Bukefalos 28 år!

Hur gå upp i vikt?

Tassa

Trådstartare
Hej. Jag gissar att det finns många mat och dietkunniga personer här, så jag slänger in en fråga om mat. Jag har problem med att hålla vikten, går lätt ner i vikt så fort jag inte tänker så noga på vad/ hur mycket jag äter. För ca två år sedan fick jag veta att jag inte tål gluten, mjölk och ägg. Jag tror att det är anledningen till att jag går ner i vikt då jag inte hade problem med det innan. Jag väger alltså några kg för lite och är inte särskilt stor i maten. Jag äter lite men ofta då jag blir mätt snabbt.

Jag skulle mest behöva tips på energirika frukost och mellanmål så jag står mig mellan lunch och middag. Men också energirik mat. Jag har väldigt dålig koll på näringsinnehåll, kalorier mm eftersom jag aldrig har behövt tänka på sånt. Till frukost äter jag soyayoghurt med havregryn och en knäckemacka med olika pålägg. Funderar på att blanda i ris i yoghurten?

Sen undrar jag om det finns någon mer med samma problem? Alltså om det är normalt? Jag mår bra för övrigt så jag tror inte att det beror på något annat egentligen, men ibland är jag trött på att behöva tänka och planera för mat jämt för att jag inte klarar av att gå hungrig. (Jag blir akut hungrig direkt och blir nästan yr i huvudet och känner mig svimfärdig men det antar jag beror på att jag väger för lite)
 
Nej, ingen aning om vad det är. En hemsida?
En diet kan väl sägas, fri från bland annat gluten, mjölk och ägg. Tack vare GAPS så fick en vän till mig ordning på rejäla mag- och tarmproblem och kunde få en mer hälsosam vikt. Hon var sådan som rasade i vikt så fort hon åt något kroppen inte tålde (vilket var det mesta en period...).
 
En diet kan väl sägas, fri från bland annat gluten, mjölk och ägg. Tack vare GAPS så fick en vän till mig ordning på rejäla mag- och tarmproblem och kunde få en mer hälsosam vikt. Hon var sådan som rasade i vikt så fort hon åt något kroppen inte tålde (vilket var det mesta en period...).

Jaha, ok. Då ska jag googla på det. Tack för tipset.
 
Nötter brukar rekommenderas då de flesta brukar kunna få i sig ganska många extra kalorier genom att "småäta" sådana. Att dricka kalorier är också effektivt för att gå upp i vikt - så du kunde prova olika varianter på smothies (om du letar bland paleo- resp veganrecept borde du hitta många tips på sådana som är mjölkfria.)
 
Jag har gått ner ganska mycket under hösten, förmodligen för att jag inte hunnit äta frukost och lunch alla dagar och därigenom krympt min magsäck, vilket i sin tur lett till minskad aptit och att jag blir mätt alldeles för fort. Jag brukar normalt väga runt 62-63 men vägde som minst, för ca en vecka sedan, bara 56,5 - så jag försöker också öka i vikt.

En frukost jag började med i dag som jag tror på är havregrynsgröt med en generös klick jordnötssmör, skivad frukt och/eller bär samt kakaonibs. Jag höll mig skönt mätt länge och det var fantastiskt gott. I originalreceptet (från en som tränar bikini fitness) var det proteinpulver med vaniljsmak också, men jag nöjde mig med vaniljpulver (mald vaniljstång helt enkelt) för smaken. Jordnötssmör är ju energirikt samtidigt som det är lätt att få i sig utan att bli mätt omgående, tycker jag.
 
Till frukost äter jag soyayoghurt med havregryn och en knäckemacka med olika pålägg. Funderar på att blanda i ris i yoghurten?

Yoghurt, havregryn, bröd och ris är mest kolhydrater. Du kanske behöver mer fett och protein istället? Ägg, banan och avokado tex?

(Äter du speciella glutenfria havregryn? Vanliga havregryn är inte glutenfria)
 
Jag har gått ner ganska mycket under hösten, förmodligen för att jag inte hunnit äta frukost och lunch alla dagar och därigenom krympt min magsäck, vilket i sin tur lett till minskad aptit och att jag blir mätt alldeles för fort. Jag brukar normalt väga runt 62-63 men vägde som minst, för ca en vecka sedan, bara 56,5 - så jag försöker också öka i vikt.

En frukost jag började med i dag som jag tror på är havregrynsgröt med en generös klick jordnötssmör, skivad frukt och/eller bär samt kakaonibs. Jag höll mig skönt mätt länge och det var fantastiskt gott. I originalreceptet (från en som tränar bikini fitness) var det proteinpulver med vaniljsmak också, men jag nöjde mig med vaniljpulver (mald vaniljstång helt enkelt) för smaken. Jordnötssmör är ju energirikt samtidigt som det är lätt att få i sig utan att bli mätt omgående, tycker jag.
Hur lång är du då ? Din vikt låter ju inte så låg om du inte är extremt lång , jag själv väger femtio , men är rätt kort.
 
(Äter du speciella glutenfria havregryn? Vanliga havregryn är inte glutenfria)
Mja. De innehåller gluten men inte den typen som glutenintoleranta reagerar på. Anledningen till att man kan behöva/bör köpa ren/glutenfri havre är att den ickecertifierade havren kan ha kontaminerats av andra sädesslag under produktionen. Men havren i sig skiljer sig ju inte.
 
Hur lång är du då ? Din vikt låter ju inte så låg om du inte är extremt lång , jag själv väger femtio , men är rätt kort.
Det är ju inte så intrrssant i sammanhanget när det handlar om att jag har uppmärksammat ett problem med aptiten som härrör sig från ett osunt sätt att äta. Det är helt enkelt inte hälsosamt att äta ett mål mat om dagen som jag gjort ganska ofta under hösten, och att bli mätt av knappt hälften så stora portioner jämfört med förut. Jag är 171 cm lång, så enligt bmi är jag fortfarande normalviktig, men höftbenen sticker ut, axlarna är knotiga och revbenen skymtar fram.
 
Tack för alla svar. Svarar alla här. Jag äter "ren havregryn". De ska vara framställda utan att ha kommit i kontakt med livsmedel som innehåller gluten. Jordnötssmör är bra, gröt tycker jag inte att jag håller mig så mätt på, men har man i massa tillbehör blir det kanske annorlunda. Så bananer innehåller protein? Det är bra då jag dricker en del smoothies. Fler livsmedel som innehåller protein? Är det inte bra att fylla på med kolhydrater också då?
 
Det är ju inte så intrrssant i sammanhanget när det handlar om att jag har uppmärksammat ett problem med aptiten som härrör sig från ett osunt sätt att äta. Det är helt enkelt inte hälsosamt att äta ett mål mat om dagen som jag gjort ganska ofta under hösten, och att bli mätt av knappt hälften så stora portioner jämfört med förut. Jag är 171 cm lång, så enligt bmi är jag fortfarande normalviktig, men höftbenen sticker ut, axlarna är knotiga och revbenen skymtar fram.
Det ända är nog att bara öka maten och töja magsäcken, onyttigheter framkallar aptit för mig personligen.
 
Tack för alla svar. Svarar alla här. Jag äter "ren havregryn". De ska vara framställda utan att ha kommit i kontakt med livsmedel som innehåller gluten. Jordnötssmör är bra, gröt tycker jag inte att jag håller mig så mätt på, men har man i massa tillbehör blir det kanske annorlunda. Så bananer innehåller protein? Det är bra då jag dricker en del smoothies. Fler livsmedel som innehåller protein? Är det inte bra att fylla på med kolhydrater också då?
Jodå, det är bra med kolhydrater. Du behöver få i dig av fett, kolhydrater och proteiner. Energitätast är fett - det ger flest kcal per gram. Men fett kan också upplevas mättande och kan därför vara bra att blanda med kolhydrater. Eftersom du blir svimfärdig om det går för långt mellan målen kanske du är känslig för att få lågt blodsocker och då kan det vara bra att inte basera sin kost på kolhydrater, och att tänka på att äta långsamma kolhydrater.

Äter du kött? Det innehåller ju protein. Baljväxter och tofu är bra vegetariska proteinkällor.
 
Det ända är nog att bara öka maten och töja magsäcken, onyttigheter framkallar aptit för mig personligen.
Ja det är det jag jobbar på nu. I kväll åt jag drygt en halv pizza innan jag gav upp - senast orkade jag med nöd och näppe äta en halv. En stund senare okynnesåt jag popcorn. Nu ligger jag i sängen och är fortfarande äckligt mätt. :p Förhoppningsvis gör det att jag är rejält hungrig i morgon bitti - så funkade jag iaf förr.
 
Mja. De innehåller gluten men inte den typen som glutenintoleranta reagerar på. Anledningen till att man kan behöva/bör köpa ren/glutenfri havre är att den ickecertifierade havren kan ha kontaminerats av andra sädesslag under produktionen. Men havren i sig skiljer sig ju inte.
Om man reagerar på havregrynen kan ifrågasättas. Enligt sjukvården är det okej, enligt andra är det nej. Inget jag tänker diskutera här eftersom det är en fråga vi aldrig kommer kunna komma överens om. Men det finns de som måste utesluta även sådant som ligger under 20 ppm. Äter man "glutenfritt" och ändå inte mår bra kan det finnas vissa som måste äta naturligt glutenfritt för att komma vidare.
 
Om man reagerar på havregrynen kan ifrågasättas. Enligt sjukvården är det okej, enligt andra är det nej. Inget jag tänker diskutera här eftersom det är en fråga vi aldrig kommer kunna komma överens om. Men det finns de som måste utesluta även sådant som ligger under 20 ppm. Äter man "glutenfritt" och ändå inte mår bra kan det finnas vissa som måste äta naturligt glutenfritt för att komma vidare.

Vi fick rekommendationen att tills alla spår av inflammation i tarmen är borta avstå "vanliga" havregryn.
Första året efter diagnos ska man enl vår läkare vara superstrikt.
 
Hej. Jag gissar att det finns många mat och dietkunniga personer här, så jag slänger in en fråga om mat. Jag har problem med att hålla vikten, går lätt ner i vikt så fort jag inte tänker så noga på vad/ hur mycket jag äter. För ca två år sedan fick jag veta att jag inte tål gluten, mjölk och ägg. Jag tror att det är anledningen till att jag går ner i vikt då jag inte hade problem med det innan. Jag väger alltså några kg för lite och är inte särskilt stor i maten. Jag äter lite men ofta då jag blir mätt snabbt.

Jag skulle mest behöva tips på energirika frukost och mellanmål så jag står mig mellan lunch och middag. Men också energirik mat. Jag har väldigt dålig koll på näringsinnehåll, kalorier mm eftersom jag aldrig har behövt tänka på sånt. Till frukost äter jag soyayoghurt med havregryn och en knäckemacka med olika pålägg. Funderar på att blanda i ris i yoghurten?

Sen undrar jag om det finns någon mer med samma problem? Alltså om det är normalt? Jag mår bra för övrigt så jag tror inte att det beror på något annat egentligen, men ibland är jag trött på att behöva tänka och planera för mat jämt för att jag inte klarar av att gå hungrig. (Jag blir akut hungrig direkt och blir nästan yr i huvudet och känner mig svimfärdig men det antar jag beror på att jag väger för lite)

Jag känner igen mig. Har dock inga allergier och äter inte direkt små portioner. Men behöver ändå äta ofta och blir attack-hungrig med svimningskänsla om det går för lång tid mellan målen och mellanmålen. Helt hopplöst. Har alltid varit smal men nu har jag ammat länge o drabbades av vinterkräksjuka för ett tag sen och det har tagit hårt på mig. Får verkligen kämpa för varje kilo. Har tänkt att kontakta vårdcentralen när jag har slutat amma för att be dem ta prover, fick höra att problem med sköldkörteln kan ge ökad ämnesomsättning. Jag vet inte, men kan ju vara värt att kolla upp iaf.
Jag försöker alltid att äta ett "nattmål" precis innan jag går o lägger mig (har hört att ämnesomsättningen går ner när man sover). Har även provat med proteinshake men det blev jag så galet mätt av så då var det svårt att äta som vanligt.
 
Jag har tvärtomproblem, jag behöver gå ner i vikt. Men oavsett problem tror jag det är viktigt att äta regelbundet, runt var tredje timma typ! Jag behöver äta regelbundet för att inte vara vrålhungrig och kasta i mig maten (och då äta för mkt) medans din kropp behöver det för sockernivåerna! Skånemejerier har tex god laktosfri dryckkvarg med mycket protein. Eller tål du inte mjölk över huvud taget?
Som någon skrivit är nötter bra! Tex jordnötssmör på mackan eller varför inte göra proteinbars? Googlade nu och det finns veganbars utan gluten i som man kan baka och ha till mellanmål! Både mkt protein och fett till frukost/mellanmål :)
 
Hej. Jag gissar att det finns många mat och dietkunniga personer här, så jag slänger in en fråga om mat. Jag har problem med att hålla vikten, går lätt ner i vikt så fort jag inte tänker så noga på vad/ hur mycket jag äter. För ca två år sedan fick jag veta att jag inte tål gluten, mjölk och ägg. Jag tror att det är anledningen till att jag går ner i vikt då jag inte hade problem med det innan. Jag väger alltså några kg för lite och är inte särskilt stor i maten. Jag äter lite men ofta då jag blir mätt snabbt.

Jag skulle mest behöva tips på energirika frukost och mellanmål så jag står mig mellan lunch och middag. Men också energirik mat. Jag har väldigt dålig koll på näringsinnehåll, kalorier mm eftersom jag aldrig har behövt tänka på sånt. Till frukost äter jag soyayoghurt med havregryn och en knäckemacka med olika pålägg. Funderar på att blanda i ris i yoghurten?

Sen undrar jag om det finns någon mer med samma problem? Alltså om det är normalt? Jag mår bra för övrigt så jag tror inte att det beror på något annat egentligen, men ibland är jag trött på att behöva tänka och planera för mat jämt för att jag inte klarar av att gå hungrig. (Jag blir akut hungrig direkt och blir nästan yr i huvudet och känner mig svimfärdig men det antar jag beror på att jag väger för lite)
Med tanke på att du till följd av allergier får utesluta ganska många livsmedel och verkar rätt så osäker på hur du ska få i dig vad du behöver(och dessutom upplever att din kropp inte är nöjd - du går ner i vikt och blir nära på svimfärdig emellanåt) kanske det vore läge att kontakta en dietist?

Buke i all ära, men du får spridda råd och tips här när du kanske behöver grundläggande kunskap och en bas att stå på.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 643
Senast: SiZo
·
L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 292
Senast: Ajaj
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 289
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 450
Senast: mrkarisma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp