Bukefalos 28 år!

Hur farligt är köttbullar?

Potatisbulle

Trådstartare
Jag har aldrig gett min hund något med lök i, för att jag lärt mig att det ska man inte göra. Men, nu när min kära mor var hundvakt så gav hon min hund köttbullar, och lite leverpastej. Supergott tyckte hunden tydligen. Enligt henne själv, "nog bara tre stycken köttbullar". Så, jag gissar på att trots att hunden är ganska liten (omkring fem kilo), så borde det vara lugnt.

Men då tänker jag på att vissa människor ger sina hundar lite korv, lite leverpastej i en kong, lite köttbullar ibland som godis. Så hur farligt är det egentligen?
 
Sv: Hur farligt är köttbullar?

Finns det någon dokumenterad effekt på långvarig lökförgiftning?
Akut ja, men då ska det till att dom äter ganska mycket. Här hemma kan de slinka i både ett o annat (60kg hund)
 
Sv: Hur farligt är köttbullar?

Jag tror inte det är ett dugg farligt, det är ju som sagt i så små mängder.
Det brukar väl vara 1 gul lök till en hel sats om man ska göra köttbullar?
Det betyder ju att varje köttbulle får ytterst lite lök.

Mina småttingar ligger runt 10kg och äter ett helt gäng med köttbullar, korv osv vid träning.
Inte märkt att de skulle må dåligt av det på något sätt.

Det är väl lite som med morötter tänker jag, en del hävdar att det är farligt så det får hundarna absolut inte äta!
Men alla veterinärer jag frågat säger att en morot om dagen inte är ett problem för hunden, de behöver äta i så stor mängd innan det blir farligt och normalt ger man ju inte sina djur flera kg lök eller morötter...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur farligt är köttbullar?

Min hund får både köttbullar och leverpastej vid träning. Väger dock 35+. Har aldrig varit några problem, men det blir ju inte ett helt paket scans heller.
 
Sv: Hur farligt är köttbullar?

Det är väl farligast om den är rå. Vid upphettning försvinner mycket av det skadliga (tror jag :o).
 
Sv: Hur farligt är köttbullar?

Jag tror inte det är skadligt med så lite men jag skulle aldrig ge det regelbundet.

Finns så mycket man kan ge som inte innehåller giftiga ingredienser/onödiga tillsatser.
 
Sv: Hur farligt är köttbullar?

Kompisen mellanpudel mer eller mindre lever på köttbullar (ok ngt överdrivet)
han verkar inte tagit skada av det. Ev är han väl något kg för tjock

Köttbullar verkar vara något som de flesta hundar gillar väldigt mycket, min tex skulle gladeligen göra volter om jag bad honom.
Kommandon som ibland är lite sega att utföra görs blixtsnabbt om matte har en köttbulle i handen
 
Sv: Hur farligt är köttbullar?

Min hund har aldrig reagerat på köttbullar men hon har då fått 2-3st kanske en gång i månaden eller så. Alltså inte ofta. Men min systers hund (Jack Russel på typ 7kg) är otroligt känslig, och hon sväller upp i hela huvudet och kan få andningsbesvär osv bara för en liten bit köttbulle. Fast det enbart är lite vitlökspulver eller väldigt lite lök i.
Så jag tror det är väldigt individuellt.
 
Sv: Hur farligt är köttbullar?

det låter mera som JR är allergisk mot ägget i köttbullarna ! Samma reaktion har jag haft på mina som var allergiska mott vaccinet (då på stenåldern när det var äggvite ämne i det )
Tesora
 
Sv: Hur farligt är köttbullar?

Det är väl farligast om den är rå. Vid upphettning försvinner mycket av det skadliga (tror jag :o).

Veterinärassistenten som kommer och föreläser för våra kursdeltagare säger precis som dig, det är bara farligt om det är rått.
 
Sv: Hur farligt är köttbullar?

Men om man läser artikel som länkats till ovan stämmer det inte, och den källa som citeras (vet vid Strömsholm) får nog betraktas som högst tillförlitlig. Där beskrivs också fall där lökförgiftning har uppstått av tillagad lök. Detta stämmer med andra källor jag har tagit del av. Jag ger aldrig mina hundar något med lök i. Eftersom det är omedelbart prestationshämmande borde den som tränar och tävlar vara särskilt angelägen om att undvika lök.

TS: du behöver nog inte oroa dig om inte hunden visar symtom. Se bara till att det inte kommer mer lök i systemet.
 
Sv: Hur farligt är köttbullar?

Båda mina hundar, 6-7 kg, får ofta färdigköpta köttbullar som träningsgodis. Även korv, blodkorv och torkad leverpastej brukar vi använda. Det blir högst motsvarande 1 köttbulle per träning 3 ggr / vecka.
 
Sv: Hur farligt är köttbullar?

kl

Jag slutade ge mina hundar belöningsgodis med lök i efter jag läst detta. Gjorde egna köttbullar och köpte billaga stekar som jag skar upp i lämplig storlek. Men det blev jobbigt att göra eget godis. Genom att jag kör sök så vill jag har mjukt godis.

Nu för tiden ger jag Hotdog då jag läste att den innehöll minst lök av alla korvsorter, sen brukar jag ge bredbar leverpastej. Mjukost på tub brukar jag också använda.
 
Sv: Hur farligt är köttbullar?

Jag oroar mig inte såvärts om de får någon liten godbit. Man behöver ju inte ge köttgryta eller annat som det är mycket lök i till hunden som middag. Liksom den inte får choklad som träningsgodis.

Men någon köttbulle här eller där hade jag inte brytt mig om.
 
Sv: Hur farligt är köttbullar?

Jag oroar mig inte det minsta över människomat som kan innehålla lite lök. Köttbullar och dylikt ger jag utan att ens fundera över det (som godis, inte som mat).
 
Sv: Hur farligt är köttbullar?

Fick detta förklarat för mig för ett tag sedan för jag undrade varför hundar inte fick äta lök och det är ämnen i löken som lagras långvarit i kroppen och till slut kan hunden få problem av det i form av blodbrist eller leverproblem, både rå lök och tillagad är farliga. Jag skulle inte riskera det iallafall! Gör köttbullar utan lök & vitlök om man nu vill ge dem till hunden..
 
Sv: Hur farligt är köttbullar?

Förklarat för dig ja. Men finns det dokumentation på långvarig lökförgiftning?
 
Sv: Hur farligt är köttbullar?

Eftersom det är omedelbart prestationshämmande borde den som tränar och tävlar vara särskilt angelägen om att undvika lök.

Vad är det som gör att det är prestationshämmande? Eller alltså, vad händer när hunden käkar lök under träning t ex?
 
Sv: Hur farligt är köttbullar?

Vad är det som gör att det är prestationshämmande? Eller alltså, vad händer när hunden käkar lök under träning t ex?

" – Hemoglobinet i blodet förvandlas till metahemoglobin när hunden äter lök. Hemoglobinet tar sig en annan kemisk form som påverkar syreupptagningen i blodet negativt. Detta händer redan efter någon minut när hunden har ätit lök, säger Harold Tvedten."

Ergo prestationshämmande. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 545
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 250
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hur tänker ni om era älskade fyrbenta drabbas av cancer och det har gått långt i processen? Försöker ni med behandling, eller låter ni...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 966
Senast: Sol
·
Hundhälsa Som många andra ger jag ofta korv eller köttbullar (i små bitar!) när vi ska träna på nått svårt eller bara vill ha lite extra gott...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 692
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp