Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyran har varit på sin första utställning :) blev ”bara” ett VG men så nöjd ändå med lillan :love: Inget ljud, ingen stress, tog allt med ro och vi passade på att köra lite lydnad med bra kontakt trots att det var mkt mer störning än vad vi är vana vid. Fin kritik, hon behöver bara växa i kroppen :D

Å varenda gång jag åker på utställning så minns jag varför jag åker så sällan... vilken väntan :banghead:
 
Jag tror slyngelåldern faktiskt börjar gå över. :) Det har hänt en del sista veckorna.

Hon drar mycket mindre i kopplet och lyssnar när jag påminner. Förut kunde jag få stanna varannan meter ett stort antal gånger, nu räcker det med en eller två så går hon fint igen, även om hon bär en pinne.
Hon kommer in från trädgården när jag ber henne i stället för att kasta sig över närmaste pinne/leksak och rusa runt med den i fem minuter.
Inkallningen funkar och hon lyssnar på kommandon även om hon ser något intressant.
 
Åh Gud... Nu delades det en tidningsartikel på fb om rådjur som blivit dödat av hund utomlands. Det delades av en fb-vän som sa att det är ett problem även i Sverige.

Vips så dyker det upp de som säger ungefär "Där ser ni! Jag har ju rätt! Saluki ska vara en ras utan jaktlust!" :banghead: :banghead: :banghead:
O_o De hundar som vi fick ta hjälp av polisen för att förklara allvaret för ägarna var dels en korsning med något som såg ut som rottweiler och dels en korsning med något som såg ut som Golden retriever, ägaren försökte hävda att hundarna bara lekte med rådjuren. :grin: Och att det dessutom var okej eftersom det var jaktsäsong :banghead::banghead::banghead: Ena rådjuret fick de skjuta direkt, det var illa skadat, det andra sprang iväg och vi spårade ett par timmar senare för att ge den en chans att lugna ner sig och då verkar den har klarat sig okej.
Men ja den människan hävdade att hens hundar inte hade någon jaktlust för de var sällskapshundar. :banghead::arghh:
 
Duktiga lilla labradåren! ❤️ WT-debut för oss idag och vi lyckades skrapa ihop 20-18-5-16-18= 77p vilket räckte till en fjärdeplats av 44 startande :) är så himla glad för den här hunden, han gör retrieverjakten och träningen både enkel och så rolig!
Station tre var en luring eftersom svårigheten på station två var att dummien kastades i ett dike dvs att hunden inte skulle över, och på station tre så kastades dummien över diket och hunden var tvungen att ta sig över. Där blev det lite letande i diket innan han tog sig upp och hittade den. Han var verkligen envis och såg ut att tänka typ ”men var fan är den, den låg ju i diket på förra!” :laugh: men är så himla nöjd med honom, vilken härlig debut!
 
O_o De hundar som vi fick ta hjälp av polisen för att förklara allvaret för ägarna var dels en korsning med något som såg ut som rottweiler och dels en korsning med något som såg ut som Golden retriever, ägaren försökte hävda att hundarna bara lekte med rådjuren. :grin: Och att det dessutom var okej eftersom det var jaktsäsong :banghead::banghead::banghead: Ena rådjuret fick de skjuta direkt, det var illa skadat, det andra sprang iväg och vi spårade ett par timmar senare för att ge den en chans att lugna ner sig och då verkar den har klarat sig okej.
Men ja den människan hävdade att hens hundar inte hade någon jaktlust för de var sällskapshundar. :banghead::arghh:
Men fy fan :rage: Vissa människor borde verkligen inte ha hund...
 
Idag har varit en sån där riktigt bra dag. Lydnadsträning på morgonen, sedan lite paus, promenad vid 13 med en vän och hans hund, sedan hem till honom och lira dungeons and dragons medan hundarna sov i soffan med oss, sedan middag med vänner :heart

Känns skönt att man har en helt skottfast hund. Dagens lydnadsträning värmdes upp och varvades ned till ljudet av vad som lät som kulsprutor och granater :D Måste varit en militärövning en bit bort. Tinja lyfte inte ens ett öra åt dem :heart
 
Nej där och då tappade man en hel del förtroende för hundägare, trots att jag är det själv. :( Rätt frustrerande också att det finns folk som tror att det är så det ser ut när man jagar med hund i Sverige.
Jag har iofs pratat med ett flertal jägare (från olika jaktlag, på helt olika orter) som tycker det är jättekonstigt att jag inte jagar på riktigt med mina salukis. Enligt dem är det inte ett dugg konstigt att hundarna ibland tar viltet själva eller håller fast det tills jägare kommer osv. Så tja, olika jägare verkar tänka väldigt olika kring hur hundar ska fungera i jakt.
 
Idag fick hundarna motion två gånger. Vi började dagen med en timmeslång koppelpromenad i måttligt tempo, sedan fick jag tråkigt när det blev kväll...

Innan kvällsmaten tog vi oss därför ut på en joggingrunda. Hundförarbälte på mig, selar på hundarna och så gav vi oss ut. Kan väl knappast påstå att hundarna drog, men de fick åtminstone röra sig i lite högre tempo och efteråt var de mycket nöjda. Jag är dock mindre nöjd med Aysus sele. Jag vetesjutton vad jag ska ha på dem när vi joggar... Måste klura ut något bra.
 
Jag har iofs pratat med ett flertal jägare (från olika jaktlag, på helt olika orter) som tycker det är jättekonstigt att jag inte jagar på riktigt med mina salukis. Enligt dem är det inte ett dugg konstigt att hundarna ibland tar viltet själva eller håller fast det tills jägare kommer osv. Så tja, olika jägare verkar tänka väldigt olika kring hur hundar ska fungera i jakt.

Det är inget konstigt - om viltet är skadat eller påskjutet är det tvärtom ett önskvärt beteende som i många fall förkortar djurets lidande väsentligt :) däremot är det absolut inte önskvärt på friskt vilt!
 
Det är inget konstigt - om viltet är skadat eller påskjutet är det tvärtom ett önskvärt beteende som i många fall förkortar djurets lidande väsentligt :) däremot är det absolut inte önskvärt på friskt vilt!
Som jag tolkade det så pratade de om friskt vilt. Diskussionerna uppkom av att de frågat om mina hundar jagar, och jag då förklarat att de inte gör det eftersom de kan springa ikapp och fälla viltet. Det var enligt jägarna "inte konstigt alls". Men ja, de kanske tog för givet att det var diskussion om skadat vilt utan att de sa något om det...
 
Som jag tolkade det så pratade de om friskt vilt. Diskussionerna uppkom av att de frågat om mina hundar jagar, och jag då förklarat att de inte gör det eftersom de kan springa ikapp och fälla viltet. Det var enligt jägarna "inte konstigt alls". Men ja, de kanske tog för givet att det var diskussion om skadat vilt utan att de sa något om det...

Då är det ju onekligen oroande..
Det har varit en del problem med skarpa hundar främst på vildsvin de senaste åren, både bland spetsar, stövarraser och wachtlar, eftersom det behöver vara tuffa hundar för att jaga gris. Det har i en del avel gått till överdrift och gett resultatet att en del av de riktigt skarpa hundarna tar grisarna själva. Jag tycker personligen att det känns som att det är på väg bort igen, men det förekommer fortfarande. Det är svårt att komma åt det dessutom, om hundägaren själv/jaktledaren inte gör något åt det. De flesta är kloka och använder munkorg på hundarna om de är så skarpa, men de flesta hundarna av den modellen blir aldrig särskilt gamla.
 
Då är det ju onekligen oroande..
Det har varit en del problem med skarpa hundar främst på vildsvin de senaste åren, både bland spetsar, stövarraser och wachtlar, eftersom det behöver vara tuffa hundar för att jaga gris. Det har i en del avel gått till överdrift och gett resultatet att en del av de riktigt skarpa hundarna tar grisarna själva. Jag tycker personligen att det känns som att det är på väg bort igen, men det förekommer fortfarande. Det är svårt att komma åt det dessutom, om hundägaren själv/jaktledaren inte gör något åt det. De flesta är kloka och använder munkorg på hundarna om de är så skarpa, men de flesta hundarna av den modellen blir aldrig särskilt gamla.
Ja, jag vet inte vad de här jägarna haft för hundar, men har tolkat det som större raser. Vet att det varit prat om att de jagat rådjur och vildsvin (vet inte om de jagar allt med hund) eftersom vi pratade om ifall jag skulle kunna köpa hundmat. Det har inte bara varit viltvårdare som åkt ut för att ta hand om vilt efter tex trafikolyckor utan även "vanliga jägare" som varit ute och jagat friskt vilt. Här i kommunen finns det folk som enbart letar efter skadat vilt, men de har jag inte varit i direktkontakt med.

Det var några år sedan jag senast hade en sådan diskussion, men även bekanta till mig har hört/sett liknande och jag är helt klart ganska skeptisk till många jägare idag. Framförallt de jägare som är riktiga gamla gubbar som "hållit på alla år och kan absolut allt om allt och inte behöver lära sig något nytt" :cautious:
 
@RedChili jag instämmer med @AraSlei ! ;) Hos oss så är det inte okej att hundarna går ikapp och tar med friska djur. Vi hade en gästhund som var för närgången och den hundföraren fick koppla sin hund och var enbart välkommen igen om hunden hade munkorg. Vi har visserligen en rätt hög medelålder i vårt jaktlag men även höra krav på etik i jakten. Många har varit skeptiska till wachtel i och med att de är snabba men våran är spårnoga och har aldrig varit för nära drevdjuret vilket har gjort att det har blivit lite mer positiva tongångar. Vi har sällan gästhundar i dagsläget, utan jagar i första hand med de som finns inom jaktlaget. Säsongen som var blev dock lite hundlös. Vi jagade inte med vår, en drever blev sjuk, taxen börjar bli gammal, även en annan drever börjar bli till åren och jagades sparsamt. Men vi är tre som har planerat valpar så kommande säsonger ska bli roliga!
 
Idag hade jag en sådandär pissdag tack vare min korkade granne som jag här med ska anmäla, nu blev det fan droppen.
Jag får konstant utskällning över att hennes otrevliga hanar inte får hälsa på mina tikar, allt är tydligen mitt fel att dom inte lyssnar längre på henne och det är mitt fel att hundarna slåss emellan så hennes hundar blir blodiga.
Min hund är farlig och bör avlivas då Corinne blir flyförbannad när min granne går ut full som en pissråtta ut med sina hundar i världens längsta senilsnöre och noll koll på hundarna, så dom slänger sig på mina hundar varpå Corinne blir förbannad, jag har gång på gång sagt att min ena(Corinne) inte gillar hanar och kan trycka ned dom rejält. Har till och med satt på munkorg vid vissa tillfällen på Corinne för att kärringen ska fatta att jag menar allvar.
Tanten har med flit när mina tikar löper släppt fram sina superkåta hundar till mina tikar för att "det är alltid mysigt om det blir lite valpar".
Ska för tygla att mina hundar har inte gjort en skråma på dom skithundarna.

Idag var det droppen, hade satt in hundarna i bilen och stod och packade in lite saker, helt plötsligt kommer tanten från ingenstans och skäller ut en, helt plötsligt slänger hon in sig själv baksätet på min bil och börjar hetsa mina hundar och skriker på dom, varpå mina hundar svarar henne där efter och då trycker tanten ur sig "nu är ni inte så tuffa va?".
Jag blev flyförbannad och nu är det fan nog, vem gör något sådant egentligen?! :rage:

Skulle göra vadsomhelst för att få bo ute i skogen med minimalt med grannar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 148
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 184
Senast: gulakatten
·
Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
42 028
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp