (joggingtur alt. 1,5 - 2 timmars promenad) + stimulerats mentalt (brukshundklubben/lydnad/leta) innan träffarna med katten, men beter sig inte lugnare för det.

Men jag kämpar vidare!
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Alltså, jag skulle aldrig någonsin acceptera att min hund for efter ett annat djur.
Det hade blivit en åthutning inte av denna värld så att säga.
Du måste helt enkelt vara tillräckligt snabb och kunna läsa din hund så du ser när han är på väg att fixera sig och avbryta beteendet. Framför allt då katten rör sig. Avbryt beteende och gör ngt hunden kan, tex fotgående om du tränar lydnad, beröm vid rätt beteende = fotgående.
Med hund handlar det ju i alla lägen om att hunden ska ha störst fokus på dig och inget annat.
Min hund har ryckt till i kopplet efter ngn katt ibland, dock inte för att hon hatar dom utan för att hon älskar dom och vill pussa på dom. Då har jag avbrutit (rytit till och sagt att sådär gör man f*n inte. raskt gått åt andra hållet och påkallat uppmärksamhet i form av fotgående, beröm.
På så sätt talar man om vad som inte är önskvärt och visar vilket beteende som är önskvärt.
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Just nu sitter jag i sängen med hunden i koppel och med munkorg. Katten är lös i rummet. Jag har haft katten och hunden såhär i några timmar nu.
Jag har hållit katten vid hans ansikte o.s.v. och han gör ingenting.
De har legat nos mot nos i princip läääänge och vilat. Men ibland blir vovven upphetsad och börjar buffa på katten hårt och massor med nosen. Tack gode gud använder han inte sina jätte-tassar i hög grad. Jag har bara sett han göra det lite halvdant en gång. Annars buffar han bara med nosen. Katten säger ifrån när det blir för hårt. Dock försöker vovven nafsa efter katten vid något tillfälle.
Vid ett annat tillfälle hoppade han upp och gjorde en attack mot katten. Men överlag är det väldigt lugnt här i rummet. Jag kommer arbeta i princip hela dagarna med detta, utöver när jag är ute på promenad, äter eller liknande. Jag kommer köra veckan ut och veckan därefter, d.v.s. resten av semestern, så får vi se om det finns minsta ynka antydan till förbättring.
Katten är avsevärt lugn och accepterar nästan för mycket från hunden. Det ska gå riktigt långt innan han fräser och ännu längre innan han slår lite löst med en tass.

Men alltså: Hunden buffar hårt med nosen på katten, han kan ibland nafsa lite, han har gjort någon attack mot katten. Frågan är hur han skulle bete sig utan munkorg. Skulle han hugga katten eller blir det inte mer än nafsande?
När katten ger honom en åthyvling blir han bara ännu mer uppjagad, efter att först ha backat något steg bakåt.
Tror ni detta kommer funka till slut? Kommer jag kunna ha katten lös i rummet utan att han dödar den?
Jag och min sambo älskar katten och kommer må fruktansvärt dåligt om vi skulle behöva lämna bort honom, då han är vår bäbis. Allt vi önskar just nu är att hunden och katten en dag ska kunna vara lösa ihop.
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Både katten och hunden är jätte-trötta nu!
Katten ligger bredvid mig i sängen och även hunden ligger här, en halv meter bort. Han tittar inte ens på katten utan ligger åt andra hållet. Han la sig där självmant. Håller inte ens i kopplet. Det känns skönt att de ändå kan slappna av med varandra i närheten. Jag vet inte om en hund som verkligen velat döda katter hade kunnat göra såhär. Han är helt obrydd om katten nu.
 
Sv: Hunden och katten vägrar bli vänner :'(

Jag hoppas verkligen att de två kommer att bli kompisar och en eloge till dig som lägger ner så mycket tid och ork för att få det att funka.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 966
Senast: Amha
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 489
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 542
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp