Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gibbs har varit haltfri lör-sön, vurpade både i köket och i trappen igår - fortfarande haltfri. Fick idag ta ett par försiktiga varv på gräsmattan utan koppel och nu ikväll haltade han några steg igen. Sen borta.

Jag har verkligen noll erfarenhet av hältor på hund, jag har varit lyckosam nog att slippa det med mina tidigare. Röntgen är inbokad imorrn.

Vad tror Buke? Min gissning är nog fortfarande en sträckning eller stukning som inte fått vila länge nog (hur länge bör de vila då?).
 
Gibbs har varit haltfri lör-sön, vurpade både i köket och i trappen igår - fortfarande haltfri. Fick idag ta ett par försiktiga varv på gräsmattan utan koppel och nu ikväll haltade han några steg igen. Sen borta.

Jag har verkligen noll erfarenhet av hältor på hund, jag har varit lyckosam nog att slippa det med mina tidigare. Röntgen är inbokad imorrn.

Vad tror Buke? Min gissning är nog fortfarande en sträckning eller stukning som inte fått vila länge nog (hur länge bör de vila då?).
OCD. Tyvärr :(
 
Vad tror Buke? Min gissning är nog fortfarande en sträckning eller stukning som inte fått vila länge nog (hur länge bör de vila då?).

Törs inte gissa. Min erfarenhet är att en sträckning eller stukning brukar innebära mer konstant hälta tills det att den läkt ut framförallt precis efter incidenten, inte hälta då och då. Du hade ju inte sett nån mer hälta än nån gång då och då som jag förstod det? Håller tummarna för att det inte är nåt allvarligt! :nailbiting:
 
Gårdagens nedkorttade träning togs igen idag. Jarla ronderar fint nu :)
 

Bifogade filer

  • IMG_20180501_184856_034.jpg
    IMG_20180501_184856_034.jpg
    1 MB · Visningar: 45
Gibbs har varit haltfri lör-sön, vurpade både i köket och i trappen igår - fortfarande haltfri. Fick idag ta ett par försiktiga varv på gräsmattan utan koppel och nu ikväll haltade han några steg igen. Sen borta.

Jag har verkligen noll erfarenhet av hältor på hund, jag har varit lyckosam nog att slippa det med mina tidigare. Röntgen är inbokad imorrn.

Vad tror Buke? Min gissning är nog fortfarande en sträckning eller stukning som inte fått vila länge nog (hur länge bör de vila då?).

Panosteit säger jag. Jag skulle om det var min hund ha fortsatt is i magen, hört och vet om för många feldiagnosticerade corgis.
Hur ser resten av kullen ut?
Föräldrarna?

https://www.agria.se/hund/artiklar/sjukdomar-och-skador/osteochondros-ska-alltid-behandlas/
 
Gibbs har varit haltfri lör-sön, vurpade både i köket och i trappen igår - fortfarande haltfri. Fick idag ta ett par försiktiga varv på gräsmattan utan koppel och nu ikväll haltade han några steg igen. Sen borta.

Jag har verkligen noll erfarenhet av hältor på hund, jag har varit lyckosam nog att slippa det med mina tidigare. Röntgen är inbokad imorrn.

Vad tror Buke? Min gissning är nog fortfarande en sträckning eller stukning som inte fått vila länge nog (hur länge bör de vila då?).

Och jag skulle satsa på en längre vila. Hur gammal är gibbs nu?
 
Gibbs har varit haltfri lör-sön, vurpade både i köket och i trappen igår - fortfarande haltfri. Fick idag ta ett par försiktiga varv på gräsmattan utan koppel och nu ikväll haltade han några steg igen. Sen borta.

Jag har verkligen noll erfarenhet av hältor på hund, jag har varit lyckosam nog att slippa det med mina tidigare. Röntgen är inbokad imorrn.

Vad tror Buke? Min gissning är nog fortfarande en sträckning eller stukning som inte fått vila länge nog (hur länge bör de vila då?).

Pano eller OCD med tanke på åldern. Han är ju inte så gammal. Håller dock tummarna för er!
 
Väntar otåligt på bilder på det evt nytillskottet och förhoppningsvis så gillar jag vad jag ser :up:

Jättesöt fröken, verkligen men fn så håller hon inte helt måttet exteriört för min del :down: Kan vara en tillväxtfas tror uppfödaren då hon fram tills nu varit korrekt, men jag tror inte det tyvärr. Vi avvaktar några veckor för att se hur hon utvecklas från där hon är nu och sen tas definitivt beslut.
 
Funderar på det, men färjan är ju ganska lång och så måste hunden sitta i bilen eller bur rätt länge. Så det är väl nackdelen för min del.

Ja, det förstår jag. Bland de jag vet som åkt över och ska till Skottland så har det varit lite olika hur man åkt, det är nog en smaksak :)
 

Låter ju inte alls roligt. :down: Du har väl opererat en nyss? Daud?

Törs inte gissa. Min erfarenhet är att en sträckning eller stukning brukar innebära mer konstant hälta tills det att den läkt ut framförallt precis efter incidenten, inte hälta då och då. Du hade ju inte sett nån mer hälta än nån gång då och då som jag förstod det? Håller tummarna för att det inte är nåt allvarligt! :nailbiting:

Jag kan bara minnas någon enstaka gång som jag uppfattat honom som "stapplig" liksom, precis vid vila, han flyttade bara på sig och la sig för att vila igen så det var typ 2-3 steg... men nu när jag även kikat på Lasse kan han se likadan ut om han precis vaknat till, så jag vet inte om det är jag som överdriver. Tack!

Panosteit säger jag. Jag skulle om det var min hund ha fortsatt is i magen, hört och vet om för många feldiagnosticerade corgis.
Hur ser resten av kullen ut?
Föräldrarna?

https://www.agria.se/hund/artiklar/sjukdomar-och-skador/osteochondros-ska-alltid-behandlas/

Resten av kullen haltfri, ingen förälder har haft problem med hälta/OCD/etc. Men ja, jag har ju också hört mycket om feldiagnostiserade corgis, men det rör ju mest short ulna som många veterinärer är snabba att häva ur sig när de ser frambenen...

Och jag skulle satsa på en längre vila. Hur gammal är gibbs nu?

Han är 6,5 månad! Oavsett så blir det ju röntgen imorrn och fortsatt vila efter det.

Pano eller OCD med tanke på åldern. Han är ju inte så gammal. Håller dock tummarna för er!

Nej han är ju inte det, så lika bra att kika direkt innan något blir värre. Tack!

Knapp på mig själv:
Lasses uppfödare är djursjukvårdare, jag konsulterade med henne och hon gissade sträckning, men påpekade att det var bra att röntga ändå eftersom det är en så pass ung hund.
 
Låter ju inte alls roligt. :down: Du har väl opererat en nyss? Daud?



Jag kan bara minnas någon enstaka gång som jag uppfattat honom som "stapplig" liksom, precis vid vila, han flyttade bara på sig och la sig för att vila igen så det var typ 2-3 steg... men nu när jag även kikat på Lasse kan han se likadan ut om han precis vaknat till, så jag vet inte om det är jag som överdriver. Tack!



Resten av kullen haltfri, ingen förälder har haft problem med hälta/OCD/etc. Men ja, jag har ju också hört mycket om feldiagnostiserade corgis, men det rör ju mest short ulna som många veterinärer är snabba att häva ur sig när de ser frambenen...



Han är 6,5 månad! Oavsett så blir det ju röntgen imorrn och fortsatt vila efter det.



Nej han är ju inte det, så lika bra att kika direkt innan något blir värre. Tack!

Knapp på mig själv:
Lasses uppfödare är djursjukvårdare, jag konsulterade med henne och hon gissade sträckning, men påpekade att det var bra att röntga ändå eftersom det är en så pass ung hund.

Bästa uppfödaren! Hon är kalas.
Skönt att du fick ett råd som känns bra. Och håller alla tummar och tassar här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 920
Senast: ako
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 234
Senast: gulakatten
·
Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
42 741
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp