Lösa endagslicens och vara tvungen att jobba som funktionär hela säsongen?

Jag hade gärna tagit hjälp med förarbetet. Är ofta rätt trött redan innan tävlingen ens börjat. Det arbetet går ju att göra när man har tid. För mig brukar det betyda sent en lördagkväll. :)

Vilket ÄR förarbetet? Det har aldrig efterfrågats hjälp med det från min klubb, det har aldrig föreslagits som sak att hjälpa till med när det frågades om man kunde göra ngt och det dök inte upp på styrelsemötena. Så jag vet faktiskt inte vilket det är?

Åtminstone då så det skickades proppar för 1-2 lokala tävlingar och så planerades 4-5 saker som blåbärshoppning, paletjakt mm. Men aldrig något prat om något som behövde fixas etc förutom då just vid själva tävlingen och allt kring det.

Så vad kan man hjälpa till med "runtomkring" så? :)
 
Vilket ÄR förarbetet? Det har aldrig efterfrågats hjälp med det från min klubb, det har aldrig föreslagits som sak att hjälpa till med när det frågades om man kunde göra ngt och det dök inte upp på styrelsemötena. Så jag vet faktiskt inte vilket det är?

Åtminstone då så det skickades proppar för 1-2 lokala tävlingar och så planerades 4-5 saker som blåbärshoppning, paletjakt mm. Men aldrig något prat om något som behövde fixas etc förutom då just vid själva tävlingen och allt kring det.

Så vad kan man hjälpa till med "runtomkring" så? :)

Fixa funktionärer ;)
 
Vilket ÄR förarbetet? Det har aldrig efterfrågats hjälp med det från min klubb, det har aldrig föreslagits som sak att hjälpa till med när det frågades om man kunde göra ngt och det dök inte upp på styrelsemötena. Så jag vet faktiskt inte vilket det är?

Åtminstone då så det skickades proppar för 1-2 lokala tävlingar och så planerades 4-5 saker som blåbärshoppning, paletjakt mm. Men aldrig något prat om något som behövde fixas etc förutom då just vid själva tävlingen och allt kring det.

Så vad kan man hjälpa till med "runtomkring" så? :)
Det finns massor. :)
Det ska bokas domare, banbyggare, veterinär. Göras startlistor (vilket i och för sig är en babiljon gånger enklare nu än när man fick programmera för hand i RS Pro). Planera och beställa varor till cafeteria. Skriva ut protokoll. Göra funktionärslistor. Göra uppstallningslistor, boka boxar. Ordna parkering. Bara att välja. ;) Har säkert glömt en hel del.
 
Det finns massor. :)
Det ska bokas domare, banbyggare, veterinär. Göras startlistor (vilket i och för sig är en babiljon gånger enklare nu än när man fick programmera för hand i RS Pro). Planera och beställa varor till cafeteria. Skriva ut protokoll. Göra funktionärslistor. Göra uppstallningslistor, boka boxar. Ordna parkering. Bara att välja. ;) Har säkert glömt en hel del.

Fast nu talar vi en heeeeelt annan nivå av tävling än min klubb anordnar ;)
90% av det där behövs inte/förekommer inte.

Så fixa sponsorer och fixa funktionärer - det behövs ju alltid. Men i övrigt verkar (jag kan ha fel) själva planeringen inte vara problem här, utan få folk att hjälpa till på själva tävlingsdagen
 
Tyvärr så för min klubb finns det mesta av det som inte är kopplat till tävling inte. Dvs finns ingen cafeteria eller toalett att städa.
Min klubb har en bygg bod och en fält ;), dvs ingen anläggning och fram tills förra året inte ens en toalett :p. allt som görs på klubben är ideellt. Dvs krävs mer av medlemmarna än om det mesta hade stått klart året runt.
Men samtidigt så får medlemmarna en hel del tillbaka för jobbet man gör :). Är lite det som lockar tillbaka en :).
 
Ja, men det är inte klubbens krav, utan svrf.

Jag tycker SvRF skulle ta en betydligt större roll här. Jag hade velat att kraven kom uppifrån. Men det kanske inte är ok med regler i sånt, vad vet jag. Uppenbarligen så är det ju iaf tillåtet o ställa krav på en licensutlämnande klubb dock.
 
@Alexandra_W Vad är det för typ av klubb o typ av aktiviteter? Kanske någon kan tipsa :)
"Min" klubb menar du? Liten "privat" (hur säger man, inte ansluten till någon ridskola eller stall eller något) bestående av glada privatryttare ungefär. Brukar ha en lokal dressyr per år, sen nån klubbtävling i dressyr samt hoppning som brukar kombineras med P&R och P&J. En bruksridning, en hubertus och så är det oftast något som kallas paketjakt vilket är typ en uteritt i grupp a la tipsrunda. Senaste åren tror jag de haft små typ tränings"tävlingar" i Western med.

En sådan där "alla är välkomna och alla kan vara med"-klubb, ganska uppskattad att låta unghästar miljöträna hos särskilt innan konceptet med P&J och P&R slog igenom. Har en ridbana samt hinder och dressyrstaket. Samt en "klubstuga" och jag tror det finns ett utedass nuförtiden (pga skadade hästar osv inte varit dit på flera år)

Så, en sån där liten klubb som helt och hållet drivs på ideell grund. Mycket trevlig sådan för övrigt, det finns en anledning att jag återkommer (och det är inte för att de inte har funktionärstvång ;))
 
Att arbeta som funktionär i sin klubb har inget som helst med endagslicens eller licens för tävling alls att göra.
Alla klubbar är totalt beroende av sina medlemmar för att genomföra tävlingar. Tävlingar genererar en stor del av klubbens inkomster så de är ju i högsta grad väsentliga men det finns ingen regel som helst som är tvingande för ngn klubbmedlem att hjälpa till, man får inte ens tvinga nån oavsett vad man skriver på en hemsida eller ej, jag har kollat det med förbundet. MEN för att klubben ska överleva måste ju tävlingar anordnas=folk måste jobba, så svaret på din fråga är nej, de kan inte tvinga dig men fundera på konsekvenserna om du inte jobbar.
 
Tvång skulle fungera dåligt för mig också som på fem veckor är ledig två lördagar och två söndagar...

Jag skulle nog inte tävla alls om det var tvång.

Ska ändra om i mitt arbete inom ngt år och då blir det lättare att hjälpa till :)
 
Tvång skulle fungera dåligt för mig också som på fem veckor är ledig två lördagar och två söndagar...

Jag skulle nog inte tävla alls om det var tvång.

Ska ändra om i mitt arbete inom ngt år och då blir det lättare att hjälpa till :)
Det är för mig, som ursprungligen är fostrad i lagidrott, en mkt märklig inställning att anse sig ha tid att tävla, men inte att hjälpa till. Framför allt om man tittar på dem som ofta är mest drivande i alla klubbar jag har insyn i, det är sällan arbetslösa typer utan yrkeskvinnor med långt mer än heltidsjobb som prioriterar bort en del eget tävlande till förmån för att bidra. Inom lagidrotten som ung var det öht inte valbart, vi sålde lotter, dömde knattematcher, tvättade kläder och satt i insläppet på matcher enligt rullande schema och utan insats ingen match helgen därefter.

För egen del har jag minimerat mitt ideella engagemang eftersom jag inte har tid att tävla själv (en start på två år) och därför inte skäms över att göra en dagsinsats en dag om året bara, men under det skulle jag aldrig gå ett år då jag öht tävlar. För mig ligger ridsportens framtid i att alla prioriterar kollektivet i tillräcklig mån, annars kommer sporten dö ut eller enkom bli för dem som har råd att betala för startavgifter till klubbar med heltidsanställd personal som arrangerar tävlingar på vinstdrivande basis. Jag ser det lite som att betala skatt, men i tid istället för pengar typ.
 
Det är för mig, som ursprungligen är fostrad i lagidrott, en mkt märklig inställning att anse sig ha tid att tävla, men inte att hjälpa till. Framför allt om man tittar på dem som ofta är mest drivande i alla klubbar jag har insyn i, det är sällan arbetslösa typer utan yrkeskvinnor med långt mer än heltidsjobb som prioriterar bort en del eget tävlande till förmån för att bidra. Inom lagidrotten som ung var det öht inte valbart, vi sålde lotter, dömde knattematcher, tvättade kläder och satt i insläppet på matcher enligt rullande schema och utan insats ingen match helgen därefter.

För egen del har jag minimerat mitt ideella engagemang eftersom jag inte har tid att tävla själv (en start på två år) och därför inte skäms över att göra en dagsinsats en dag om året bara, men under det skulle jag aldrig gå ett år då jag öht tävlar. För mig ligger ridsportens framtid i att alla prioriterar kollektivet i tillräcklig mån, annars kommer sporten dö ut eller enkom bli för dem som har råd att betala för startavgifter till klubbar med heltidsanställd personal som arrangerar tävlingar på vinstdrivande basis. Jag ser det lite som att betala skatt, men i tid istället för pengar typ.

Så du tycker att tex @lil-sis helt enkelt inte ska tävla? Eller jag då (som iofs inte tävlat på många år men planerar göra det i år)
 
Så du tycker att tex @lil-sis helt enkelt inte ska tävla? Eller jag då (som iofs inte tävlat på många år men planerar göra det i år)
Gör man mer än en tävling per år så är mitt svar ja. Jag tycker det är helt orimligt att vara så egoistisk att man vägrar hjälpa till pga tidsbrist men har tid att tävla själv. Välj bort en dags tävlande per år och vik åt funktionärsskap, eller - om man nu sitter på andra resurser än jag gör - hyr in en funktionär för en dagslön.

För de ideella krafter som utöver sina heltidsjobb, familjer mm lägger hundratals timmar per år på att göra allt det tunga förarbetet inför tävlingar är det närmast ett hån med de tävlingsryttare som inte har tid att komma till ett redan uppstyrt evenemang och "sitta av" en dag. Det finns liksom inte några tävlingsryttare som har gott om tid, antingen sliter de i egna verksamheter eller så jobbar de massor för att ha råd med sitt tävlande. Skillnaden är bara att vissa gör det som krävs för att fylla tävlingsterminen till gagn för andra, genom att själva prioritera bort en helgs tävlande. För mig är det lika obegripligt att inte se kopplingen mellan ideell insats och tävlingar att delta i som att skattesmita men gnälla över dålig välfärd. Typ.
 
Gör man mer än en tävling per år så är mitt svar ja. Jag tycker det är helt orimligt att vara så egoistisk att man vägrar hjälpa till pga tidsbrist men har tid att tävla själv. Välj bort en dags tävlande per år och vik åt funktionärsskap, eller - om man nu sitter på andra resurser än jag gör - hyr in en funktionär för en dagslön.

För de ideella krafter som utöver sina heltidsjobb, familjer mm lägger hundratals timmar per år på att göra allt det tunga förarbetet inför tävlingar är det närmast ett hån med de tävlingsryttare som inte har tid att komma till ett redan uppstyrt evenemang och "sitta av" en dag. Det finns liksom inte några tävlingsryttare som har gott om tid, antingen sliter de i egna verksamheter eller så jobbar de massor för att ha råd med sitt tävlande. Skillnaden är bara att vissa gör det som krävs för att fylla tävlingsterminen till gagn för andra, genom att själva prioritera bort en helgs tävlande. För mig är det lika obegripligt att inte se kopplingen mellan ideell insats och tävlingar att delta i som att skattesmita men gnälla över dålig välfärd. Typ.

Okej. Om jag förstått dig rätt så en dags tävlande utan funktionsärsinsats (pga äkta tidsbrist) är okej. Men om mer än det så ska man då stryka en dags tävlande för att funktionära?

Det blir lätt lite ett nollsummespel. Om jag för klubben jag rider för ska välja bort en dags tävlande så har jag valt bort 100% av möjliga starter det året. Men det kanske räcker om man funktionärar åt någon annan klubb, som man inte är medlem i? Då är det 1/4 av starterna det året.

Om man funderar lite till på det spåret. Om jag då istället struntar i att lösa licens och klubbmedlemskap och istället rider tex P&J, förändrar det saken? Jag vet nog fler som rider P&J utan att bidra med något alls än de som tävlar, därav frågan (de kräver ju också resurser från klubben)

Sen handlar det inte om att inte se kopplingen tävling möjliggörs av ideell insats så den delen var lite onödig.
 
Okej. Om jag förstått dig rätt så en dags tävlande utan funktionsärsinsats (pga äkta tidsbrist) är okej. Men om mer än det så ska man då stryka en dags tävlande för att funktionära?

Det blir lätt lite ett nollsummespel. Om jag för klubben jag rider för ska välja bort en dags tävlande så har jag valt bort 100% av möjliga starter det året. Men det kanske räcker om man funktionärar åt någon annan klubb, som man inte är medlem i? Då är det 1/4 av starterna det året.

Om man funderar lite till på det spåret. Om jag då istället struntar i att lösa licens och klubbmedlemskap och istället rider tex P&J, förändrar det saken? Jag vet nog fler som rider P&J utan att bidra med något alls än de som tävlar, därav frågan (de kräver ju också resurser från klubben)

Sen handlar det inte om att inte se kopplingen tävling möjliggörs av ideell insats så den delen var lite onödig.
Egentligen tycker jag inte det heller är "ok", tävlar man ska man hjälpa till är min åsikt, men på spåret att man trots allt ska ha ngt att prioritera bort så krävs ju mer än en start för att faktiskt kunna både anses vara tävlingsryttare och välja att prioritera bort en egen tävling för att hjälpa till. Så i ditt exempel blir det ju svårt, om man bara har en enda möjlig start på hela året och den varje år ligger samtidigt som egna klubbens tävling och dessutom egna klubben bara arrangerar just den enda tävlingen, så tror jag dock inte riktigt att det ser ut för så himla många utöver dig.

Att kunna räkna med att tävla på egna klubbens tävlingar är dock i små klubbar ofta direkt aktuellt. I en liten klubb jag red för var det istället precis tvärtom, där hade klubbens egna ryttare inte rätt att vara med eftersom samtliga licensierade ryttare behövdes som funktionärer, för att möjliggöra för klubben att genomföra tävlingen. Vi fick helt enkelt lämna hästarna hemma, jobba en dag och sedan istället åka på andra tävlingar resten av året.

Vad gäller kopplingen så tja, jag hoppades på att de som inte bidrar inte såg kopplingen och inte bara fräckt utnyttjade de som prioriterade annorlunda för att få tävlingsverksamheten att fungera, det känns liksom ännu värre att fullt medveten åka snålskjuts.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 076
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 353
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 051
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 438
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp