Hur aktiverar du din Malle?

Carolininen

Trådstartare
Vi håller på att planera för nästa hund och jag är lite sugen på att testa ny ras.
Har i nuläget staffe.
Vid samtal med en bekant som är polis och hundförare föreslog han att jag skulle kolla närmare på Mallen. Jag har alltid avfädat rasen som alldeles för mycket hund för mig men kan inte riktigt släppa tanken på den nu.
Har läst på lite och tror att jag (vi) skulle kunna ha mycket glädje av en sådan hund men frågan är hur mycket aktivering de kräver för att må väl.
Vi jobbar ju båda heltid och har två barn. Vi är inställda på att hund kommer krävs ännu mer tid än vad det gör nu.... Men hur mycket??
Berätta om era erfarenheter!
 
Vi håller på att planera för nästa hund och jag är lite sugen på att testa ny ras.
Har i nuläget staffe.
Vid samtal med en bekant som är polis och hundförare föreslog han att jag skulle kolla närmare på Mallen. Jag har alltid avfädat rasen som alldeles för mycket hund för mig men kan inte riktigt släppa tanken på den nu.
Har läst på lite och tror att jag (vi) skulle kunna ha mycket glädje av en sådan hund men frågan är hur mycket aktivering de kräver för att må väl.
Vi jobbar ju båda heltid och har två barn. Vi är inställda på att hund kommer krävs ännu mer tid än vad det gör nu.... Men hur mycket??
Berätta om era erfarenheter!

Det beror väl på vad ni vill göra med och kan erbjuda hunden.
Ska den vara sällskapshund kommer ni antagligen att få ett helvete, och ja – det är mycket hund med en hel del action. Ska ni vill träna ungefär en timme om dagen, varje dag, är det en mer passande hund. En polis-malle är jättetrevlig, välstimulerad och väldigt nöjd med sitt jobb, men det är inte alla familjer som kan eller orkar lägga så många träningstimmar.

Alla belgare jag har träffat är väldigt aktiva hundar. Jag har några skräckexempel och några supertrevliga individer – men samtliga tränar mycket och varierat.

(Jag upplever tervueren som snäppet behagligare än mallen.)
 
Om du vill hålla på med hundträning så ska du absolut skaffa en hund som vill och kan träna i den utsträckning du själv vill. Däremot tycker jag inte man ska köpa en aktiv ras och sedan aktivera den för hundens skull för att den vill och behöver det.
Själv har jag en mallehane och jag tränar honom lika mycket som min kelpie. Oftast blir det något träningsrelaterat varje dag men det kan också gå dagar då det inte hinns med. Jag tänker aldrig att jag aktiverar honom utan allt vi gör är målinriktad träning. Mallen är en fantastiskt rolig hund i rätta händer men blir det fel kan det gå illa. Titta efter linjer där hundarna är sociala och trevliga och inte har andra mentala brister. Lycka till!
 
Min kollega har en hane som är runt 2 år. Skittrevlig hund, men hon tränar mycket med honom och tävlar både lydnad (i 3:an) och brukspår (är uppe i högre), de tränar sök också. Han är ganska "brötig" och mycket hund, men vill jobba, jobba, jobba.
Utöver promenader lägger hon nog ca en timme/dag på träning.
 
Tycker det låter märkligt av en polis att tipsa om mallen då de har börjat överge mallarna allt mer för en rad andra bruks och jaktraser. Enligt de två kontakter vi har kontakt med (som köper in polis och kriminalvårdshundar) så är det pga att jämna mallar är lite för svåra att hitta.
Det ÄR en trevlig hund om den får rätt jobb, stimulans och motion och har en bra förare samt är av bra metalitet.
 
Jag håller helt med @HeddaVovven , skaffa en ras som vill samma som du. Om du vill ha en malle för att kunna träna seriöst och du behöver den arbetsviljan, då är det suveränt. Men vill du ha en för att den har så söt mask (obs! extremt exempel, jag menar inte att det är det som lockar just dig) och kan tänka dig att "offra" tid för att hålla banditsötingen nöjd, då är du illa ute. Oavsett ras, man bör skaffa det man vill ha istället för att skaffa sig något man kan tänka sig att stå ut med.

Nu är ju du inte så extrem som i mitt exempel, men poängen står kvar. Fundera inte på om du kan sträcka dig till att hålla hunden nöjd, fundera på vad du vill och vilken hund som skulle hålla dig nöjd. När du skriver att ni är inställda på att hunden kommer att kräva mer tid så låter det inte helt bra, det låter som ett jäkla slit faktiskt?
 
Tycker det låter märkligt av en polis att tipsa om mallen då de har börjat överge mallarna allt mer för en rad andra bruks och jaktraser. Enligt de två kontakter vi har kontakt med (som köper in polis och kriminalvårdshundar) så är det pga att jämna mallar är lite för svåra att hitta.
Det ÄR en trevlig hund om den får rätt jobb, stimulans och motion och har en bra förare samt är av bra metalitet.

Nja, han har schäfer och rekommenderade mig mer att titta på mallen utefter vad jag beskrev.
Jag inledde samtalet med att prata om Rottis men är lite rädd att de är för "tunga" för min smak. I tävlingslydnaden vill jag ha en lätt och kvick hund.
 
Tycker det låter märkligt av en polis att tipsa om mallen då de har börjat överge mallarna allt mer för en rad andra bruks och jaktraser. Enligt de två kontakter vi har kontakt med (som köper in polis och kriminalvårdshundar) så är det pga att jämna mallar är lite för svåra att hitta.
Det ÄR en trevlig hund om den får rätt jobb, stimulans och motion och har en bra förare samt är av bra metalitet.

Glömde... Han menade också på att de svenska mallarna har blivit mycket bättre när jag ifrågasatte mentaliteten (som jag har hört är tveksam).
 
Jag håller helt med @HeddaVovven , skaffa en ras som vill samma som du. Om du vill ha en malle för att kunna träna seriöst och du behöver den arbetsviljan, då är det suveränt. Men vill du ha en för att den har så söt mask (obs! extremt exempel, jag menar inte att det är det som lockar just dig) och kan tänka dig att "offra" tid för att hålla banditsötingen nöjd, då är du illa ute. Oavsett ras, man bör skaffa det man vill ha istället för att skaffa sig något man kan tänka sig att stå ut med.

Nu är ju du inte så extrem som i mitt exempel, men poängen står kvar. Fundera inte på om du kan sträcka dig till att hålla hunden nöjd, fundera på vad du vill och vilken hund som skulle hålla dig nöjd. När du skriver att ni är inställda på att hunden kommer att kräva mer tid så låter det inte helt bra, det låter som ett jäkla slit faktiskt?

Alltså, jag vill ju ha mer hund än vad jag har nu. Tävlar lydnad med staffen. När barnen har varit små har jag bara hunnit en gren men nu när de är större så vill jag satsa mer på hunderiet.
Mao, jag vill ha en hund för tävlingslydnad (elit), gärna agility och nån bruksgren. (Vi har en väldigt trevlig sökgrupp i vår klubb).
Lydnaden är viktigast för mig.
När vi har pratat hemma ser vi det som att vi är villiga att lägga flera kvälla i veckan på klubben. Övrig tid ca 2h vanlig motion/dag i form av löpning, promenader och momentträning.
Men det kommer ju att komma dagar som bara blir vanliga promenader.
Vi är också överens om att lägga upp en tydlig pedagogisk plan för hur valpen/unghunden ska uppfostras. (Jag tänker på utmaningar som resursförsvar, passivitet och jakt)
 
Alltså, jag vill ju ha mer hund än vad jag har nu. Tävlar lydnad med staffen. När barnen har varit små har jag bara hunnit en gren men nu när de är större så vill jag satsa mer på hunderiet.
Mao, jag vill ha en hund för tävlingslydnad (elit), gärna agility och nån bruksgren. (Vi har en väldigt trevlig sökgrupp i vår klubb).
Lydnaden är viktigast för mig.
När vi har pratat hemma ser vi det som att vi är villiga att lägga flera kvälla i veckan på klubben. Övrig tid ca 2h vanlig motion/dag i form av löpning, promenader och momentträning.
Men det kommer ju att komma dagar som bara blir vanliga promenader.
Vi är också överens om att lägga upp en tydlig pedagogisk plan för hur valpen/unghunden ska uppfostras. (Jag tänker på utmaningar som resursförsvar, passivitet och jakt)

Bra, här framkommer det betydligt mer info än i första inlägget :)
 
Alltså, jag vill ju ha mer hund än vad jag har nu. Tävlar lydnad med staffen. När barnen har varit små har jag bara hunnit en gren men nu när de är större så vill jag satsa mer på hunderiet.
Mao, jag vill ha en hund för tävlingslydnad (elit), gärna agility och nån bruksgren. (Vi har en väldigt trevlig sökgrupp i vår klubb).
Lydnaden är viktigast för mig.
När vi har pratat hemma ser vi det som att vi är villiga att lägga flera kvälla i veckan på klubben. Övrig tid ca 2h vanlig motion/dag i form av löpning, promenader och momentträning.
Men det kommer ju att komma dagar som bara blir vanliga promenader.
Vi är också överens om att lägga upp en tydlig pedagogisk plan för hur valpen/unghunden ska uppfostras. (Jag tänker på utmaningar som resursförsvar, passivitet och jakt)
Om det är lydnad och agility du främst vill satsa på skulle jag titta på en tik i första hand. De är oftast lite mindre storleksmässigt och lite mindre utåtriktade än hanarna som jag upplever det. Något som jag tycker är viktigt är att man har duktigt folk runt sig som man kan ta råd av. Gärna med erfarenhet av rasen.
 
Om det är lydnad och agility du främst vill satsa på skulle jag titta på en tik i första hand. De är oftast lite mindre storleksmässigt och lite mindre utåtriktade än hanarna som jag upplever det. Något som jag tycker är viktigt är att man har duktigt folk runt sig som man kan ta råd av. Gärna med erfarenhet av rasen.

Ja jag tänker också tik med tanke på det jag har läst....
Har bara en Malle på klubben men tänker mig att jag kan hitta en uppfödare som ger bra stöd.
Däremot har vi en Holländare i träningsgruppen och där tror jag att jag kan hämta mycket tips och erfarenhet.
 
Ja jag tänker också tik med tanke på det jag har läst....
Har bara en Malle på klubben men tänker mig att jag kan hitta en uppfödare som ger bra stöd.
Däremot har vi en Holländare i träningsgruppen och där tror jag att jag kan hämta mycket tips och erfarenhet.
Var i landet befinner du dig?
 
Va
Det var lite meningen
Jag misstänkte att jag skulle få lite brutalare beskrivning av rasen, vilket jag ville, om jag var återhållsam med vad jag tänkte mig.

Vad har jag för rasalternativ då?
Gärna bruksras.
Så lite pälsvård som möjligt, så lite päls som möjligt:D
Retrivern är för flamsig för min personlighet.
Vallarna faller inte heller mig i smaken.
Dobermann ser jag i princip aldrig på tävling:confused:
Gillar inte schäferpäls.
Hoffepälsen är för mycket...
Jag vet, jag är kräsen och kanske slutar det med en ny staffe:o:D
 
Dobermann ser jag i princip aldrig på tävling:confused:
Det finns en hel del dobermanns som tävlar, men för det första är det en liten ras och sen är det tyvärr många som mer aktiverar hemma och ställer ut sina dobbisar än tävlar bruks.
Om du är lite intresserad av dobermann så kan jag tipsa om bra kennlar som avlar just sport/tjänstehundar och som har flera avkommor som tävlar.
Rör du dig dessutom något här nere i södra skåne så kan du få träffa mina :)
 
Va


Vad har jag för rasalternativ då?
Gärna bruksras.
Så lite pälsvård som möjligt, så lite päls som möjligt:D
Retrivern är för flamsig för min personlighet.
Vallarna faller inte heller mig i smaken.
Dobermann ser jag i princip aldrig på tävling:confused:
Gillar inte schäferpäls.
Hoffepälsen är för mycket...
Jag vet, jag är kräsen och kanske slutar det med en ny staffe:o:D
Fast malle och schäfer skiljer sig väl inte nått större i pälsen om man då inte tittar på en del av de överpälsade typerna inom extriöraveln :confused:
 
Det finns en hel del dobermanns som tävlar, men för det första är det en liten ras och sen är det tyvärr många som mer aktiverar hemma och ställer ut sina dobbisar än tävlar bruks.
Om du är lite intresserad av dobermann så kan jag tipsa om bra kennlar som avlar just sport/tjänstehundar och som har flera avkommor som tävlar.
Rör du dig dessutom något här nere i södra skåne så kan du få träffa mina :)

Du får gärna PM:a mig!
Jag o familjen kommer gärna o hälsar på också nån gång. De dobbisar jag träffat har förhoppningsvis inte varit representativa och vi har pratat om att vi skulle vilja träffa en "riktig" dobbis.
Hur skulle du beskriva en bra dobbis?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har i nuläget större raser, men de är alla i, eller närmar sig, pensionsåldern och jag är så sugen på en mindre ras. En mer...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 857
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
15 712
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 496
Senast: Killaloe
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 761
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Kön kattungar 4st
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp