Hur fungerar det med Funktionär på tävling?

diabla

Trådstartare
Bor i Australien, här förväntas man alltid hjälpa till som funktionär på dressyrtävlingar. Innan alla tävlingar så läggs det upp inlägg på Facebook där de ansvariga söker (läs kräver) funktionärer.
Det är svårt när man åker och tävlar själv och inte vill lämna sin häst uppbunden vid transporten på stor tävlingsplats utan att ha koll på den.
Vi betalar mycket för att delta i tävlingarna, emellan 35-85 dollar (230-560 kr) per klass.
Vi betalar också försäkring och medlemskapsavgift som man måste ha genom ridsportsförbundet för att tävla som ligger på 2450kr per år.
Tycker då när det redan är sådana utgifter att klubbarna borde kunna lösa funktionärer själva utan att kräva det av de som tävlar.
Undrar hur det är i Sverige? Behöver man hjälpa till på tävlingar?
 
Bor i Australien, här förväntas man alltid hjälpa till som funktionär på dressyrtävlingar. Innan alla tävlingar så läggs det upp inlägg på Facebook där de ansvariga söker (läs kräver) funktionärer.
Det är svårt när man åker och tävlar själv och inte vill lämna sin häst uppbunden vid transporten på stor tävlingsplats utan att ha koll på den.
Vi betalar mycket för att delta i tävlingarna, emellan 35-85 dollar (230-560 kr) per klass.
Vi betalar också försäkring och medlemskapsavgift som man måste ha genom ridsportsförbundet för att tävla som ligger på 2450kr per år.
Tycker då när det redan är sådana utgifter att klubbarna borde kunna lösa funktionärer själva utan att kräva det av de som tävlar.
Undrar hur det är i Sverige? Behöver man hjälpa till på tävlingar?
Men vilka är "klubben"? Vad menar du med att de "borde kunna lösa funktionärer själva"? Vem är "den ansvarige"? I vems intresse är det att det arrangeras tävlingar? Utan ideella funktionärer blir det inga tävlingar, det är ett faktum - oavsett vilket land man bor i.
 
Undrar hur det är i Sverige? Behöver man hjälpa till på tävlingar?

Svar ja. Det går inte anordna tävlingar utan funktionärer. Om nu inte de som startar tävlingar vill betala tusentals kronor per start för då kunde man säkert hyra in arbetskraft som styrde upp och skötte allt. Är det intressant tror du?
 
Bor i Australien, här förväntas man alltid hjälpa till som funktionär på dressyrtävlingar. Innan alla tävlingar så läggs det upp inlägg på Facebook där de ansvariga söker (läs kräver) funktionärer.
Det är svårt när man åker och tävlar själv och inte vill lämna sin häst uppbunden vid transporten på stor tävlingsplats utan att ha koll på den.
Vi betalar mycket för att delta i tävlingarna, emellan 35-85 dollar (230-560 kr) per klass.
Vi betalar också försäkring och medlemskapsavgift som man måste ha genom ridsportsförbundet för att tävla som ligger på 2450kr per år.
Tycker då när det redan är sådana utgifter att klubbarna borde kunna lösa funktionärer själva utan att kräva det av de som tävlar.
Undrar hur det är i Sverige? Behöver man hjälpa till på tävlingar?

Men menar du att ni som inte är med i anordnande ridklubb och åker dit ska vara funktionärer på den tävling ni är där och tävlar på?

Om det är så låter det ju konstigt. Men att man får ställa upp som funktionär när egna klubben har tävlingar är inget konstigt.
 
Min lilla klubb ordnar en tävling om året, då ställer alla i klubben upp, men då gör vi schema om man ska tävla själv. Vi lämnar hästen i vagnen eller box, aldrig uppbunden!!

Men skulle aldrig åka och hjälpa till på någon annans klubbs tävling.
 
Här är man funktionär när klubben man tävlar för har tävlingar. Man MÅSTE inte, men man förväntas hjälpa till. På min klubb ska man jobba minst 16 timmar per år, men då FÅR man typ "belöningar" i form av en jacka/tröja/väst (varierar från år till år...) och gratis inträde på clinics och dyl. på klubben.
 
Tycker då när det redan är sådana utgifter att klubbarna borde kunna lösa funktionärer själva utan att kräva det av de som tävlar.
Klubben kan naturligtvis kräva det av de som inte tävlar istället, men de lär vara ännu mer svårmotiverade. Alternativt kallar vi in de stora skaror som bara älskar att kliva upp tidigt, klippa gräs, sätta upp skyltar, dirigera bilar, räkna protokoll, kolla vaccinationsintyg och bli klagade på av stressade tävlingsdeltagare, för såna verkar många tävlande anta att det finns i alla klubbar.

Rent krasst är det så att det blivit färre och färre som vill vara med i en klubb och tillsammans göra något bra, och fler och fler som ser sin klubb som "dom" som ska göra saker för ryttarna, och då måste klubbarna ta till tvång på ett eller annat sätt för att överhuvudtaget kunna ordna tävlingar. Om det är de tävlande som själva måste hjälpa till eller ha med sig en funktionär (så gör vi och flera med oss på klubb-arrangemang) eller om man har något slags arbetsplikt för tävlingsryttare (sånt är lättare för klubbar som har flera stora tävlingar på ett år; då kanske man kan vara funktionär på några och rida på några) varierar. Men det behövs folk som gör jobbet på en tävling, på ett eller annat sätt, och ja, jag tycker det är rimligt att de som tävlar är tvungna att vara med och hjälpa till, på ett eller annat sätt.
 
Men menar du att ni som inte är med i anordnande ridklubb och åker dit ska vara funktionärer på den tävling ni är där och tävlar på?

Om det är så låter det ju konstigt. Men att man får ställa upp som funktionär när egna klubben har tävlingar är inget konstigt.

Ja exakt. Självklart ställer jag upp om mitt stall ordnar tävling men här ombeds man vara funktionär när man åker till andra stall och tävlingsplatser och tävlar. Är det så i Sverige? Att om man åker iväg typ 1 timma bort och ska tävla, betalar tävlibgssvgift etc så ombeds man lämna sin häst uppbunden vid transporten efter man tävlat för att vara funktionär?
 
Klubben kan naturligtvis kräva det av de som inte tävlar istället, men de lär vara ännu mer svårmotiverade. Alternativt kallar vi in de stora skaror som bara älskar att kliva upp tidigt, klippa gräs, sätta upp skyltar, dirigera bilar, räkna protokoll, kolla vaccinationsintyg och bli klagade på av stressade tävlingsdeltagare, för såna verkar många tävlande anta att det finns i alla klubbar.

Rent krasst är det så att det blivit färre och färre som vill vara med i en klubb och tillsammans göra något bra, och fler och fler som ser sin klubb som "dom" som ska göra saker för ryttarna, och då måste klubbarna ta till tvång på ett eller annat sätt för att överhuvudtaget kunna ordna tävlingar. Om det är de tävlande som själva måste hjälpa till eller ha med sig en funktionär (så gör vi och flera med oss på klubb-arrangemang) eller om man har något slags arbetsplikt för tävlingsryttare (sånt är lättare för klubbar som har flera stora tävlingar på ett år; då kanske man kan vara funktionär på några och rida på några) varierar. Men det behövs folk som gör jobbet på en tävling, på ett eller annat sätt, och ja, jag tycker det är rimligt att de som tävlar är tvungna att vara med och hjälpa till, på ett eller annat sätt.

Absolut hjälper man till på sitt eget stall om man inte tävlar. Inget problem med det det är bara kul.
Min fråga var ju om det är så i Sverige Att när du åker iväg och tävlar, måste du då lämna din häst efter du tävlat för att vara funktionär? Alltså samma dag du tävlar och inte på ditt eget stall? Så är det här och jag tycker att det är väldigt konstigt att man arrangerar tävling men inte ser till att ha folk från sitt eget stall som hjälper till utan kräver att de som tävlar betalar stora summor och hjälper till.
 
Svar ja. Det går inte anordna tävlingar utan funktionärer. Om nu inte de som startar tävlingar vill betala tusentals kronor per start för då kunde man säkert hyra in arbetskraft som styrde upp och skötte allt. Är det intressant tror du?
Min fråga är om du som tävlande måste vara funktionär? (Inte på ditt eget stall utan du är och tävlar borta) Var det så sist du var ute och tävlade till exempel?
 
Absolut hjälper man till på sitt eget stall om man inte tävlar. Inget problem med det det är bara kul.
Min fråga var ju om det är så i Sverige Att när du åker iväg och tävlar, måste du då lämna din häst efter du tävlat för att vara funktionär? Alltså samma dag du tävlar och inte på ditt eget stall? Så är det här och jag tycker att det är väldigt konstigt att man arrangerar tävling men inte ser till att ha folk från sitt eget stall som hjälper till utan kräver att de som tävlar betalar stora summor och hjälper till.
På klubbnivå är det ibland så att man ska hjälpa till, eller ha någon med sig som hjälper till. På större tävlingar är det inte så - än. Men det är ju det där med "se till att ha folk från sitt eget stall" - det beror ju på om de som står i ett stall (eller är med i en klubb, som det brukar handla om här) men kanske inte är roade av tävling själva har lust att bli utkommenderade för att fixa en tävling åt dem som vill det. Alternativen är ju tyvärr att be de tävlande hjälpa till, eller betala folk som gör jobbet. Vi får väl se vad som händer på den fronten i Sverige om några år.
 
Min fråga är om du som tävlande måste vara funktionär? (Inte på ditt eget stall utan du är och tävlar borta) Var det så sist du var ute och tävlade till exempel?

Jag tävlar inte längre eftersom hästen medicineras men däremot hjälper jag till som funktionär på flera olika klubbar här i trakten.
 
Var i Australien bor du? Jag bor i norra queensland. Tävlar dock inte här.

I sverige har jag varit med om att alla tävlande måste medtaga en funktionär till den klubbens tävlingar.
Jag slutade tävla där då eftersom jag alltid var själv!
 
På riktiga tävlingar (d v s inte klubbtävlingar utan lokala, regionala etc) är det aldrig så att du behöver vara funktionär när du åker till en annan arrangör och tävlar. Om däremot den klubb du själv tävlar för arrangerar en tävling, så brukar de ju vilja/förvänta sig att klubbens egna tävlingsryttare ställer upp som funktionärer.
 
Ja exakt. Självklart ställer jag upp om mitt stall ordnar tävling men här ombeds man vara funktionär när man åker till andra stall och tävlingsplatser och tävlar. Är det så i Sverige? Att om man åker iväg typ 1 timma bort och ska tävla, betalar tävlibgssvgift etc så ombeds man lämna sin häst uppbunden vid transporten efter man tävlat för att vara funktionär?

Nej, man är bara funktionär i sin egen klubb i Sverige. Och när den egna klubben ordnar tävling, så förväntas man ofta vara funktionär vare sig man tävlar eller inte.
 
Nej, man är bara funktionär i sin egen klubb i Sverige. Och när den egna klubben ordnar tävling, så förväntas man ofta vara funktionär vare sig man tävlar eller inte.
Fast det går ju inte att säga helt kategoriskt? Jag är funktionär i flera klubbar - för att jag tycker att kan jag hjälpa så gör jag gärna det.
 
Fast det går ju inte att säga helt kategoriskt? Jag är funktionär i flera klubbar - för att jag tycker att kan jag hjälpa så gör jag gärna det.

Ok, man förväntas bara vara funktionär i sin egen klubb. Sen kan man såklart stå funktionär i andra klubbar också om man vill, men jag har aldrig varit med om att arrangören har förväntat sig att jag ska vara funktionär när jag tävlat på andra klubbar. Och vi har aldrig bett dem som kommer till oss från andra klubbar och tävlar att vara funktionärer.
 
jag tackar nej till att funktionära samma dag som jag tävlat, oftast. detta pga att hästen inte står bra i transporten hela dagar och jag inte har box på anläggningen och att jag helt enkelt blir för trött för att klara av det. däremot är jag med som funktionär på tävlingar jag själv inte deltar i. Man måste ju hjälpas åt om det ska bli några tävlingar.
 
Alltså att jag som tävlingsdeltagare förväntas vara funktionär på den tävling jag deltar i, när jag tävlar på annan klubb?
Det har jag aldrig varit med.
 

Liknande trådar

Dressyr Hej alla bukefalister! Nu är det så att jag har försökt hitta några slags regler kring detta eller annan information hos klubben jag...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 686
O
Ekonomi & Juridik Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar), Alla aktiva...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 919
Senast: 0therwise
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 573
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 386
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp