Bukefalos 28 år!

Hur fyller man i ett sånt här kvitto?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har fått ett sånt här kvittensblock

kvitto_zpsd9a3e126.jpg


Jag undrar bara
1 - Vem ska skriva vad i rutan "attesteras"?
2 - Var skriver man vem betalningsmottagaren är? (=var ska jag stämpla mina uppgifter)
 
Sv: Hur fyller man i ett sånt här kvitto?

Jag har fått ett sånt här kvittensblock

kvitto_zpsd9a3e126.jpg


Jag undrar bara
1 - Vem ska skriva vad i rutan "attesteras"?
2 - Var skriver man vem betalningsmottagaren är? (=var ska jag stämpla mina uppgifter)

1.Den som har attesträtt dvs den som godkänner för utbetalning.
2. specifikation till vem och uppgifter som styrker.
 
Sv: Hur fyller man i ett sånt här kvitto?

tack för svar.
Ettan fattar jag, men...
2. specifikation till vem och uppgifter som styrker.
som svar på var man skriver vem betalningsmottagaren är???? (alternativt stämplar dessa uppgifter) :confused:
 
Sv: Hur fyller man i ett sånt här kvitto?

Nu var det några år sedan jag jobbade med dessa lappar men har för mig att vi stämplade med stämpel där det attesteras. Attesteras betyder godkänt
 
Sv: Hur fyller man i ett sånt här kvitto?

Är inte detta bara ett kvittensblock, dvs där du skriver under att du fått betalt? Och sedan ger kvittot till den som betalat dig? Alltså, i första hand till för den som betalar dig.
 
Sv: Hur fyller man i ett sånt här kvitto?

JA, det är ett kvittensblock. Och det är väl lämpligt om den som betalar för något får uppgifter om VEM man betalat till, inte bara en underskrift - eller? Det innehåller också kopior som jag behåller för att visa vad jag har fått betalt för.
 
Sv: Hur fyller man i ett sånt här kvitto?

När vi hade sådant där block på jobbet stämplade vi med vår stämpel i rutan "attesteras".
 
Sv: Hur fyller man i ett sånt här kvitto?

Som många andra, har jag stämplat i rutan "attesteras". Vid några tillfällen, då stämpeln inte varit tillgänglig, har jag fyllt i företagsnamn och ev adress för hand i det fältet.
 
Sv: Hur fyller man i ett sånt här kvitto?

Eftersom det bara är ett kvitto och inget köpeavtal så behövs det liksom ingen mottagare. Står ju inte på till ICA-kvitto heller att det är du som betalat.
 
Sv: Hur fyller man i ett sånt här kvitto?

tack för svar.
Ettan fattar jag, men...

som svar på var man skriver vem betalningsmottagaren är???? (alternativt stämplar dessa uppgifter) :confused:

Ja? Specifikation avser vad du betalar, skriv hyra till Greta eller betalning bil ABC 123

Det är ju cash det handlar om
 
Sv: Hur fyller man i ett sånt här kvitto?

I attesteras rutan skriver/stämplar du dina uppgifter såsom namn, adress och/eller telefonnummer.
 
Sv: Hur fyller man i ett sånt här kvitto?

Hävdar samma som Ramona, det är bl a därför vi inte använder den här typen av kvittensblock. För dåliga helt enkelt.
 
Sv: Hur fyller man i ett sånt här kvitto?

Eftersom det bara är ett kvitto och inget köpeavtal så behövs det liksom ingen mottagare. Står ju inte på till ICA-kvitto heller att det är du som betalat.
På kvittot från Ica står det att det är Ica som är betalningsmottagare. Det är Ica som har fått pengar, men vem de har fått pengar av är ointressant - det håller jag med om.

Men på detta kvitto står det "Betalare" i översta rutan = den som ger mig pengar. Det kan ibland vara av intresse att veta, men inte nödvändigt.
Men den som får kvittot får det ju för att bevisa att den har betalat något till någon och det borde ju vara bra att kunna visa till vem man har betalat - eller?

Att sätta en stämpel i attesteras-rutan är ju ett alternativ, men det är ju egentligen "fel sak" som hamnar i den rutan då.
 
Sv: Hur fyller man i ett sånt här kvitto?

*nu är jag besvärlig och drar saken till sin spets* :P

Vem betalningsmottagaren är framgår av momsregistreringsnumret/organisationsnumret.
Ja, i de fall då betalningsmottagaren har ett sånt nummer....
 
Sv: Hur fyller man i ett sånt här kvitto?

Då skriver betalningsmottagaren sitt personnummer eller köper ett kvittensblock som bättre passar för ändamålet.
 
Sv: Hur fyller man i ett sånt här kvitto?

Kasta blocket.
Folk som ska ha in kvitton i bokföring vill ha papper där det får plats 4 hål, så inte allt ramlar bort när man öppnar pärmen.
 
Sv: Hur fyller man i ett sånt här kvitto?

På kvittot från Ica står det att det är Ica som är betalningsmottagare. Det är Ica som har fått pengar, men vem de har fått pengar av är ointressant - det håller jag med om.

Men på detta kvitto står det "Betalare" i översta rutan = den som ger mig pengar. Det kan ibland vara av intresse att veta, men inte nödvändigt.
Men den som får kvittot får det ju för att bevisa att den har betalat något till någon och det borde ju vara bra att kunna visa till vem man har betalat - eller?

Att sätta en stämpel i attesteras-rutan är ju ett alternativ, men det är ju egentligen "fel sak" som hamnar i den rutan då.

Det var det jag menade i mitt första inlägg. Dvs att avsikten med dessa kvitton är att de är till för den som betalar. I rutan "specifikation" skriver man ju vad betalningen gäller. Den som får betalt skriver under, och stämplar ev där (om man nu har en stämpel). Alternativt ett namnförtydligande.

Som någon skrev innan; det här är ju ett väldigt "enkelt" kvitto.
 
Sv: Hur fyller man i ett sånt här kvitto?

Jag har fått ett sånt här kvittensblock

kvitto_zpsd9a3e126.jpg


Jag undrar bara
1 - Vem ska skriva vad i rutan "attesteras"?
2 - Var skriver man vem betalningsmottagaren är? (=var ska jag stämpla mina uppgifter)

Håller med om att dessa kvitton kanske inte är de bästa. Men vi säger att du ska sälja ett hästtäcke. Då skriver du under specifikation "Ett hästtäcke av märket rambo stl 135", och så vad den kostar. Är du privatperson och säljer till privatperson kan du skippa att skriva momsdelen, utan betalningen står i sin fulla summa. Eller så skriver du med momsen om du är företagare osv.
Betalaren är köparen, och så attesterar du betalningen du fått, med namn ort och datum, samt underskrift...
Detta är enbart kvittens, så att köparen har kvitto på vad den köpt. En del sådana kvittenser har en kopiadel, så bägge parter får var sitt, andra har bara detta blad, som då går till köparen.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
1 036
Senast: Badger
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 374
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 110
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp