Bukefalos 28 år!

Hundras djungel

_moa_

Trådstartare
Nu har vi börjat ge oss ut i den djupa djungeln av alla raser och det är ju verkligen helt ofantligt hopplöst!
Någon som har tips?

Det jag söker är :
En aktiv hund
Medelstor
Ej massor med pälsvård
Glad positiv ras som gillar människor men som inte älskar allt och alla vid första åsynen
Ej massor med jakt
Hyfsat enkel att träna med och kunna ha lös
Ska kunna hänga med när 3 hästar tränas i alla tempon och vägar
Men samtidigt ska den kunna varva ner hemma och inte kräva 3 timmars motion om dagen varje dag, kan ju vara en dag som man är sjuk och bara orkar gå eller träna 30 minuter. Då vill jag inte att hunden ska gå under.

Raser som jag nu är intresserad av är Braco Italiano, Weiermaran, Labrador, Golden. Överlag är jag intresserad av alla fågelhundar och framför allt Retriver.

Som person är jag ganska vek men kan samtidigt ryta till om det behövs, men av en konstig anledning är det sällan någon tar mig på allvar. Oftast får jag dåligt samvete när jag skäller så jag ber om ursäkt sen. Så en allt för skarp hund är kanske inte det bästa. Men gillar att träna och aktivera. Framför allt söker jag en hund som kan följa med på alla möjliga aktiviteter.

Någon med bra tips på raser?
 
Sv: Hundras djungel

Jag röstar på golden.

Varken Bracco eller Weim passar om du inte vill aktivera många timmar varje dag.
 
Sv: Hundras djungel

Och labbe borde falla bort på "Glad positiv ras som gillar människor men som inte älskar allt och alla vid första åsynen". :D Annars tycker jag att kraven stämmer in bra på min labbe. Han är väldigt aktiv (börjar lugna ner sig nu vid 10 års ålder) men samtidigt väldigt lätt att ha att göra med. Han är väldigt snäll, lättlärd och med på det mesta helt enkelt. Och det stämmer väl in på rasen överlag (dock kanske en jakt- eller DP-labbe är att föredra om man framför allt är ute efter en bra träningskompis o.s.v.).

Även golden tycker jag ganska väl uppfyller ovanstående kriterier.
 
Sv: Hundras djungel

goldens är ofta mer samarbetsvilliga än labbar, så vet man med sig att man lätt blir överkörd är nog golden att föredra. däremot tycker jag att labbar är roligare eftersom de är lite mer självständiga och bättre på att ta egna initiativ. flatte är ett annat alternativ.
 
Sv: Hundras djungel

I normala fallet vill jag aktivera många timmar om dagen, men samtidigt inte ha en hund som går upp i atomer av att vila en dag då och då om jag skulle vara dödssjuk eller nått.

Men misstänkte att både Braco och Weier kräver massor samt kanske massa jakt också? För jaga vill jag ju inte göra, tvärt om!

Labbe är egentligen en ras som jag älskar, men upplever dom oftast barnsliga och flamsiga mer än halva livet?

Hur är det med sjukdomar på Labbe och Golden?
 
Sv: Hundras djungel

Labbe är egentligen en ras som jag älskar, men upplever dom oftast barnsliga och flamsiga mer än halva livet?

Ja, det stämmer ganska väl in på min i alla fall (han är dock mer extrem än många andra labbar jag träffat) och handlar väl framför allt just om att han är så aktiv och glaaad i människor. Det är som sagt först nu i äldre ålder som man märker att han faktiskt har börjat lugna ner sig. Och det är ju olika vad man tycker om det förstås. Om man tycker det är jobbigt och "för mycket" eller inte. Till viss del är det väl dock en träningssak också. Alltså hur man tillåter att hunden uppför sig t.ex. i hälsningssituationer. Hade jag fått börja om med min hund hade jag nog jobbat mer på att försöka tona ner hans beteende lite, åtminstone gällande vissa situationer.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundras djungel

Välj bort alla jakt-raser och gå in på vallraserna istället.

Korthårig collie till exempel, dalmatiner eller en nedklippt PON kunde vara nåt.

Sen är iofs inte Bracco någon större jaktmaskin, men man kan aldrig garantera att det inte skulle vara jakt i dem.
 
Sv: Hundras djungel

Den som vi har nu är visserligen bara hälften labrador, men om vi möter en människa på vägen så går det jättebra sålänge den människan inte yttrar ett ljud. Skulle människan så mycket som harkla när vi går förbi blir hunden helt exalterad och är helt säker på att människan vill prata. Charmigt men mycket jobbigt ibland:p
 
Sv: Hundras djungel

Collie har jag hört mycket negativt om, att dom skulle vara nervösa? Annars tycker jag dom är mycket fina och lagom stora.

Har kollat lite raser idag igen.
Picardy tycker jag är grymt fina. Någon som vet hur dom är?
Malinois är också en ras som jag är väldigt intresserad av, men fått för mig att det också är en ganska svår ras? Alltså något som inte passar mig?
Australian shepherd, är det lika mycket vall i den som Border collie?

Och sen kan jag inte låta bli att kolla fågelhundar ändå..
Chesapeake bay retriever och Vizsla är nya intessanter i den kategorin. Men mycket jakt i dom med?

Tänk att det finns så många raser...
 
Sv: Hundras djungel

Vad kommer du göra med hunden förutom att det låter som den kommer få en massa härlig motion?

Vill du träna något med hunden - lydnad, apportering (som inte är att slänga en boll några gånger säger inte att du tror det men som goldenägare vet jag många som tror att det är apportering), agility, spår, sök, annan jakt osv.

I så fall hur ofta per vecka kan du tänka dig att hålla på med det?

Angående golden så stämmer det in på alla dina kriterier, är väl möjligen att de brukar älska allt och alla. :love: Ser man till att de självklart får träffa både hundar och människor, men att det är du som säger när de får hälsa eller inte, så brukar de lära sig hyfsat fort att man hälsar bara när matte/husse säger att det är ok.

Golden som ras är uppdelad i två (eller tre) typer som skiljer sig mycket åt. (det finns ännu fler familjetyper men det är helt klart överkurs). Dessa två typer brukar till vardags kallas jakt och showvariant. Jaktvarianten tycker jag inte att man ska skaffa ifall man inte kommer hålla på aktivt med apportering. De är riktiga arbetsmaskiner som kräver mycket aktivering (alltså inte motion utan hjärn/nos-jobb).

Showvarianten är inte lika arbetskrävande och många tror att de är lata och slöa och tjocka. Det stämmer inte i mina ögon. Dessa lata hundar finns också, men tyvärr är det oftast så att de blivit det på grund av lata ägare som går runt kvarteret och inget annat. Hunden har alltså gett upp och funnit sig i sin tråkiga tillvaro. Är man istället aktiv med sin hund så får man en glad och pigg hund.

Mina golden kräver inte särskilt mycket aktivering, men jag ser att de är som mest harmoniska om de får exempelvis åka och träna agility en gång i veckan och att jag lägger ett viltspår en gång i veckan. De andra dagarna kör jag små grejer på promenaderna som att gömma mig, träna inkallning, gå fint i kopplet, gömma godisar i en trädstam som de får hitta osv. Ibland blir det apporteringsträning, men inte så ofta som jag skulle önska egentligen. Hemma gör jag lite trickträning i några minuter. De gör gärna mer än så och ofta blir det mer, men det här räcker. Kan du tänka dig att aktivera ungefär så här mycket. Mängden alltså inte just de här grejerna som jag gör naturligtvis. Då tror jag att en golden skulle få det kanonbra hos dig.

Pälsvården är enkel. Genomborstning behövs kanske var 14e dag. Jag gör dock oftare för jag tycker det är lite mysigt. Badas vid behov i mitt fall blir det när det är dags för utställning, men annars kanske 4 ggr/år med schampo skulle jag tro behövs. Vardagsklippning lär man sig lätt att göra själv och det räcker väl att göra varannan var tredje månad. Utställningsklippning är lite svårare, men uppfödaren hjälper säkert till och visar.

Angående sjukdomar så kan de tyvärr få höftleds eller armbågsledsfel (Hd eller Ed). Därför ska de inte motioneras eller tränas för hårt första året innan de vuxit färdigt. De ska ha motion men inte timtals. När de (förhoppningsvis) är friröntgade är det bara att köra på. :)

Det mesta stämmer nog även in på labben (de är också uppdelade) så jag tror det är en smaksak vilken ras du klickar för i så fall.

Oj vad långt det blev. Hoppas du orkade läsa allt. :o
 
Sv: Hundras djungel

Välj bort alla jakt-raser och gå in på vallraserna istället.

Korthårig collie till exempel, dalmatiner eller en nedklippt PON kunde vara nåt.

Sen är iofs inte Bracco någon större jaktmaskin, men man kan aldrig garantera att det inte skulle vara jakt i dem.

Fast retrieverraserna är ju inte jakmaskiner på det sättet att de drar iväg på vilt. De ska ju arbeta nära föraren och samarbeta med denne.
 
Sv: Hundras djungel

Tack för ditt långa svar om Golden! En trevlig ras enligt mig, minns grannens Golden. En underbart snäll individ om än ingen perfekt barnhund. Kastade man en boll sprang han på en rak linje efter bollen, stod det något i vägen sprang han ÖVER det (till exempel jag med min trehjuling;)) Men med ett hjärta av guld.

Alltså jag kan tänka mig olika aktiviteter. Lydnad, agility och apportering är väl det som jag mest känner mig intresserad av. Apportering har jag alltid velat prova ordentligt. Har försökt med det med min hund nu men hon tycker det är obegripligt att bära omkring på saker på kommando. Jag skulle kunna tänka mig att apportera riktigt, med döda fåglar och allt. Bara jag slipper skjuta dom så. Dock vet jag ingen fågeljägare häromkring men det kanske är enklare att komma i kontakt med sådana genom rasklubben sen?
 
Sv: Hundras djungel

Klart du ska ha en golden då :banana:

Angående apportering med dött vilt så brukar man kunna få hjälp genom rasklubben. Det annonseras även ut på blocket mm om man kikar. Sen måste man ju inte alls köra med vilt hela tiden. Dummys funkar kanon och är lite smidigare att ha ett gäng i bilen om andan att träna lite faller på när man är ute och åker och har med sig hunden. :)

Var bor du någonstans? Min sektion anordnar apporteringsträffar. Skulle du bo i närheten är du välkommen att komma och kika även innan du skaffat hund. Känner du att apporteringen verkligen är din grej och du vill lägga MYCKET tid på att träna (och tävla) så är det en jaktgolden du ska köpa. I annat fall tycker jag du ska kika på en showgolden från en uppfödare som gör lite med sina egna hundar.
 
Sv: Hundras djungel

Jag bor i Västa Götaland, Borås. Vart håller ni till?

Tävla kommer jag aldrig göra (eller man kanske aldrig ska säga aldrig ;)) men träna mycket är absolut målet! Kanske ska sikta mer på jaktgolden då? Är det extriört det skiljer sig mycket också eller är det mest aktiveringsmässigt?
 
Sv: Hundras djungel

Apporteringsträffarna brukar vara kring Skara, Skövde, Hjo. En bit att åka för dig mao.

De vänder sig till de som är nybörjare inom apportering. Sen finns det även träningsgrupper för de som hållt på längre, men de är inte öppna på samma sätt, men hör man av sig till någon som håller på så får man säkert vara med och kika.

Det är svårt att säga vilken typ du ska ha. Många jaktgoldenuppfödare säljer enbart till de som kommer meritera hunden (dvs starta på jaktprov). Sen är ju fråga hur mycket som är mycket. Alltså hur mycket du vill jobba och träna med hunden. :laugh:

Mina hundar skulle gärna träna 1-2 timmar om dagen plus motion. Men så mycket tid har inte jag till hundträning varje dag. :D Men då har jag valt ut hundar som jag vet troligen kommer tycka det är skoj att träna och lära sig saker. De kräver alltså inte så mycket, men skulle inte tacka nej.

Jaktvarianten kräver mer än vad mina gör, men sen är det individuellt HUR mycket det är.

Exteriört skiljer det sig MYCKET. Jaktvarianten är nättare och ofta mörk i färgen. Showvarianten har mer vinklar ofta mer päls ofta grövre (inte samma som tjock alltså). Finns i ljus upp till ganska mörk i färgen. En jaktgolden kan man nästan från början förutsätta att den inte kommer gå bra på utställning.

Det här är väl rasens baksida. Jag gillar inte att det är så uppdelat, men nu är det så. Jag ska inte gå in för mycket på det här. Vill du veta mer får du PMa så kan jag ge dig min msn-adress.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 411
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 207
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 619
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp