Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har landat, hunnit sova typ 3 timmar innan hundarna tyckte att det var dag igen. Gick ett varv med Fridolf på betet och hittade årets första lamm, typ 30 min gammalt!
31437544_10155684781988666_2104224174753972224_n.jpg


Såpojkarna är nöjda över att vara hemma igen. När jag kom hem från andra tillsynsrundan så såg det ut så här i mitt nystädade badrum:
Och jag hittade två par väldigt leriga tassar på en trött slyngel i soffan:
Sonic gillar att leka i bäcken... (Frustrerad burvilahund som gnäller i bakgrunden. Daud är smärtfri och därmed ganska less på att sitta stilla... "bara" 2½ månad kvar innan han får gå lös igen...
 
Gripa fick en rejäl heldag igår. Först gick vi 14 km runt Store Mosse reservat vilket tog ca 4 timmar. Sen åkte vi och red en mil. Vi har en så härlig sandväg typ 2 km från stallet :love:
Hade varit intressant att ha haft gps på Gripa och se hur långt hon faktiskt sprang :D

Småskitarna fick stanna hemma då jag först trodde att det skulle vara massor med nya andra hundar med på Store mosse och jag tänkte ta tillfället i akt att träna själv med Gripa samt inte snubbla runt på 3 hundar om det var trångt. Men så var det inte så det kändes ju bra att ha lämnat dom :cautious:

Och jag busade lite med Turbo och lät honom öka galoppen lite. Han blev väldigt glad :D


31494232_1684298424989446_5943527150391918592_n.jpg


31564127_1684298484989440_4713575317136998400_n.jpg


31655504_1684298524989436_4141656539993735168_n.jpg
31460974_1684298521656103_5928303823494840320_n.jpg
 
Så var första arbetsdagen på nya jobbet avklarad! Jag jobbade bara halvdag eftersom jag inte hade hundrastare, men hundarna var med morsans sjukskrivna sambo och han berättade att de hade skött sig finfint när jag var iväg. Efter att jag ätit lunch blev det en rejäl långpromenad. I 2 1/2 timme promenerade vi omkring, vi lekte lite i en tom hage och allt var fint.

Nu har vi precis haft en lååång träff med hon som har hundrastarföretag här. Hon var otroligt(!) trevlig och vi hade nog kunnat prata hur länge som helst :p Efter en dryg timme åkte hon vidare, och då hade hon hunnit klappa på mina damer hur mycket som helst, blivit populär genom att ge dem några godisar och såklart pratat igenom allt kring hur vi ska göra. Jag fick direkt en jättebra magkänsla och det kommer nog inte vara allt för svårt att vara ifrån hundarna en hel arbetsdag på onsdag. Då rastar hon dem en lite längre stund på förmiddagen och en kortis på eftermiddagen. På så sätt behöver inte jag skynda mig hem för att kasta mig ut med hundarna direkt när jag slutar heller, utan kan komma hem, äta lite mer och sedan ge mig ut på en rejäl långpromenad.

Det blir nog bra det här.
 
Lämnat hunden på pensionat. Kändes bättre än väntat. Hon som har stället hälsade och gosade lite och tog sedan hunden på en promenad medan jag åkte, så hon inte direkt blev inlåst och matte lämnade.
Känns ju både bra och dåligt när hunden glatt går iväg med främmande människa...
 
Lämnat hunden på pensionat. Kändes bättre än väntat. Hon som har stället hälsade och gosade lite och tog sedan hunden på en promenad medan jag åkte, så hon inte direkt blev inlåst och matte lämnade.
Känns ju både bra och dåligt när hunden glatt går iväg med främmande människa...
Jag tycker det är otroligt skönt när hundarna glatt går med annan, då kan jag slappna av när jag är borta :p Likadant idag när vi hade besök av hundrastaren för första gången. De la sig hos henne i soffan istället för hos mig. Det var ett bra betyg tycker jag.
 
Ni är många som tränar, så min fråga råder om hur man kan erbjuda färskfoder i under träning vid påfrestande störningar tex på hundklubben? Just nu får han färskfoder i en kong, liknande som en belöningsflaska. Funkar det att blanda ut färskfoder med vatten i sån flaska eller finns risken att det blir lika ointressant som godis? :confused:
 
Jag tycker det är otroligt skönt när hundarna glatt går med annan, då kan jag slappna av när jag är borta :p Likadant idag när vi hade besök av hundrastaren för första gången. De la sig hos henne i soffan istället för hos mig. Det var ett bra betyg tycker jag.
Verkligen. Det är en extra oro när man har hundar som inte går att lämna över ansvaret för till andra ens för en liten stund. Även om det sticker lite i hjärtat att de glatt fortsätter sitt liv med en ny människa när man själv har världens separationsångest :p
 
Verkligen. Det är en extra oro när man har hundar som inte går att lämna över ansvaret för till andra ens för en liten stund. Även om det sticker lite i hjärtat att de glatt fortsätter sitt liv med en ny människa när man själv har världens separationsångest :p
Ja fy, sån jäkla separationsångest jag har :rofl: Jag hade verkligen inte vågat lämna hundarna till någon de inte självmant ville umgås med. Mina går visserligen glatt med veterinärer också, så om de plötsligt blir skeptiska till någon är det illa...

Men det är ju också en anledning till varför jag verkligen inte vill ha socialt osäkra hundar, eller hundar som inte är osäkra men som ogillar okända människor. Förr eller senare händer något där de behöver hanteras av andra och då är det ju verkligen skönt om det inte blir jobbigt för dem. (Det är också en av anledningarna till att jag troligen aldrig skaffar azawakh, för visst, de lär passa mig perfekt, men de lär inte fungera den dag jag råkar ut för något och behöver hundvakt/hundpensionat eller den dag de själva behöver veterinärvård.)
 
31253E97-2618-4288-BC60-4E2743689A1B.jpeg

Skrället har fått öva på drag, och undertecknad har stått på skidor för första gången sen högstadiet, = 15 år. I kuperad högfjällsterräng. Han ser första 10 minutrarna som världens roligaste lek; skäller, hoppar på en, försöker ta en tugga av både skidor och stavar. Sen kan det funka att dra och han verkar faktiskt gilla det när han väl fattar vad som förväntas :up: Dock fungerar han inte så bra med hare vilket alla rekommenderat oss hittills.
Krävs en fluffig kompis för att jag ska gå på platten, har eg levt för utförsåkningen. Sen satte skador och operationer stopp och vi skaffade Skrället mycket för att jag skulle hitta annan sysselsättning (eftersom vanliga promenader är dödligt långsamt och tråkigt). Tänk så bra det blev ändå :love:
 
I dag provade sambon att testköra hela programmet inför BH-provet. Gick på det stora hela jättebra. Det är inkallningen som behöver slipas på. Fröken yrväder ska komma snyggt och prydligt på inkallning och inte dundra in i lyckoflams med tillhörande ärevarv :cautious:

Platsliggningen sitter som en smäck :up:

Här har annars regnet stått som spö i backen hela dagen och det har åskat och blixrat så det har inte blivit mer än snabbrundor för de övriga tre.
 
Alltså, får man bo i hundhuset? :angel:
Här är de tre boxarna, den längst bort blir lite mer långsmal och vid delen som sticker ut blir trappan upp till entresolplanet där vi kommer ha all förvaring som vi inte har i huset :p våra hundar kommer bo bättre än vi, med golvvärme och spottar i taket :laugh:

D67C4008-BFD9-465B-8802-33BE7ED394E4.jpeg
 
Hemma efter två veckor på neonatalen med labbens "lillebror". Labben var rätt fundersam igår när vi kom, vad hade vi släpat med oss hem? Redan idag är det lugnare och han kommer gärna och ger lillen en puss på huvudet.
Kloklippning står på schemat idag - eftersom vi blev inlagda hastigt och (o)lustigt så är inte labbens klor klippta på närmare 3 veckor :nailbiting:. Behöver jag säga att de är gaaaaalet långa?:down:
 
Ni är många som tränar, så min fråga råder om hur man kan erbjuda färskfoder i under träning vid påfrestande störningar tex på hundklubben? Just nu får han färskfoder i en kong, liknande som en belöningsflaska. Funkar det att blanda ut färskfoder med vatten i sån flaska eller finns risken att det blir lika ointressant som godis? :confused:

Jag har en sån där silikontub som man kan fylla på själv. Tycker det funkar helt ok, även om jag inte använder den så mycket som jag trodde jag skulle göra. Det funkar bäst ju fullare tuben är, när den är nästan tom tycker jag det blir lite meckigt att trycka ut innehållet med en hand. Jag behöver inte blanda med vatten, men vet inte om vårt foder är blaskigare än det du har. En del större bitar/längre slamsor kan fastna lite, men det brukar vara lite spännande att försöka dra ut dem genom hålet. Hos oss är den intressantare än godis, men det är kanske olika.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 154
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 920
Senast: ako
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 234
Senast: gulakatten
·
Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
28 29 30
Svar
596
· Visningar
42 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp