Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst behöver jag inte vaccinera Tinja inför tävlingssäsongen, utan det behöver jag bara göra vart fjärde år? Det är vad jag kan läsa mig till men jag blir ofta osäker på om jag missar något.
 
Ok. En uppfödarbekanting hörde av sig bland annat för att fråga om en blivande valpköpare (det var jag som tipsade köparen om uppfödaren från början).

Sedan visade hon mig fler verktyg som finns på nätet för att analysera stamtavlor osv. Herregud. Nu har jag ju ännu mycket mer att nörda in mig på :nailbiting: Jag har nu suttit och jämfört några olika kommande kullars stamtavlor med mina hundars och med hundar jag både gillar och starkt ogillar, allt för att försöka lära mig mer. Det är otroligt intressant.
 
29543138_10155042355881707_7195664434814855705_n.jpg


Ammo fick träna ordentligt idag - sedan låg han såhär brevid mig på soffan ;)
 
Har en sovande hund i knäet. Tur att hon är så liten så jag kan sitta och jobba i lugn och ro.
Mycket trött liten fröken som inte ville gå upp imorses och fick mig att försova mig (trodde jag tryckte på snooze men icke stängde av det) trots extra sovtid på 45 min så ville fröken inte gå upp.

Nu har jag en liten paus och letar grundkurs i lydnad eftersom valpkursen är hon för gammal för men det verkar inte vara en enda klubb i närheten som tänkt ha något annat än fortsättningskurser på lydnad, agility mm mm. Fick ett smått otrevligt svar av en klubb så då kände jag att den klubben är jag inte intresserad utav alls trots närheten.

Står det att man ska kontakta dem gällande kurser som både finns ute och planerade som ej är datumsatta för intressekoll ska man banne mig inte svara snäsigt!
 
Håller just nu på att packa inför en tur till fjällen med båda hundarna. Hur är det fysiskt möjligt att det blir så jäkla mycket prylar? :eek: Det är draglinor, långlinor, 2 olika varianter av koppel, mat, sovplatser, täcken, första hjälpen, dragselar, promenadselar etc. etc.

Det ser ut som jag rånat en djuraffär :nailbiting:
 
Håller just nu på att packa inför en tur till fjällen med båda hundarna. Hur är det fysiskt möjligt att det blir så jäkla mycket prylar? :eek: Det är draglinor, långlinor, 2 olika varianter av koppel, mat, sovplatser, täcken, första hjälpen, dragselar, promenadselar etc. etc.

Det ser ut som jag rånat en djuraffär :nailbiting:

Vilka fjäll?
 
Har startat dagen med försäkringsmuckel. Har agria. Gick från 8800 för två hundar per år, till 9500 för tre. Fortfarande dyrt, men ändå bättre. Schablonmässig höjning av premien med 6 % per år, tydligen. Galet!

Skaffade agriakortet också, för lägre självrisk.
 
Och detta:

Hundarna fick lite tuggisar i går. Märke på kvällen att Ivan hade lite ont i munnen. SÅKLART. Första gången det händer... Så vitt jag har kunnat se är det inget som är svullet, fult eller saknas. Var går veterinärgränsen för er när det gäller sånt här?
 
Har startat dagen med försäkringsmuckel. Har agria. Gick från 8800 för två hundar per år, till 9500 för tre. Fortfarande dyrt, men ändå bättre. Schablonmässig höjning av premien med 6 % per år, tydligen. Galet!

Skaffade agriakortet också, för lägre självrisk.
Gräsligt dyrt! Är pinnarna så dyra hos andra bolag också?

Jag betalar ganska exakt 5000/år för mina två. Men folksam då..
 
Tränade agility igår med maken och vovvarna, det gick super-bra! Maken hade läst lite i en agilitybok och kommit på att han kanske får anpassa sin handling efter Nike och backa några steg (jag har bara försökt säga det ett tag nu). Resulterade i en snabb och glad Nike (att hon blev trimmad hjälpte nog också) och en nöjd husse :D.

Vi har bokat in att vi ska till dalarna i slutet av juli tillsammans med andra från klubben, stugor är bokade och ska väl anmäla till agilitytävlingen där också sen. Nästa vecka ska jag på första tillfället i lydnad startklass-kursen och dagen efter ska vi på föreläsning i gambler/snooker (varianter på agility). Skulle kört röntgen på Nessie veckan efter det men måste nog ringa och boka om då jag inte tänkte på karenstiden och vi har tävlingar på helgen. Maken ska köra inoff med bägge vovvarna på lördagen och jag kör klass 1 x 3 agilitybanor på söndagen med bägge vovvarna. Helgen efter det har vi klass 1 med varsin hund i Nacka och veckan efter har jag bokat BPH med Nessie och maken och Nike har kursstart i agility fortsättningskurs. I maj finns det tävlingar varje helg men jag har inte anmält, vi har en helg vi har bokat på klubben med nån tränare som kommer från Finland som ska föreläsa och träna oss i agility.
 
Precis. DHPPi vart fjärde år :) (och jag måste vaccinera Aysu snart...)
Har de krav på kennelhosta och de andra vaccinationerna verkligen?
Trodde SKK enbart krävde parvo var fjärde år.
Kennelhosta (Pi eller KC) måste förnyas varje år för att ha ett skydd, och för de andra tre rekommenderar tillverkaren var 3:e år.
Nu har de flesta svenska hundar ett starkt skydd mot parvo men med tanke på att vi på kort tid haft flera hundar med parvo (inte bara importer) så skulle jag ge var tredje år :)
 
Och detta:

Hundarna fick lite tuggisar i går. Märke på kvällen att Ivan hade lite ont i munnen. SÅKLART. Första gången det händer... Så vitt jag har kunnat se är det inget som är svullet, fult eller saknas. Var går veterinärgränsen för er när det gäller sånt här?
Kan han inte ha tuggat sig öm då?
Skulle inte lägga så stor vikt vid det på en gång, däremot vara uppmärksam om han reagerar så igen eller beter sig annorlunda, oavsett om det är vid bentuggande eller mat eller bara i vardagen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 197
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 137
Senast: ako
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 345
Senast: gulakatten
·
Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
29 30 31
Svar
617
· Visningar
45 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp