Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men kombinationen nybörjarhund + nybörjarförare gör att jag anser att en gång i veckan inte räcker, svårare än så är det inte.
Svarar igen. Tänk på att det bästa ofta är det godas fiende. Sedan är det också en fördel att du tränar mer än vardera hunden, eftersom sök är den gren som är svårast för föraren. På en gång/vecka/hund kommer du att få två sökstjärnor, som du kan hålla jämna steg med. Jag är alltid sämre än min hund.
 
Måste du vara så otroligt nedlåtande?
Jag är inte nedlåtande. I den bästa av världar vill @FrauleinLeo träna båda hundarna två gånger i veckan. Nu fungerar inte det, men en gång per vecka per hund, kan bli jättebra också, och ge fina framgångar. Nu tror ju jag innerst inne att min jycke är lite mer fantastisk än de flesta andra hundar, men med dubbla träningsmängden måste även en normalfantastisk hund bli bra. Jag peppar.
 
För mig räckte det med 25 sökgånger/år.
/Nybörjarförare med kanonhund.

Jag vet absolut ingenting om sök och av att läsa dina inlägg så känner jag att jag nog helst håller mig borta från det också. Tycker du låter väldigt nedlåtande. OM man nu inte har en kanonhund? Man kanske har en hund som med fördel tränar mängdträning?
Själv har jag den träningsfilosofin i allt jag gör att jag kör hellre lite kortare pass oftare än ett mastodontpass sällan. Jag tycker inte att det konstigt att om man kommer överens om att ens två hundar inte tar längre tid än en hund så borde det vara ok att köra två hundar.
 
Värst vad du tolkar, "verkar det som din plan att stanna i appellklass och aldrig satsa på högre klass", vart fick du den informationen ifrån? Jag kan ju bara utgå från hur min träning ser ut just nu, när vi tränar inför appellklass. Mitt träningsupplägg behöver inte fungera på en 200-300-metersbana. Varför skulle den? Vi är ju inte där än :confused:

Jag konstaterade bara att det tar mycket längre tid för de som skickar maximalt antal skick plus diverse omskick (maximalt antal skick = antalet skick det tar för just det ekipaget att ta sig igenom hela 300-meters sökrutan) än det tar för mig som tränar inför apellklass, och att jag skulle kunna träna två hundar på nivån jag gör nu utan att det tar längre tid än de som maxar.
Nu har jag ingen aning om hur du tränar men - varför tränar man för lägsta klassen sas?
Jag kör ju ffa IPO, men jag tänker att jag tränar för IPO 3, dvs lär in hela momenten m.m och tänker inte gå in och starta IPO1 förrens vi är klara för IPO 2 tex. (Om vi ens kommer så långt men det är en annan femma ;) ). Dvs jag hade ju tränat för att klara 200-300m bana (om det är elitklass?) för då vet jag ju att hunden garanterat klarar appellen.
Att träna för en klass i taget känns som att man riskerar att fastna där? Jag tränar ju tex bara för startklass i lydnad eftersom jag inte planerar att satsa högre där utan vill bara tävla för att få ordning på mina tävlingsnerver.
 
Nu har jag ingen aning om hur du tränar men - varför tränar man för lägsta klassen sas?
Jag kör ju ffa IPO, men jag tänker att jag tränar för IPO 3, dvs lär in hela momenten m.m och tänker inte gå in och starta IPO1 förrens vi är klara för IPO 2 tex. (Om vi ens kommer så långt men det är en annan femma ;) ). Dvs jag hade ju tränat för att klara 200-300m bana (om det är elitklass?) för då vet jag ju att hunden garanterat klarar appellen.
Att träna för en klass i taget känns som att man riskerar att fastna där? Jag tränar ju tex bara för startklass i lydnad eftersom jag inte planerar att satsa högre där utan vill bara tävla för att få ordning på mina tävlingsnerver.

Jag tror du misstolkar. Att @Fisherling har den träningsplanen nu betyder ju liksom inte att den inte kommer att ändras efter en bit på vägen. Det är mycket som ska stämma in i söket så att köra ut en nybörjarhund på 300 meter bana finns det ingen anledning för innan hunden är redo för det. Det tar mycket på ork och kondition och än så länge är det inte banans storlek som är i fokus, utan möjligheten att vinda in och hitta figuranterna. Den möjligheten försvinner ganska fort om jag ska maxa storleken på banan hela tiden, därför finns inte det fokuset med i träningsupplägget än. För mig, iaf.
 
Jag vet absolut ingenting om sök och av att läsa dina inlägg så känner jag att jag nog helst håller mig borta från det också. Tycker du låter väldigt nedlåtande. OM man nu inte har en kanonhund? Man kanske har en hund som med fördel tränar mängdträning?
Själv har jag den träningsfilosofin i allt jag gör att jag kör hellre lite kortare pass oftare än ett mastodontpass sällan. Jag tycker inte att det konstigt att om man kommer överens om att ens två hundar inte tar längre tid än en hund så borde det vara ok att köra två hundar.

Som jag redan skrivit i ett annat inlägg tror jag att en normalfantastisk hund når stora tävlingsframgångar på ett sökpass per vecka, så du hetsar upp dig i onödan.

När man tränar sök tar det lika lång tid att hämta och lämna hunden, som själva sökträningen, eftersom det inte går att parkera bilen precis bredvid sökbanan. Ställtiden är alltså lika lång som själva träningstiden, ofta längre när det gäller nybörjarhundar. Ska du träna två hundar, ska du alltså hämta, värma upp, träna och varva ned och lämna två gånger, så det går absolut inte fortare att träna en hund på lång bana.
 
Som jag redan skrivit i ett annat inlägg tror jag att en normalfantastisk hund når stora tävlingsframgångar på ett sökpass per vecka, så du hetsar upp dig i onödan.

Känns ju mycket bättre nu när jag får höra att jag hetsar upp mig i onödan, verkligen verkligen skönt att höra att du vet bättre än nån annan här :up:. Vi alla borde ju ta efter ditt träning-sätt omedelbums! Dumt av mig att tänka att det kanske finns de som har annan träningsfilosofi för är man så korkad som jag är så är det lika bra att jag nu för alltid är avskräckt från att ens fundera på att testa sök framöver. Skönt att kunna stryka bort det från listan på saker jag skulle kunna testa på att göra.
 
Nu har jag ingen aning om hur du tränar men - varför tränar man för lägsta klassen sas?
Jag kör ju ffa IPO, men jag tänker att jag tränar för IPO 3, dvs lär in hela momenten m.m och tänker inte gå in och starta IPO1 förrens vi är klara för IPO 2 tex. (Om vi ens kommer så långt men det är en annan femma ;) ). Dvs jag hade ju tränat för att klara 200-300m bana (om det är elitklass?) för då vet jag ju att hunden garanterat klarar appellen.
Att träna för en klass i taget känns som att man riskerar att fastna där? Jag tränar ju tex bara för startklass i lydnad eftersom jag inte planerar att satsa högre där utan vill bara tävla för att få ordning på mina tävlingsnerver.
Nja, sök är fysiskt och intellektuellt jobbigt för hunden, den ska springa i full fart och samtidigt komma ihåg sin uppgift, att hitta människor, utan förarstöd. För att orka en bana på 200-300 meter i tung, kuperad terräng måste hunden vara supermotiverad, och det tar några år innan den blir det.

Man kan aldrig "maxa ut" hunden som @Fisherling och @FrauleinLeo pratar om, för då tappar hunden lusten och motivationen. Och det är den lusten och motivationen som gör att hunden orkar 200-300 meter, orkar fortsätta när mjölksyran slår till, och hunden är varm och törstig.

Att träna tre hundra meter för appellklass tror jag inte är något framgångskoncept, för risken är överhängande att du har dödat motivationen för alltid, innan hunden är klar för start.
 
Jag tror du misstolkar. Att @Fisherling har den träningsplanen nu betyder ju liksom inte att den inte kommer att ändras efter en bit på vägen. Det är mycket som ska stämma in i söket så att köra ut en nybörjarhund på 300 meter bana finns det ingen anledning för innan hunden är redo för det. Det tar mycket på ork och kondition och än så länge är det inte banans storlek som är i fokus, utan möjligheten att vinda in och hitta figuranterna. Den möjligheten försvinner ganska fort om jag ska maxa storleken på banan hela tiden, därför finns inte det fokuset med i träningsupplägget än. För mig, iaf.
Ah. Jag menar inte att man ska köra ut hunden direkt så långt såklart. Förlåt om det inte framgick.
Jag uppfattade det mest som att man tränade en klass i taget snarare än för högsta klass.
Givetvis kan man inte köra momenten för högsta klass direkt, då knäcker man nog de flesta hundar snabbt.
Jag tänker mer att målbilden är 300m och att man har den planen o målbilden, i stället för att träna för 100 meter o sen 200. Förstår du hur jag menar? :)

Jag tränar ju inte direkt IPO3 moment heller, men jag tränar för att det ska bli det - snarare än ett klart moment för 1an
 
Känns ju mycket bättre nu när jag får höra att jag hetsar upp mig i onödan, verkligen verkligen skönt att höra att du vet bättre än nån annan här :up:. Vi alla borde ju ta efter ditt träning-sätt omedelbums! Dumt av mig att tänka att det kanske finns de som har annan träningsfilosofi för är man så korkad som jag är så är det lika bra att jag nu för alltid är avskräckt från att ens fundera på att testa sök framöver. Skönt att kunna stryka bort det från listan på saker jag skulle kunna testa på att göra.
Men du tillskrev mig åsikter som jag inte har, och det måste jag väl få påpeka? Vad har jag skrivit om min träning? Vilken träningsfilosofi har jag gett uttryck för?

Däremot förklarade jag vänligt ungefär hur logistiken på ett sökpass ser ut, eftersom du nämnde att du inte var insatt. Jag tror att alla som tränar sök, känner igen sig.

Jag tycker du att @Fisherling och @FrauleinLeo ska bilda en egen sökgrupp, om du tycker att de beter sig schysst mot medlemmarna i sina respektive grupper, med sina nedlåtande uttalanden. Min erfarenhet är att alla hjälper alla och uppriktigt gläds över alla tävlingsframgångar, eftersom det är någonting hela gruppen har jobbat för och har rättmätig del i.
 
Ah. Jag menar inte att man ska köra ut hunden direkt så långt såklart. Förlåt om det inte framgick.
Jag uppfattade det mest som att man tränade en klass i taget snarare än för högsta klass.
Givetvis kan man inte köra momenten för högsta klass direkt, då knäcker man nog de flesta hundar snabbt.
Jag tänker mer att målbilden är 300m och att man har den planen o målbilden, i stället för att träna för 100 meter o sen 200. Förstår du hur jag menar? :)

Jag tränar ju inte direkt IPO3 moment heller, men jag tränar för att det ska bli det - snarare än ett klart moment för 1an

Jo, men ens målbild och dagens träningsplan kan ju vara ganska långt ifrån varandra, tänker jag. I söket är motivationen för att hitta figgarna viktigast, innan man ens kan börja fundera på att göra rutorna större. Det kan ta lång tid. Vanligtvis gör vi inte rutorna större än appell-lägre, trots att ett par stycken tävlar i högre klass.
 
Jag tycker du att @Fisherling och @FrauleinLeo ska bilda en egen sökgrupp, om du tycker att de beter sig schysst mot medlemmarna i sina respektive grupper, med sina nedlåtande uttalanden. Min erfarenhet är att alla hjälper alla och uppriktigt gläds över alla tävlingsframgångar, eftersom det är någonting hela gruppen har jobbat för och har rättmätig del i.

Men vad är det som är så jäkla svårt att ta in egentligen?! Du missförstod ju dessutom, men är nu tillbaka på att vi är nedlåtande mot våra grupper, som du inte ens känner till. Igen: det finns en rad anledningar till varför jag gärna skulle byta grupp, och igen: du har inte med de anledningarna att göra. Sitt då inte och bete dig så jäkla nedlåtande mot mig när du inte har den blekaste aning om vad jag pratar om.
 
Ah. Jag menar inte att man ska köra ut hunden direkt så långt såklart. Förlåt om det inte framgick.
Jag uppfattade det mest som att man tränade en klass i taget snarare än för högsta klass.
Givetvis kan man inte köra momenten för högsta klass direkt, då knäcker man nog de flesta hundar snabbt.
Jag tänker mer att målbilden är 300m och att man har den planen o målbilden, i stället för att träna för 100 meter o sen 200. Förstår du hur jag menar? :)

Jag tränar ju inte direkt IPO3 moment heller, men jag tränar för att det ska bli det - snarare än ett klart moment för 1an
Själva momentet att hitta en figurant och markera figgen, ser ju exakt likadant ut i alla klasser. Det är hur mycket hunden är beredd att arbeta, och slita ont för att hitta figgen som är utslagsgivande i högre klasser. Och då behövs motivation, motivation och mer motivation för att lyckas. Och lite stiglydnad för att få fina poäng....
 
Ah. Jag menar inte att man ska köra ut hunden direkt så långt såklart. Förlåt om det inte framgick.
Jag uppfattade det mest som att man tränade en klass i taget snarare än för högsta klass.
Givetvis kan man inte köra momenten för högsta klass direkt, då knäcker man nog de flesta hundar snabbt.
Jag tänker mer att målbilden är 300m och att man har den planen o målbilden, i stället för att träna för 100 meter o sen 200. Förstår du hur jag menar? :)

Jag tränar ju inte direkt IPO3 moment heller, men jag tränar för att det ska bli det - snarare än ett klart moment för 1an
Vi tränar absolut med planen att köra elit och träningen kommer justeras allt eftersom hon lär sig mer, men hon måste ju liksom lära sig grunderna först :D
 
Yes! Operationstid i Söderköping på Torsdag. Nån som har tips på vad man gör i de krokarna medans man ångestfullt väntar på att få hämta ut sin hund? Kommer ha med mig de andra fyra bröderna också och passa på att ge dem lite mer världsvana.
 
@Liran "Peppar"? Då kanske du skulle tänka på hur du uttrycker dig, för just nu ser jag inget annat än att du bara framhåller dig själv och din egen hund som mall och verkar inte kunna se utanför din egen "fantastiska" bubbla.
Hunden jag har nu är antagligen mitt livs hund. Jag är glad och tacksam över att ha haft en sådan tur, och fullt medveten om att så här bra blir det nog aldrig mer. Jag är också medveten om att det är hundens föräldrar och uppfödaren som kan ta åt sig äran, inte jag.

Förstår inte varför du känner dig så hotad av det faktum att jag är helnöjd med min hund, att du känner dig manad att skriva sådana här inlägg. Har du inte redan haft ditt livs hund, hoppas jag att du också får uppleva den stora lyckan, för det unnar jag varje hundälskare.
 
Men du tillskrev mig åsikter som jag inte har, och det måste jag väl få påpeka? Vad har jag skrivit om min träning? Vilken träningsfilosofi har jag gett uttryck för?

Däremot förklarade jag vänligt ungefär hur logistiken på ett sökpass ser ut, eftersom du nämnde att du inte var insatt. Jag tror att alla som tränar sök, känner igen sig.

Jag tycker du att @Fisherling och @FrauleinLeo ska bilda en egen sökgrupp, om du tycker att de beter sig schysst mot medlemmarna i sina respektive grupper, med sina nedlåtande uttalanden. Min erfarenhet är att alla hjälper alla och uppriktigt gläds över alla tävlingsframgångar, eftersom det är någonting hela gruppen har jobbat för och har rättmätig del i.

För mig räckte det med 25 sökgånger/år.
/Nybörjarförare med kanonhund.


På en gång/vecka/hund kommer du att få två sökstjärnor, som du kan hålla jämna steg med. Jag är alltid sämre än min hund.

Jag tolkar det som att du tycker att det räcker gott och väl med ett pass i veckan. Det kanske det gör också, vad vet jag, men det låter som att allt utöver det är onödigt. Du kanske tycker att du är uppmuntrande men jag kan inte tolka det som annat än nedlåtande om man nu inte själv tycker att det räcker för ens egen del (antingen är man dum i huvvet eller så är ens hund totalt värdelös när man behöver mer träning än så).
Själv tränar jag inte sök men OM jag skulle göra det så kan jag ha en förståelse för att man kanske vill köra sina bägge hundar vid samma tillfälle (det skulle jag vilja). Jag kör nästan alltid bägge hundarna samtidigt i agilityn, hälften så många gånger eller med fokus på ena hunden och kör en eller två rundor med andra istället för att köra den primära hunden de rundorna. Jag är nybörjare, mina hundar är nybörjare och eftersom de inte orkar lika mycket som en hund som tränat flera år så är vi sammantaget ute på banan färre gånger och mycket kortare tid än någon med en van hund.

Sen så antar jag att du ändå är vettig människa då din post #851 låter rimlig men jag förstår inte det orimliga i att vilja träna sina hundar flera gånger i veckan även om du tycker att det räcker gott och väl med en gång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 164
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 242
Senast: gulakatten
·
Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
29 30 31
Svar
603
· Visningar
43 591
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp