Bukefalos 28 år!

Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad jag har läst så måste ev kvarstående bitar av klon tas bort och att man därför alltid bör uppsöka veterinär vid klokapselbrott... Har dock, tack och lov, ingen engen erfarenhet av det utan är vad jag har läst.
Jo jag gjorde så första gången första hunden fick klokapselbrott. Men jag kan hälsa att jag genom åren haft en hel del, och de har allihopa läkt kanonfint trots kvarsittande bitar osv, så länge jag varit noga med att hålla det torrt och rent.
 
Jag tror att klobrott kan te sig väldigt olika. Med tanke på att det kan bli skador högre upp i klon/tån än vad man kan se med blotta ögat vill i alla fall jag alltid kolla hos veterinär.

Min hund fick ett klobrott förra vintern och han fick sövas för att man skulle kunna ta bort hela klokapseln. Det blev sen bara pulpan kvar. Bandage typ ett dygn och sen lufta inomhus + sko utomhus.

Jag har en gammal hanhund som är jäkligt knepig med folk. När jag är borta och jobbar bor han kvar hemma på gården tillsammans med mina föräldrar. Han tycker om dem, men de får inte hantera honom mer än klappa lite.

När jag kom hem en gång i somras så hade de sett att hans ena klo nog blödde lite några dagar tidigare. Jag tittade så klart till tassen och kunde konstatera att han amputerat hela klobenet, på något vis. Hade redan läkt så det var fin skorpa på och inget tecken på infektion, så lät det vara.

Kloskador med blottad pulpa är tyvärr inget ovanligt om man jobbar i oländig terräng med hundarna, jag behandlar det precis som stora sprickor - håll torrt, rent och ha socka utomhus.
 
Oj! Jag brukar bara se till att hålla det rent och torrt, ha sko på ute och köra på som vanligt när det blir kloskador...
Ja, jag brukar också avvakta och se, ibland kan dom fixa sig själva riktigt bra. Men den här var för rejäl för att inte åka och kolla och då blev det så här :crazy:
 
Jag har en gammal hanhund som är jäkligt knepig med folk. När jag är borta och jobbar bor han kvar hemma på gården tillsammans med mina föräldrar. Han tycker om dem, men de får inte hantera honom mer än klappa lite.

När jag kom hem en gång i somras så hade de sett att hans ena klo nog blödde lite några dagar tidigare. Jag tittade så klart till tassen och kunde konstatera att han amputerat hela klobenet, på något vis. Hade redan läkt så det var fin skorpa på och inget tecken på infektion, så lät det vara.

Kloskador med blottad pulpa är tyvärr inget ovanligt om man jobbar i oländig terräng med hundarna, jag behandlar det precis som stora sprickor - håll torrt, rent och ha socka utomhus.
Ja, är man van vid liknande skador och har sett flera olika sorter så förstår jag att man anser sig kunna behandla dem själv och hålla koll :)

Om man däremot är som jag, en simpel sällskapshundsägare som haft turen att ha väldigt friska hundar genom åren och därmed inte särskilt mycket erfarenhet av exempelvis kloskador, känns det bättre att ta det säkra före det osäkra och besöka veterinären.
 
Fick i kväll mycket rolig uppdatering från fd min Calibra. Andra gången de tävlade. Startklass. Det blev en andraplats och uppflytt :up:
Har inte ångrat en sekund att jag fattade beslutet att ge henne till Slyngels ägare. Hon förvaltas sååå bra. Det är klockrent :heart
 
Alltså just nu är livet med hund inte asfestligt - Svansson mår inget vidare av att pollensäsongen dragit igång utan har klåda och en del hudproblem pga att han kliar sig :(

Han är ju glad och så men ja, det är inte roligt när han inte mår super. Så, för att underlätta lite fick han en dusch idag, inte helt populärt men ihop med lite kortisonspray är klådan redan bättre :) Dessutom är han rätt gullig i handduk :o :angel: :D
201DEC66-1065-4FC3-AEE4-D97C43E09BC6.jpeg
 
Alltså just nu är livet med hund inte asfestligt - Svansson mår inget vidare av att pollensäsongen dragit igång utan har klåda och en del hudproblem pga att han kliar sig :(

Han är ju glad och så men ja, det är inte roligt när han inte mår super. Så, för att underlätta lite fick han en dusch idag, inte helt populärt men ihop med lite kortisonspray är klådan redan bättre :) Dessutom är han rätt gullig i handduk :o:angel::D
Visa bifogad fil 14105

Svansson är alltid bedårande.
 
Hur gör ni med avmaskning? Upptäckte i veckan att hund kliar rumpan, inte "kanar" känt på säckarna och tror att det är mask. Har däremot inte sett något runt öppningen. Är det nog för att köpa och avmaska, eller ska man ta kolla masken först?
Men på apoteket kostar kolla masken över 400 spänn..
Katterna som hon bor med avmaskas regelbundet var 3 månad p.g.a. att de behöver. Och hon käkar diverse fåglar/ möss katterna lämnar och jag inte hinner plocka undan.
 
För ett par veckor sen åkte jag med hundarna till Falköping för att röntga höfter och armbågar på Lasse. Bilderna skulle skickas till OFA så jag valde en veterinär som jag visste hade erfarenhet av det och som dessutom råkar vara corgi-uppfödare. 3,5 timmars resa enkel väg men vad gör man inte... :angel:

Resultatet blev iaf höfter: good (motsvarar FCI's A) och armbågar: normal (motsvarar ED 0). :up:
 
För ett par veckor sen åkte jag med hundarna till Falköping för att röntga höfter och armbågar på Lasse. Bilderna skulle skickas till OFA så jag valde en veterinär som jag visste hade erfarenhet av det och som dessutom råkar vara corgi-uppfödare. 3,5 timmars resa enkel väg men vad gör man inte... :angel:

Resultatet blev iaf höfter: good (motsvarar FCI's A) och armbågar: normal (motsvarar ED 0). :up:

Grattis! :D Vad har dom för skala? Istället för vårt ABC menar jag.
 
Grattis! :D Vad har dom för skala? Istället för vårt ABC menar jag.

Fick denna jämförelse av vetten:
Edit: det är alltså skalan för höfter! Ska se om jag hittar någon jämförelse för armbågar.

20180428_134706.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Vad jag har läst så måste ev kvarstående bitar av klon tas bort och att man därför alltid bör uppsöka veterinär vid klokapselbrott... Har dock, tack och lov, ingen engen erfarenhet av det utan är vad jag har läst.
Det har jag också fått lära mig. I vårt fall var det också brutna kloben och början till infektion så han fick smärtstillande och antibiotika.
 
Sitter och funderar på att åka på släphareträning imorgon med damerna... De hade älskat det. Aysu har inte jagat trasa sen olyckan förra våren, Ebrah skulle behöva springa utan dumma hundar som hindrar henne från att ta trasan på slutet...

Att jag tvekar är för att jag inte vet så mycket om de som arrangerar. Jag var ofta på sådana träningar ofta, men de (extremt erfarna) som då höll i allt har lagt av och några nya lärdes upp. Nu har de väl hållit på något år och jag har inte hört något negativt, men ja... Troligen blir det väl så att jag åker dit och tittar, pratar lite med folk, kollar hur de gör med några hundar och verkar det säkert och bra så får även mina damer springa.

Jag vet att skaderisken egentligen är högre i skogen och i de tomma fårhagarna, men där springer de ju så ofta att det blivit helt avdramatiserat. Dumhjärna.
 
Blöh. Ebrah är seg. Jag vet inte om det är för att löp är på G eller om något är fel. Hade hon löpt med samma intervaller som Aysu så skulle hon börjat löpa för ca 10 dagar sedan. Hon markerar revir mer än vanligt nu, men annars inget tecken på löp. Jag vet att hon visserligen blivit lite lugnare vid något tidigare löp, men jag minns det inte som att hon varit seg. Men kanske löp på g + värme ute räcker som orsak?

Om hon verkar bli dålig eller inte kommer igång med löpet snart så ska jag såklart ta henne till veterinär, men jag vet verkligen inte vilken. Det känns som om jag varit hos varenda jäkla veterinär i Stockholm vid det här laget och inte hittat någon som varit bra. Blir lite avundsjuk på @Migo vid sådana här tillfällen :grin:
 
Blöh. Ebrah är seg. Jag vet inte om det är för att löp är på G eller om något är fel. Hade hon löpt med samma intervaller som Aysu så skulle hon börjat löpa för ca 10 dagar sedan. Hon markerar revir mer än vanligt nu, men annars inget tecken på löp. Jag vet att hon visserligen blivit lite lugnare vid något tidigare löp, men jag minns det inte som att hon varit seg. Men kanske löp på g + värme ute räcker som orsak?

Om hon verkar bli dålig eller inte kommer igång med löpet snart så ska jag såklart ta henne till veterinär, men jag vet verkligen inte vilken. Det känns som om jag varit hos varenda jäkla veterinär i Stockholm vid det här laget och inte hittat någon som varit bra. Blir lite avundsjuk på @Migo vid sådana här tillfällen :grin:
Du kan få numret? Är ju inte sååååååå långt från dig. Passar med fikapaus här å.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 215
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 236
Senast: ako
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 462
Senast: gulakatten
·
Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
30 31 32
Svar
624
· Visningar
47 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp