Lösa endagslicens och vara tvungen att jobba som funktionär hela säsongen?

Egentligen tycker jag inte det heller är "ok", tävlar man ska man hjälpa till är min åsikt, men på spåret att man trots allt ska ha ngt att prioritera bort så krävs ju mer än en start för att faktiskt kunna både anses vara tävlingsryttare och välja att prioritera bort en egen tävling för att hjälpa till. Så i ditt exempel blir det ju svårt, om man bara har en enda möjlig start på hela året och den varje år ligger samtidigt som egna klubbens tävling och dessutom egna klubben bara arrangerar just den enda tävlingen, så tror jag dock inte riktigt att det ser ut för så himla många utöver dig.

Att kunna räkna med att tävla på egna klubbens tävlingar är dock i små klubbar ofta direkt aktuellt. I en liten klubb jag red för var det istället precis tvärtom, där hade klubbens egna ryttare inte rätt att vara med eftersom samtliga licensierade ryttare behövdes som funktionärer, för att möjliggöra för klubben att genomföra tävlingen. Vi fick helt enkelt lämna hästarna hemma, jobba en dag och sedan istället åka på andra tävlingar resten av året.

Vad gäller kopplingen så tja, jag hoppades på att de som inte bidrar inte såg kopplingen och inte bara fräckt utnyttjade de som prioriterade annorlunda för att få tävlingsverksamheten att fungera, det känns liksom ännu värre att fullt medveten åka snålskjuts.

@lil-sis och jag rider för samma klubb. Samma lilla klubb med (i normalfallet) en lokal tävling per år och några på klubbnivå. Jag brukar med lite tur kunna "träffa" en tävling på mina lediga helger. Ibland ingen alls.

Det är inte jättemycket bättre om jag kikar på andra klubbar. Kollade tävlingsterminen här för ett tag den. Fram till juli. Fanns ungefär 8 st tävlingar som passade rent klassmässigt osv. EN låg på ledig helg.
Nu är det ju ganska tidigt så det kan tillkomma lite. Men det är tyvärr ens i den bästa av världar inte så många starter per säsong som ens rent "almanackstekniskt" går att starta på.

(Och ja - det är likadant med träning osv. Jag har sen i nov velat vara med på en träning här i närheten. Varenda gång har det krockat med jobbet. Ta mig sjutton varenda gång. Nu har de lagt in två tillfällen på avvikande datum i april, DÅ kan jag äntligen. Två tillfällen på sex månader...)

So far har jag lyckats "missa" varenda jäkla P&J med pga jobb.

Så det är inte så att det bara är tävling som krockar och är svårt utan det är otroligt handikappande överlag att jobba varannan helg. Men självklart sitter det längre in att stryka sin enda startmöjlighet på tre månader för att funktionära - åt en klubb jag inte är medlem i ens, än om det handlade om att stryka en av 10 starter den säsongen.
 
Det är för mig, som ursprungligen är fostrad i lagidrott, en mkt märklig inställning att anse sig ha tid att tävla, men inte att hjälpa till. Framför allt om man tittar på dem som ofta är mest drivande i alla klubbar jag har insyn i, det är sällan arbetslösa typer utan yrkeskvinnor med långt mer än heltidsjobb som prioriterar bort en del eget tävlande till förmån för att bidra. Inom lagidrotten som ung var det öht inte valbart, vi sålde lotter, dömde knattematcher, tvättade kläder och satt i insläppet på matcher enligt rullande schema och utan insats ingen match helgen därefter.

För egen del har jag minimerat mitt ideella engagemang eftersom jag inte har tid att tävla själv (en start på två år) och därför inte skäms över att göra en dagsinsats en dag om året bara, men under det skulle jag aldrig gå ett år då jag öht tävlar. För mig ligger ridsportens framtid i att alla prioriterar kollektivet i tillräcklig mån, annars kommer sporten dö ut eller enkom bli för dem som har råd att betala för startavgifter till klubbar med heltidsanställd personal som arrangerar tävlingar på vinstdrivande basis. Jag ser det lite som att betala skatt, men i tid istället för pengar typ.

Men vet du, jag skrev ju just att jag inte skulle tävla om det var tvång. Eftersom det med mitt jobb sällan fungerar som det är nu. Och det har ingenting med lathet eller dumhet eller något sådant att göra. Vårens tävling ligger faktiskt på en ledig dag och i höstas erbjöd jag mig att hjälpa till men det behövdes inte. Jag kan inte ta ledigt hur som helst från jobbet heller, även om de sedan en vecka påstår att man alltid får ledigt om man ansöker senast den 15e månaden före. Min sökta semester i augusti är tex inte beviljad.

Och sjukanmäla mig för att vara funktionär en dag är ingen bra idé.

Jag har startat tre riktiga tävlingar i hela mitt hästliv, varav två förra året. Jag har stått i kiosken för brorsans hockeylags räkning ungefär tio gånger det antalet.

Det har mycket lite med "ingen lust" att göra.

Betalar skatt gör jag också. Och köper foder, veterinär och hovis vitt.
 
Så som jag ser det så är det att man får hjälpa till om man är medlem, dvs oberoende på om man tävlar eller ens har häst. Speciellt i mindre klubbar som verkligen behöver sina medlemmar.

Men man ska ju inte behöva ta ledigt från jobb eller slösa bort t ex enda lediga dagen på 2 veckor för att funktionära. Finns mycket man kan göra och engagera sig i som man knappt ens måste åka till klubben för att ordna.
 
För mig, igen, handlar det alltså inte om att jag inte vill utan att jag oftast inte _kan_ och då blir tvånget dåligt. Hjälpa till ligger i min natur så länge det är praktiskt genomförbart.

Har även stått i kiosken på utställning. Utställning ägnar jag mig mer åt än tävling.
 
Fortfarande så fastnar sådan här diskussioner direkt i att man måste vara på plats på tävlingsdagen. Sponsorer tex underlättar ju enormt för klubben o kan skötas när helt dygnet runt, året runt förutom telefonsamtal och besök.
 
För egen del har jag inte bytt hemmaklubb ännu. Jag hjälper till på andra klubbar där jag bor nu (vår klubb har nog inget krav i nuläget :o). Och passar på dessa år då jag själv inte tävlar, då låtsas jag som att jag har lite innestående tid till de åren jag senare kanske vill tävla själv.
 
Fortfarande så fastnar sådan här diskussioner direkt i att man måste vara på plats på tävlingsdagen. Sponsorer tex underlättar ju enormt för klubben o kan skötas när helt dygnet runt, året runt förutom telefonsamtal och besök.

Fast fortfarande så är det funktionärstvång tråden handlar om, och som flera, tex SaraMara, pratar om. Och för många klubbar är det på tävlingsdagen de har brist på hjälp. Så det är nog ganska svårt - syns ju bara i den här tråden - att isolera ut det. Och även om du har en öppnare syn på att hjälp där det går då anser flera i tråden att kan man inte funktionära så...

Jag tror man måste börja inse att alla har olika möjligheter. Likväl som på FB när de med mer tävlingar i närheten häpnade över vilka avstånd vi åker för en simpel lättklass, som att jag blir helt padd (och lite avis ;)) när jag ser hur mycket tävlingar inom 5 mil många vänner på andra ställen har att välja på - likväl får man förstå att alla har olika möjligheter att praktiskt hjälpa till.

Ska tävling vara för alla, bredd osv må man hitta ett sätt att välkomna alla utefter deras förutsättningar snarare än att försöka likrikta. Som jag ser det.
 
Men hur många klubbar har funktionärstvång just på tävlingsdagen? Och hur många kan man där inte "förhandla" om att göra andra uppgifter så att någon annan blir fri att vara med på tävlingsdagen istället? Miniklubbar undantaget såklart. Men Bucks klubb är verkligen inte stor tex.

Håller helt med om ditt sista stycke. Jag bara upplever att de som anser sig inte hinna/kunna brukar vara de som just hävdar att detta/detta ENBART duger som hjälp och inte öht ens vill försöka sätta sig in i hur mycket annat som kan bidra. Du o lilsis tillhör knappast den gruppen dock om jag får gissa :)
 
Men hur många klubbar har funktionärstvång just på tävlingsdagen? Och hur många kan man där inte "förhandla" om att göra andra uppgifter så att någon annan blir fri att vara med på tävlingsdagen istället? Miniklubbar undantaget såklart. Men Bucks klubb är verkligen inte stor tex.

Håller helt med om ditt sista stycke. Jag bara upplever att de som anser sig inte hinna/kunna brukar vara de som just hävdar att detta/detta ENBART duger som hjälp och inte öht ens vill försöka sätta sig in i hur mycket annat som kan bidra. Du o lilsis tillhör knappast den gruppen dock om jag får gissa :)

Fast nu menade jag utifrån tråden. Där flera uttalat att det är just funktionära i formen hjälpa till på tävling på tävlingsdagen som man "ska" göra...

Jag rider för klubb utan tvång. Sen vet jag inte om jag skulle vara hjälpt av om fet fanan ett tvång att hjälpa till i någon form just där då det tycks finnas ganska lite utanför tävlings- och arbetsdagar att hjälpa till med.

Annan klubb hyfsat i närheten vet jag har funktionärstvång i meningen du ska hjälpa till på tävlingen du startar när de har klubbtävlingar och P&J. i övrigt så finns möjligheten för klubbens ryttare att jobba av sina starter (få tillbaka startavgiften), samt att medlemmar får funktionärspoäng som de kan få åka till SHS för om de har tillräckligt många. Vet inte om det är ett uttalat tvång men det är - sägs det - inte populärt om du inte funktionärar på tävling.

I övrigt vet jag inte, de klubbar jag i övrigt kikade på när jag vid flytten hit för många år sen skulle välja klubb hade inget uttalat tvång på hemsidor och sådär iaf.
 
Kan ju sticka ut hakan lite och nämna att jag, ett år, gick med i en SvRf-klubb för att lösa anläggningskort så jag skulle kunna åka in och trimma lite ibland. Det stod ingenstans att det krävdes insatser av mig som medlem men snart nog började det ramla in mail om det ena och det andra. Nej, jag kan inte ta ledigt då jag jobbar med säkerhet och det krävs 3 månaders planering inför semester av det skälet. Jag är westernryttare och trodde i min enfald att de 3500:-/år jag tänkte lägga var bra pengar för klubben men det var alltså inte nog. Diskussionerna gick heta och så kom dom på en snilleblixt, förhöjd medlemsavgift för de som inte kan jobba?!? Då tackade jag för mig och lämnade klubben.

Jag har förutom mitt jobb en gård som kräver sin insats, westernklubben som jag sitter med i styrelsen i, har två hästar som ska tränas och tävlas (inte på SvRf-klubben då) samt åka på clinics. Jag jobbar natt...ekvationen går inte ihop! Jag har valt att hyra ridhus privat istället.
 
för mig är det lite dubbelt. jag har sedan jag var tio hjälpt till på VARJE tävlingshelg hemmaklubben arrangerar, från banbygge fredag kväll till bortplockning söndag kväll. Gjorde så fram till jag var 17 och blev sjuk och därför inte orkade mer. Senaste åren har jag tävlat själv men "det är klart jag hjälper till efter mina starter!!!" i god tid innan tävlingen. brukar bli em/fm iaf. När jag väl tävlat klart och går upp till sekretariatet och pratar med funktionärsansvariga finns inget att göra - det är lugnt - åk hem. Veckan efter är tävlingssektionen helt uppgiven för "man måste ju tjata för att få folk att hjälpa till!!!!!!!!" Medlemmar som mailar och BER om att få hjälpa till kontaktas inte när tävlingsdagen närmar sig. Under pågående tävling skulle framhoppningen flyttas och jag står i närheten - självklart hugger jag i och tar en bom. "Nej men gud sluta, vi klarar oss". Jahapp.

Jag kan inte välja bort starter - så många gör jag inte på ett år - men blir väldigt trött av att göra saker för tillfället. Ska jag tävla på lördagen kan jag inte lova bort mig på söndagen, risken är stor att jag är sängliggandes. Likadant tvärtom, flaggar jag 6h på lördagen är risken stor att jag dippar helt på söndagen och kan inte tävla själv då. Jag försöker engagera mig på andra plan, gör jag det + flaggar för att det är tävlingar och att man är jättevälkommen som funktionär kanske andra orkar dyka upp som funktionärer om de slipper dra hela lasset? Vi får ju hjälpas åt så gott vi kan med det vi kan.
 
Kan ju sticka ut hakan lite och nämna att jag, ett år, gick med i en SvRf-klubb för att lösa anläggningskort så jag skulle kunna åka in och trimma lite ibland. Det stod ingenstans att det krävdes insatser av mig som medlem men snart nog började det ramla in mail om det ena och det andra. Nej, jag kan inte ta ledigt då jag jobbar med säkerhet och det krävs 3 månaders planering inför semester av det skälet. Jag är westernryttare och trodde i min enfald att de 3500:-/år jag tänkte lägga var bra pengar för klubben men det var alltså inte nog. Diskussionerna gick heta och så kom dom på en snilleblixt, förhöjd medlemsavgift för de som inte kan jobba?!? Då tackade jag för mig och lämnade klubben.

Jag har förutom mitt jobb en gård som kräver sin insats, westernklubben som jag sitter med i styrelsen i, har två hästar som ska tränas och tävlas (inte på SvRf-klubben då) samt åka på clinics. Jag jobbar natt...ekvationen går inte ihop! Jag har valt att hyra ridhus privat istället.
Fortsätter....lätt att ropa att anhöriga SKA ställa upp men betänk att anhöriga har jobb, det finns ofta syskon som har någon sportaktivitet. Det kostar både tid och mer pengar än bara medlemskap och ridavgifter. Inte sällan är föräldrar ensamstående. Barn till dessa är således helt hopplöst utanför sporten för att ingen kan jobba?
 
Fortsätter....lätt att ropa att anhöriga SKA ställa upp men betänk att anhöriga har jobb, det finns ofta syskon som har någon sportaktivitet. Det kostar både tid och mer pengar än bara medlemskap och ridavgifter. Inte sällan är föräldrar ensamstående. Barn till dessa är således helt hopplöst utanför sporten för att ingen kan jobba?
Lika så så är det sällan man kan lura med sig ens en medhjälpare på tävling, och är få icke "häst galna" som har lust att stå 6h i blåst och pissregn på en lerig parkeringsplats bara för att det är roligt att hjälpa till.
Förstår att man kan tipsa folk om att bjuda in anhöriga och vänner för att hjälpa till men man ska aldrig ha tvång.
Jag ramlade in på att funktionära av att min kompis föräldrar var med som huvudfunktionärer. Så då var det bara roligt att hjälpa till. Blev inte medlem förens en 10 år senare då jag skaffade häst och tävlade.

Har dock aldrig själv lyckats få med mig någon att hjälpa till, ska som sagt till en hel del för att man ska offra en ledig dag på ngt man inte har lust eller intresse för.
 
Angående att var funktionär innan tävlingar så finns det massor av saker i alla fall i min klubb som ska göras innan. Först och främst ska det vid något tillfälle beslutas när tävlingarna ska vara, där behövs det folk att vara med och bestämma. I alla fall i mitt förbund så är det ingen "från högre ort" som bestämmer det utan det gör föreningen själv. Det ska även bestämmas vilken slags tävling som ska genomföras, vilka klasser ska vara med, proppen skrivas (anläggning bokas, se över hurdan uppstallning som finns, ska det finnas fika/matförsäljning osv, osv), domare och andra absolut nödvändiga funktionärer ska bokas, allt detta görs relativt långt innan tävlingen, vem gör det i din klubb?

Precis innan tävlingen ska anmälningarna hanteras, startlistor ordnas, papper till domare och domarbiträde ska skrivas ut, sekretariat förberedas (kopior av mönster, startlistor osv). Fiket kanske behöver något att sälja, finns det servetter och muggar, en växelkassa är bra att ha osv.

Allt det här gör någon innan tävlingen. Om jag inte har möjlighet att vara funktionär på tävlingsdagen (det är kul att tävla själv också!) så gör jag med all säkerhet något av detta jag radat upp.
 
Angående att var funktionär innan tävlingar så finns det massor av saker i alla fall i min klubb som ska göras innan. Först och främst ska det vid något tillfälle beslutas när tävlingarna ska vara, där behövs det folk att vara med och bestämma. I alla fall i mitt förbund så är det ingen "från högre ort" som bestämmer det utan det gör föreningen själv. Det ska även bestämmas vilken slags tävling som ska genomföras, vilka klasser ska vara med, proppen skrivas (anläggning bokas, se över hurdan uppstallning som finns, ska det finnas fika/matförsäljning osv, osv), domare och andra absolut nödvändiga funktionärer ska bokas, allt detta görs relativt långt innan tävlingen, vem gör det i din klubb?

Precis innan tävlingen ska anmälningarna hanteras, startlistor ordnas, papper till domare och domarbiträde ska skrivas ut, sekretariat förberedas (kopior av mönster, startlistor osv). Fiket kanske behöver något att sälja, finns det servetter och muggar, en växelkassa är bra att ha osv.

Allt det här gör någon innan tävlingen. Om jag inte har möjlighet att vara funktionär på tävlingsdagen (det är kul att tävla själv också!) så gör jag med all säkerhet något av detta jag radat upp.

Men återigen så är det ju lämpligt att klubben om den behöver hjälp med sådant säger till också.

Jag bakar t ex mer än gärna men om ingen uttrycker behovet är det svårt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 173
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 771
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 081
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 355
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp