Bukefalos 28 år!

Hur gå upp i vikt?

Om man reagerar på havregrynen kan ifrågasättas. Enligt sjukvården är det okej, enligt andra är det nej. Inget jag tänker diskutera här eftersom det är en fråga vi aldrig kommer kunna komma överens om. Men det finns de som måste utesluta även sådant som ligger under 20 ppm. Äter man "glutenfritt" och ändå inte mår bra kan det finnas vissa som måste äta naturligt glutenfritt för att komma vidare.
Ja om man reagerar på gluten som finns i havre måste man utesluta det antar jag. Det jag menade var att det ju inte är någon skillnad på havre och "glutenfri" havre - båda innehåller gluten, men av en typ som de (flesta?) med celiaki tål, och skillnaden ligger i att den vanliga kan ha kontaminerats av vete, råg m.m.

Men du verkar ju väldigt insatt - säkert mer än jag - så jag behöver ju inte föreläsa för dig. :) Men det kanske kan vara av intresse för någon annan.
 
Jodå, det är bra med kolhydrater. Du behöver få i dig av fett, kolhydrater och proteiner. Energitätast är fett - det ger flest kcal per gram. Men fett kan också upplevas mättande och kan därför vara bra att blanda med kolhydrater. Eftersom du blir svimfärdig om det går för långt mellan målen kanske du är känslig för att få lågt blodsocker och då kan det vara bra att inte basera sin kost på kolhydrater, och att tänka på att äta långsamma kolhydrater.

Äter du kött? Det innehåller ju protein. Baljväxter och tofu är bra vegetariska proteinkällor.
Jo jag äter ganska regelbundet, särskilt sedan vi fick barn. Sonen verkar också känslig för lågt blodsocker. Kött äter jag så jag skulle kunna öka köttkonsumtionen för att få i mig mer protein.
 
Jag känner igen mig. Har dock inga allergier och äter inte direkt små portioner. Men behöver ändå äta ofta och blir attack-hungrig med svimningskänsla om det går för lång tid mellan målen och mellanmålen. Helt hopplöst. Har alltid varit smal men nu har jag ammat länge o drabbades av vinterkräksjuka för ett tag sen och det har tagit hårt på mig. Får verkligen kämpa för varje kilo. Har tänkt att kontakta vårdcentralen när jag har slutat amma för att be dem ta prover, fick höra att problem med sköldkörteln kan ge ökad ämnesomsättning. Jag vet inte, men kan ju vara värt att kolla upp iaf.
Jag försöker alltid att äta ett "nattmål" precis innan jag går o lägger mig (har hört att ämnesomsättningen går ner när man sover). Har även provat med proteinshake men det blev jag så galet mätt av så då var det svårt att äta som vanligt.
Ja amningen kan verkligen ta energi. Magsjuka också. Proteinshake har jag funderat, men kanske bättre att försöka med vanlig riktig mat.
 
Med tanke på att du till följd av allergier får utesluta ganska många livsmedel och verkar rätt så osäker på hur du ska få i dig vad du behöver(och dessutom upplever att din kropp inte är nöjd - du går ner i vikt och blir nära på svimfärdig emellanåt) kanske det vore läge att kontakta en dietist?

Buke i all ära, men du får spridda råd och tips här när du kanske behöver grundläggande kunskap och en bas att stå på.
Ja jag har funderat på det faktiskt. Vart vänder man sig? Vårdcentralen? Eller är de privata?
 
Ja jag har funderat på det faktiskt. Vart vänder man sig? Vårdcentralen? Eller är de privata?

Vårdcentralen i första hand, antingen har de en dietist hos sig eller kan remittera dig till en.

Jag hade lite problem med kosten och fick ganska omgående träffa en dietist på en annan vårdcentral än min egen, då de inte hade någon just då. Fick väldigt bra hjälp, så rekommenderar det verkligen!
 
Vårdcentralen i första hand, antingen har de en dietist hos sig eller kan remittera dig till en.

Jag hade lite problem med kosten och fick ganska omgående träffa en dietist på en annan vårdcentral än min egen, då de inte hade någon just då. Fick väldigt bra hjälp, så rekommenderar det verkligen!

Ok tack. Kanske vore en bra idé trots allt.
 
Ja om man reagerar på gluten som finns i havre måste man utesluta det antar jag. Det jag menade var att det ju inte är någon skillnad på havre och "glutenfri" havre - båda innehåller gluten, men av en typ som de (flesta?) med celiaki tål, och skillnaden ligger i att den vanliga kan ha kontaminerats av vete, råg m.m.

Men du verkar ju väldigt insatt - säkert mer än jag - så jag behöver ju inte föreläsa för dig. :) Men det kanske kan vara av intresse för någon annan.
Havre innehåller avenin som är ett protein som skiljer sig från övriga sädesslag som innehåller gluten och är inte samma sak som gluten, även om en del reagerar på avenin också, men det är inte kartlagt varför. Det är korrekt att det inte är någon skillnad på ren havre och vanlig havre i själva havrekornet, men den vanliga havren kontamineras vid odling, malning och övrig hantering och innehåller normalt högre PPM gluten än rekommenderat som intag för en glutenintolerant, inget jag skulle rekommendera till någon med den diagnosen.
 
Havre innehåller avenin som är ett protein som skiljer sig från övriga sädesslag som innehåller gluten och är inte samma sak som gluten, även om en del reagerar på avenin också, men det är inte kartlagt varför. Det är korrekt att det inte är någon skillnad på ren havre och vanlig havre i själva havrekornet, men den vanliga havren kontamineras vid odling, malning och övrig hantering och innehåller normalt högre PPM gluten än rekommenderat som intag för en glutenintolerant, inget jag skulle rekommendera till någon med den diagnosen.
Precis vad jag menade och nästan precis det jag skrev. Och eftersom TS äter glutenfri havre och jag inte kan se att någon rekommenderat någon med celiaki att äta konventionell havre känner jag mig färdigdiskuterad. :)
 
Ja om man reagerar på gluten som finns i havre måste man utesluta det antar jag. Det jag menade var att det ju inte är någon skillnad på havre och "glutenfri" havre - båda innehåller gluten, men av en typ som de (flesta?) med celiaki tål, och skillnaden ligger i att den vanliga kan ha kontaminerats av vete, råg m.m.

Men du verkar ju väldigt insatt - säkert mer än jag - så jag behöver ju inte föreläsa för dig. :) Men det kanske kan vara av intresse för någon annan.
Jag förutsatte att hon visste vad hon åt...
 
Sen undrar jag om det finns någon mer med samma problem? Alltså om det är normalt?
Välkommen till klubben, jag är likadan förutom att jag tål gluten och laktos. Det jag gör för att försöka hålla vikten är att (åh vad heter det, hittar inte rätt ord), men t ex att blanda i lite grädde (det finns väl laktosfri grädde med?) och äta mer mättande måltider även om de är små. Är heller inte så stor i maten längre. Äta lite men ofta och helst följa kostcirkeln också.
Jag äter även kosttillskott för kvinna utöver det jag stoppar i mig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 635
Senast: SiZo
·
L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Ajaj
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 287
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 440
Senast: mrkarisma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp