Hur får jag hem mina hästar???

Fast hela denna historien verkar ju väldigt märklig. Det har gått så många år och om hästarna är sålda så får du ju släppa biten att få dem tillbaka, då får du ju via advokat driva att få igenom ersättning. Jag förstår inte som många andra påpekat varför du inte agerade mot Länsstyrelsen direkt och tog tag i det genom att kontakta advokat så fort som du inte fick tillbaka dina hästar. Nä något här stämmer inte, eller så är det inte hela sanningen som du har lagt fram.
 
i fyra års tid typ var och varannan dag har jag försökt få kontakt med rätt handläggare!! där har ni problemet för när jag väl fått tag på någon så har ingen som har hand om ärendet kunnat hjälpa mig utan jag har fått mejlat till rätt handläggare och det tog dem fyra år att ens svara på mina mejl. Jag fick mejlsvar av lst för några dagar sedan då jag fick ALLA papper.. Man känner sig rätt maktlös när man inte får gensvar någonstans! där har ni problemet..
 
det tog stallägaren ungefär lika lång tid att ens få in sitt överklagande för dem hela tiden påstådde att det inte finns några överklaganden inskickade trots fax/rek brev och inlämnat på plats.. Men det var när dem bytte handläggare som helt plötsligt papper kom in..och ägaren fick rätt, har redan nu börjat få hem vissa djur men det tar tid då det är ganska många djur
 
KL

Men det är väl Polisen som äger hästarna efter ett omhändertagande, LS är ju bara beslutande?
Vad har de sagt, det är ju de som sålt hästarna vidare i så fall?

I det ärende som jag var inblandad i för några år sedan så hade vi inget med LS att göra efter att hästarna flyttat till jourhemmet, alla affärer gjordes upp av Polisen med oss vårdare som stöd. (Bättre hästkompetens och kännedom om individerna vid försäljningarna.)

Behandlande veterinär hade kontakt med LS, men bara fram till att det beslutats om vilka som skulle avlivas och vilka som skulle säljas. Sedan antar jag att de tog vid som vittnen osv vid rättegångarna, men då var ju själva djuren redan "avklarade".
 
KL

Men det är väl Polisen som äger hästarna efter ett omhändertagande, LS är ju bara beslutande?
Vad har de sagt, det är ju de som sålt hästarna vidare i så fall?

I det ärende som jag var inblandad i för några år sedan så hade vi inget med LS att göra efter att hästarna flyttat till jourhemmet, alla affärer gjordes upp av Polisen med oss vårdare som stöd. (Bättre hästkompetens och kännedom om individerna vid försäljningarna.)

Behandlande veterinär hade kontakt med LS, men bara fram till att det beslutats om vilka som skulle avlivas och vilka som skulle säljas. Sedan antar jag att de tog vid som vittnen osv vid rättegångarna, men då var ju själva djuren redan "avklarade".
Helt korrekt! Och sedan är jag mycket tveksam om hela den här historien. 4 år för att få ut handlingar och för att få tag i rätt handläggare eller någon som är bekant med ärendet... Med tanke på att alla djurskyddshandläggare har tillgång till alla djurskyddsrelaterade ärenden inom det län de jobbar och att man dessutom har en serviceskyldighet att lämna ut diarieförda handlingar (vilket ska ske skyndsamt i samband med förfrågan alternativt så kan vem som helst åka till länsstyrelsen och få dem i handen direkt) till den som frågar efter dem. Nej, jag tror faktiskt inte på scenariot.
 
Allt verkar mkt luddigt och lite trollvarning tycker jag och kan faktiskt tycka att om man som ägare skiter och ger upp sina äskade djur i 4 ÅR!!!
Så kan jag tycka att då kan man gott och väl mista sina djur för man verkar ju uppenbart inte ha något större intresse för sina djur å är de lika bra att djuren kommer till ny ägare som uppskattar djuren mer.

Hade de varit mig de gällde hade jag ringt en advokat dag 1 och kämpat tills den dagen hästen var tillbaks i mitt stall igen.
Om de så hade behövts så hade jag åkt mitt i natten och hämtat hem hästen.. hade helt enkelt gått in mitt i natten alt gått in i hagen och slängt på träns och ridit iväg med henne.
Och så hade jag tagit kampen därifrån och fått rätt.
Skulle dessutom stämma skiten av de som tagit hästen för sveda och verk sam skadestånd

Men bara sitta på arslet och rycka på axlarna att de svarar ju inte när jag ringer/mejlar och så går 4 år..... nä så f*n att jag hade gjort!!!
 
Suttit på arslet ??
Jag har ringt var / varannan vecka , mejlat var och varannan dag och letat överallt på internet och letat efter hästarna. Hade jag vetat vart dem var så hade jag hämtat hem dem utan något beslut då det är MINA hästar och ingen annans..

jag har gjort allt, jag har dock inte råd med en bra advokat annars hade jag anlitat en för längesedan.. men processen när överklagandet för stallägaren äntligen kom in har varit långdragen och mycket har uppenbarats.. Det säger ganska mycket när polisen på djurgruppen säger att han vittnar till stallägarens fördel då han bara såg välmående djur och dessa djur var i toppform med tanke på placeringarna dem fått och vad dem gjort bara ett tag innan allt det här hände..

Nu har jag iaf fått tag på en kontakt tack vare den här tråden så jag får hjälp därifrån, så jag tackar för mig eftersom jag vet att hur otroligt det här låter men det är det som har hänt
 
Allt verkar mkt luddigt och lite trollvarning tycker jag och kan faktiskt tycka att om man som ägare skiter och ger upp sina äskade djur i 4 ÅR!!!
Så kan jag tycka att då kan man gott och väl mista sina djur för man verkar ju uppenbart inte ha något större intresse för sina djur å är de lika bra att djuren kommer till ny ägare som uppskattar djuren mer.

Hade de varit mig de gällde hade jag ringt en advokat dag 1 och kämpat tills den dagen hästen var tillbaks i mitt stall igen.
Om de så hade behövts så hade jag åkt mitt i natten och hämtat hem hästen.. hade helt enkelt gått in mitt i natten alt gått in i hagen och slängt på träns och ridit iväg med henne.
Och så hade jag tagit kampen därifrån och fått rätt.
Skulle dessutom stämma skiten av de som tagit hästen för sveda och verk sam skadestånd

Men bara sitta på arslet och rycka på axlarna att de svarar ju inte när jag ringer/mejlar och så går 4 år..... nä så f*n att jag hade gjort!!!
Ja, visst är det lite trollvarning :p Det tråkiga är att folk får för sig att det är så det funkar på länsstyrelserna generellt och de får skit för saker de inte har gjort...
 
Suttit på arslet ??
Jag har ringt var / varannan vecka , mejlat var och varannan dag och letat överallt på internet och letat efter hästarna. Hade jag vetat vart dem var så hade jag hämtat hem dem utan något beslut då det är MINA hästar och ingen annans..

jag har gjort allt, jag har dock inte råd med en bra advokat annars hade jag anlitat en för längesedan.. men processen när överklagandet för stallägaren äntligen kom in har varit långdragen och mycket har uppenbarats.. Det säger ganska mycket när polisen på djurgruppen säger att han vittnar till stallägarens fördel då han bara såg välmående djur och dessa djur var i toppform med tanke på placeringarna dem fått och vad dem gjort bara ett tag innan allt det här hände..

Nu har jag iaf fått tag på en kontakt tack vare den här tråden så jag får hjälp därifrån, så jag tackar för mig eftersom jag vet att hur otroligt det här låter men det är det som har hänt

Kl

Jag tror inte det är ngn trollvarning öht på detta , så de reflektionerna förstår jag inte utifrån tråden .
Däremot så som sagt är det knappast hela situationen eller bilden som redovisas här .

@chaosgirl det finns väldigt många luckor i din redogörelse , och ännu fler luckor utifrån hur systemet fungerar och vad du upplever det som ...
Det är inte lätt som en plätt att LS tar hästar . Där har du totalt fel .
Utöver det så fyra år som du hävdar är tidsspannet som du varannan dag sökt kontakt osv men handläggare har inte svarat/ du har inte fått papper osv . ... Nej ...
Däremot om du x antal år senare börjar strida för "dina" hästar genom mail /telefon etc när domslut redan gått igenom så kan jag tänka mig att handläggare inte ringer upp dig osv eftersom fallet är avslutat sen länge och LS öht inte har ngt med dig att göra i det scenariot ...
 
Varför var inte du som hästägare och knackade på hos Länsstyrelsen så fort du fick reda på detta? I fyra år har du ju nu låtit någon annan (alla vi skattebetalare, förmodar jag?) betala för dina hästars uppehälle.
Hästarna är sålda, troligen det som är problemet. I vilket fall som helst så har skattebetalarna inte stått för en sådan räkning.
 
i fyra års tid typ var och varannan dag har jag försökt få kontakt med rätt handläggare!! där har ni problemet för när jag väl fått tag på någon så har ingen som har hand om ärendet kunnat hjälpa mig utan jag har fått mejlat till rätt handläggare och det tog dem fyra år att ens svara på mina mejl. Jag fick mejlsvar av lst för några dagar sedan då jag fick ALLA papper.. Man känner sig rätt maktlös när man inte får gensvar någonstans! där har ni problemet..
När man inte får svar på mej så ringer man, får man inte svar på telefon så traskar man dit och sätter sig. Det låter absurt att du skrivit 600 mail till länsstyrelsen utan något svar.
 
Utifrån det du skriver här TS så gissar jag att det handlar om kommunikationsproblem. Du har haft svårt att tala om för oss vad som hänt. Det är inte för att vi inte vill förstå utan det är tyvärr svårbegripligt det du skrivit. Om det inte var långt tydligare så förstår jag att du inte fått korrekta svar, det är förmodligen inte trevligt att höra och jag menar inget illa. Jag försöker bara tolka situationen.
 
Allt verkar mkt luddigt och lite trollvarning tycker jag och kan faktiskt tycka att om man som ägare skiter och ger upp sina äskade djur i 4 ÅR!!!
Så kan jag tycka att då kan man gott och väl mista sina djur för man verkar ju uppenbart inte ha något större intresse för sina djur å är de lika bra att djuren kommer till ny ägare som uppskattar djuren mer.

Hade de varit mig de gällde hade jag ringt en advokat dag 1 och kämpat tills den dagen hästen var tillbaks i mitt stall igen.
Om de så hade behövts så hade jag åkt mitt i natten och hämtat hem hästen.. hade helt enkelt gått in mitt i natten alt gått in i hagen och slängt på träns och ridit iväg med henne.
Och så hade jag tagit kampen därifrån och fått rätt.
Skulle dessutom stämma skiten av de som tagit hästen för sveda och verk sam skadestånd

Men bara sitta på arslet och rycka på axlarna att de svarar ju inte när jag ringer/mejlar och så går 4 år..... nä så f*n att jag hade gjort!!!
Och jag tycker nog snarare att det helt klart handlar om ngt annat ...hade nog inte förkunnat det du anser att folk skiter i sina djur det är nog betydligt mer komplext . Du verkar anta att TS har haft full möjlighet att ha sina djur ? Det lär nog brista i den frågan och därför jag är kritisk ...

Tycker nog du drar stora växlar;)
 
Senast ändrad:
Hästarna är sålda, troligen det som är problemet. I vilket fall som helst så har skattebetalarna inte stått för en sådan räkning.

Rätta mig gärna om jag har fel men polisverksamheten finansieras väl (åtminstone delvis?) av skattemedel? Polisen är väl de som tar hand om samt står för kostnader kring omhändertagna djur tills dess att de säljs? Har det ändrats? Det har stått mycket om detta i media då Polisen gjort miljonförluster på just den verksamheten.
 
Rätta mig gärna om jag har fel men polisverksamheten finansieras väl (åtminstone delvis?) av skattemedel? Polisen är väl de som tar hand om samt står för kostnader kring omhändertagna djur tills dess att de säljs? Har det ändrats? Det har stått mycket om detta i media då Polisen gjort miljonförluster på just den verksamheten.
Ägaren får normalt stå för kostnaden. De får åtminstone räkningen.

Nu protesterade jag mest mot att det handlade om 4 års uppstallning, det var det aldrig frågan om.
 
Rätta mig gärna om jag har fel men polisverksamheten finansieras väl (åtminstone delvis?) av skattemedel? Polisen är väl de som tar hand om samt står för kostnader kring omhändertagna djur tills dess att de säljs? Har det ändrats? Det har stått mycket om detta i media då Polisen gjort miljonförluster på just den verksamheten.
Fast just det kan ju ts väl inte lastas för om det skulle vara så? Även om jag tycker det ligger en hund begraven i allt detta så tror jag absolut inte att ts på något sätt har tänkt att det är nice om hästarna står hos polisen i fyra år (vilket jag har väldigt svårt att tro att de har gjort).
 
Fast just det kan ju ts väl inte lastas för om det skulle vara så? Även om jag tycker det ligger en hund begraven i allt detta så tror jag absolut inte att ts på något sätt har tänkt att det är nice om hästarna står hos polisen i fyra år (vilket jag har väldigt svårt att tro att de har gjort).
Nu står det ju redan i första inlägget att hästarna sålts och att de sålts innan ärendet kom upp i Kammarrätten. Så det är väl mer frågan om vem som fått pengarna från försäljningen än vem som betalat för deras uppehälle i fyra år.
Att TS skulle kunna få tillbaka hästarna är nog utsiktslöst. Tror den enda lösningen för TS att få tillbaka dom är om nuvarande ägare är villig att sälja och TS har pengar att köpa för. Så åter igen vem har fått ersättning för dom efter domen i Kammarrätten?

Att det kan ta tid och vara svårt att få tag i handläggare på Länsstyrelsen kan mycket väl stämma. För det har på vissa varit väldigt jobbigt för de som jobbar där med dålig arbetsmiljö som lett till mycket sjukskrivningar och att folk både tagit tjänstledigt och bytt jobb. Att sedan de som är kvar hänvisar till den handläggare som gjort från början är ju inte heller så konstigt eftersom det är den personen som är insatt i ärendet.
 
Ägaren får normalt stå för kostnaden. De får åtminstone räkningen.

Nu protesterade jag mest mot att det handlade om 4 års uppstallning, det var det aldrig frågan om.

Jaha, jag uppfattade det som att TS inte visste om/när de blev sålda. Fyra år var kanske att ta i, jag förstår att ingen häst blir kvar i "omhändertagande" så länge. Jag blev lite brydd över att, som jag tolkar det, TS hoppas få tillbaka dem när någon annan lagt massvis med pengar på dem.
 
Jaha, jag uppfattade det som att TS inte visste om/när de blev sålda. Fyra år var kanske att ta i, jag förstår att ingen häst blir kvar i "omhändertagande" så länge. Jag blev lite brydd över att, som jag tolkar det, TS hoppas få tillbaka dem när någon annan lagt massvis med pengar på dem.
Är hästarna felaktigt omhändertagna och inte återlämnats korrekt enligt reglerna så ska hon ha tillbaks hästarna och eller ersättning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 151
Senast: Smedholt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 215
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 878
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp