Hur är underlaget på en distansritt? Vilken debutsträcka ska jag välja

Whirlie

Trådstartare
Jag undrar vilket underlag det vanligtvis är vid distanstävlingar och hur mycket det sliter på hästens ben. Jag rider ett halvblod på nästan 170 cm, grov och lång. Är underlaget anpassat för ridning på de ställen där man rider, eller är det ofta "vanliga" hårda grusvägar? Skrittar ni när det är hårt underlag? Hur klarar hästens ben av en distansritt? Är det någon som har erfarenhet av att rida tyngre hästar i distansritt och hur bra de håller?
:confused:
Den andra frågan jag har är vilken distans som är lämplig att börja med på första tävlingen. Jag tänkte, om allting går som jag tänkt, debutera i Rimbo och står i valet mellan prova på 23 km och Clear round 50 km. Hästen är i god kondition och rids 5-6 gånger i veckan omväxlande dressyr, uteritt och hoppning. Har ni några goda råd inför valet av sträcka?
Hoppas på tips och råd.
 
Är underlaget anpassat för ridning på de ställen där man rider, eller är det ofta "vanliga" hårda grusvägar?

Nej, det är inte anpassat på något särskilt sätt. Det är vanliga grusvägar, skogsvägar, stigar och en del asfalt. Olika ritter har olika underlag. Det beror på hur naturen ser ut där ritten går.

Skrittar ni när det är hårt underlag? Hur klarar hästens ben av en distansritt?

En del skrittar, andra inte. De flesta som tävlar mycket distans tränar hästen för att den ska tåla olika typer av underlag. Hästens ben ska inte påverkas. I så fall har man tränat för lite, ridit för hårt eller så håller hästens ben inte för den typen av ridning. Jag tror dock att de flesta hästar kan tränas för hårt underlag, om man anpassar träningen efter hästens förutsättningar.

Har ni några goda råd inför valet av sträcka?

Jag tycker att det är lika bra att börja med en CR. En PP är ju egentligen ingen distansritt. Det är en för kort sträcka. Så om man vill se hur hästen funkar i distans tycker jag man kan rida en CR i långsamt tempo.

Lycka till och välkommen in i sporten! :)
 
Tack för ett utförligt svar. Det är bara en sak jag undrar över. Hur tränar jag hästens ben att tåla hårt underlag? Jag är jätteförsiktig med att trava och galoppera där det är det minsta hårt eftersom jag är rädd att överanstränga henne då hon är så stor.
 
Du tränar hästen på att tåla hårt underlag genom att rida hästen på hårt underlag, fast korta, korta sträckor i början som du ökar efter hand. Samma med hårdheten på underlaget. Om man, som du, varit försiktig med att ens trava på hårt underlag kanske man får börja med korta travsträckor på grusväg eller så och jag skulle nog strunta helt i trav på asfalt första året. Samma sak på distansritten du vill delta i, bara att rida så långsamt du vill där det är hårt och så kan du rida på lite mer när det blir mjukare partier (om det inte är lerigt och halt och så alltså). Brukar ändå inte vara några problem med att hålla sig inom maxtiden på en CR.

Lycka till! :)
 
hårt underlag

Jag är jätteförsiktig med att trava och galoppera där det är det minsta hårt eftersom jag är rädd att överanstränga henne då hon är så stor.

Jo, så brukar man ju tänka, men jag undrar om det verkligen är så att tunga hästar automatiskt är känsligare för hårt underlag...? Ofta ser man ju t ex arbetshästar som drar vagn vid olika arrangemang i städer på asfalt. De travar väldigt mycket på asfalt, och de verkar ju klara det. Förmodligen har de tränats upp långsamt att klara den uppgiften. Och de är ju verkligen tunga!

Om du är osäker kanske du skulle röntga din hästs hovar för att se hon han/hon har hovbroskförbening. Hästar med hovbroskförbening ska ju helst inte gå på för hårt underlag, för då kan det förvärras. Då kan man även sko hästen på ett annat sätt, så kan den hålla länge i alla fall. Min häst har lindrig hovbroskförbening, så han skos med ringskor. Men man kan inte sko med ringsko i förebyggande syfte, för i normala fall vill man ju ha så mycket rörelse i hoven som möjligt.

Har din häst små, eller stora hovar? Jag har lärt mig att stora hovar är bra, för de fördelar stötarna över en större yta. Min häst har tyvärr små hovar.
 
Sv: Hur är underlaget på en distansritt? Vilken debutsträcka ska jag välja

Tänkte bara att om du känner dig osäker på underlaget och på hur det är att rida distans så skulle jag nog om jag var du ta en PP första gången. Hellre att man får "blodad tand" och känner att den där sträckan var ju iget, jag vill ha mer!!
Än att det blir tvärt om...

Jag tog en PP på Bergaritten som "första" och det var helt lagom för mig att börja med. Man får en bra överblick med vad man kommer att behöva hjälp med och allt sånnt inför CR sedan!

Men det är bara vad jag känner, du måste ju få avgöra helt själv!

Lycka till!!
:)
 
Sv: Re: Hur är underlaget på en distansritt? Vilken debutsträcka ska jag välja

Om hon inte är van vid att trava på hårdare underlag så tänk på att även börja med att trava långsamt på dina korta sträckor. De dagar du ökar sträckorna så öka inte travtempot.
När du känner dig mogen för att öka tempot lite så minska på sträckan. Du kan helt klart träna upp hästen till att gå på hårda underlag lika väl som det krävs träning på mjuka underlag för att hästens ska klara det.

Valet av sträcka beror på vad du rider hemma? Rider du redan 20-25 km rundor (innan tävlingsdagen) så tycker jag du kan ta en 50 km.
Jag har själv tävlat en korsning fjording/svensk halvblod som inte var så hög men tung. Fick han bara "mala på" i sitt egna tempo så kunde han trots sin vikt gå väldigt långt.
// Linda
 
Sv: Re: Hur är underlaget på en distansritt? Vilken debutsträcka ska jag välja

Hej jag har också en liten fråga som jag vill stoppa in här om det går bra.
Jag har en korsing islandshäst/new forest som inte är så stor men tävlar hon trots det med stora hästar eller? och en liten fråga bara hur börjar jag när jag vill börja tävla jag tränar min häst nu 20-30km om dagen (vilket är mycket jobb eftersom det finns dåligt med vägar här) men hur ska jag göra för att börja tävla henne? Hon är redo för det men jag vet inte var det finns klubbar i min omgivnin (bohuslän) hur ofta hålls det tävlingar dessutom? Hoppas jag inte stör..
 
Sv: Re: Hur är underlaget på en distansritt? Vilken debutsträcka ska jag välja

Klart att du inte stör.
Ponny och häst tävlar tillsammans. Men det brukar inte vara den största hästen som vinner.
Jag är lite osäker på vilken klubb som är närmast dig.
I Halland finner du Simlångsdalens ryttarförening och distriktsgrenledaren Maria Cronqvist www.s-r-f.net Gå in på styrelsen så hittar du henne som kassör.

I Västergötland finns Bergs Hästklubb och distriktsgrenledaren Gitz Johansson www.bergshastklubb.se-swed.net tryck på karolinerritten och proposition så hittar du hennes telenr.
Jag vill inte lägga ut deras telefonnr här men du hittar dem säkert.
www2.ridsport.se/t2_5.aspx?p=93112 en länk till ridsportsförbundets hemsida med distansnyttigt.
// Linda
 
Sv: Hur är underlaget på en distansritt? Vilken debutsträcka ska jag välja

Kul att tråden är aktiv igen, för den är fortfarande aktuell. Av flera anledningar så blev det ingen distansritt i Rimbo (ny bil utan dragkrok = ingen anmälan, sedan blev hästen halt efter fall i hagen veckan innan ändå...). Men min plan är att starta distansritten på Berga som är "nästgårds".

Just nu är pållan halvt om halvt avställd, har bara skrittats eller stått den senaste månaden. Vi står i ett nytt stall med mycket asfaltsvägar runt omkring, så vi har skrittat turer på asfalt också (allting är iof hårt nu). Nu ska vi sätta igång henne eftersom ridhuset är färdigbygt, så min plan är att sätta igång henne i trav och galopp, och därefter börja bygga upp henne i dressyren. Det varvat med långa skrittsträckor (tänkte börja med 2 timmar och sedan öka upp till kanske 4), och när underlaget tillåter ta längre turer i varierande tempo. Även kortare konditions- och intervalljobb när det mjuknat ute. Hoppas vi ska vara i form till Berga...

Tack alla för bra tips, och har ni flera är det välkommet! Ska surfa runt lite på distansforumet (var ett tag sedan jag var här) och suga i mig mera.
 

Liknande trådar

Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
18 523
Senast: Lickety
·
Distans Jag håller inte på med distans, men jag har en fråga som jag tror blir bäst besvarad här på Distansforumet. De flesta jag känner som...
Svar
18
· Visningar
1 434
K
Distans Jag satt och läste i Distans Tr och har nu några funderingar. "Mom 825 Kvalificering minimikrav Innan debuterande ryttare får deltaga...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: mahlmt
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 686
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp