Hur får man nya vänner som vuxen?

Sv: Hur får man nya vänner som vuxen?

Men jag fattar inte heller :D
För fast ni hade gemensamma vänner, gick på fester mm. Så måste ju inte hon och din man sitta bredvid varandra. På fester kan man ju välja vilka man vill sita bredvid, vilka man pratar med osv..
Sen kan man säga hej tillvarandra, men umgås med de andra.
Antar din man kunde prata med andra på fester och hon kunde prata med de som hon tyckte gav utbyte..

Tyvärr är inte de inblandade så storsinta ;)
 
Sv: Hur får man nya vänner som vuxen?

Det jag menar är att nästan allt du skriver här om dina f d vänner är - negativt. För att inte säga nedvärderande. Jag understryker åter att jag bara kan reagera på vad du skriver. Du kanske har en helt annan framtoning IRL.

Du skriver att du har höga krav på din omgivning. Vilka är dessa? Vad är det, rent konkret, du vill ha ut av riktig vänskap?
 
Sv: Hur får man nya vänner som vuxen?

Ja nu är du nog trög :D Alla våra vänner var våra gemensamma vänner.
Alltså mina vänner, min mans vänner, hennes vänner = samma personer.
Hon säger upp kontakten officiellt med honom.
Var hamnar jag då?
Ska jag gå på fester, middagar, osv med alla våra vänner men lämna honom hemma?
Och ja du har rätt i att det inte var någon bra vänskap.
Det visade ju sig tills sist.
Men jag saknar det som jag trodde var en bra vänskap.

Alla inblandade verkar i så fall ha en Mognadsgrad på fjortisnivå....
 
Sv: Hur får man nya vänner som vuxen?

Man får bra vänner som innebär riktig vänskap genom att skaffa ytliga vänner först. Riktiga vänner växer fram ur ytliga.
 
Sv: Hur får man nya vänner som vuxen?

Det jag menar är att nästan allt du skriver här om dina f d vänner är - negativt. För att inte säga nedvärderande. Jag understryker åter att jag bara kan reagera på vad du skriver. Du kanske har en helt annan framtoning IRL.

Du skriver att du har höga krav på din omgivning. Vilka är dessa? Vad är det, rent konkret, du vill ha ut av riktig vänskap?

Jag förstår att jag upplevs som negativ i tråden.
Det jag skriver här är mina egentliga tankar om de personer, som jag valt bort i mitt liv.
Jag har aldrig sagt till någon av dem att jag tar avstånd från dem, utan lite "fint" låtit det rinna ut i sanden.
Det kan ju verka oärligt och okamratligt, men jag vill inte såra människor.
Jag tycker att livet är såpass dyrbart att jag inte vill lägga min tid och energi på människor som suger ut min energi.
Jag tror inte att någon här inne kan säga med handen på hjärtat att den inte tänkt eller känt något negativt om någon endaste person som den har i sin omgivning. Bara för att man inte säger det i ett forum eller i verkligheten, så betyder det inte att man har "renare mjöl i påsen" för det. Enligt mig så är det fullkomligt normalt att inte känna att alla människor passar en.
De som jag hänvisar till "vänner" är ju inga riktiga vänner.
Det var ett exempel på vilken sorts människor som dras till mig.
Jag vet inte varför.
En vän kan mycket väl ha psykiska problem, alkoholproblem, osv.
Men när konsekvenserna av dens sjukdom drabbar dig och din familj, så vill man inte vara med längre, inte iaf jag.
Man kan tycka att en vän alltid ska ställa upp i sådana lägen.
Men jag anser att var och en av alla oss människor här på jorden har ett eget ansvar att ta vara på sig själv. Jag kan inte ta hand om alla andra människor.
Jag tycker inte att jag lägger över mina egna problem på de som jag kallar vänner. Därför tycker jag inte att andra ska göra det på mig heller.
Däremot så tycker jag att en vän ska försöka hjälpa till så mycket som den kan. Men när det ändå inte fungerar, så kan man inte bara sitta där och låta en annan människa äta upp en.
Jag tycker att jag tar mitt ansvar gentemot mig själv och min familj genom att inte ha den sortens människor runt mig.

Det jag vill ha av en vän är någon som har samma intressen, någon att bolla tankar och funderingar med, som man kan lita på, någon som har samma humor, någon som förstår eller inte förstår men som säger det till en, någon som är ärlig utan att vara dum, någon som öppnar sig själv som jag gör, någon som bara finns där närsomhelst, (inte för nattliga testunder dock om inte stunden kräver det ) någon som är positiv för det mesta (klart man får vara deppig ibland) någon som vill hitta på något kul ibland, någon som det till slut räcker att man tittar på för att veta precis vad den personen tänker på.

Jag tror verkligen att denna person finns därute någonstans, vem vet det kanske finns fler. Men jag vet inte hur jag ska hitta den.
Såklart som några skrivit, att en vänskap börjar ytligt, innan den växer och blir djup. Men de personer som jag träffat känns så "tomma".
Det finns inget att ta fram i dem.
Det kanske är pga mig. Kan ju vara så att de inte vill ta fram sig själva.
Jag vet inte.

Jag har hellre en bra vän än femtio ytliga vänner.
Jag har mycket svårt för "låtsasvänner" tex de som man umgås med utan egentligen bry sig om dem.
Tycker att det är rent hyckleri och mår dåligt av att låtsas tycka om folk.
Antingen är man vän eller inte.
Men är som sagt inte oartig för det.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får man nya vänner som vuxen?

Som sagt så växer de riktiga vänner upp ur människor man lär känna...

Jag har några riktigt riktiga vänner och ingen av dom är faktiskt spec normala :angel: och det är det jag älskar hos dom :love:

En del är t om galnare än mig :D

Sen är det ju också så att de bästa vännerna behöver ju inte ens bo nära...idag är det ju så lätt att hålla kontakten ändå..

en av mina "bästa" vänner som jag faktiskt kan prata med om allt är en tjej som jag hitta på buke för många år sedan ...vi var inte ens vänner i början utan mer som hund o katt , men det är en helt underbar människa som bor lååååångt från mig .....( You know who you are baby ;) )
 
Sv: Hur får man nya vänner som vuxen?

Jag undrar om du inte har lite orealistiska förväntningar på vad en "riktig vän" är för något?
Jag upplever att jag har vänner/kompisat på olika "nivåer" av närhet. En del är riktigt nära,på samma vid som min partner och andra är på den nivån att jag tycker det är kul att träffa dom på fest ibland. Det innebär inte att de sistnämnda är "låtsaskompisar" bara för att de inte står mig lika nära som andra.
Vilken nivå vännerna är på kan variera, en del blir nära vänner snabbt och andra kanske man glider ifrån.
Livet, man själv och vännerna är på inget vis statiska.

Sen kan det vara att olika vänner är nära på olika sätt,eller då att säga uppfylls olika behov,det kan vara så att en inte kan uppfylla precisALLT på önskelistan.

Mitt största vönskapsproblem just nu är att jag inte har tid och energi att umgås och utveckla vänskapen med flera personer som jag skulle vilja göra... Flera som jag känner via Buke
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får man nya vänner som vuxen?

Den idealvänskap du beskriver, som i princip bara går ut på att man nästan uteslutande visar de positiva sidorna av vänskap känns för mig - ytlig.

För mig är en av grundprinciperna med vänskap och skillnaden mellan vänskap och bekantskap att man ställer upp för varann i så många väder man kan. Jag tror inte jag är ensam om den tolkningen. Någon som låter mig förstå: "jag vill vara din vän, men inte om du mår dåligt" skulle jag aldrig släppa in på livet. Det är en väldigt villkorad vänskap och det är ju just när man mår dåligt man verkligen behöver sina vänner. Hur goda vänner är de om de då överger mig för att de inte vill att jag skall påverka dem själva och deras familjer? Det är ju inget värt och man drabbas av ett svek i den situation som redan var jobbig.

Jag har själv haft det rätt jobbigt ett tag eftersom jag går på gränsen till utbrändhet, förlorat min mamma i cancer och en del annat. Förra helgen bjöd en av mina vänner hem mig till sin familj (jag är singel och bor själv). Vi lagade mat, drack (för mycket;)) vin, tittade på melodifestivalen, gick ut med hundarna. Jag är så himla glad att hon gjorde det, trots att hennes man och barn var hemma så var jag välkommen. Och inbjudan gjordes inte av någon speciell anledning, bara för att hänga som hon själv sa. Men det är klart, jag skulle gjort precis detsamma för henne om situationerna var omvända. Och det vet vi båda.

Naturligtvis finns det gränser. Om vänskapen endast blir destruktiv för en själv så måste man ställa krav och om ingen förändring sker göra uppehåll eller avsluta. Man kan aldrig ändra på andras beteenden, bara på sitt eget.

Jag är faktiskt lite fascinerad över att alla du möter är "tomma". Men ok, det tycks vara grundproblemet och då är mitt konkreta förslag: anmäl dig till en kurs där det ligger i aktivitetens natur att deltagarna visar fram mer reflekterande och/eller kreativa sidor, t ex bokcirkel, skrivkurs el dyl. Om själva temat är diskussion så får du ju mer att känna av vilka personer du kan spegla dig i mentalt.

Ett annat förslag: om du känner dig osäker på vad som attraherar dig vänskapsmässigt och/eller på hur du kan upptäcka det, läs några av de mer seriösa diskussionerna här på Buke. Fundera över vilka skribenter som du tycker känns intressanta ur ett vänskapsperspektiv och försök att analysera vad det är du gillar. Bara som en övning alltså, men du hittar kanske en röd tråd som du kan överföra till IRL och upptäcka tidigt i bekantskapen.

Jag håller också med Ramona och Martha om att vänskap ofta växer fram ur ytliga bekantskaper, att det är enklaste vägen att hitta vänner. Nu för tiden har jag själv som jag tidigare nämnde en tendens att ganska tidigt föra diskussionen till ett plan där jag får klart för mig grundvärderingarna samt en del annat. Men sedan vet man ju ändå inte om man blir vänner, för i det ligger det ju även känslor. Man måste klicka. Personligen upplever jag nästan någon form av attraktion till mina närmaste vänner (som alla är kvinnor, liksom jag själv och jag är inte lesbisk).

Sammanfattningsvis:

1. "Riktig vänskap" som jag definierar den kan inte endast vara en dans på rosor.

2. "Ytliga bekanta" är ofta ingången till mer varaktig vänskap.
 
Sv: Hur får man nya vänner som vuxen?

Riktig vänskap är ju något som växer fram. Det är ju ytterst sällan man träffar någon som man klickar till 100 med direkt.

Jag har flyttat runt en del i mitt liv och har många av mina närmaste vänner långt bort idag. Men det spelar ingen roll tycker jag. Vi kan umgås via telefon o dator (Skype är fantastiskt).

Nu har ju jag turen att ha ett intresse där det är mycket vanligt att umgås över alla gränser. Har jänkiebil :love:

Sen har jag träffat många nya vänner genom Buke, vänner som jag ALDRIG skulle träffat om det inte varit för en Buketräff. :bow:

Du menar att en del kan kräva en tillvänjningsprocess :love::devil::angel:
 
Sv: Hur får man nya vänner som vuxen?

Det där är så himla rätt! Jag tycker ofta när jag läser diskussioner om vänskap på Buke eller på andra ställen på nätet att det finns en förväntan på att det skall vara som när man var tio år - man hade en bästis som man delade allt med. (Eller inte och var hopplöst förvisad till att vara utanför.)

Jag upplever även att jag har flera riktigt nära vänner, men även dessa är riktigt nära på lite olika sätt. Inte så konstigt, eftersom alla är individer. Sedan har jag många "kompisar", personer jag går ut med, fikar med, diskuterar med på många olika nivåer o s v. Det är ett mycket brett spektrum även inom underkategorierna nära vänner, vänner, kompisar, bekanta och vad som nu kan finnas.
 
Sv: Hur får man nya vänner som vuxen?

Men jag fattar inte heller :D
För fast ni hade gemensamma vänner, gick på fester mm. Så måste ju inte hon och din man sitta bredvid varandra. På fester kan man ju välja vilka man vill sita bredvid, vilka man pratar med osv..
Sen kan man säga hej tillvarandra, men umgås med de andra.
Antar din man kunde prata med andra på fester och hon kunde prata med de som hon tyckte gav utbyte..

Ja jag förstår inte alls. Det är verkar väldigt underligt? "om x kommer på festen då kommer inte y" sysslar verkligen vuxna människor med sådant om det inte handlar om något extremt?:confused:
 
Sv: Hur får man nya vänner som vuxen?

Ja jag förstår inte alls. Det är verkar väldigt underligt? "om x kommer på festen då kommer inte y" sysslar verkligen vuxna människor med sådant om det inte handlar om något extremt?:confused:

Vuxna människor gör kanske så men inte förståndiga.
 
Sv: Hur får man nya vänner som vuxen?

Ja jag förstår inte alls. Det är verkar väldigt underligt? "om x kommer på festen då kommer inte y" sysslar verkligen vuxna människor med sådant om det inte handlar om något extremt?:confused:[/QUOT


Jo har varit med om det själv, att personer inte kommer till en fest för att jag är där och nej jag har inte gjort något extremt :grin:
 
Sv: Hur får man nya vänner som vuxen?

Jag har i princip tappat alla gamla vänner efter gymnasiet när alla flyttade till olika ställen och är "på olika ställen i livet", och tråkigt nog har det inte blivit så många nya -bekanta javisst, men inga nära vänner.
Pluggar på högskola och är klar till sommaren, jobbar och har två hästar så träffar ju mycket folk i skola, på jobbet och i stallet men saknar ändå en närmare vän, nån att fika med, se en film med, ta lite roadtrips till typ Gekås,raida hästbutiker eller whatever med.
Hade en som jag räknade som en väldigt bra vän, men som dissat mig totalt -varför har jag ingen aning om :crazy:

Usch sånt gnäll, men ja -det verkar minst sagt inte vara så enkelt att skaffa vänner som vuxen
 
Sv: Hur får man nya vänner som vuxen?

Jag håller med till helt och hållet.
Mycket bra beskrivet
 
Sv: Hur får man nya vänner som vuxen?

Jag har flyttat 30 mil för att leva min dröm.
Allt är egentligen toppen, förutom att jag saknar vänner.
Mina gamla vänner lämnade jag tillsammans med mitt gamla liv.
Jag kom fram till att det inte var några riktiga vänner ändå.
Jag har barn, så jag skulle kunna träffa nya människor genom deras skolor och aktiviteter, men jag vill inte ha någon att bara dricka kaffe med.
Jag vill ha riktiga vänner. Jag känner inte att det ger mig något annars.
Hur sjutton gör man?
Har ingen aning :crazy:
 
Sv: Hur får man nya vänner som vuxen?

Jag väcker liv i en gammal tråd då jag precis insett att jag är i samma läge. Jag har ett antal vänner som jag anser är nära men som jag av olika anledningar (mest pga. långt avstånd) inte träffar speciellt ofta. Jag insåg precis att jag i helgen, när min pojkvän ska jobba kvällar, inte har någon att umgås med och jag vill inget hellre än att bara gå ut och ta ett glas vin! Hatar att vara så beroende av honom.

I stallet finns massa underbara människor men de flesta är betydligt äldre än mig eller så "känner" jag inte att vi kommer kunna bli nära vänner. Jag kan vara så kräsen och lat när det gäller nya vänner!! Det blir för jobbigt att umgås med någon man inte känner så väl och inte är helt bekväm med än så då struntar jag hellre i det.

Mooi: Jag håller verkligen med om någon att springa ner hästbutiker med! Eller gå på Falsterbo. Eller vad det än kan vara. Nära hästkompisar har jag aldrig haft så det vore en dröm ;)

Det kanske är dags att skärpa till sig lite bara. Ingen av de i denna tråden verkar ju kunna definieras som några direkt osociala typer :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 897
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 686
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
893
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp