Lösa endagslicens och vara tvungen att jobba som funktionär hela säsongen?

alTR

Trådstartare
Hej alla bukefalister!

Nu är det så att jag har försökt hitta några slags regler kring detta eller annan information hos klubben jag tävlar för utan resultat. Därför vänder jag mig till er i hopp om att någon ska besitta kunskap om vad som gäller ;)
Jag har löst en endagslicens tills vidare då jag inte vet hur mycket tävling det kommer bli för mig detta år. Jag har även förbrukat den inklusive varit funktionär på "min" klubbs första tävling på säsongen. Om en vecka ska klubben ha sin andra tävling och kräver av mig att jag även ska jobba på denna tävlingshelg. Vad är det som gäller när jag bara löst en endagslicens? Blir jag bunden till att jobba hela säsongen på denna klubbs tävlingar eller borde jag bara vara tvungen att jobba antal tävlingar i samma antal som endagslicenser? Det känns lite konstigt ifall jag blir tvungen att jobba hela säsongen om jag nu bara själv skulle tävla en tävling på hela säsongen säger vi. Är det inte en av anledningarna till endagslicenserna? Jag menar om man vill byta klubb då efter ett par starter? Ska man jobba för två klubbar då en hel säsong? Jag har frågat ansvarig på min klubb men får typ som svar att "alla ska jobba alla tävlingar", så känner inte att det gav så mycket när jag inte har kunskap i vad som faktiskt gäller.
 
Det där skiljer från klubb till klubb vad man måste göra. I vår klubb får man rabatt om man är funktionär även om vi gärna ser att folk hjälper till så tvingar vi ingen.

Ska du byta klubb behöver du tillstånd från både den gamla och den nya klubben att byta.
 
Det där skiljer från klubb till klubb vad man måste göra. I vår klubb får man rabatt om man är funktionär även om vi gärna ser att folk hjälper till så tvingar vi ingen.

Ska du byta klubb behöver du tillstånd från både den gamla och den nya klubben att byta.
Även om jag endast löst en endagslicens? Man kan ju vara medlem i flera klubbar samtidigt.
 
Funktionärsplikt är ju upp till varje klubb hur man gör med. Jag har valt en klubb som inte har funktionärsplikt. Jag hjälper gärna till, men jag vill inte känna mig tvingad. Framförallt inte om jag ska tävla själv på samma tävling.

Som Amanda_F säger så är det en klubb per kalenderår som gäller även för endagslicenserna, så det behöver du inte fundera så mycket på :)
 
Det handlar nog snarare om att funktionärer ALLTID är en bristvara. Jag har inte tävlat på flera år men jag hjälper till på alla tävlingar ändå. Utan tävlingarna går inte klubben runt. :)

angående att byta klubb att tävla för, saxat ur tr1 ; 4. Organisationstillhörighet 4.1. Ryttare får under ett och samma kalenderår inte tävla för mer än en organisation per gren på inbjudningstävling eller högre, om inte annat beviljats av Svenska Ridsportförbundet centralt.
 
Jag tycker det låter jättedumt faktiskt. Vi hade ingen funktionärsplikt alls, tror ingen av klubbarna i närheten har det heller. Jag hade nog också valt en utan, men det hjälper ju inte dig i nuläget. Det kanske är en fråga som behöver lyftas i klubben? Om du tar fram så att de förstår nackdelarna med att påtvinga arbete från endagslicenserna menar jag.
 
Känns ju orimligt att man ska behöva hjälpa till mer än motsvarande en dag, om det är en endags-licens. Men tror nog att det är flera klubbar som försöker pressa till mer...
 
Det är svårt det där, å ena sidan betalar man ju för att vara medlem och det känns därför orimligt att klubben skulle kräva en massa gratisarbete, å andra sidan är klubbarna beroende av att man hjälps åt. Jag tycker också att det beror på i vilken utsträckning man nyttjar klubbens anläggning. Jag är medlem i en klubb för att kunna tävla, vi är där 2-3 gånger per år för att träna/ tävla, vi bor och har hästarna ett par mil därifrån. Så jag brukar inte vara med på deras städdagar och liknande, vi har ju vår egen anläggning att ta hand om. Men jag ställer upp som funktionär när jag kan, det brukar bli 2-3 gånger/år, och att ställa upp på att städa/ bygga bana osv dagen innan tävling brukar jag också göra.
 
Även om jag endast löst en endagslicens? Man kan ju vara medlem i flera klubbar samtidigt.

Visste du om, när du gick med i klubben och löste din licens, att det var funktionärstvång?
Framgår den informationen på klubbens hemsida?

Om ja på någon av frågorna ovan, har du inte mycket att komma med.
 
Som tillägg skulle jag nog prata med klubben. Det är ju fortfarande ganska ovanligt med endagslicenser, så de kanske helt enkelt inte tänkt igenom hur de ska bemöta detta i avseendet med funktionärsplikt? Om du förklarar läget så kanske ni kan komma fram till någon gemensam strategi.
 
@Marty Ovanligt med endagslicenser? Det håller jag verkligen inte med om. Tycker det är supervanligt att många använder endagslicenserna för att betala av den rätt dyra seniorlicensen. Dessutom vet inte alla hur många tävlingar de kommer rida, eller gör som jag och garderar sig för skadade hästar och betalar inte hela direkt:p.
 
Även om jag endast löst en endagslicens? Man kan ju vara medlem i flera klubbar samtidigt.

Du har bara rätt till att starta för en klubb under kalender året. Om klubben inte "sponsrat" din licens kan de inte kräva att du är funktionär om inte annat är inskrivet i stadgarna.
 
@Marty Ovanligt med endagslicenser? Det håller jag verkligen inte med om. Tycker det är supervanligt att många använder endagslicenserna för att betala av den rätt dyra seniorlicensen. Dessutom vet inte alla hur många tävlingar de kommer rida, eller gör som jag och garderar sig för skadade hästar och betalar inte hela direkt:p.
Kanske bar jag som antog att det var ovanligt då jag inte hört om så många som satsat på det, men kan säkert ha fel ;). Oavsett så kanske det är något som klubben (styrelsen) inte behövt reflektera över tidigare, då de inte blivit ifrågasatta :).
 
@Marty Oavsett typ av licens blir du nog vackert skyldig att vara funktionär om klubben har som policy att tävlingsryttare ska hjälpa till. Blir väldigt meckigt att dela upp antalet hjälpdagar om det ska bero på hur många tävlingar en startar.
 
@Marty Oavsett typ av licens blir du nog vackert skyldig att vara funktionär om klubben har som policy att tävlingsryttare ska hjälpa till. Blir väldigt meckigt att dela upp antalet hjälpdagar om det ska bero på hur många tävlingar en startar.
Mycket möjligt att det är så, men jag tycker TS ändå ska ställa frågan. :)
 
oavsett hur mycket man tävlar så får man väl hjälpa till med den klubben man är medlem i och i och med det godkänt deras krav på en.

vissa har att man inte behöver hjälpa till öht.
vissa klubbar har att man som licenstagare kan arbeta av licensavgiften om man startat x antar tävlingar per år och hjälpt till på klubben x antal dagar.
och vissa har att man hjälper till oavsett om man bara är medlem eller tävlar varje helg för dom.
sånt kollar man ju upp innan man blir medlem.
 
Det här med funktionärskrav tycker jag är ett aber. Jag arbetar varannan helg, och det innebär då att jag ska funktionära på en av de få lediga dagar jag har, och på min lediga helg. Dessutom förutsätter funktionärstvång på tävling man startar i att man har en häst som kan stå i släpet utan problem osv. Eller för all del att det inte är 35 grader varmt så hästen långsamt blir kokt därinne.

De flesta brukar släpa med någon anhörig som får ta hand om funktionärsdelen, men alla har inte det och jag tycker inte det är korrekt faktiskt.

Hursomhelst, min klubb har inget tvång, jag ställer upp när jag kan men det är extremt sällsynt tyvärr. Men med anledning av den här tråden kollade jag min klubbs hemsida och en annan klubbs hemsida. Ingenstans står något om ev krav på dig som medlem vad gäller arbetsinsats/funktionärstvång. Min klubb har det inte, den andra klubben har det. Men det märker man inte förrän man sitter i TS sist och redan löst medlemskap och löst licens..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 170
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 770
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 077
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 355
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp